Gå til innhold

Kan jeg legge inn protest på dette a? ;)


laguna1

Anbefalte innlegg

Men her er det snakk om overnattingsbesøk som varer 2-3 dager to ganger i løpet av 9 dager, det synes jeg blir i overkanten mye morsbinding for en ung mann på over tretti.

Hvis han skal innom familien sin to ganger i løpet av de 9 dagene, så må han kunne klare å være litt mer effektiv enn som så. Han kan jo f.eks. hoppe på et tog når laguna skal på jobb (eller evt. litt tidligere på morgenen), og så komme tilbake på kvelden.. Da mister hun bare noen timers samvær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 204
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • laguna1

    49

  • morsan

    35

  • frosken

    19

  • mariaflyfly

    13

Mest aktive i denne tråden

Takk! :) Bør vel unngå den filmen nå kanskje ja..;p (Eller kanskje se den og se at det er de som har mer innblanding, faktisk ;D)

Jeg mener også at det er på tide med litt grensesetting og føtter bestemt ned. Tingen er bare at de (dvs hun) blir så sår og vanskelig om hun ikke får bestemme.

Familieterapeut synes jeg høres så kjipt ut, sånn når vi driver og skal være glade å gifte oss (Og det er vi stort sett og altså! forholdet mellom han og meg er helt toppers! Han er en flott, snill og super fyr, som jeg ikke for noe ville vært for uten) det er bare disse tingene med familien (og da med jobben som forvanskende faktor) som plager meg. jeg kommer fra helt andre forhold..Jeg har for all del også en kjærlig og fantastisk familie som gjerne vil være sammen med oss når det passer - men jeg og broren min blir regna som voksne mennesker, ferdig oppdratte og med egne prioriteringer og egen vilje, hvilket jeg ikke helt kan si at kjæresten blir annsett som hos sine..;)

Men, jeg skal ikke være fordomsfull mot rådgivning. Blir situasjonen stusselig og vi ikke finner ut av det på egenhånd får vi kanskje prøve. Men jeg må innrømme at jeg ville finne det litt nederlag.

:)

''Bør vel unngå den filmen nå kanskje ja..;p (Eller kanskje se den og se at det er de som har mer innblanding, faktisk ;D)''

Du får invitere svigermor på "filmkveld" ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Jeg kjenner meg igjen i deg. Jeg får panikk hvis jeg føler svigermor booker all fritiden min. Ingeting er mer irriterende enn det. Spesielt i de perioder mannen min pendler slik som nå. Da tror hun at hun avlaster meg ved å be meg og ungene på middag. Saken er at det føles stikk motsatt.

Det tar 20-30 min å komme seg dit. Det tar tid ved middagsbordet, kaffebordet og hun skal gjerne spille kort meg ungene etterpå og plutselig har hele kvelden gått. Hun avlaster meg best med å la meg være i fred for å si det litt brutalt, men jeg vet jo at hun mener det godt ;-)

For meg er det mer naturlig å dra til mine egne foreldre når mannen min er borte.

Så jeg sier nei til å besøke svigermor når han er borte. Hun kan heller be oss når han er hjemme.

Du må forresten sørge for å booke 17 mai og julaften allerede nå. Start allerede første jula med å lage deres egne julaftener. Dra en dag til hver av familiene i løpet av romjula, eller be alle sammen hjem til dere slik at dere får gjort unna alt på en dag.

Jeg hadde ikke greid å ha det slik som deg. Jeg ville fått pusteproblemer.

Selv er jeg veldig glad for at jeg fra første stund startet å lage egne julaftener så slipper jeg noe mas om det. Alle vet nå hvordan vi vil ha det og det har blit godtatt.

Jeg priser meg lykkelig hvert år over at jeg kan feire julaften fredelig og rolig oss 5, isteden for at jeg må feire med 16 med svigerfamiliemedlemmer. Slike julaftener orker jeg bare ikke.

Vi besøker dem heller en dag i romjula eller ber dem hjem til oss.

Du er nødt til å sette ned foten. Slik kan du ikke ha det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Høstløv

Hvis han skal innom familien sin to ganger i løpet av de 9 dagene, så må han kunne klare å være litt mer effektiv enn som så. Han kan jo f.eks. hoppe på et tog når laguna skal på jobb (eller evt. litt tidligere på morgenen), og så komme tilbake på kvelden.. Da mister hun bare noen timers samvær.

