Gå til innhold

Påstått voldtekt


Gjest Svarttrost

Anbefalte innlegg

hidi, the scorpion

Nei, det er godt mulig du har rett i det... Jeg kjenner bare en som har blitt fullstendig ødelagt av en voldtektsanklage, så jeg er nok farga av den opplevelsen..

Straffen for "falsk voldtektsanklage" skulle vært strengere! Å bli vooldtatt er totalt ødeleggende for vedkommende, men å bli anklaget for voldtekt som aldri har funnet sted kan også oppleves ødeleggende.

Begge deler burde blitt hardere straffet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 181
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    26

  • ShitDiddelyDo

    24

  • nitty-gritty

    19

  • Merlenoir

    9

Mest aktive i denne tråden

Derfor skriver jeg "utsatt", og ikke "ofre".

Uansett, er det ikke du som lager "ofre" av de som får falske anklager rettet mot seg?

De fleste av dem klarer seg vel fint? De har da som oftest langt mindre å "håndtere" enn en som har vært utsatt for voldtekt, og de kan jo flytte uten at det følger med.

Med vennlig hilsen

Ja. Og det å klare seg er et noget vagt begrep. Det er ikke alle som klarer seg selv om det ser slik ut for andre. Selv om man står i jobb og har familie, så det ikke sikkert man "klarer seg" så forferdelig godt. For ikke å snakke om at det kan være et fryktelig slit og hard jobb å klare seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Her viser du manglende forståelse/kunnskap, synes jeg.

Denne kvinnen har jo faktisk ingen minner om voldtekten.

Mange faktorer er viktige når det er snakk om traumer. Mye tyder på at biologiske faktorer spiller en rolle, men det er også viktig hvor brutal voldtekten var, hvor gammel ofret var, hvilke andre konsekvenser det har og hvem som voldtok.

Og ikke minst oppfølgingen man får.

Jeg er fullstendig klar over traumer og psykiske lidelser, men jeg har ingen tro på at det å dulle med folk og dakar-deg er noen løsning. De bør bygges opp, og jeg synes det ser ut som om folk heller river dem ned. Det er bare å se hvordan mange oppfører seg mot folk som har møtt veggen på en eller annen måte, eller generelt behandler folk man vet har psykiske problemer. Mange snakker nærmest til dem som om de var barn.

Min erfaring er at dette er nedbrytende, og det siste de trenger.

Det gjelder også overgrep.

Det mest skadelige tror jeg er å grave seg ned i traumene. Et godt eksempel på det er chatten mange her inne kjenner til og som oppsto fordi DOL la ned sin chat. Et mer nedbrytende sted der mange brukere nærmest konkurrerte om å ha det verst store deler av døgnet mens enkelte satt og skrev "dakar dere" til dem, har jeg aldri sett.

Og det endte også ille for flere.

Jeg hadde kontakt med enkelte av disse på mail, og årsaken til at de skrev til meg over tid var at jeg ikke drev denne dullinga en del andre drev med. Den slet dem ut.

Man trenger ikke være psykolog for å forstå at den beste medisinen mange av disse kunne fått var frisk luft og et skifte i miljø.

Folk døde som følge av dette destruktive miljøet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Falske anklager kan sikkert medføre andre ting.... som at man f.eks. ikke får den jobben man ønsker, at noen tenker "ingen røyk uten ild" etc.

Voldtekter er forskjellige i grusomhetsgrad og i graden av ettervirkninger. Her snakka jeg om å bli voldtatt sånn generelt (uten "torturmetoder", uten å få kjønnssykdommer etc). Jeg tror jeg kunne kommet fra det med hodet hevet og selvrespekten i behold. Det vet jeg ikke om jeg ville greid om jeg ble urettmessig anklaga for voldtekt.

Du kan føle det på en helt annen måte, og det er selvsagt helt greit!

Det er mye man man tro, men det er ikke sikker det er slik hvis man selv blir utsatt for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nitty-gritty

Falske anklager kan sikkert medføre andre ting.... som at man f.eks. ikke får den jobben man ønsker, at noen tenker "ingen røyk uten ild" etc.

