Gå til innhold

Påstått voldtekt


Gjest Svarttrost

Anbefalte innlegg

Klart det medfører en enorm skamfølelse, men det er en annen type skam enn den man føler når man er uskyldig og blir mistrodd...at folk vender en ryggen, snur seg bort på gata, kutter kontakten med vedkommende osv.

Det jeg mener er at en ikke kan sammenligne. Begge deler medfører skam, begge deler er jævlig.

Bare ikke undervurder følgene av en voldtekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 181
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    26

  • ShitDiddelyDo

    24

  • nitty-gritty

    19

  • Merlenoir

    9

Mest aktive i denne tråden

ShitDiddelyDo

Det gjør jeg. Men nå snakker jeg om de som faktisk møter ofrene face to face, og du må ikke tro det er mye dulling og staaaakars deg der! Eller i rettsvesenet.

Jeg snakker om samfunnet.

Jeg forutsetter at en psykolog med mange år på skolebenken ikke bruker timene til dulling, så jeg tror ikke dette gjelder verken psykologer eller rettsvesenet.

Du kan slutte å lese meg som fanden leser bibelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Jeg er fullstendig klar over at en voldtekt må være veldig belastende. Jeg er også fullstendig klar over at de fleste i psykiatrien, på plata i Oslo, på horestrøket, osv, er ofre for menn, og jeg er helt enig med deg i at jenter som leverer falske anklager gjør ditt kjønn en helvetes bjørnetjeneste.

Jeg mener ikke å bagatellisere voldtekter, men jeg reagerer på at flere her bagatelliserer det å bli hengt ut som voldtektsmann uskyldig. Du på din side mener til og med at media skal skrive at en voldtekt har funnet sted basert på kvinnens ord.

Det er ikke rent lite provoserende det heller.

Kunne ikke vært mer enig!

På en måte blir det feil å sidestille de to sakene siden det egentlig er vidt forskjellige ting... Det blir like ille å bagatellisere det ene som det andre - og jeg kan ikke se at noen her har bagatellisert voldtektsforbrytelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det medfører en enorm skamfølelse, men det er en annen type skam enn den man føler når man er uskyldig og blir mistrodd...at folk vender en ryggen, snur seg bort på gata, kutter kontakten med vedkommende osv.

Ofre for seksuell vold blir også ofte mistrodd, også fra venner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nitty-gritty

Psykologen - jeg byttet til en annen. Hennes holdning var "om du så danser naken på bordet - INGEN har rett til å voldta!"

Ja, og slik er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest xbellax

For meg handler selvrespekt om at man vet at man selv ikke har gjort noe galt og at man vet at andre mener det samme.

"For meg handler selvrespekt om at man vet at man selv ikke har gjort noe galt og at man vet at andre mener det samme."

Selvrespekten er ofte noe av det første et voldtektsoffer mister. Sikkerheten om at vedkommende ikke har gjort noe galt, forsvinner rett etter.

"Og man vet andre mener det samme". Nei, dessverre må jeg nesten si, for tviler vedkommende på segselv, noe et voldtektsoffer 99,9% av tiden vil gjøre er det ikke logisk at andre heller tror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Svarttrostt

Jeg er fullstendig klar over at en voldtekt må være veldig belastende. Jeg er også fullstendig klar over at de fleste i psykiatrien, på plata i Oslo, på horestrøket, osv, er ofre for menn, og jeg er helt enig med deg i at jenter som leverer falske anklager gjør ditt kjønn en helvetes bjørnetjeneste.

Jeg mener ikke å bagatellisere voldtekter, men jeg reagerer på at flere her bagatelliserer det å bli hengt ut som voldtektsmann uskyldig. Du på din side mener til og med at media skal skrive at en voldtekt har funnet sted basert på kvinnens ord.

Det er ikke rent lite provoserende det heller.

''Du på din side mener til og med at media skal skrive at en voldtekt har funnet sted basert på kvinnens ord.''

Nei, det mener jeg ikke, og det har jeg ikke skrevet. Jeg mener at en ikke skal skrive "den påståtte voldtekten skal ha funnet sted..blabla" men kun "voldtekten skal ha funnet sted".

Juridisk er det på den riktige siden, og i tråd med hvordan andre forbrytelser omtales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Det er over 10000 voldtekter i året i Norge. Kanskje opp mot 15000.

