Gå til innhold

Kan jeg be familien velge henne eller meg?


Gjest Den grymme datter?

Anbefalte innlegg

''Men det følger da ikke som noen logisk nødvendighet at kontakt med dere må innebære ingen kontakt med din mor.''

Jo, hvis de vil at vi også skal få være med i de større sosiale sammenkomstene, så betyr det jo det. Dvs., de kan jo ha kontakt med henne slik de nå har kontakt med oss, det kan jo ikke jeg legge meg opp i.

Du kan også velge i større grad selv å ta initiativ til familiesammenkomster, slik at dine barn får mer kontakt med storfamilien.

Din tenkning rundt temaet virker låst og lite fleksibel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 247
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Mrs D

    32

  • frosken

    23

  • Sør

    15

  • Dorthe

    8

Mest aktive i denne tråden

Gjest Den grymme datter?

Du kan også velge i større grad selv å ta initiativ til familiesammenkomster, slik at dine barn får mer kontakt med storfamilien.

Din tenkning rundt temaet virker låst og lite fleksibel.

Vi inviterer dem hit til alle bursdager, både runde dager og vanlige bursdager. I jula er det lange familietradisjoner som teller, dvs at fridagene allerede er forhåndsbestemt (frokost 1. juledag ett sted, middag et annet sted, osv.).

Ellers i året er det brylluper, dåp, bursdager og konfirmasjoner. Vi har ikke dette årlig, så slike dager kan vi strengt tatt ikke invitere til. Det er disse dagene vi ikke deltar på.

Jeg skjønner ikke helt hva du mener når du sier at jeg skal ta flere initiativ. Jeg kan da ikke godt invitere til andres bryllup, eksempelvis?

Kan du forklare hva du mener? Jeg er åpen for det meste, jeg, bare ikke noe som involverer kontakt med min mor og hennes mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er vanskelig å sette meg inn i problemstillingen, men rent generelt synes jeg det må være greit at man for å skåne seg selv lar være å forholde seg til de personer som gir en stress og problemer - også om dette er f eks tanter som inviterer både deg og din mor i selskap.

Enig, men det var jo ikke det problemstillingen gjalt her - trådstarter ønsker jo å være sammen med storfamilien uten sin mor og stefar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi inviterer dem hit til alle bursdager, både runde dager og vanlige bursdager. I jula er det lange familietradisjoner som teller, dvs at fridagene allerede er forhåndsbestemt (frokost 1. juledag ett sted, middag et annet sted, osv.).

Ellers i året er det brylluper, dåp, bursdager og konfirmasjoner. Vi har ikke dette årlig, så slike dager kan vi strengt tatt ikke invitere til. Det er disse dagene vi ikke deltar på.

Jeg skjønner ikke helt hva du mener når du sier at jeg skal ta flere initiativ. Jeg kan da ikke godt invitere til andres bryllup, eksempelvis?

Kan du forklare hva du mener? Jeg er åpen for det meste, jeg, bare ikke noe som involverer kontakt med min mor og hennes mann.

Det går f.eks. an å lage nye tradisjoner hvor mange samles, slik som sommerfest, påskefrokost osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Den grymme datter?

Det går f.eks. an å lage nye tradisjoner hvor mange samles, slik som sommerfest, påskefrokost osv.

Ja, men jeg skjønner ikke helt hvordan det vil gi oss "innpass" i deres festlige lag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, vi er "assosierte medlemmer" siden vi kun er sammen med dem enten hos oss (når vi inviterer) eller hos dem på "vanlige dager", altså utenom de større sosiale møteplassene. Og det er ikke greit lenger å bli holdt utenfor for meg/oss.

''. Og det er ikke greit lenger å bli holdt utenfor for meg/oss.

'

Dette er en ganske sær forståelse av det som foregår. Dere holdes ikke utenfor, du velger å si nei til invitasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men jeg skjønner ikke helt hvordan det vil gi oss "innpass" i deres festlige lag?