Det er i slike situasjoner det er kjekt med bil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare det at vi skal måtte fly ned der 1 til 2 ganger per friperiode FØR vi flytter, 15 mai. Det HÆLER jeg bare ikke..;) Ikke hver gang, selvom det ikke er så mange igjen.

Det der er omtrent samme reisehyppighet (og -avstand) som da jeg bodd på min første hybel som 19-åring og dro hjem til barndomshjemmet annenhver/tredjehver helg....

Men han er jo en godt voksen mann - jeg skjønner ikke hvorfor man må dra på overnattingsbesøk hver eneste gang han er hjemme fra arbeidspendlingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Laguna, du er i ferd med å bli en av disse hysteriske dolkjerringene:/

Ro ned og ta en alvorsprat med mannfolket ditt. Jeg synes han bør forstå at du trenger kontakt med familien din (og alenetid for deg og ham) og legge tilrette for at det skal være mulig, og jeg synes han skal bli flinkere til å sette grenser for mora og familien sin. Jeg synes egentlig han bør skjønne det av seg selv, men siden han ikke gjør det må du gjøre det klart for ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Ulike familier har helt ulike vaner. Noen omgås mye, andre lite. Slik jeg ser det, så er det ikke så merkelig om noen ser sin familie et par ganger i løpet av en slik hjemmeperiode, særlig ikke hvis det ikke involverer at han må reise langt hver gang. Det er tross alt snakk om 9 _døgn_; han skal jo ikke jobbe på de dagene. Derimot tenker jeg at Laguna ikke trenger å føle seg forpliktet til å være med hver gang, om hun ikke ønsker det.

''Derimot tenker jeg at Laguna ikke trenger å føle seg forpliktet til å være med hver gang, om hun ikke ønsker det''

Det der er lettere sagt enn gjort. Det hendte noen ganger da ungene var yngre at jeg sendte mannen min og ungene alene til svigermor.

Svigermor spurte meg om hvorfor jeg ikke hadde vært med en gang og om det hadde noe med henne å gjøre? - Jeg forklarte henne som sant var at det ikke hadde noenting med henne å gjøre, men at det for meg var deilig en gang i blant å få huset for selv, slik at jeg kunne få ro rundt meg til rydding og vasking uten å ha alle rundt. Hun virket veldig lettet faktisk. Hun hadde rett og slett tatt det som en personlig fornærmelse, noe jeg godt ser for meg at svigermoren til Laguna også vil gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Jeg vil også ha venne søttende mai! det har jeg alltid hatt, og jeg liker det :)

Er vi i nærheten av mora hans, eller mora mi, er det selvsagt ingenting i veien for å hive innpå et laksesmørbrød sammen eller no, men jeg vil helst ikke ha dagen overstyrt, uansett hvor mange tradisjoner svigerfamilien måtte ha på den dagen.

:)

17. mai tilbringer man med venner. Slik er det bare ! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Derimot tenker jeg at Laguna ikke trenger å føle seg forpliktet til å være med hver gang, om hun ikke ønsker det''

Det der er lettere sagt enn gjort. Det hendte noen ganger da ungene var yngre at jeg sendte mannen min og ungene alene til svigermor.

Svigermor spurte meg om hvorfor jeg ikke hadde vært med en gang og om det hadde noe med henne å gjøre? - Jeg forklarte henne som sant var at det ikke hadde noenting med henne å gjøre, men at det for meg var deilig en gang i blant å få huset for selv, slik at jeg kunne få ro rundt meg til rydding og vasking uten å ha alle rundt. Hun virket veldig lettet faktisk. Hun hadde rett og slett tatt det som en personlig fornærmelse, noe jeg godt ser for meg at svigermoren til Laguna også vil gjøre.

''at det for meg var deilig en gang i blant å få huset for selv, slik at jeg kunne få ro rundt meg til rydding og vasking uten å ha alle rundt.''

Litt vanskeligere for laguna å bli trodd på en slik forklaring ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

''Bør vel unngå den filmen nå kanskje ja..;p (Eller kanskje se den og se at det er de som har mer innblanding, faktisk ;D)''

Du får invitere svigermor på "filmkveld" ;-)

''Du får invitere svigermor på "filmkveld"''

LOL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

''at det for meg var deilig en gang i blant å få huset for selv, slik at jeg kunne få ro rundt meg til rydding og vasking uten å ha alle rundt.''

