Gå til innhold

Påstått voldtekt


Gjest Svarttrost

Anbefalte innlegg

Det finnes mange falske anklager, om mange forbrytelser, men jeg vet ikke om noen andre forbrytelser som tar et slikt forbehold.

Tror du også mistolket ordet "å påstå" litt også jeg... Å påstå vil si å sette fram en påstand om noe, dermed vil ikke ordet påstand slik du beskriver det her, bety noe i retning av at noen mener at vedkommende ikke snakker sant...

Når det gjelder drap, kan man ikke bruke "det påståtte drapet" (i hvert fall ikke uten vitner - fordi den drepte ikke er i stand til å fremsette en påstand, derfor blir handlingen "angivelig"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 181
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    26

  • ShitDiddelyDo

    24

  • nitty-gritty

    19

  • Merlenoir

    9

Mest aktive i denne tråden

Det er selvsagt helt forjævlig å bli urettmessig anklaga for voldtekt også.... Jeg tror nesten jeg hadde syntes det var minst like ille som å ha blitt voldtatt?

Å bli anklaga for voldtekt og/eller seksuelle overgrep mot barn må være noe av det aller verste en kan bli anklaga for om en er uskyldig... Kanskje det derfor man bruker slike betegnelser?

Huff nei togli - sjelden jeg er uenig med deg, men å synes det ville ha vært like ille å bli feilaktig anklaget for voldtekt, og faktisk voldatt, nei overhodet ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svarttrost

''Jeg tror nesten jeg hadde syntes det var minst like ille som å ha blitt voldtatt?

Å bli anklaga for voldtekt og/eller seksuelle overgrep mot barn må være noe av det aller verste en kan bli anklaga for om en er uskyldig...''

Dette kan knapt sammenlignes.

Selv om personen blir dømt (uskyldig eller ei) så kan vedkommende begynne på nytt. Worst case må han flytte, men det går fint å begynne på nytt.

En person som blir voldtatt kan ikke flykte, flytte eller på annen måte få det "ugjort", og langt mindre et barn. En voksen person har erfaring og styrke til å håndtere falske anklager langt bedre enn det et barn har for å håndtere overgrep (eller andre som er utsatt for overgrep, har).

Selvsagt er det grusomt å bli uskyldig anklaget, men det kan ikke sammenlignes med å bli utsatt.

Med vennlig hilsen

Takk, enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svarttrost

Godt skrevet!

"Voldtekten skal ha funnet sted ...." må vel evt være greit å skrive? Da ivaretar man vel både det mulige offeret og den påståtte gjerninsgpersonen?

Enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Huff nei togli - sjelden jeg er uenig med deg, men å synes det ville ha vært like ille å bli feilaktig anklaget for voldtekt, og faktisk voldatt, nei overhodet ikke...

Nei, det er godt mulig du har rett i det... Jeg kjenner bare en som har blitt fullstendig ødelagt av en voldtektsanklage, så jeg er nok farga av den opplevelsen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er godt mulig du har rett i det... Jeg kjenner bare en som har blitt fullstendig ødelagt av en voldtektsanklage, så jeg er nok farga av den opplevelsen..

For all del, jeg skjønner at det også er ødeleggende for en person, jeg kjenner også en... Men samtidig tror jeg en utført voldtekt er såpass krenkende at det er vanskelig å sammenligne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest togli

For all del, jeg skjønner at det også er ødeleggende for en person, jeg kjenner også en... Men samtidig tror jeg en utført voldtekt er såpass krenkende at det er vanskelig å sammenligne...

Det blir helt klart feil å sammenligne, men det er lett å tro at en falsk anmeldelse ikke betyr så mye så lenge en blir frikjent... Å bli falskt anklaga for voldtekt er en alvorlig krenkelse mot et menneske - en krenkelse som nok vil sitte i livet ut... (det samme selvsagt også for en som blir voldtatt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir helt klart feil å sammenligne, men det er lett å tro at en falsk anmeldelse ikke betyr så mye så lenge en blir frikjent... Å bli falskt anklaga for voldtekt er en alvorlig krenkelse mot et menneske - en krenkelse som nok vil sitte i livet ut... (det samme selvsagt også for en som blir voldtatt).