Av og til melder kanskje din mor avbud til en eller annen sammenkomst. Du kan be om å bli varslet om det skjer.

Forøvrig så er jeg ikke i stand til å innse at det er fullt så viktig å være tilstede på absolutt alle sammenkomster. Det er da fullt mulig å ha god kontakt med storfamilien selv om man velger å ikke dra i konfirmasjoner og juleselskap 1. juledag.

Ved å etablere noen nye tradisjoner hvor du inviterer storfamilien til dere, så vil dine barn og du oppnå mer kontakt med de andre. Er ikke det noe av hensikten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Den grymme datter?

''. Og det er ikke greit lenger å bli holdt utenfor for meg/oss.

'

Dette er en ganske sær forståelse av det som foregår. Dere holdes ikke utenfor, du velger å si nei til invitasjoner.

Så lenge de inviterer henne også, så holdes jo vi utenfor. De vet at vi ikke kommer når hun kommer. Jeg takker ikke nei bare for å være sær, men fordi jeg oppriktig ikke kan være sammen med henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hende, men da tar de også et valg. Da velger de bort meg og min lille familie.

''Det kan hende, men da tar de også et valg. Da velger de bort meg og min lille familie.''

Hvis dere ikke ble invitert, kunne dere føle dere valgt bort, men så vidt jeg forstår blir dere invitert. Ergo ønsker ikke resten av familien å ta parti. Om du derved føler deg ekskludert og valgt bort er det nok bare din følelse, og ikke slik de andre ser det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Den grymme datter?

Av og til melder kanskje din mor avbud til en eller annen sammenkomst. Du kan be om å bli varslet om det skjer.

Forøvrig så er jeg ikke i stand til å innse at det er fullt så viktig å være tilstede på absolutt alle sammenkomster. Det er da fullt mulig å ha god kontakt med storfamilien selv om man velger å ikke dra i konfirmasjoner og juleselskap 1. juledag.

Ved å etablere noen nye tradisjoner hvor du inviterer storfamilien til dere, så vil dine barn og du oppnå mer kontakt med de andre. Er ikke det noe av hensikten?

På disse 15 årene har hun ikke meldt avbud en eneste gang, selv ikke da hun måtte skrive seg ut av sykehuset på eget ansvar for å kunne delta i et bryllup. Så jeg er ikke så sikker på om det vil skje før hun dør.

Det er ganske skjeve generasjoner i vår slekt, så det er minst ett årlig større arrangement. Enten en runddag, en dåp, et bryllup eller en konfirmasjon. Selvfølgelig er det viktig å få delta, jeg kan nesten ikke skjønne at du ikke forstår det... Når man har barn, som hele tiden får høre om disse morsomme sammenkomstene, så skjønner man at det er viktig.

Å ha kontakt med familien er viktig for ungene, og det er viktig for meg. Vi inviterer 4 ganger i året. I julen er som tidligere nevnt tradisjonene satt, og i påsken er vi alltid hos svigerfamilien. Sommerferien er folk spredt for alle vinder, og vinterferie har ikke alle.

Da er det resten av årets helger å ta av, og som sagt har også de andre sine feiringer. Og det vil heller ikke gi oss noen større mulighet til å delta i deres feiringer å ha enda en festlig anledning som vi selv står for. Vi blir ikke mer inkludert i brylluper/konfirmasjoner/dåp/bursdager av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Den grymme datter?

''Det kan hende, men da tar de også et valg. Da velger de bort meg og min lille familie.''

Hvis dere ikke ble invitert, kunne dere føle dere valgt bort, men så vidt jeg forstår blir dere invitert. Ergo ønsker ikke resten av familien å ta parti. Om du derved føler deg ekskludert og valgt bort er det nok bare din følelse, og ikke slik de andre ser det.