Litt vanskeligere for laguna å bli trodd på en slik forklaring ;-)

Ja hun må rett og slett bare ta en hvit løgn innimellom.- Beklager, men jeg har allerede avtalt med en venninne. Man kan ikke være ærlig mot en svigermor som tar det som personlig kritikk. Det går ikke. Hun må bare lyve seg til litt fritid her altså. Ser ingen annen løsning jeg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Splitting er vel løsningen her ja. Jeg akter IKKE å tilbringe annenhver helg der ned selv FØR vi flytter.

:)

Men du gjør jo akkurat som du vil de dagene han er borte og såvidt jeg husker var det adskillig lengre enn hjemmeperiodene?

Vi var mye mer på besøk hos hans foreldre og søsken den tiden min kjære pendlet (21/14 eller 14/14) enn nå som han er hjemme hele tiden. Nå er vi nesten aldri der. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja hun må rett og slett bare ta en hvit løgn innimellom.- Beklager, men jeg har allerede avtalt med en venninne. Man kan ikke være ærlig mot en svigermor som tar det som personlig kritikk. Det går ikke. Hun må bare lyve seg til litt fritid her altså. Ser ingen annen løsning jeg :-)

Ja, hvite løgner kan være veldig fint, men det er vanskelig å komme med der den man vil ta den hvite løgnen til har vært ute i svært god tid med planleggingen...

Sliter litt med det no juts nu som jeg ikke vil være med på (ikke svigermorrelatert), som ble "forhåndsvarslet" i så god tid at det er vanskelig å vri seg unna med hvit løgn... :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du gjør jo akkurat som du vil de dagene han er borte og såvidt jeg husker var det adskillig lengre enn hjemmeperiodene?

Vi var mye mer på besøk hos hans foreldre og søsken den tiden min kjære pendlet (21/14 eller 14/14) enn nå som han er hjemme hele tiden. Nå er vi nesten aldri der. :o)

''Vi var mye mer på besøk hos hans foreldre og søsken den tiden min kjære pendlet (21/14 eller 14/14) enn nå som han er hjemme hele tiden. Nå er vi nesten aldri der. :o)''

Ja, det blir litt slik at når noen er mindre tilgjengelig sånn generelt sett, så blir folk gjerne ekstra giret på å treffe vedkommende når man er "hjemme" ;-)

Søsteren min bodde i mange år i et land langt borte, og når hun kom hjem, satte onkler og tanter nesten himmel og jord i bevegelse for å treffe henne.

Typisk ble det dratt i gang et selskap slik at alle skulle få hilse på henne, og mange ganger hadde ikke jeg (og sikkert mange andre i søskenbarnflokken med meg) sett alle onklene og tantene siden sist det var et slikt "hilse-på-utlandsboeren-selskap" ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Høstløv

Du høres ut som en drømme-svigermor! :) Som det hadde vært morsomt å være sammen med når en først var det!

:)

Jeg var ihuga doler før jeg ble svigermor, så jeg har lært (og terpet på) hvordan en svigermor ikke må være, men om jeg greier å leve opp til alle krava til dol-svigerdøtrene, det blir en annen og vanskeligere sak. (Jeg tror ikke at mine svigerdøtre er dolere)

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Men du gjør jo akkurat som du vil de dagene han er borte og såvidt jeg husker var det adskillig lengre enn hjemmeperiodene?

Vi var mye mer på besøk hos hans foreldre og søsken den tiden min kjære pendlet (21/14 eller 14/14) enn nå som han er hjemme hele tiden. Nå er vi nesten aldri der. :o)

Uansett om hun har tid til å gjøre hva hun vil de dagene han er borte, er det jo liksom meningen at man skal gjøre noe hyggelig sammen når det er helg. Å bruke annhverhelg hos svigermor, ville jeg ha følt var _alt_ for mye.

Mannen min var hjemme i helga og vi var bedt på middag til svigermor kl.16 egenlig på søndag. Vi ba om å få utsette det til 17., ellers ville vi jo ikke få tid til noe særlig først. Hele dagen blir bare tull.

Vi kom ikke dit før 18.45, fordi vi rakk ikke å komme oss hjem fra kikutt før da. Da hadde middagen vært klar lenge. Men jeg greide ikke gå raskere. Jeg var utslitt. Jeg fikk 10 min på meg til å ta en dusj og jeg rakk ikke å tørke håret en gang. Møtte opp med klisvått hår og holdt på å sove ved bordet.

