Gå til innhold

Kan jeg legge inn protest på dette a? ;)


laguna1

Anbefalte innlegg

mariaflyfly

Takk! :) Bør vel unngå den filmen nå kanskje ja..;p (Eller kanskje se den og se at det er de som har mer innblanding, faktisk ;D)

Jeg mener også at det er på tide med litt grensesetting og føtter bestemt ned. Tingen er bare at de (dvs hun) blir så sår og vanskelig om hun ikke får bestemme.

Familieterapeut synes jeg høres så kjipt ut, sånn når vi driver og skal være glade å gifte oss (Og det er vi stort sett og altså! forholdet mellom han og meg er helt toppers! Han er en flott, snill og super fyr, som jeg ikke for noe ville vært for uten) det er bare disse tingene med familien (og da med jobben som forvanskende faktor) som plager meg. jeg kommer fra helt andre forhold..Jeg har for all del også en kjærlig og fantastisk familie som gjerne vil være sammen med oss når det passer - men jeg og broren min blir regna som voksne mennesker, ferdig oppdratte og med egne prioriteringer og egen vilje, hvilket jeg ikke helt kan si at kjæresten blir annsett som hos sine..;)

Men, jeg skal ikke være fordomsfull mot rådgivning. Blir situasjonen stusselig og vi ikke finner ut av det på egenhånd får vi kanskje prøve. Men jeg må innrømme at jeg ville finne det litt nederlag.

:)

''Familieterapeut synes jeg høres så kjipt ut, sånn når vi driver og skal være glade å gifte oss ''

Heller et par kjipe timer hos en rådgiver og få lagt alle kort på bordet før du sitter aleine i ny by med svigermor som nærmeste nabo og plutselig finner ut at kjæresten din gjerne vil tilbringe så mye tid som mulig sammen med sin kjære mor? Eller?

Bedre før var, tenker nå jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 204
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • laguna1

    49

  • morsan

    35

  • frosken

    19

  • mariaflyfly

    13

Mest aktive i denne tråden

Hjælpe meg, det var da voldsomt til planlegging allerede!

Hva sier kjæresten din?

17. mai er for meg vennegreie, med eller uten barn. Påske er vel ikke noe annet enn et par fridager, man kan da umulig legge opp til mange dagers foreldrebesøk i den forbindelse?

Jul kan dere vel også feire litt hver for dere siden dere ikke har barn? Eller så er du smart og inviterer både din og hans familie til selve julaften hjemme hos dere?

Kjæresten min sier huff, men er langt mere føyelig enn meg (ovenfor foreldrene sine) så det blir helt sikkert meg som blir upop, fordi jeg kommer ikke til å finne meg i det..;p

Ellers enig i alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Familieterapeut synes jeg høres så kjipt ut, sånn når vi driver og skal være glade å gifte oss ''

Heller et par kjipe timer hos en rådgiver og få lagt alle kort på bordet før du sitter aleine i ny by med svigermor som nærmeste nabo og plutselig finner ut at kjæresten din gjerne vil tilbringe så mye tid som mulig sammen med sin kjære mor? Eller?

Bedre før var, tenker nå jeg...

Joa, jeg skal skrive meg det bak øret :) synes bare familierådgiving FØR vi er gift høres så nitrist ut, men det er veldig mulig det bare er meg som er overtroisk og fordomsfull :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Jeg vil også ha venne søttende mai! det har jeg alltid hatt, og jeg liker det :)

Er vi i nærheten av mora hans, eller mora mi, er det selvsagt ingenting i veien for å hive innpå et laksesmørbrød sammen eller no, men jeg vil helst ikke ha dagen overstyrt, uansett hvor mange tradisjoner svigerfamilien måtte ha på den dagen.

:)

''men jeg vil helst ikke ha dagen overstyrt, uansett hvor mange tradisjoner svigerfamilien måtte ha på den dagen.

