Gå til innhold

Påstått voldtekt


Gjest Svarttrost

Anbefalte innlegg

Gjest togli

Jeg tror du bør lytte til flere som har blitt utsatt for overgrep. Det er ikke mye "ære i behold" som de fleste av dem føler, for å si det pent. For ikke å snakke om hvor mange som blir mistrodd, eller skylder på seg selv.

Mange av dem ender enten uten noen "normal intimitet" resten av livet, eller går i motsatt retning, og "går med alle", gjerne i kombinasjon med rus/alkohol. Det kan ta år og år å komme seg, og som sagt er det ingen måte å flykte på.

Med vennlig hilsen

Selvsagt! Jeg har da aldri sagt at det er "en bagatell" å bli voldtatt!! Jeg har flere ganger sagt at det er grusomt å bli utsatt for noe slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 181
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    26

  • ShitDiddelyDo

    24

  • nitty-gritty

    19

  • Merlenoir

    9

Mest aktive i denne tråden

Gjest togli

Ble det bevist at de var uskyldige, eller var det ikke nok bevis som kunne bevise at de faktisk var skyldige?

Jeg tror forøvrig ikke det er noen spøk å bli uksyldig beskyldt for voldtekt.

Det ble bevist at de var uskyldige - begge pga alibi, den ene som anmeldte innrømmet også at det var løgn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du bør lytte til flere som har blitt utsatt for overgrep. Det er ikke mye "ære i behold" som de fleste av dem føler, for å si det pent. For ikke å snakke om hvor mange som blir mistrodd, eller skylder på seg selv.

Mange av dem ender enten uten noen "normal intimitet" resten av livet, eller går i motsatt retning, og "går med alle", gjerne i kombinasjon med rus/alkohol. Det kan ta år og år å komme seg, og som sagt er det ingen måte å flykte på.

Med vennlig hilsen

Nettopp! Mange kan snu voldtekstofre ryggen. Det er ikke slik at alle støtter deg og synes synd på deg. Hvis vennene dine kjenner både overgriper og offeret, så ikke ta det for gitt at vennene støtter offeret. Been there, og fy f****!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble bevist at de var uskyldige - begge pga alibi, den ene som anmeldte innrømmet også at det var løgn.

Ok. Det er tragisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg tror nesten jeg hadde syntes det var minst like ille som å ha blitt voldtatt?

Å bli anklaga for voldtekt og/eller seksuelle overgrep mot barn må være noe av det aller verste en kan bli anklaga for om en er uskyldig...''

Dette kan knapt sammenlignes.

Selv om personen blir dømt (uskyldig eller ei) så kan vedkommende begynne på nytt. Worst case må han flytte, men det går fint å begynne på nytt.

En person som blir voldtatt kan ikke flykte, flytte eller på annen måte få det "ugjort", og langt mindre et barn. En voksen person har erfaring og styrke til å håndtere falske anklager langt bedre enn det et barn har for å håndtere overgrep (eller andre som er utsatt for overgrep, har).

Selvsagt er det grusomt å bli uskyldig anklaget, men det kan ikke sammenlignes med å bli utsatt.

Med vennlig hilsen

Bra innlegg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Jeg tror du bør lytte til flere som har blitt utsatt for overgrep. Det er ikke mye "ære i behold" som de fleste av dem føler, for å si det pent. For ikke å snakke om hvor mange som blir mistrodd, eller skylder på seg selv.

Mange av dem ender enten uten noen "normal intimitet" resten av livet, eller går i motsatt retning, og "går med alle", gjerne i kombinasjon med rus/alkohol. Det kan ta år og år å komme seg, og som sagt er det ingen måte å flykte på.

Med vennlig hilsen

Du er ikke den eneste som kjenner folk som har blitt utsatt for overgrep. Det er langt fra alle som tar på seg offerrollen.

For noen dager siden var det en kvinne i Østfold, tror jeg det var, som sto fram etter at hun hadde blitt dopet ned på et utested, og våkna opp naken i en fremmed leilighet. Hun løp ut på gata, og til politiet. Hun husket ikke hvor hun hadde løpt fra, og var ute av stand til å vise politiet leiligheten.

