Gå til innhold

Nabo'n er uføretrygdet!


Gjest jeg jobber

Anbefalte innlegg

Gjest Høstløv

"En kan ikke forvente at en med uføretrygd ikke skal kunne gjøre noe som helst, hva slags liv hadde det blitt?"

Her er vi vel ved sakens kjerne:

Etter min tolkning av betegnelsen "ufør" så ligger det at man "bør" være såpass syk / redusert helsemessig, at man faktisk ikke er istand til å utføre så mye, hverken privat eller i jobbsammenheng!

Men hvis man orker å ha holde på med hobbier, reise, gå turer, stelle huset sitt og ellers fungerer "normalt" i sitt hjem / privatliv, så kan man jo stille spørsmål om hvorvidt personen virkelig er "ufør," eller om vedkommende også burde vært istand til å jobbe noe, og ihvertfall delvis bidra med å forsørge seg selv.

Det er nok svært mange uføre idag som kunne ha vært (delvis) i jobb. På samme måte som at mange som er i jobb også sliter med smerter og plager som kunne ha gitt dem uføretrygd hvis de hadde ønsket det /gått inn for å få det.

''Men hvis man orker å ha holde på med hobbier, reise, gå turer, stelle huset sitt og ellers fungerer "normalt" i sitt hjem / privatliv, så kan man jo stille spørsmål om hvorvidt personen virkelig er "ufør,"''

Jeg skjønner at du ikke har snøring i forhold til hvordan hverdagen er for noen som er syk.

Vi samler ofte krefter i flere dager bare for å kunne delta i en sosial aktivitet og så hviler vi ut etterpå, men det er det ingen som ser.

Andre ser ikke en de dagene da en er så dårlig at øynene henger helt nede ved munnen og en såvidt greier å være opp for å gå på do og spise mat og ellers bare greier å ligge i sengen i dagevis.

Mange uføre greier bare å stelle huset sitt fordi de deler opp jobben og tar litt og litt om gangen kanskje litt hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 181
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Angustia

    12

  • Bookworm

    11

  • megler Smekk

    8

  • Persille1365381127

    6

Jeg skjønner ikke helt hva du snakker om, jeg tror du glemte å tenke her. Tror du ikke mine unger har gått i barnehagen og SFO som alle de andre? Hvor skulle de ha vært mens jeg var på jobben da?

"Jeg skjønner ikke helt hva du snakker om, jeg tror du glemte å tenke her. Tror du ikke mine unger har gått i barnehagen og SFO som alle de andre? Hvor skulle de ha vært mens jeg var på jobben da?"

Du referer til at 10-15.000 i måneden er lite å leve for, og nevner dette som en negativ side av det å være trygdet.

Men dette er faktisk ikke så mange tusenlappene mindre enn mange i (full) jobb får utbetalt!

Jeg skjønner ikke hva du mener med at barna går i barnehage og på SFO mens du jobber. Hvis du har uføretrygd, så jobber du vel ikke?? Eller??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gåten

"En kan ikke forvente at en med uføretrygd ikke skal kunne gjøre noe som helst, hva slags liv hadde det blitt?"

Her er vi vel ved sakens kjerne:

Etter min tolkning av betegnelsen "ufør" så ligger det at man "bør" være såpass syk / redusert helsemessig, at man faktisk ikke er istand til å utføre så mye, hverken privat eller i jobbsammenheng!

Men hvis man orker å ha holde på med hobbier, reise, gå turer, stelle huset sitt og ellers fungerer "normalt" i sitt hjem / privatliv, så kan man jo stille spørsmål om hvorvidt personen virkelig er "ufør," eller om vedkommende også burde vært istand til å jobbe noe, og ihvertfall delvis bidra med å forsørge seg selv.

Det er nok svært mange uføre idag som kunne ha vært (delvis) i jobb. På samme måte som at mange som er i jobb også sliter med smerter og plager som kunne ha gitt dem uføretrygd hvis de hadde ønsket det /gått inn for å få det.

Husker jeg sa til min behandler. "Nå er jeg så bra at jeg vil si opp trygden,jeg vil jobbe for jeg har det bra".Da sa hun "Kanskje du er så bra pga trygden,og at kravene er senket". Ble skuffa da,men tenk om jeg hadde sakt opp trygden?