''

Og her er du inne på selve kjernen i problemstillinga. DU vil ikke ha dagen DIN overstyrt. Hva mener kjæresten din om saken? Hva gjør du dersom han ønsker å tilbringe 17. mai sammen med foreldra sine? Teller ikke hans mening om saken dersom han har andre ønsker enn deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Joda, han må gjerne se dem, men jeg vil ikke se dem i samme grad, og da må han jo velge litt da :)

Skal han reise dit (det er et lite stykke som krever overnatting, inntil videre) så ryker jo 2-3 av våre samværsdager, og da synes jeg vel egentlig at vi praksis ikke har noe særlig til forhold. Og skal jeg på død og liv måtte være med, må vi jo innimellom kunne besøke mamma også, hun vil jo gjerne se svigersønnen sin en gang i halvåret hun også. Tror det er litt sårt for henne at vi liksom skulle måtte dit hele tida, og aldri dit. bortsett fra om jeg tar meg en svipp alene)

Vi skal jo i tillegg flytte dit, så det må da kunne gå an å holde an noe samvær til da? Da kan de jo svippbesøke hverandre så mye dde måtte ønske i hjemmeperiodene hans.

Jeg synes det blir helt fantastisk mange ting som foregår på kjærestens og særlig kjærestensfamilie (mor) sine premisser, og jeg merker at tålmodigheten min blir litt tynnslitt.

''Skal han reise dit (det er et lite stykke som krever overnatting, inntil videre) så ryker jo 2-3 av våre samværsdager, og da synes jeg vel egentlig at vi praksis ikke har noe særlig til forhold. ''

Jeg skjønner ikke helt, skulle dere ikke flytte til stedet der også foreldrene bor? Da kan vel ikke flerdagsbesøk være nødvendig?

''Vi skal jo i tillegg flytte dit, så det må da kunne gå an å holde an noe samvær til da? Da kan de jo svippbesøke hverandre så mye dde måtte ønske i hjemmeperiodene hans.''

Ja, nettopp!?

Eh, noe jeg ikke forstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke er noe behov for å dra til den byen for å fikse ting i leiligheten osv, så synes jeg også at to besøk er litt vel mye hvis det blir i hver hjemmeperiode.

Men er du sikker på at moren din blir sår over at dere ikke drar dit oftere dersom du selv holder tett kontakt med henne? Min erfaring er at mange synes det viktiste er å få snakket ordentlig med _sitt_ avkom, og at det ikke er samme behov for hyppig kontakt med svigerbarn.

''Min erfaring er at mange synes det viktiste er å få snakket ordentlig med _sitt_ avkom, og at det ikke er samme behov for hyppig kontakt med svigerbarn.''

Der er min svigermor motsatt, hun synes det er mindre viktig om gubben blir hjemme når jeg reiser dit. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

mariaflyfly

Kjæresten min sier huff, men er langt mere føyelig enn meg (ovenfor foreldrene sine) så det blir helt sikkert meg som blir upop, fordi jeg kommer ikke til å finne meg i det..;p

Ellers enig i alt.

''Kjæresten min sier huff, men er langt mere føyelig enn meg (ovenfor foreldrene sine) så det blir helt sikkert meg som blir upop, fordi jeg kommer ikke til å finne meg i det..;p''

Dette bør dere kanskje avklare en gang for alle før dere flytter sammen? Det er lite lojalt av ham å si seg enig med deg, men likevel føye foreldra sine. Da får han heller ha baller nok til å si rett ut at han har lyst til å tilbringe tida si der,

synes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Joa, jeg skal skrive meg det bak øret :) synes bare familierådgiving FØR vi er gift høres så nitrist ut, men det er veldig mulig det bare er meg som er overtroisk og fordomsfull :)

''synes bare familierådgiving FØR vi er gift høres så nitrist ut''

Helt enig! Men alternativet kan slumpe til å bli adskillig verre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Kjæresten min sier huff, men er langt mere føyelig enn meg (ovenfor foreldrene sine) så det blir helt sikkert meg som blir upop, fordi jeg kommer ikke til å finne meg i det..;p

Ellers enig i alt.