Hun gikk så til avisa, med fullt navn og bilde, og forklarte hva som hadde skjedd, og advarte andre kvinner mot denne typen hendelser.

Hun ville ikke være noe offer, sa hun, og det som hadde skjedd og som hun ikke husket var ikke hennes feil, og derfor gikk hun for denne varianten i stedet for å legge seg ned og død.

Denne kvinnen vil nok klare seg bra, og de absolutt fleste gjør det.

Du har tallene på hvor mange i Norge som har vært utsatt for en eller annen form for overgrep, og de fleste av disse lar ikke overgrepet styre resten av livet deres.

Jeg tror Staff, i alle sine spissformuleringer, har noen gode poenger når han sier at vi som samfunn gjør ofrene en bjørnetjeneste når vi forteller dem hvor fælt de skal ha det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

nitty-gritty

Det ble bevist at de var uskyldige - begge pga alibi, den ene som anmeldte innrømmet også at det var løgn.

Kan du forklare hvordan dette påvirker livet deres i dag? Siden du mener det er verre enn voldtekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nitty-gritty

Du er ikke den eneste som kjenner folk som har blitt utsatt for overgrep. Det er langt fra alle som tar på seg offerrollen.

For noen dager siden var det en kvinne i Østfold, tror jeg det var, som sto fram etter at hun hadde blitt dopet ned på et utested, og våkna opp naken i en fremmed leilighet. Hun løp ut på gata, og til politiet. Hun husket ikke hvor hun hadde løpt fra, og var ute av stand til å vise politiet leiligheten.

Hun gikk så til avisa, med fullt navn og bilde, og forklarte hva som hadde skjedd, og advarte andre kvinner mot denne typen hendelser.

Hun ville ikke være noe offer, sa hun, og det som hadde skjedd og som hun ikke husket var ikke hennes feil, og derfor gikk hun for denne varianten i stedet for å legge seg ned og død.

Denne kvinnen vil nok klare seg bra, og de absolutt fleste gjør det.

Du har tallene på hvor mange i Norge som har vært utsatt for en eller annen form for overgrep, og de fleste av disse lar ikke overgrepet styre resten av livet deres.

Jeg tror Staff, i alle sine spissformuleringer, har noen gode poenger når han sier at vi som samfunn gjør ofrene en bjørnetjeneste når vi forteller dem hvor fælt de skal ha det.

Her viser du manglende forståelse/kunnskap, synes jeg.

Denne kvinnen har jo faktisk ingen minner om voldtekten.

Mange faktorer er viktige når det er snakk om traumer. Mye tyder på at biologiske faktorer spiller en rolle, men det er også viktig hvor brutal voldtekten var, hvor gammel ofret var, hvilke andre konsekvenser det har og hvem som voldtok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke den eneste som kjenner folk som har blitt utsatt for overgrep. Det er langt fra alle som tar på seg offerrollen.

For noen dager siden var det en kvinne i Østfold, tror jeg det var, som sto fram etter at hun hadde blitt dopet ned på et utested, og våkna opp naken i en fremmed leilighet. Hun løp ut på gata, og til politiet. Hun husket ikke hvor hun hadde løpt fra, og var ute av stand til å vise politiet leiligheten.

Hun gikk så til avisa, med fullt navn og bilde, og forklarte hva som hadde skjedd, og advarte andre kvinner mot denne typen hendelser.

Hun ville ikke være noe offer, sa hun, og det som hadde skjedd og som hun ikke husket var ikke hennes feil, og derfor gikk hun for denne varianten i stedet for å legge seg ned og død.

Denne kvinnen vil nok klare seg bra, og de absolutt fleste gjør det.

Du har tallene på hvor mange i Norge som har vært utsatt for en eller annen form for overgrep, og de fleste av disse lar ikke overgrepet styre resten av livet deres.

Jeg tror Staff, i alle sine spissformuleringer, har noen gode poenger når han sier at vi som samfunn gjør ofrene en bjørnetjeneste når vi forteller dem hvor fælt de skal ha det.

