Gå til innhold

Nabo'n er uføretrygdet!


Gjest jeg jobber

Anbefalte innlegg

Ok,trodde det var slik når det gjalt trygd. Syk eller frisk,vet om folk jeg og som klarer masse selv om de har trygd. Men trodde de klarte det på grunnlag av trygden. Men vet da faen jeg!

Du har nok rett i dine antakelser, kanskje er det slik at man får til litt mer når man ikke jobber... En kan ikke forvente at en med uføretrygd ikke skal kunne gjøre noe som helst, hva slags liv hadde det blitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 181
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Angustia

    12

  • Bookworm

    11

  • megler Smekk

    8

  • Persille1365381127

    6

Gjest Gåten

Noen folk er svindlere, ja. Ikke alle, og ikke alle uføretrygdede selvsagt, men NOEN. Hvem ellers er svindlere om ikke folk? :)

Syns bare det er rart at de svindler til seg sykdom,de må jo være gode skuespillere. Det kommer til å slå tilbake på dem selv en gang,løgn og bedrag er ikke bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

petter smart

Heldigvis så har ikke vi andre noe med hvorfor naboen er uføretrygdet.

Selvfølgelig har vi det. De lever av fellesskapets penger og det bør være i alles interesse at trygesnyltere avsløres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søren det provoserer meg! Det er et hån mot de som er syke det.

Det er absolutt et hån mot de virkelig syke... Problemet er at det finnes sykdommer som man fint kan fake, en trenger ikke å ha en _alvorlig_ sykdom for å bli uføretrygdet, men en invalidiserende sykdom som gjør at en ikke er arbeidsfør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gåten

Det er det, og det bør man få gjort noe med slik at ikke nødvendige kutt rammer de som virkelig er syke.

Ja,de må gjennomskues.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gåten

''Ingen vil være syk''

Nei, men enkelte _later_ som man er det.

Da er de faen meg syke i hodet,på en koko måte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gåten

Du har nok rett i dine antakelser, kanskje er det slik at man får til litt mer når man ikke jobber... En kan ikke forvente at en med uføretrygd ikke skal kunne gjøre noe som helst, hva slags liv hadde det blitt?

Akuratt. Må jo få leve selv om en har trygd,uten at folk skal mistenkeliggjøre en av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jobb,og ligge i sengen resten av tiden med smerter og Helvete. Hvilke liv er det?''

Kan man drive på slik som trådstarter beskriver er man også i stand til å jobbe, i hvertfall deltid.

I det innlegget som vi diskuterer her, er jeg enig med deg så sant det ikke er annen (psykisk) sykdom med i bilder, som "nabo'n" har valgt å tie om (med full rett, etter min mening). Det var kanskje litt i overkant av aktiviteter når man er ufør. Kanskje har h*n blitt bedre enn han var når han fikk trygden innvilget, men da har man krav til å si fra til NAV om at man faktisk er bedre og kanskje kan jobbe...

Men når det er sagt, så kan vi ikke forvente at uføretrygdede skal "legge seg og vente på døden", de/vi har rett til et meningsfylt liv på tross av sykdommen, og enhver har lov til å gjøre ting som gjør hverdagen verdt å leve...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akuratt. Må jo få leve selv om en har trygd,uten at folk skal mistenkeliggjøre en av den grunn.

Men det er akkurat det som er problemet, nettopp disse noen som klarer å fake på seg sykdom, de gjør at vi som faktisk er syke også blir mistenkeliggjort. Jeg kjenner jeg blir kvalm når jeg ser innlegg som dette her, for jeg vet hva som kommer. Men jeg prøver å innstille meg på at det tross alt ikke meg meg som blir diskutert, og når jeg ser realistisk på det, så er det vel ingen som ser min daglige akvitiet som på en plass kan mene at jeg skulle klare å jobbe:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gåten

Det er absolutt et hån mot de virkelig syke... Problemet er at det finnes sykdommer som man fint kan fake, en trenger ikke å ha en _alvorlig_ sykdom for å bli uføretrygdet, men en invalidiserende sykdom som gjør at en ikke er arbeidsfør.

Bare tenker at da må leger være lett å lure,eller folk er gode skuespillere. Syns bare det er utrolig rart,kjenner til folk som er syke som ikke har fått trygd. Merkelig at friske folk får det da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Kanskje han fungerer så bra fordi han er trygdet?

Ikke sikkert han hadde klart et vanlig liv, med jobb og styr i tilegg til det han holder på med.

Hva er poenget med å rote nesa borti andres liv hele tiden,kan ikke folk få være i fred?

Helt enig i at det er litt feil å henge seg opp i enkelttilfeller; en vil aldri vite den fulle sannhet om andres helse og funksjonsevne.

Men det kan ikke være tvil om at det pekes på et samfunnsproblem som er verd å diskutere, kfr. også kommentar fra NHD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så man trenger bare å være besluttsom..ikke syk?

Det har jeg vanskelig for å tro. Og hvem vil utgi seg for å være syk hvis de ikke er det?

Ingen vil være syk,syns det er rart at du mener det. Du jobber jo i psykiatrien,har du ikke tiltro til folk?

