Gå til innhold

Innvandrere og trygd

Anbefalte innlegg

Jo, men de holdningene er jo ikke somaliere alene om å ha. Det er bare å se på "svart arbeid" statistikken.

Men det er klart at hvis man bare studerer somaliere, og finner alt galt der, så vil den gruppen se fryktelig ut. Gjør man det samme med finnmarkinger, så blir det likedann. Men verken somalier eller finnmarking er ÅRSAK til dette, og da er det bedre å gruppere etter "har slett moral" eller lignende.

Med vennlig hilsen

Resultatet vil jo være det samme.

Fortsetter under...

• Svar 156
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

56

• Mandolaika

35

• Dorthe

14

• Persille1365381127

10

Forskjellen jeg har blitt fortalt er at det er veldig vanskelig å få uføretrygd i USA, jeg hadde nok ikke fått uføretrygd, dermed får folk utdelt arbeid i steden.

Men Dorthe, det du skrev der, er jo egentlig at du hadde jobbet i USA, men gjør det ikke i Norge? (Altså, det samme som somalierne er anklaget for.)

Ikke misforstå, jeg synes det er for brutalt i USA.

Med vennlig hilsen

Hvis man ser på holdningen til skattesnyt og svart arbeid, så ser man at svært mange nordmenn nok ikke er så veldig inne i akkurat den arven....

Ergo er ikke dette et problem som er spesifikkt for somaliere, men langt mer generelt.

Skal man gjøre noe med det, så må man derfor se på årsakene, og ikke bare velge ut en liten gruppe med en bestemt hudfarge/fødested. Problemet er større enn som så.

Med vennlig hilsen

Uføreutvalget som leverte sin innstilling i 2007, konkluderte altså slik: "Det synes godt dokumentert empirisk at økonomi har en betydning for tilstrømmingen til ordninger der helseproblemer i prinsippet skulle være et absolutt kvalifiseringskrav"

Det viser at det er en del som får slike trygdeordninger uten å ha krav på det. Jeg tror man må begynne der.

Personlig driter jeg i om set er somaliere eller bygdetullinger fra Finnmark; hvis de ikke har krav på ordningen, så skal de IKKE få det! Punktum.

Jeg liker bedre faktaene fra de forskjellige utvalgene fremfor fordommene til de politisk korrekte på den ene siden, og innvandringsmotstanderne på den andre siden.

Nei, resultatet vil være HELT forskjellig.

Resultatet vil IKKE ramme uskyldige somaliere, men VIL ramme nordmenn og andre nasjonaliteter.

Ikke bare det - man vil faktisk finne årsaken, og ikke bare hvem.

Med vennlig hilsen

Årsaken er jo åpenbar. Den vil ikke du forholde deg til uansett hvordan du får den presentert.

Annonse

Men Dorthe, det du skrev der, er jo egentlig at du hadde jobbet i USA, men gjør det ikke i Norge? (Altså, det samme som somalierne er anklaget for.)

Ikke misforstå, jeg synes det er for brutalt i USA.

Med vennlig hilsen

Men nå har jeg prøvd å få jobb i over 30 år uten å ha uføretrygd, har prøvd flere ganger å ta utdannelse og det skjærer seg jo for ingen vil ansette meg og NAV mener at jeg har nok utdannelse.

Jeg fikk forresten akkurat tilsendt fra Arizona

The Mosaic Realty Group

New report: workers with disabilities meet or exceed the job performance of co-workers without disabilities.... duh!!!

http://1.usa.gov/hj87Mi

‎1.usa.gov

Det handler faktisk om hvilke fakta du presenterer, og hvorfor/hvordan.

Det er stor forskjell på korrelasjon og kausalitet.

Med vennlig hilsen

''Det handler faktisk om hvilke fakta du presenterer, og hvorfor/hvordan.

Det er stor forskjell på korrelasjon og kausalitet.''

Selvfølgelig, men det kommer vel neppe flere i arbeid bare av den grunn? Hvorfor er det ikke greit å forholde seg til inndeling pr. land?

Uføreutvalget som leverte sin innstilling i 2007, konkluderte altså slik: "Det synes godt dokumentert empirisk at økonomi har en betydning for tilstrømmingen til ordninger der helseproblemer i prinsippet skulle være et absolutt kvalifiseringskrav"

Det viser at det er en del som får slike trygdeordninger uten å ha krav på det. Jeg tror man må begynne der.

Personlig driter jeg i om set er somaliere eller bygdetullinger fra Finnmark; hvis de ikke har krav på ordningen, så skal de IKKE få det! Punktum.

Jeg liker bedre faktaene fra de forskjellige utvalgene fremfor fordommene til de politisk korrekte på den ene siden, og innvandringsmotstanderne på den andre siden.

''hvis de ikke har krav på ordningen, så skal de IKKE få det! Punktum.

''

Nettopp. Så hvorfor ikke fokusere på dette, i stedet for å velge etter fødested/hudfarge.

