Gå til innhold

Nabo'n er uføretrygdet!


Gjest jeg jobber

Anbefalte innlegg

Gjest Gåten

Selvfølgelig er det et helvete å være syk, og ingen ønsker det. De som svindler til seg uføretrygd _blir_ jo ikke syke, og får dermed en inntekt, og kan (med helsa i behold) gjøre som de vil... Hadde de faktisk _blitt_ syke, er det nok ikke en eneste sjel som hadde valgt det...

Sant!

Husker jeg satt på trygdekontoret for noen år siden,saksbehandleren satt i tlf. Når hun la på var hun sint og sa "Trygd skal de ha,og jobbe skal de". Noen som lurte på hvor mye de kunne jobbe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 181
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Angustia

    12

  • Bookworm

    11

  • megler Smekk

    8

  • Persille1365381127

    6

Gjest Elextra

Ja,det er tydeligvis et problem.

''Ja,det er tydeligvis et problem.

''

Du er mao ikke enig i at det er et problem at en stor del av befolkningen lever på trygd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Ja,det er tydeligvis et problem.

''Ja,det er tydeligvis et problem.

''

Du er mao ikke enig i at det er et problem at en stor del av befolkningen lever på trygd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvor stas du hadde synes det var å leve av mellom 10 og 15000 i mnd. Det kan være ganske trangt i perioder særlig når man har unger som trenger både klær og sportsutstyr og man har igjen rundt 4000 kr når regningene er betalt.

Ungene mine har stort sett baksiden av hvordan man har det når man er trygdet og jeg lover at de har tatt skikkelig utdannelse og har planlagt å jobbe hele livet.

10-15000 kr utbetalt i måneden, tilsvarer for mange å jobbe 8 timers dag (+ reisetid) i 3 av månedens 4 uker, + at de da har "jobb-elaterte" utgifter som reisekostnader og evt. barnepass, for ikke å snakke om sterkt redusert fritid / frihet og muligheten til å gjøre andre ting.

Sett i denne sammenheng er det faktisk GODT betalt å være uføretrygdet!

Da får man i realiteten penger for "ingenting" og man kan disponere tiden etter eget ønske siden man er fri fra det ansvar og forpliktelser en jobb krever.

Hvis man virkelig ER syk, så har man vel et såpass stort helseproblem at man ikke kan utføre hverken private eller jobbrelaterte oppgaver.

Men det er faktisk påtagelig mange uføretrygdede som tilsynelatende klarer/orker "alt annet" enn å jobbe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gåten

Det blir rett og slett for mye generaliseringer her...

Jeg syns det virket som personen som ble beskrevet her fikk til temmelig mye. Da syns jeg det virker mer riktig med attføring. Andre uføretrygdede får vel til mindre, og da kan de gjerne beholde trygda for min del... misunner "dem" slettes ikke jeg. :-)

Nei,hva faen er det å missunne?

Det er heller omvendt,men er ikke bra å ønske seg andres tilværelse heller. Det er urealistisk,må ta til takke med den vi er :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gåten

''Ja,det er tydeligvis et problem.

''

Du er mao ikke enig i at det er et problem at en stor del av befolkningen lever på trygd?

Jo jeg skrev jo at det er tydeligvis et problem,skulle ønske alle kunne jobbe jeg,at alle var friske og hadde det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

megler Smekk

I så fall burde han ta kampen ut der det jobbes med sånt. Ikke spre holdninger i det offentlige rom som gir "vanlige folk" rett til mobbing der de bare kan henvise sin rett til en "som vet hva han snakker om".

Han påpeker kun fakta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare tenker at da må leger være lett å lure,eller folk er gode skuespillere. Syns bare det er utrolig rart,kjenner til folk som er syke som ikke har fått trygd. Merkelig at friske folk får det da.

Ja, det er merkelig. Mange sliter jo som et h***** for å få det de har krav på.

Jeg vet om to tilfeller der det ikke er tvil om at det er trygdemisbruk. De jobber hardt og målrettet for å få uførepensjon. De er ikke de skarpeste knivene i skuffen, men har satt seg inn i alt alt trygderettigheter. Tror du skal ha gankse mye overskudd for å orker det.... Problemet deres er at de er kronisk late. Slit gjør meg eitrande forbanna.