Kjenner meg veldig igjen i det der. De første par årene var vi veldig mye sammen med hans familie, særlig rundt høytider, og jeg følte all fritiden bundet opp for å være sammen med dem. Mannen min syntes dels det samme, men dels trivdes han bedre med det og var også føyelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg synes også det er noen navlestrengsissues her ;)

Du mener ikke alvorlig at det var snakk om TO besøk à to-tre dager i løpet av nidagersperioden!!??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Skal han reise dit (det er et lite stykke som krever overnatting, inntil videre) så ryker jo 2-3 av våre samværsdager, og da synes jeg vel egentlig at vi praksis ikke har noe særlig til forhold. ''

Velkommen til pendlerforeninga. Anbefales ikke over lengre tid. :(

''Vi skal jo i tillegg flytte dit, så det må da kunne gå an å holde an noe samvær til da? Da kan de jo svippbesøke hverandre så mye dde måtte ønske i hjemmeperiodene hans.''

Ja, da løser vel mye seg?

''Jeg synes det blir helt fantastisk mange ting som foregår på kjærestens og særlig kjærestensfamilie (mor) sine premisser, og jeg merker at tålmodigheten min blir litt tynnslitt.''

Hva sier kjæresten din sjøl om dette?

Næh, pendlingen er hvertfall slitsom akkurat nå..:S Men, ja. Ting kan bli litt lettere når han er i byen, for da kan jo han fly hit og dit uten at det tar hele helgen (og jeg slipper, forhåpentligvis) å være med i samme grad :)

Han sier ikke så mye konkret, men mye huff, og at jeg skal prøve å overhøre morra hans, og at han skal forsøke å løse det HAN kan løse, og at han skjønner at han har svikta meg litt med å prioritere denne jobben, men at han skal gjøre det opp igjen, ved å være snill og god og prøve så godt han kan å få moren sin til å holde seg unna min buisness, og ellers love bort å klø meg på ryggen så mye jeg ønsker, servere meg kaffe på sengen, åpne øllen min og alle andre sånne ting hvis jeg klarer å holde ut med situasjonen noen av valgene hans har satt meg i..;) han er artig! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Skal han reise dit (det er et lite stykke som krever overnatting, inntil videre) så ryker jo 2-3 av våre samværsdager, og da synes jeg vel egentlig at vi praksis ikke har noe særlig til forhold. ''

Jeg skjønner ikke helt, skulle dere ikke flytte til stedet der også foreldrene bor? Da kan vel ikke flerdagsbesøk være nødvendig?

''Vi skal jo i tillegg flytte dit, så det må da kunne gå an å holde an noe samvær til da? Da kan de jo svippbesøke hverandre så mye dde måtte ønske i hjemmeperiodene hans.''

Ja, nettopp!?

Eh, noe jeg ikke forstår.

Bare det at vi skal måtte fly ned der 1 til 2 ganger per friperiode FØR vi flytter, 15 mai. Det HÆLER jeg bare ikke..;) Ikke hver gang, selvom det ikke er så mange igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

Bare det at vi skal måtte fly ned der 1 til 2 ganger per friperiode FØR vi flytter, 15 mai. Det HÆLER jeg bare ikke..;) Ikke hver gang, selvom det ikke er så mange igjen.

Nei, det høres overdrevent ut, når de tross alt vet dere snart er i nærheten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''men jeg vil helst ikke ha dagen overstyrt, uansett hvor mange tradisjoner svigerfamilien måtte ha på den dagen.

''

Og her er du inne på selve kjernen i problemstillinga. DU vil ikke ha dagen DIN overstyrt. Hva mener kjæresten din om saken? Hva gjør du dersom han ønsker å tilbringe 17. mai sammen med foreldra sine? Teller ikke hans mening om saken dersom han har andre ønsker enn deg?

Jo,og han må selvsagt bare dra, om han vil det. Jeg vilikke bli automatisk innregna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''men jeg vil helst ikke ha dagen overstyrt, uansett hvor mange tradisjoner svigerfamilien måtte ha på den dagen.''