Joda, selvsagt er det ille, men det er en krenkelse du kan flytte fra. Du kan starte på nytt, fordi du er voksen og ressurssterk (sammenlignet med barn, og mange voksne utsatte). Det er ikke noe som har skjedd med deg fysisk, på samme måte som overgrep/voldtekt.

Jeg mener ikke å si at det ikke "gjør noe" - selvsagt er det veldig alvorlig for den det rammer.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svarttrost

Det blir helt klart feil å sammenligne, men det er lett å tro at en falsk anmeldelse ikke betyr så mye så lenge en blir frikjent... Å bli falskt anklaga for voldtekt er en alvorlig krenkelse mot et menneske - en krenkelse som nok vil sitte i livet ut... (det samme selvsagt også for en som blir voldtatt).

Jeg siterer Sør:

''Dette kan knapt sammenlignes.

Selv om personen blir dømt (uskyldig eller ei) så kan vedkommende begynne på nytt. Worst case må han flytte, men det går fint å begynne på nytt.

En person som blir voldtatt kan ikke flykte, flytte eller på annen måte få det "ugjort", og langt mindre et barn. En voksen person har erfaring og styrke til å håndtere falske anklager langt bedre enn det et barn har for å håndtere overgrep (eller andre som er utsatt for overgrep, har).

Selvsagt er det grusomt å bli uskyldig anklaget, men det kan ikke sammenlignes med å bli utsatt.''

Mitt liv er ødelagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Godt skrevet!

"Voldtekten skal ha funnet sted ...." må vel evt være greit å skrive? Da ivaretar man vel både det mulige offeret og den påståtte gjerninsgpersonen?

Jepp. "Voldtekten skal ha funnet sted ..." er også greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Jeg siterer Sør:

''Dette kan knapt sammenlignes.

Selv om personen blir dømt (uskyldig eller ei) så kan vedkommende begynne på nytt. Worst case må han flytte, men det går fint å begynne på nytt.

En person som blir voldtatt kan ikke flykte, flytte eller på annen måte få det "ugjort", og langt mindre et barn. En voksen person har erfaring og styrke til å håndtere falske anklager langt bedre enn det et barn har for å håndtere overgrep (eller andre som er utsatt for overgrep, har).

Selvsagt er det grusomt å bli uskyldig anklaget, men det kan ikke sammenlignes med å bli utsatt.''

Mitt liv er ødelagt.

*klem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Det er selvsagt helt forjævlig å bli urettmessig anklaga for voldtekt også.... Jeg tror nesten jeg hadde syntes det var minst like ille som å ha blitt voldtatt?

Å bli anklaga for voldtekt og/eller seksuelle overgrep mot barn må være noe av det aller verste en kan bli anklaga for om en er uskyldig... Kanskje det derfor man bruker slike betegnelser?

'' Å bli anklaga for voldtekt og/eller seksuelle overgrep mot barn må være noe av det aller verste en kan bli anklaga for om en er uskyldig... Kanskje det derfor man bruker slike betegnelser?''

Folk tar reper'n pga sånt, og det forstår jeg faktisk godt, og jeg er ikke akkurat noen selvmordskandidat.

Hvis valget sto mellom å bli voldtatt eller å bli anklaget for voldtekt, ville jeg valgt det første.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svarttrost

'' Å bli anklaga for voldtekt og/eller seksuelle overgrep mot barn må være noe av det aller verste en kan bli anklaga for om en er uskyldig... Kanskje det derfor man bruker slike betegnelser?''

Folk tar reper'n pga sånt, og det forstår jeg faktisk godt, og jeg er ikke akkurat noen selvmordskandidat.

Hvis valget sto mellom å bli voldtatt eller å bli anklaget for voldtekt, ville jeg valgt det første.

Hva vet vel du....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest togli

'' Å bli anklaga for voldtekt og/eller seksuelle overgrep mot barn må være noe av det aller verste en kan bli anklaga for om en er uskyldig... Kanskje det derfor man bruker slike betegnelser?''

Folk tar reper'n pga sånt, og det forstår jeg faktisk godt, og jeg er ikke akkurat noen selvmordskandidat.

Hvis valget sto mellom å bli voldtatt eller å bli anklaget for voldtekt, ville jeg valgt det første.

''Hvis valget sto mellom å bli voldtatt eller å bli anklaget for voldtekt, ville jeg valgt det første.''