Er folk svindlere?

Du er dessverre litt naiv, "gåten" - det er klart det noen folk svindler, NAV-svindel hører vi da om både titt og ofte i media - og noen velger altså å svindle med å framstå som syke, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kan fake sykdom og mase seg til uføretrygd, ja. Hvis man vil det nok er det fullt mulig. Jeg tror ikke det er bare meg her inne som kjenner en eller flere som har bestemt seg for å bruke noen år på å krangle seg til trygd, og som har greid det.

Men ville du seriøst ansatt en slik person..? For en som bruker all sin energi på å snyte til seg de usle trygdepengene "for å slippe å jobbe" kan umulig være rekti navla i alle fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest en pårørende

''Jobb,og ligge i sengen resten av tiden med smerter og Helvete. Hvilke liv er det?''

Kan man drive på slik som trådstarter beskriver er man også i stand til å jobbe, i hvertfall deltid.

''Kan man drive på slik som trådstarter beskriver er man også i stand til å jobbe, i hvertfall deltid.''

Jeg kan forklare deg litt om hvordan en psykisk lidelse som f. eks. tung depresjon kan arte seg: Det meste ser svart ut, alt av forpliktelser kan få en til å gå i kjelleren og/eller føle sterkt ubehag. Og når jeg skriver "forpliktelser", så kan det være alt fra å bli bedt på symøte, foreldremøte, handletur, til større forpliktelser som f. eks å måtte gå på jobb.

Mange blir bra (eller hvertfall bedre) av terapi, behandlinger, medikamenter, men de som ikke blir det, kan ende opp som uføretrygdet.

At et menneske som er uføretrygdet av årsaker som jeg her har beskrevet, likevel klarer å gå tur i skogen, pusse på båten sin, gjøre hagearbeid eller andre hobbyting som er synlige for naboer, er vel ikke så rart. Dette er frivillige ting, ting som ikke blir krevet av en.

Og har en en ekstra dårlig dag, så blir det heller ingen frivillig gåtur den dagen, da ligger en mest sannsynlig i senga, uten å orke noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gåten

Men det er akkurat det som er problemet, nettopp disse noen som klarer å fake på seg sykdom, de gjør at vi som faktisk er syke også blir mistenkeliggjort. Jeg kjenner jeg blir kvalm når jeg ser innlegg som dette her, for jeg vet hva som kommer. Men jeg prøver å innstille meg på at det tross alt ikke meg meg som blir diskutert, og når jeg ser realistisk på det, så er det vel ingen som ser min daglige akvitiet som på en plass kan mene at jeg skulle klare å jobbe:-)

Ja,blir uvel av det jeg og,tar det personlig. Men er ikke meg de diskuterer her. Får bare tanker som "Dere kan faen meg prøve dette Helvete selv". Nei..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis så har ikke vi andre noe med hvorfor naboen er uføretrygdet.

''Heldigvis så har ikke vi andre noe med hvorfor naboen er uføretrygdet.''

Såfremt denne naboen ikke har diagnoser som han velger å tie om, så har vi faktisk noe med det. Vi som er uføretrygdede lever av samfunnets midler (uføretrygdede blir også trukket skatt) og da er det oss alle som faktisk har noe med det... Hvis man mistenker at noen er uføretrygd som ikke har rett på det, er det den enkeltes ansvar å melde fra om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gåten

Helt enig i at det er litt feil å henge seg opp i enkelttilfeller; en vil aldri vite den fulle sannhet om andres helse og funksjonsevne.

Men det kan ikke være tvil om at det pekes på et samfunnsproblem som er verd å diskutere, kfr. også kommentar fra NHD.

Ja,det er tydeligvis et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gåten

Du er dessverre litt naiv, "gåten" - det er klart det noen folk svindler, NAV-svindel hører vi da om både titt og ofte i media - og noen velger altså å svindle med å framstå som syke, dessverre.

Følger ikke så mye med i media..jaja. Er heldigvis ikke jeg som skal løse dette problemet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,blir uvel av det jeg og,tar det personlig. Men er ikke meg de diskuterer her. Får bare tanker som "Dere kan faen meg prøve dette Helvete selv". Nei..

Selvfølgelig er det et helvete å være syk, og ingen ønsker det. De som svindler til seg uføretrygd _blir_ jo ikke syke, og får dermed en inntekt, og kan (med helsa i behold) gjøre som de vil... Hadde de faktisk _blitt_ syke, er det nok ikke en eneste sjel som hadde valgt det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SMIRnøff

Ok,trodde det var slik når det gjalt trygd. Syk eller frisk,vet om folk jeg og som klarer masse selv om de har trygd. Men trodde de klarte det på grunnlag av trygden. Men vet da faen jeg!

Det blir rett og slett for mye generaliseringer her...

Jeg syns det virket som personen som ble beskrevet her fikk til temmelig mye. Da syns jeg det virker mer riktig med attføring. Andre uføretrygdede får vel til mindre, og da kan de gjerne beholde trygda for min del... misunner "dem" slettes ikke jeg. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...