Hvor mange jenter er det som roper "ulv"? 5? 10? 20? 50?

Det er en forsvinnende liten problemstilling sammenlignet med voldtekt.

Med vennlig hilsen

''Det er en forsvinnende liten problemstilling sammenlignet med voldtekt.''

Det er en grusom statistikk. Og enda verre at de som roper ulv, ødelegger for de faktiske voldtektene:(

Jeg ønsker voldtektsforbrytere minst 20 års fengsel. Med pålagt undervisning om hva en slik forbrytelse kan gjøre mot offeret....

Som voldtektsoffer, blir man spurt om svært personlige ting, blant annet sexliv etc.. Derfor er falske voldtektsanklager så ødeleggende for de ekte ofrene. Hele livet ditt blir grundig gjennomgått og derfor anmeldes ikke alle voldtekter, fordi ofrene ikke orker denne gjennomgangen.

Det er noe fullstendig galt i systemet, men kanskje ikke så rart siden mesteparten er styrt av MENN;(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nitty-gritty

Kunne ikke vært mer enig!

På en måte blir det feil å sidestille de to sakene siden det egentlig er vidt forskjellige ting... Det blir like ille å bagatellisere det ene som det andre - og jeg kan ikke se at noen her har bagatellisert voldtektsforbrytelser.

''...og jeg kan ikke se at noen her har bagatellisert voldtektsforbrytelser.''

For å være ærlig; det synes jeg du har. Ikke bare skal du klare å gå fra en voldtekt uten skam og med selvrespekten i behold, du skal endatil klare deg ganske bra på generelt grunnlag.

Jeg forstår du ikke mener det slik og egentlig er jeg jo bare sjeleglad for at du mest sannsynlig snakker av mangelen på erfaring, men jeg synes det er bagatellisering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Men det skjer da hvis du blir voldtatt også!

Både fordi folk kutter kontakten, men også fordi mange rett og slett ikke orker å treffe noen på grunn av det som har skjedd, og fordi de føler seg nedverdiget, de føler at det er deres skyld, osv.

Med vennlig hilsen

Klart det - og jeg sa faktisk ikke at det ene var verre enn det andre!!!!! Det er helt utrolig hvor godt enkelte synes det er å virkelig "gni det inn"... Jeg sa hva _jeg_ tror jeg ville foretrukket ut fra _mine_ personlige erfaringer - men aksepterer selvsagt at du har et annet syn på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Det jeg mener er at en ikke kan sammenligne. Begge deler medfører skam, begge deler er jævlig.

Bare ikke undervurder følgene av en voldtekt.

Jeg har aldri sagt at det er verre å bli falskt anklaget enn å bli voldtatt. Det eneste jeg sa var at jeg tror det kan være like ille med en falsk anklage (voldtekter er ulike og falske anklager er ulike).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men hva har det med saken å gjøre? Det går an å ha to tanker i hodet samtidig...

Jeg har to tanker (minst) i hodet! :-)

Fordi man snakker og sammenligner to forskjellige ting "voldtekt" og "falsk anklage". Det ene er at voldtekt er langt mer alvorlig (som det beskrives opp og ned i tråden), men antallet voldtekter er også "1000" ganger flere enn falske anklager.

Dette betyr at "falske anklager" (selv om det selvsagt er jævlig for dem det rammer) er et veldig marginalt problem sammenlignet med voldtekt.

Når man diskuterer det og sammenligner det får man det til å høres ut som om det er "likeverdige" problemstillinger, men ikke bare er det ikke det, det er også omtrent større sjanse for å vinne i lotto enn for å bli falsk anklaget.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Joda, men med "dulling" så forstår de fleste at det er fagpersonale, DIXI, SMI, eller lignende som gjør.

"Ranglere" ble ikke slik på grunn av folk som hadde vært utsatt for voldtekt, men på grunn av noen mennesker med meget tunge og komplekse psyk-diagnoser (noen uten behandling), (som i den tid het "manisk-depressive", psykotiske, og enda alvorligere ting).

Med vennlig hilsen

'' Joda, men med "dulling" så forstår de fleste at det er fagpersonale, DIXI, SMI, eller lignende som gjør.''

Hvorfor i himmelens navn skulle de fleste forstå det sånn? jeg har da aldri skrevet et negativt ord om alle de menneskene som arbeider hardt for disse kvinnene?