Ikke lenge etterpå ble jeg sengeliggende igjen. Og NAV sa man kan ikke bare si opp trygden. Noen ganger virker det som om de vil uføretrygde de som ikke vil ha trygd,de som vil ha trygd får det ikke. Det er uforståelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men hvis man orker å ha holde på med hobbier, reise, gå turer, stelle huset sitt og ellers fungerer "normalt" i sitt hjem / privatliv, så kan man jo stille spørsmål om hvorvidt personen virkelig er "ufør,"''

Jeg skjønner at du ikke har snøring i forhold til hvordan hverdagen er for noen som er syk.

Vi samler ofte krefter i flere dager bare for å kunne delta i en sosial aktivitet og så hviler vi ut etterpå, men det er det ingen som ser.

Andre ser ikke en de dagene da en er så dårlig at øynene henger helt nede ved munnen og en såvidt greier å være opp for å gå på do og spise mat og ellers bare greier å ligge i sengen i dagevis.

Mange uføre greier bare å stelle huset sitt fordi de deler opp jobben og tar litt og litt om gangen kanskje litt hver dag.

Hvis man har det slik du beskriver, så er man jo ikke i den kategorien jeg refererer til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gåten

''Sett i denne sammenheng er det faktisk GODT betalt å være uføretrygdet! ''

Da har du aldri prøva å være minstepensjonist og egentlig ha et høytlønnsyrke hvor du kunne ha tjent opp pensjonen på å jobbe bare 25% av full stilling.

Samtidig som en savner jobben noe veldig. Det jeg savnet mest ved å bli ufør var å kunne utføre et arbeide og det å kunne gå meg en tur.

Jeg synes at alle i denne tråden automatisk går ut fra at alle uføre synes at det er stor stas å falle utenfor vanlig arbeidsliv.

''Jeg synes at alle i denne tråden automatisk går ut fra at alle uføre synes at det er stor stas å falle utenfor vanlig arbeidsliv.''

Ikke alle nei. Det er ikke stor stas-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Høstløv

Hvis man har det slik du beskriver, så er man jo ikke i den kategorien jeg refererer til?

Du generaliserer over noe du ikke har peiling på. Hvordan kan friske mennesker vite hvilke ulike plager og lidelser uføre har og som har medført at de er falt utenfor vanlig arbeidsliv. Det er de færreste som har lyst til å leve resten av livet på en lusen uføretrygd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest prust

Du generaliserer over noe du ikke har peiling på. Hvordan kan friske mennesker vite hvilke ulike plager og lidelser uføre har og som har medført at de er falt utenfor vanlig arbeidsliv. Det er de færreste som har lyst til å leve resten av livet på en lusen uføretrygd.

''Det er de færreste som har lyst til å leve resten av livet på en lusen uføretrygd.''

Selvsagt - det er de færreste. Men det er jo denne kategorien vi snakker om her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"En kan ikke forvente at en med uføretrygd ikke skal kunne gjøre noe som helst, hva slags liv hadde det blitt?"

Her er vi vel ved sakens kjerne:

Etter min tolkning av betegnelsen "ufør" så ligger det at man "bør" være såpass syk / redusert helsemessig, at man faktisk ikke er istand til å utføre så mye, hverken privat eller i jobbsammenheng!

Men hvis man orker å ha holde på med hobbier, reise, gå turer, stelle huset sitt og ellers fungerer "normalt" i sitt hjem / privatliv, så kan man jo stille spørsmål om hvorvidt personen virkelig er "ufør," eller om vedkommende også burde vært istand til å jobbe noe, og ihvertfall delvis bidra med å forsørge seg selv.

Det er nok svært mange uføre idag som kunne ha vært (delvis) i jobb. På samme måte som at mange som er i jobb også sliter med smerter og plager som kunne ha gitt dem uføretrygd hvis de hadde ønsket det /gått inn for å få det.

Bare at det å tilrettelegge for "slike" ikke er en prioritert oppgave for samfunnet. Ikke engang gravide kan forvente å få sin gamle jobb tilbake!

Og da kan man jo bare fortsette å mobbe og stigmatisere tenker jeg. :0(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Høstløv

''Det er de færreste som har lyst til å leve resten av livet på en lusen uføretrygd.''

Selvsagt - det er de færreste. Men det er jo denne kategorien vi snakker om her.

Generaliseringen og kommentarene er veldig sårende.

Det er sårt og leit å være ufør og syk og å bli misunt de få kronene en uføretrygd på nivå med minstepensjon gir, er lavmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Generaliseringen og kommentarene er veldig sårende.