Offer=skadelidende. Media elsker historier om voldtektsofferet som nektet å se på seg selv som et offer og på den måten kom seg videre. Jeg ble voldtatt, OG jeg er et offer. Men det betyr da for pokker ikke at jeg IKKE kommer meg videre i livet! Og ikke tro at jeg, og mange andre av de som står frem i avisen kommer seg videre uten problemer! Det er også på tide at folk lærer seg forskjellen på det å dyrke en offerolle og det å ha posttraumatiske reaksjoner på en svært dramatisk og integritetskrenkende hendelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Ok. Det er tragisk.

Ja... Det som er ekstra ille er at jo flere som anmelder på falskt grunnlag, jo verre er det å bli trodd for de som faktisk har blitt voldtatt :(

For et års tid siden etterforska politiet i Ålesund en rekke "serievoldtekter", trolig begått av en gjerningsmann fra asylmottaket i byen... Folk gikk jo omveier når de traff på folk med mørk hud i byen! En kollega av meg ble kjempenervøs når hun gikk alene i ei bygate og fem beboere på asylmottaket kom gående imot henne på gata.. De så hun var engstelig og han ene smilte rolig til henne og klappa henne på skuldra og sa at han lovte at de var snille mennesker... han ga henne til og med en klem fordi han så hvor redd hun ble..

Nå husker jeg ikke hvor lenge disse "voldtektene" pågikk, men så vidt jeg husker var det rundt 5-6 av dem (hvis ikke flere?) - og det pågikk over flere uker.. Det var ulike kvinner som anmeldte voldtektene. Plutselig rakna alt for dem og det viste seg at hele greia var oppspinn fra ende til annen! Helt sykt :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svarttrost

Jeg tror du bør lytte til flere som har blitt utsatt for overgrep. Det er ikke mye "ære i behold" som de fleste av dem føler, for å si det pent. For ikke å snakke om hvor mange som blir mistrodd, eller skylder på seg selv.

Mange av dem ender enten uten noen "normal intimitet" resten av livet, eller går i motsatt retning, og "går med alle", gjerne i kombinasjon med rus/alkohol. Det kan ta år og år å komme seg, og som sagt er det ingen måte å flykte på.

Med vennlig hilsen

Sant. Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Kan du forklare hvordan dette påvirker livet deres i dag? Siden du mener det er verre enn voldtekt.

Jeg tror ikke jeg sa det var verre enn voldtekt?

Den ene er det vanskelig å si hva langtidsvirkningene blir siden det ikke er så lenge siden han ble anmeldt. Den andre har slutta å stole på folk og lider idag av posttraumatisk stressyndrom. Det er mange år siden dette skjedde ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Offer=skadelidende. Media elsker historier om voldtektsofferet som nektet å se på seg selv som et offer og på den måten kom seg videre. Jeg ble voldtatt, OG jeg er et offer. Men det betyr da for pokker ikke at jeg IKKE kommer meg videre i livet! Og ikke tro at jeg, og mange andre av de som står frem i avisen kommer seg videre uten problemer! Det er også på tide at folk lærer seg forskjellen på det å dyrke en offerolle og det å ha posttraumatiske reaksjoner på en svært dramatisk og integritetskrenkende hendelse!

'' Offer=skadelidende. Media elsker historier om voldtektsofferet som nektet å se på seg selv som et offer og på den måten kom seg videre. Jeg ble voldtatt, OG jeg er et offer. Men det betyr da for pokker ikke at jeg IKKE kommer meg videre i livet! Og ikke tro at jeg, og mange andre av de som står frem i avisen kommer seg videre uten problemer! Det er også på tide at folk lærer seg forskjellen på det å dyrke en offerolle og det å ha posttraumatiske reaksjoner på en svært dramatisk og integritetskrenkende hendelse!''

Det er ikke ett ord her jeg er uenig med deg i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvsagt! Jeg har da aldri sagt at det er "en bagatell" å bli voldtatt!! Jeg har flere ganger sagt at det er grusomt å bli utsatt for noe slikt.

Jeg vet det, men når du skriver at du velger "voldtekt" over "falsk anmeldelse", så virker det ikke slik.

I tillegg til traumene, så kan voldtekt medføre HIV, hepatitt, herpes, osv. Kanskje vedkommende har drukket øl, og da vil du tenke på voldtekten hver gang en fremtidig kjæreste (eller andre i et selskap) har drukket øl.