Hehe, skjønner jeg veldig godt. Og de har vel gledet seg i årevis til de får en svigerdatter å dele denne tradisjonen med :P

Det ligger noe der..;) Og jeg blir gjerne med på mange ting jeg, men jeg vil i tillegg ha noe som er mitt, noe som er mitt & kjærestens,og noe med og fra min familie..:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg veldig igjen i det der. De første par årene var vi veldig mye sammen med hans familie, særlig rundt høytider, og jeg følte all fritiden bundet opp for å være sammen med dem. Mannen min syntes dels det samme, men dels trivdes han bedre med det og var også føyelig.

Helt tilsvarende! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jo :S''

OUCH! Trodde du protesterte på én, hvilket jeg også kunne forstått.

Ja,ouch..;p De sparer opp anledninger slik at vi kan få vært med på alt (!!), men jeg ville fryktelig gjerne hatt litt alenetid med ham også, jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''skal vi to bursdagselskaper i hans familie, hvor av hvertfall den ene har blitt flyttet sånn at det passer med når han er hjemme. ''

Det har sine absolutte fordeler med en svigermorr som har datteren som sin absolutte favoritt og derfor alltid avtaler med henne først, for å sikre seg at det passer, og hvis det også passer for oss andre er det antagelig en bonus ;-)

''Jeg har da faen ikke lyst til å tenke på jul i det hele tatt, ''

Det skjønner jeg veldig godt, men som du jo er inne på selv også, så risikerer man vedå unnlate å diskutere jula at den som er mest geskjeftig og tdiligst ute med planleggingen "vinner". :-(

''Er jeg vrang igjen?''

Absolutt ikke! Det er e.m.m. helt naturlig med en god blanding av følgende:

- du treffer din familie uten at han er med

- at han blir med deg til din familie

- at han treffer sin familie uten at du er med

- at du blir med til hans familie

- at man i minst mulig grad "blander" familiene - treff din familie uten at hans familie er med og vice versa.

- at hans familie (og din også forsåvidt) ikke tilpasser ethvert lite fillearrangement slik at han (dere) "må" bli med på ellers dyrebar tid sammen innimellom pendlingen.

- det må ikke anses som et uttrykk for motvilje eller misliking at man ikke tilbringer kjempemye tid sammen.

'' mener at det er rett og rimelig at vi kan si nei til noe av dette (evt han kan dra på om det er noe han gjerne vil), si ja til det som passer, og i tillegg synes jeg han kan bli med til mine, ''

Ergo er jeg 100% enig i det ovenfor siterte! Og også 100% enig i dette:

''Jeg vil ha privatliv, jeg vil ha muligheter til å spille ting etter øret og ta det som det kommer, og jeg vil slippe å bli shanghaiet til diverse jeg ikke mener noe særlig om enna - bortsett fra at det er langt fra sikkert at jeg automatisk vil.

En trenger da ikke si opp alt en måtte ha av ego & egen vilje fordi en plutselig & magisk skal være så jævlig voksen og borgelig fordi vi skal gifte oss? Jeg vil gifte meg med HAM, jeg har ikke dermed skrevet under på at jeg derfor er medlem av noe slags mystisk klan og dermed må være med på alt som finnes på derfra. ''

Men det er lett å være enig i dette. Det vanskelige er å svare på følgende spørsmål:

''Hvordan løser dere sånt? ''

Her har nok dette for en stor grad "løst seg selv" i og med at han/vi er et stykke ned på rangstigen, men jeg tror nøkkelen ligger i å få mannen med på dette, og ikke minst at han ikke skyver deg foran seg som en unnskyldning for hvorfor dere/du ikke kommer på noe.

Det kan også være lurt å tenke litt framover på mulige være-sammen-forventninger som kan dukke opp og tenke ut mulige unnskyldninger eller alternative løsninger slik at du ikke blir tatt på senga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...