Men som sagt, jeg vet om så fryktelig mange flere som sliter for å få det de har krav på og blir enda sykere av hele NAV-prosessen. Og ille at man blir miste

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jo jeg skrev jo at det er tydeligvis et problem,skulle ønske alle kunne jobbe jeg,at alle var friske og hadde det bra.

:)

Forøvrig må du ikke tro jeg ikke unnder de syke og uføre trygden - det gjør jeg absolutt - det er ikke der problemet ligger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant!

Husker jeg satt på trygdekontoret for noen år siden,saksbehandleren satt i tlf. Når hun la på var hun sint og sa "Trygd skal de ha,og jobbe skal de". Noen som lurte på hvor mye de kunne jobbe.

Ja, du har de også - som har lønner arbeids selv om de er trygdet... Nå er det slik at en har lov til å tjene en viss sum når man har ufør da, men det er vel ikke akkurat tenkt normalt, lønner arbeid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gåten

Ja, det er merkelig. Mange sliter jo som et h***** for å få det de har krav på.

Jeg vet om to tilfeller der det ikke er tvil om at det er trygdemisbruk. De jobber hardt og målrettet for å få uførepensjon. De er ikke de skarpeste knivene i skuffen, men har satt seg inn i alt alt trygderettigheter. Tror du skal ha gankse mye overskudd for å orker det.... Problemet deres er at de er kronisk late. Slit gjør meg eitrande forbanna.

Men som sagt, jeg vet om så fryktelig mange flere som sliter for å få det de har krav på og blir enda sykere av hele NAV-prosessen. Og ille at man blir miste

Da er det jo NAV som må skjerpe seg,gjøre en bedre jobb. De sykeste er jo taperene i dette,de klarer ikke kjempe selv. Så løgn og bedrag er veien å gå,ærlighet fører ingen steder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han påpeker kun fakta.

Ja men da finnes det vel forskning og statistikk som underbygger det. Og du kan sikkert grave det frem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gåten

:)

Forøvrig må du ikke tro jeg ikke unnder de syke og uføre trygden - det gjør jeg absolutt - det er ikke der problemet ligger.

Nei,du mener vel bare at de som er friske ikke skal ha trygd?

Der er jeg enig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10-15000 kr utbetalt i måneden, tilsvarer for mange å jobbe 8 timers dag (+ reisetid) i 3 av månedens 4 uker, + at de da har "jobb-elaterte" utgifter som reisekostnader og evt. barnepass, for ikke å snakke om sterkt redusert fritid / frihet og muligheten til å gjøre andre ting.

Sett i denne sammenheng er det faktisk GODT betalt å være uføretrygdet!

Da får man i realiteten penger for "ingenting" og man kan disponere tiden etter eget ønske siden man er fri fra det ansvar og forpliktelser en jobb krever.

Hvis man virkelig ER syk, så har man vel et såpass stort helseproblem at man ikke kan utføre hverken private eller jobbrelaterte oppgaver.

Men det er faktisk påtagelig mange uføretrygdede som tilsynelatende klarer/orker "alt annet" enn å jobbe..

Jeg skjønner ikke helt hva du snakker om, jeg tror du glemte å tenke her. Tror du ikke mine unger har gått i barnehagen og SFO som alle de andre? Hvor skulle de ha vært mens jeg var på jobben da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I så fall burde han ta kampen ut der det jobbes med sånt. Ikke spre holdninger i det offentlige rom som gir "vanlige folk" rett til mobbing der de bare kan henvise sin rett til en "som vet hva han snakker om".

Enig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

megler Smekk

Ja men da finnes det vel forskning og statistikk som underbygger det. Og du kan sikkert grave det frem?

Er vel ikke så lett å lage statistikk på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok rett i dine antakelser, kanskje er det slik at man får til litt mer når man ikke jobber... En kan ikke forvente at en med uføretrygd ikke skal kunne gjøre noe som helst, hva slags liv hadde det blitt?