Falske anklager medfører intet av dette.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svarttrost

Du er ikke den eneste som kjenner folk som har blitt utsatt for overgrep. Det er langt fra alle som tar på seg offerrollen.

For noen dager siden var det en kvinne i Østfold, tror jeg det var, som sto fram etter at hun hadde blitt dopet ned på et utested, og våkna opp naken i en fremmed leilighet. Hun løp ut på gata, og til politiet. Hun husket ikke hvor hun hadde løpt fra, og var ute av stand til å vise politiet leiligheten.

Hun gikk så til avisa, med fullt navn og bilde, og forklarte hva som hadde skjedd, og advarte andre kvinner mot denne typen hendelser.

Hun ville ikke være noe offer, sa hun, og det som hadde skjedd og som hun ikke husket var ikke hennes feil, og derfor gikk hun for denne varianten i stedet for å legge seg ned og død.

Denne kvinnen vil nok klare seg bra, og de absolutt fleste gjør det.

Du har tallene på hvor mange i Norge som har vært utsatt for en eller annen form for overgrep, og de fleste av disse lar ikke overgrepet styre resten av livet deres.

Jeg tror Staff, i alle sine spissformuleringer, har noen gode poenger når han sier at vi som samfunn gjør ofrene en bjørnetjeneste når vi forteller dem hvor fælt de skal ha det.

Du provoserer meg noe inn i...

Tenk om det hadde vært slik du skriver, tenk om det hadde vært å bare bestemme seg for å ikke være et offer.

Til din opplysning - det store flertallet av kvinner som kommer inn i det psykiske helsevernet har bakgrunn i seksuell misbruk. Det gjelder selvsagt også andre former for overgrep enn voldtekt.

Det som er jævlig synd er jentene som leverer falske anklager, de ødelegger så enormt mye for de andre som faktisk har vært utsatt for denne forbrytelsen, og lurer på å anmelde. Noe som i seg selv medfører en enorm belastning.

Våkn opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nitty-gritty

Jeg tror ikke jeg sa det var verre enn voldtekt?

Den ene er det vanskelig å si hva langtidsvirkningene blir siden det ikke er så lenge siden han ble anmeldt. Den andre har slutta å stole på folk og lider idag av posttraumatisk stressyndrom. Det er mange år siden dette skjedde ham.

Jeg antar du mener en er verre enn den andre, siden du foretrekker voldtekt framfor falske anklager.

Jeg lurer forøvrig på hva ved en falsk anklage som kan forårsake PTSD, men det antar jeg du ikke kan svare på.

''PTSD can start after any traumatic event. A traumatic event is one where we can see that we are in danger, our life is threatened, or where we see other people dying or being injured.''

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke den eneste som kjenner folk som har blitt utsatt for overgrep. Det er langt fra alle som tar på seg offerrollen.

For noen dager siden var det en kvinne i Østfold, tror jeg det var, som sto fram etter at hun hadde blitt dopet ned på et utested, og våkna opp naken i en fremmed leilighet. Hun løp ut på gata, og til politiet. Hun husket ikke hvor hun hadde løpt fra, og var ute av stand til å vise politiet leiligheten.

Hun gikk så til avisa, med fullt navn og bilde, og forklarte hva som hadde skjedd, og advarte andre kvinner mot denne typen hendelser.

Hun ville ikke være noe offer, sa hun, og det som hadde skjedd og som hun ikke husket var ikke hennes feil, og derfor gikk hun for denne varianten i stedet for å legge seg ned og død.

Denne kvinnen vil nok klare seg bra, og de absolutt fleste gjør det.

Du har tallene på hvor mange i Norge som har vært utsatt for en eller annen form for overgrep, og de fleste av disse lar ikke overgrepet styre resten av livet deres.

Jeg tror Staff, i alle sine spissformuleringer, har noen gode poenger når han sier at vi som samfunn gjør ofrene en bjørnetjeneste når vi forteller dem hvor fælt de skal ha det.

Ang denne Staff.... Hvor er alle de som forteller oss hvor fælt vi skal ha det? Jeg har aldri møtt dem. Og det tror jeg er ganske mange andres opplevelse også, i alle fall ut i fra mine erfaringer når jeg har snakket med andre ofre for overgrep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke den eneste som kjenner folk som har blitt utsatt for overgrep. Det er langt fra alle som tar på seg offerrollen.