Jeg tror faktisk jeg ville valgt det også.... fordi at da hadde jeg iallefall hatt æren i behold og ikke blitt sett ned på som menneske.. Det å bli voldtatt må være helt grusomt, så jeg bagatelliserer det absolutt ikke.... men jeg vet at det å få en falsk anmeldelse på seg på noe slikt også er ødeleggende for et menneske (sikkert ikke alle som reagerer likt på dette, og kanskje også greier å legge det "tilside" siden de vet de er uskyldige, men jeg hadde garantert tatt med meg den krenkelsen i graven).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Hva vet vel du....

Du har dessverre blitt voldtatt (som jeg har forstått) og det er selvsagt helt grusomt! Jeg har selv noen venner som har vært ofre for voldtektsforbrytelser, så jeg vet hva det kan gjøre med mennesker...

Samtidig har jeg to venner som har blitt anmeldt for voldtekt. Det ble bevist at de var uskyldige, men følelsen av krenkelse har vært (og er) enorm.... Jeg tror de har tatt minst like stor skade som de av mine venner som har blitt voldtatt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Hva vet vel du....

Vel, jeg kjenner meg selv ganske godt. Jeg vet at en voldtektsanklage, som helt sikkert ville endt med henlagt sak, fortsatt ville sittet ved meg for all framtid med mindre kvinnen innrømmet at hun hadde løyet. Jeg bryr meg ikke veldig om hva andre tror, men dette hadde jeg ikke klart å leve med.

Jeg vet også at jeg tåler mye psykisk, og jeg vet at jeg kan se for meg verre ting enn voldtekt, så dette skulle jeg klart å leve med. Ikke fordi det ikke er ille - det er klart det er forbanna ille, men jeg skulle klart å leve med det.

Når valget står mellom noe jeg kunne levd med og noe jeg ikke kunne levd med, er valget enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hvis valget sto mellom å bli voldtatt eller å bli anklaget for voldtekt, ville jeg valgt det første.''

Jeg tror faktisk jeg ville valgt det også.... fordi at da hadde jeg iallefall hatt æren i behold og ikke blitt sett ned på som menneske.. Det å bli voldtatt må være helt grusomt, så jeg bagatelliserer det absolutt ikke.... men jeg vet at det å få en falsk anmeldelse på seg på noe slikt også er ødeleggende for et menneske (sikkert ikke alle som reagerer likt på dette, og kanskje også greier å legge det "tilside" siden de vet de er uskyldige, men jeg hadde garantert tatt med meg den krenkelsen i graven).

Jeg tror du bør lytte til flere som har blitt utsatt for overgrep. Det er ikke mye "ære i behold" som de fleste av dem føler, for å si det pent. For ikke å snakke om hvor mange som blir mistrodd, eller skylder på seg selv.

Mange av dem ender enten uten noen "normal intimitet" resten av livet, eller går i motsatt retning, og "går med alle", gjerne i kombinasjon med rus/alkohol. Det kan ta år og år å komme seg, og som sagt er det ingen måte å flykte på.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det forhindrer at kreket, hvis han blir (korrekt eller ei) ikke dømt (9/10 saker blir henlagt), kan tjene titusenvis av kroner på å trekke avisen i retten.

Med vennlig hilsen

Det visste jeg ikke. Hvis det er den eneste grunnen til at avisene skriver "angivelig", så får det være greit. Likevel er det noe med signalene det sender ut jeg ikke liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det visste jeg ikke. Hvis det er den eneste grunnen til at avisene skriver "angivelig", så får det være greit. Likevel er det noe med signalene det sender ut jeg ikke liker.

Jeg er enig i det, og de bør bruke minst mulig stigmatiserende uttrykk.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har dessverre blitt voldtatt (som jeg har forstått) og det er selvsagt helt grusomt! Jeg har selv noen venner som har vært ofre for voldtektsforbrytelser, så jeg vet hva det kan gjøre med mennesker...

Samtidig har jeg to venner som har blitt anmeldt for voldtekt. Det ble bevist at de var uskyldige, men følelsen av krenkelse har vært (og er) enorm.... Jeg tror de har tatt minst like stor skade som de av mine venner som har blitt voldtatt..

Ble det bevist at de var uskyldige, eller var det ikke nok bevis som kunne bevise at de faktisk var skyldige?

Jeg tror forøvrig ikke det er noen spøk å bli uksyldig beskyldt for voldtekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...