"En kan ikke forvente at en med uføretrygd ikke skal kunne gjøre noe som helst, hva slags liv hadde det blitt?"

Her er vi vel ved sakens kjerne:

Etter min tolkning av betegnelsen "ufør" så ligger det at man "bør" være såpass syk / redusert helsemessig, at man faktisk ikke er istand til å utføre så mye, hverken privat eller i jobbsammenheng!

Men hvis man orker å ha holde på med hobbier, reise, gå turer, stelle huset sitt og ellers fungerer "normalt" i sitt hjem / privatliv, så kan man jo stille spørsmål om hvorvidt personen virkelig er "ufør," eller om vedkommende også burde vært istand til å jobbe noe, og ihvertfall delvis bidra med å forsørge seg selv.

Det er nok svært mange uføre idag som kunne ha vært (delvis) i jobb. På samme måte som at mange som er i jobb også sliter med smerter og plager som kunne ha gitt dem uføretrygd hvis de hadde ønsket det /gått inn for å få det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Høstløv

10-15000 kr utbetalt i måneden, tilsvarer for mange å jobbe 8 timers dag (+ reisetid) i 3 av månedens 4 uker, + at de da har "jobb-elaterte" utgifter som reisekostnader og evt. barnepass, for ikke å snakke om sterkt redusert fritid / frihet og muligheten til å gjøre andre ting.

Sett i denne sammenheng er det faktisk GODT betalt å være uføretrygdet!

Da får man i realiteten penger for "ingenting" og man kan disponere tiden etter eget ønske siden man er fri fra det ansvar og forpliktelser en jobb krever.

Hvis man virkelig ER syk, så har man vel et såpass stort helseproblem at man ikke kan utføre hverken private eller jobbrelaterte oppgaver.

Men det er faktisk påtagelig mange uføretrygdede som tilsynelatende klarer/orker "alt annet" enn å jobbe..

''Sett i denne sammenheng er det faktisk GODT betalt å være uføretrygdet! ''

Da har du aldri prøva å være minstepensjonist og egentlig ha et høytlønnsyrke hvor du kunne ha tjent opp pensjonen på å jobbe bare 25% av full stilling.

Samtidig som en savner jobben noe veldig. Det jeg savnet mest ved å bli ufør var å kunne utføre et arbeide og det å kunne gå meg en tur.

Jeg synes at alle i denne tråden automatisk går ut fra at alle uføre synes at det er stor stas å falle utenfor vanlig arbeidsliv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

"En kan ikke forvente at en med uføretrygd ikke skal kunne gjøre noe som helst, hva slags liv hadde det blitt?"

Her er vi vel ved sakens kjerne:

Etter min tolkning av betegnelsen "ufør" så ligger det at man "bør" være såpass syk / redusert helsemessig, at man faktisk ikke er istand til å utføre så mye, hverken privat eller i jobbsammenheng!

Men hvis man orker å ha holde på med hobbier, reise, gå turer, stelle huset sitt og ellers fungerer "normalt" i sitt hjem / privatliv, så kan man jo stille spørsmål om hvorvidt personen virkelig er "ufør," eller om vedkommende også burde vært istand til å jobbe noe, og ihvertfall delvis bidra med å forsørge seg selv.

Det er nok svært mange uføre idag som kunne ha vært (delvis) i jobb. På samme måte som at mange som er i jobb også sliter med smerter og plager som kunne ha gitt dem uføretrygd hvis de hadde ønsket det /gått inn for å få det.

''Etter min tolkning av betegnelsen "ufør" så ligger det at man "bør" være såpass syk / redusert helsemessig, at man faktisk ikke er istand til å utføre så mye, hverken privat eller i jobbsammenheng!''

Er på en måte enig med deg. På den andre siden, så er det jo mange som svinger veldig i form, og da er det fryktelig vanskelig for en arbeidstaker å forholde seg til en jobb - og vanskelig for arbeidsgiveren.

Men de som virkelig er syke må jo selvsagt (uten grunn til dårlig samvittighet) få lov til å gå tur eller treffe andre mennesker på gode dager.

Veldig vanskelig dette her....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...