For noen dager siden var det en kvinne i Østfold, tror jeg det var, som sto fram etter at hun hadde blitt dopet ned på et utested, og våkna opp naken i en fremmed leilighet. Hun løp ut på gata, og til politiet. Hun husket ikke hvor hun hadde løpt fra, og var ute av stand til å vise politiet leiligheten.

Hun gikk så til avisa, med fullt navn og bilde, og forklarte hva som hadde skjedd, og advarte andre kvinner mot denne typen hendelser.

Hun ville ikke være noe offer, sa hun, og det som hadde skjedd og som hun ikke husket var ikke hennes feil, og derfor gikk hun for denne varianten i stedet for å legge seg ned og død.

Denne kvinnen vil nok klare seg bra, og de absolutt fleste gjør det.

Du har tallene på hvor mange i Norge som har vært utsatt for en eller annen form for overgrep, og de fleste av disse lar ikke overgrepet styre resten av livet deres.

Jeg tror Staff, i alle sine spissformuleringer, har noen gode poenger når han sier at vi som samfunn gjør ofrene en bjørnetjeneste når vi forteller dem hvor fælt de skal ha det.

Derfor skriver jeg "utsatt", og ikke "ofre".

Uansett, er det ikke du som lager "ofre" av de som får falske anklager rettet mot seg?

De fleste av dem klarer seg vel fint? De har da som oftest langt mindre å "håndtere" enn en som har vært utsatt for voldtekt, og de kan jo flytte uten at det følger med.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svarttrost

Ja... Det som er ekstra ille er at jo flere som anmelder på falskt grunnlag, jo verre er det å bli trodd for de som faktisk har blitt voldtatt :(

For et års tid siden etterforska politiet i Ålesund en rekke "serievoldtekter", trolig begått av en gjerningsmann fra asylmottaket i byen... Folk gikk jo omveier når de traff på folk med mørk hud i byen! En kollega av meg ble kjempenervøs når hun gikk alene i ei bygate og fem beboere på asylmottaket kom gående imot henne på gata.. De så hun var engstelig og han ene smilte rolig til henne og klappa henne på skuldra og sa at han lovte at de var snille mennesker... han ga henne til og med en klem fordi han så hvor redd hun ble..

Nå husker jeg ikke hvor lenge disse "voldtektene" pågikk, men så vidt jeg husker var det rundt 5-6 av dem (hvis ikke flere?) - og det pågikk over flere uker.. Det var ulike kvinner som anmeldte voldtektene. Plutselig rakna alt for dem og det viste seg at hele greia var oppspinn fra ende til annen! Helt sykt :(

''Ja... Det som er ekstra ille er at jo flere som anmelder på falskt grunnlag, jo verre er det å bli trodd for de som faktisk har blitt voldtatt :(''

Historien du skriver - folk er sprø. Jeg kan ikke i min villeste fantasi forestille meg hvordan noen ønsker oppmerksomhet på denne måten. Det er så trist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Jeg vet det, men når du skriver at du velger "voldtekt" over "falsk anmeldelse", så virker det ikke slik.

I tillegg til traumene, så kan voldtekt medføre HIV, hepatitt, herpes, osv. Kanskje vedkommende har drukket øl, og da vil du tenke på voldtekten hver gang en fremtidig kjæreste (eller andre i et selskap) har drukket øl.

Falske anklager medfører intet av dette.

Med vennlig hilsen

Falske anklager kan sikkert medføre andre ting.... som at man f.eks. ikke får den jobben man ønsker, at noen tenker "ingen røyk uten ild" etc.

Voldtekter er forskjellige i grusomhetsgrad og i graden av ettervirkninger. Her snakka jeg om å bli voldtatt sånn generelt (uten "torturmetoder", uten å få kjønnssykdommer etc). Jeg tror jeg kunne kommet fra det med hodet hevet og selvrespekten i behold. Det vet jeg ikke om jeg ville greid om jeg ble urettmessig anklaga for voldtekt.

Du kan føle det på en helt annen måte, og det er selvsagt helt greit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...