Man kan da ikke legge opp helgene sine etter svigermors ønsker? Nå og da ja, men annenhver helg? Nei, herregud for et pers det ville vært, man har da venner også man vil bruk tid på i helgene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett om hun har tid til å gjøre hva hun vil de dagene han er borte, er det jo liksom meningen at man skal gjøre noe hyggelig sammen når det er helg. Å bruke annhverhelg hos svigermor, ville jeg ha følt var _alt_ for mye.

Mannen min var hjemme i helga og vi var bedt på middag til svigermor kl.16 egenlig på søndag. Vi ba om å få utsette det til 17., ellers ville vi jo ikke få tid til noe særlig først. Hele dagen blir bare tull.

Vi kom ikke dit før 18.45, fordi vi rakk ikke å komme oss hjem fra kikutt før da. Da hadde middagen vært klar lenge. Men jeg greide ikke gå raskere. Jeg var utslitt. Jeg fikk 10 min på meg til å ta en dusj og jeg rakk ikke å tørke håret en gang. Møtte opp med klisvått hår og holdt på å sove ved bordet.

Man kan da ikke legge opp helgene sine etter svigermors ønsker? Nå og da ja, men annenhver helg? Nei, herregud for et pers det ville vært, man har da venner også man vil bruk tid på i helgene.

''Å bruke annhverhelg hos svigermor, ville jeg ha følt var _alt_ for mye.''

Min eks-svigermor kommenterte en gang at nå var det lenge siden naboens voksne datter hadde vært hjemme - hun hadde ikke vært der på to uker! Hun pleide å være der hver helg. Jeg prøvde meg forsiktig med en "Ja, men nå har hun jo barn og egen familie og vil sikkert vært litt hjemme hos seg selv", men den falt på stengrunn gitt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Høstløv

''Vi var mye mer på besøk hos hans foreldre og søsken den tiden min kjære pendlet (21/14 eller 14/14) enn nå som han er hjemme hele tiden. Nå er vi nesten aldri der. :o)''

Ja, det blir litt slik at når noen er mindre tilgjengelig sånn generelt sett, så blir folk gjerne ekstra giret på å treffe vedkommende når man er "hjemme" ;-)

Søsteren min bodde i mange år i et land langt borte, og når hun kom hjem, satte onkler og tanter nesten himmel og jord i bevegelse for å treffe henne.

Typisk ble det dratt i gang et selskap slik at alle skulle få hilse på henne, og mange ganger hadde ikke jeg (og sikkert mange andre i søskenbarnflokken med meg) sett alle onklene og tantene siden sist det var et slikt "hilse-på-utlandsboeren-selskap" ;-)

''Typisk ble det dratt i gang et selskap slik at alle skulle få hilse på henne, og mange ganger hadde ikke jeg (og sikkert mange andre i søskenbarnflokken med meg) sett alle onklene og tantene siden sist det var et slikt "hilse-på-utlandsboeren-selskap" ;-)''

Sådan var det litt med meg i mine første år i utlendighet.

Nå har familien til min mor familietreff en gang annet hvert år hvor alle tanter, onkler, kusiner og fetterer med barn og barnebarn kan møte opp etter lyst og behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett om hun har tid til å gjøre hva hun vil de dagene han er borte, er det jo liksom meningen at man skal gjøre noe hyggelig sammen når det er helg. Å bruke annhverhelg hos svigermor, ville jeg ha følt var _alt_ for mye.

Mannen min var hjemme i helga og vi var bedt på middag til svigermor kl.16 egenlig på søndag. Vi ba om å få utsette det til 17., ellers ville vi jo ikke få tid til noe særlig først. Hele dagen blir bare tull.

Vi kom ikke dit før 18.45, fordi vi rakk ikke å komme oss hjem fra kikutt før da. Da hadde middagen vært klar lenge. Men jeg greide ikke gå raskere. Jeg var utslitt. Jeg fikk 10 min på meg til å ta en dusj og jeg rakk ikke å tørke håret en gang. Møtte opp med klisvått hår og holdt på å sove ved bordet.

Man kan da ikke legge opp helgene sine etter svigermors ønsker? Nå og da ja, men annenhver helg? Nei, herregud for et pers det ville vært, man har da venner også man vil bruk tid på i helgene.

'' vi var bedt på middag til svigermor kl.16 ''

Jeg skjønner ikke hvorfor søndagsmiddager på død og liv må være kl 16, til nød kl 17. Man rekker jo ikke så mye før det - ihvertfall ikke hvis man liker å ta det litt rolig om morgenen.

Greit nok når svigers' barnebarn var små og måtte i seng tidlig, men nå har vi ikek det hensynet å ta lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...