''

"Ranglere" ble ikke slik på grunn av folk som hadde vært utsatt for voldtekt, men på grunn av noen mennesker med meget tunge og komplekse psyk-diagnoser (noen uten behandling), (som i den tid het "manisk-depressive", psykotiske, og enda alvorligere ting).''

Ja, det var mange syke mennesker der, og sammen ble de verre og verre. Jeg var der i noen år jeg også, jeg hadde nær kontakt med flere av dem, og jeg så hvor det bar.

Dette var et svært uheldig miljø som i starten så greit ut fordi det var variert klientell der, men de fleste uten problemer orket snart ikke mer. Da gikk det som det måtte gå. Jeg var vel en av dem som holdt ut lengst før det ble for mye også for meg, og da jeg fikk bekreftet det jeg hadde mistenkt lenge, altså at det hadde gått så langt at noen nærmest konkurrerte i flest voldtekter (og de kom jaggu på løpende bånd etter hvert), orket jeg ikke mer jeg heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

"For meg handler selvrespekt om at man vet at man selv ikke har gjort noe galt og at man vet at andre mener det samme."

Selvrespekten er ofte noe av det første et voldtektsoffer mister. Sikkerheten om at vedkommende ikke har gjort noe galt, forsvinner rett etter.

"Og man vet andre mener det samme". Nei, dessverre må jeg nesten si, for tviler vedkommende på segselv, noe et voldtektsoffer 99,9% av tiden vil gjøre er det ikke logisk at andre heller tror.

Jeg skjønner hva du mener.. tror bare jeg er ekstremt dårlig på å forklare meg ;)

Prøver igjen;) Hadde jeg blitt voldtatt tror jeg at jeg skulle greid å gå ut på gata med hevet hode...det tror jeg ikke jeg hadde greid om jeg ble anklaga for voldtekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg også sett, og det er irriterende. Det sender signaler om at det kan hende, det var muligens ikke slik, det var kanskje frivillig, det var falsk anklage osv. Kom ikke og fortelle meg at det er tifeldig at det bare brukes om seksuelle overgrep.

Det gir også noen signaler om at det på en måte er verre å bli anklaget for en seksualforbrytelse enn å ha blitt utsatt for den.

Så lenge det ikke er bevist så er det jo faktisk en mulighet for at det ikke har skjedd eller at det ikke var et overgrep?

En eller annen formulering må man bruke for å presisere at det ikke er slått fast sikkert at så har skjedd. Media kan ikke konstatere dette basert på en anmeldelse eller en påstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt sykt!

Ja!

Jeg vet om en familie (etnisk norske, osv.) hvor datteren kommer hjem, forteller hun har blitt voldtatt, faren får hjerteinfarkt og dør, og moren skylder på datteren (og alle andre i bygden også) fordi de var hennes feil, og hun skulle uansett holdt kjeft om det.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to tanker (minst) i hodet! :-)

Fordi man snakker og sammenligner to forskjellige ting "voldtekt" og "falsk anklage". Det ene er at voldtekt er langt mer alvorlig (som det beskrives opp og ned i tråden), men antallet voldtekter er også "1000" ganger flere enn falske anklager.

Dette betyr at "falske anklager" (selv om det selvsagt er jævlig for dem det rammer) er et veldig marginalt problem sammenlignet med voldtekt.

Når man diskuterer det og sammenligner det får man det til å høres ut som om det er "likeverdige" problemstillinger, men ikke bare er det ikke det, det er også omtrent større sjanse for å vinne i lotto enn for å bli falsk anklaget.

Med vennlig hilsen

Sør - ofte irriterer du meg, jeg er uenig med det du skriver og synes du er en kranglefant.

Men i kveld er du min helt, takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest xbellax

Jeg skjønner hva du mener.. tror bare jeg er ekstremt dårlig på å forklare meg ;)

Prøver igjen;) Hadde jeg blitt voldtatt tror jeg at jeg skulle greid å gå ut på gata med hevet hode...det tror jeg ikke jeg hadde greid om jeg ble anklaga for voldtekt.

Nei jeg skjønner deg togli, ser absolutt hva du mener, er enig i veldig mye av det du skriver. Jeg tror det er et helvete få egentlig vet hva innebærer, man blir ødelagt - uansett på hvilken side man er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...