Hvordan tror du det blir for en ærlig somalier å få jobb når alle forventer at han skal snyte/bli ufør, osv osv?

Man lager en selvoppfyllende profeti!

Med vennlig hilsen

Gjest Elextra

Hvis man ser på holdningen til skattesnyt og svart arbeid, så ser man at svært mange nordmenn nok ikke er så veldig inne i akkurat den arven....

Ergo er ikke dette et problem som er spesifikkt for somaliere, men langt mer generelt.

Skal man gjøre noe med det, så må man derfor se på årsakene, og ikke bare velge ut en liten gruppe med en bestemt hudfarge/fødested. Problemet er større enn som så.

Med vennlig hilsen

''Skal man gjøre noe med det, så må man derfor se på årsakene, og ikke bare velge ut en liten gruppe med en bestemt hudfarge/fødested.''

Det holder å se på statistikken mhp arbeidslivsdeltakelse når det gjelder akkurat denne gruppen. Men helt enig i at en bør se på årsakene.

Men nå har jeg prøvd å få jobb i over 30 år uten å ha uføretrygd, har prøvd flere ganger å ta utdannelse og det skjærer seg jo for ingen vil ansette meg og NAV mener at jeg har nok utdannelse.

Jeg fikk forresten akkurat tilsendt fra Arizona

The Mosaic Realty Group

New report: workers with disabilities meet or exceed the job performance of co-workers without disabilities.... duh!!!

http://1.usa.gov/hj87Mi

‎1.usa.gov

Jeg vet det, Dorthe, og det er en skam at det er slik.

Tror du ikke mange somaliere er i samme situasjon? At de er uføretrygdet av NAV fordi de har gitt opp å få dem i jobb.

For hvem ansetter en somalier når de forventer at han blir ufør i løpet av 4 uker?

Med vennlig hilsen

Gjest fra bergen

Tja - somaliere utmerker jo i arbeidslivet i USA, så det er kanskje nærliggende å se på hvordan de blir behandlet og mistenkeliggjort i Norge?

Det ville også vært interessant å kjøre lignende statistikk gruppert etter politisk parti! :-)

Med vennlig hilsen

'' somaliere utmerker jo i arbeidslivet i USA''

Det kan jo være nettopp fordi ikke USA slipper inn "hvem som helst".

Tror du ikke mange somaliere er i samme situasjon? At de er uføretrygdet av NAV fordi de har gitt opp å få dem i jobb.

For hvem ansetter en somalier når de forventer at han blir ufør i løpet av 4 uker?

Med vennlig hilsen

Hvis en arbeidsgiver har prøvd seg på å ansette en "Hassan" tre ganger og det har gått galt hver gang, så skjønner jeg faktisk at det kan bli vanskelig for den fjerde Hassan.

Annonse

Årsaken er jo åpenbar. Den vil ikke du forholde deg til uansett hvordan du får den presentert.

Årsaken er åpenbart ikke åpenbar, siden gruppen funker fint i Italia.

Og årsaken kan jo være at det er så mye negativ fokus på alle somaliere i Norge at selv de som er friske aldri får jobb (hvem ansetter dem?), og NAV uføretrygder dem til slutt.

Hvem sin feil er det da når en frisk somalier blir uføretrygdet?

Tenk på det!

Med vennlig hilsen

Hvis en arbeidsgiver har prøvd seg på å ansette en "Hassan" tre ganger og det har gått galt hver gang, så skjønner jeg faktisk at det kan bli vanskelig for den fjerde Hassan.

Hvorfor?

Fordi "Hassan" har samme hudfarge?

Dette er nettopp klassisk rasisme - man tillegger "Hassan" egenskaper basert på hudfargen hans (eller fødestedet).

Med vennlig hilsen

Jeg har gått på kurs i 8 mnd gjennom arbeidskontoret for å få jobb. De hadde hatt samme kurs for somalere og alle fikk jobb etter endt kurs. På kurset hos meg var det kun en som fikk jobb og hun hadde en usynlig funksjonhemming og fikk av alle ting jobb som legesekretær på Ullevål.

Da ga jeg opp.

Årsaken er åpenbart ikke åpenbar, siden gruppen funker fint i Italia.

Og årsaken kan jo være at det er så mye negativ fokus på alle somaliere i Norge at selv de som er friske aldri får jobb (hvem ansetter dem?), og NAV uføretrygder dem til slutt.

Hvem sin feil er det da når en frisk somalier blir uføretrygdet?

Tenk på det!

Med vennlig hilsen

Selvfølgelig er det systemet i Norge sin feil, men ikke i den forstand at vi er så fæle med dem!

Hvorfor?

Fordi "Hassan" har samme hudfarge?

Dette er nettopp klassisk rasisme - man tillegger "Hassan" egenskaper basert på hudfargen hans (eller fødestedet).

Når man har prøvd flere ganger med samme resultat, så er det nok mange arbeidsgivere som tenker sånn, ja.

Med vennlig hilsen

Hun hadde forøvrig ikke utdannelse som legesekretær engang ;o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...