OK, men de vet jo at vi ikke kommer når hun/de kommer. Det vet de når de inviterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge de inviterer henne også, så holdes jo vi utenfor. De vet at vi ikke kommer når hun kommer. Jeg takker ikke nei bare for å være sær, men fordi jeg oppriktig ikke kan være sammen med henne.

Jeg synes faktisk det er verre å ikke bli bedt for det blir tatt som en selvfølge at jeg ikke kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest åttetall

Ja, vi er "assosierte medlemmer" siden vi kun er sammen med dem enten hos oss (når vi inviterer) eller hos dem på "vanlige dager", altså utenom de større sosiale møteplassene. Og det er ikke greit lenger å bli holdt utenfor for meg/oss.

''Og det er ikke greit lenger å bli holdt utenfor for meg/oss.''

Du/dere blir ikke holdt utenfor, for dere blir invitert men velger selv å stå utenfor ved å takke nei til invitasjoner i storfamilien.

Det du vil er å presse frem en konfrontasjon som du sannsynligvis vil tape iom at storfamilien ikke allerede har tatt avstand fra din mor og stefar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da synes du vi (mine barn, min mann og jeg) skal fortsette å ikke delta i familiesammenkomster, slik vi har gjort til nå?

''Så da synes du vi (mine barn, min mann og jeg) skal fortsette å ikke delta i familiesammenkomster, slik vi har gjort til nå?''

Der står dere helt fritt til å velge. Jeg tror ikke du gjør klokt i å stille ultimatum til slekta. Om det engag passer slik kan du jo forklare overfor den som inviterer hvorfor dere ikke kommer, og evt. også si at dere antakelig ville kommet dersom din mor ikke skulle dit. I så fall inviterer du jo på en måte til at de engang kan invitere bare dere.

Det beste ville jo kanskje være om du heller inviterer hjem til dere, så kan du invitere de du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Den grymme datter?

''Og det er ikke greit lenger å bli holdt utenfor for meg/oss.''

Du/dere blir ikke holdt utenfor, for dere blir invitert men velger selv å stå utenfor ved å takke nei til invitasjoner i storfamilien.

Det du vil er å presse frem en konfrontasjon som du sannsynligvis vil tape iom at storfamilien ikke allerede har tatt avstand fra din mor og stefar.

OK, så hvis dette handlet om deg ville du heller bryte med alle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, men de vet jo at vi ikke kommer når hun/de kommer. Det vet de når de inviterer.

Ja, men likevel er det ditt valg at du ikke vil komme. Du har bestemmelsesretten i dette tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke jeg trenger profesjonell hjelp til å takle dette, jeg er sterk psykisk og lever godt med min beslutning om å ikke ha kontakt med henne og hennes mann.

Det som er spørsmålet mitt, er om mine slektninger skal få velge selv eller om jeg bare skal kutte dem ut uten å la dem få ta noe valg.

Du skal ta et valg for deg, ikke kreve at slektningene skal være nødt til å velge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Den grymme datter?

''Så da synes du vi (mine barn, min mann og jeg) skal fortsette å ikke delta i familiesammenkomster, slik vi har gjort til nå?''

Der står dere helt fritt til å velge. Jeg tror ikke du gjør klokt i å stille ultimatum til slekta. Om det engag passer slik kan du jo forklare overfor den som inviterer hvorfor dere ikke kommer, og evt. også si at dere antakelig ville kommet dersom din mor ikke skulle dit. I så fall inviterer du jo på en måte til at de engang kan invitere bare dere.

Det beste ville jo kanskje være om du heller inviterer hjem til dere, så kan du invitere de du vil.

Vi inviterer jo hjem til oss, på alle 4 bursdagene i året, men det gir oss jo ingen ekstra mulighet til å delta i de andre sosiale familiesammenkomstene. Og det er de vi ikke lenger synes det er greit å stå utenfor, ungene spør jo hvorfor.

Hva ville du gjort hvis du var meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...