Det er sårt og leit å være ufør og syk og å bli misunt de få kronene en uføretrygd på nivå med minstepensjon gir, er lavmål.

Jamen, det er jo ikke de som virkelig er syke, som er målgruppen for kritikk!!!!

Dere som har dårlig helse og ikke har helse til å jobbe, det er helt klart at samfunnet unner dere penger å leve for!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nord og ned.

Generaliseringen og kommentarene er veldig sårende.

Det er sårt og leit å være ufør og syk og å bli misunt de få kronene en uføretrygd på nivå med minstepensjon gir, er lavmål.

Hvis du tror alle uføre har pensjon på nivå med minstepensjonister erd et du som generaliserer på ville veier.

Saken er faktisk den at 66% av en gitt lønn i 2011 er like mye som 100% var i 1990, målt i kjøpekraft. Og folk levde den gangen også, de levde faktisk godt.

Mye av problemet rundt dagens omfattendeemisbruk av uføretrygd er nettopp at satsene er for høye, at det har blitt altfor lukurativt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tror alle uføre har pensjon på nivå med minstepensjonister erd et du som generaliserer på ville veier.

Saken er faktisk den at 66% av en gitt lønn i 2011 er like mye som 100% var i 1990, målt i kjøpekraft. Og folk levde den gangen også, de levde faktisk godt.

Mye av problemet rundt dagens omfattendeemisbruk av uføretrygd er nettopp at satsene er for høye, at det har blitt altfor lukurativt.

Lukrativt meg midt i ******

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Høstløv

Hvis du tror alle uføre har pensjon på nivå med minstepensjonister erd et du som generaliserer på ville veier.

Saken er faktisk den at 66% av en gitt lønn i 2011 er like mye som 100% var i 1990, målt i kjøpekraft. Og folk levde den gangen også, de levde faktisk godt.

Mye av problemet rundt dagens omfattendeemisbruk av uføretrygd er nettopp at satsene er for høye, at det har blitt altfor lukurativt.

Problemet er bare at en ikke fortsetter med å få 66% av inntekten din, i realiteten blir utbetalingen mindre og mindre jo lenger tid en er syk. Samtidig som pensjonsopoengopptjeningen blir mye lavere når en får utbetalt tidsbegrenset uførestønad eller AAP slik det heter fra 1. mars i fjor.

Pensjon er heller ikke 66% av inntekten, men er avhengig av opptjente pensjonspoeng og de kan bli lave, når en har vært sykemeldt i bortimot ti år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nord og ned.

Lukrativt meg midt i ******

Har ennå til overs å møte noen som sier de har nok penger, Røkke inkludert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Det er nok en del folk- og en del leger som tar alt for lett på dette med uføretrygd, og mange kunne nok jobbet. Selv om den uføre ikke lenger er i stand til å jobbe som snekker, bør det finnes andre muligheter. Trygd bør være siste utvei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Høstløv

Har ennå til overs å møte noen som sier de har nok penger, Røkke inkludert.

Har du noengang møtt Kjell Inge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nord og ned.

Problemet er bare at en ikke fortsetter med å få 66% av inntekten din, i realiteten blir utbetalingen mindre og mindre jo lenger tid en er syk. Samtidig som pensjonsopoengopptjeningen blir mye lavere når en får utbetalt tidsbegrenset uførestønad eller AAP slik det heter fra 1. mars i fjor.

Pensjon er heller ikke 66% av inntekten, men er avhengig av opptjente pensjonspoeng og de kan bli lave, når en har vært sykemeldt i bortimot ti år.

Nei, dette er feil. Uføretrygde indeksreguleres både etter den yrkesgruppe du tilhørte, og via trygdeoppgjøret som de siste åra har økt mer enn allminnerlig lønnsøkning i samfunnet.

Kjenner mer enn en uføretrygdet som for lengst har gått forbi min måndlige inntekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Høstløv

Nei, dette er feil. Uføretrygde indeksreguleres både etter den yrkesgruppe du tilhørte, og via trygdeoppgjøret som de siste åra har økt mer enn allminnerlig lønnsøkning i samfunnet.

Kjenner mer enn en uføretrygdet som for lengst har gått forbi min måndlige inntekt.

''Uføretrygde indeksreguleres''

Det er feil, uføretrygden reguleres etter G, og det er på langt nær så mye som prisindeksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...