Voldtekter er forskjellige i grusomhetsgrad og i graden av ettervirkninger. Her snakka jeg om å bli voldtatt sånn generelt (uten "torturmetoder", uten å få kjønnssykdommer etc). Jeg tror jeg kunne kommet fra det med hodet hevet og selvrespekten i behold. Det vet jeg ikke om jeg ville greid om jeg ble urettmessig anklaga for voldtekt.

Du kan føle det på en helt annen måte, og det er selvsagt helt greit!

''Falske anklager kan sikkert medføre andre ting.... som at man f.eks. ikke får den jobben man ønsker, at noen tenker "ingen røyk uten ild" etc.''

Dette er da detaljer i den store sammenheng. Mange som blir voldtatt klarer ikke jobbe på flere år.

Og forestill deg en situasjon hvor du forteller om det mest ydmykende som har skjedd med deg, det grusomste og ekleste du har vært igjennom, noe som frarøvet deg nattesøvnen, tryggheten, kjærlighet - og så blir du ikke trodd.

''Voldtekter er forskjellige i grusomhetsgrad og i graden av ettervirkninger. Her snakka jeg om å bli voldtatt sånn generelt (uten "torturmetoder", uten å få kjønnssykdommer etc). Jeg tror jeg kunne kommet fra det med hodet hevet og selvrespekten i behold. Det vet jeg ikke om jeg ville greid om jeg ble urettmessig anklaga for voldtekt.''

Jeg tror du snakker som en som ikke har vært igjennom en voldtekt når du tror du fint kan komme ut på den andre enden med selvrespekten i behold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Derfor skriver jeg "utsatt", og ikke "ofre".

Uansett, er det ikke du som lager "ofre" av de som får falske anklager rettet mot seg?

De fleste av dem klarer seg vel fint? De har da som oftest langt mindre å "håndtere" enn en som har vært utsatt for voldtekt, og de kan jo flytte uten at det følger med.

Med vennlig hilsen

Nei, det er ikke jeg som lager ofre av dem. Det er samfunnet. Jeg skulle gjerne sett enkelte av dem lemlesta selv, og hadde jeg sett noe sånt selv hadde jeg vært fullt ut i stand til å blir torturist.

Dette er det synet de fleste har på dem, og det er ikke min feil. Jeg deler dog dette synet med de aller fleste.

Omvendt får offeret støtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Falske anklager kan sikkert medføre andre ting.... som at man f.eks. ikke får den jobben man ønsker, at noen tenker "ingen røyk uten ild" etc.

Voldtekter er forskjellige i grusomhetsgrad og i graden av ettervirkninger. Her snakka jeg om å bli voldtatt sånn generelt (uten "torturmetoder", uten å få kjønnssykdommer etc). Jeg tror jeg kunne kommet fra det med hodet hevet og selvrespekten i behold. Det vet jeg ikke om jeg ville greid om jeg ble urettmessig anklaga for voldtekt.

Du kan føle det på en helt annen måte, og det er selvsagt helt greit!

''Falske anklager kan sikkert medføre andre ting.... som at man f.eks. ikke får den jobben man ønsker, at noen tenker "ingen røyk uten ild" etc.''

En helt vanlig reaksjon fra omgivelsen er faktisk at den utsatte "ba om det" eller at det egentlig er hennes skyld.

Og det er veldig mange flere som ikke får jobb (fordi de ikke klarte å fullføre studiene pga voldtekt) enn de få som blir falskt anklaget.

''Voldtekter er forskjellige i grusomhetsgrad og i graden av ettervirkninger. Her snakka jeg om å bli voldtatt sånn generelt (uten "torturmetoder", uten å få kjønnssykdommer etc). Jeg tror jeg kunne kommet fra det med hodet hevet og selvrespekten i behold. Det vet jeg ikke om jeg ville greid om jeg ble urettmessig anklaga for voldtekt.''

Faktisk er det ofte de som blir voldtatt av eksen, samboer, mannen, en "venn", osv. som får de største og lengst-varende traumene. De som har vært utsatt for overfallsvoldtekter kommer seg faktisk ofte fortere, tro det eller ei.

''

Du kan føle det på en helt annen måte, og det er selvsagt helt greit!''

Voldtekt og overgrep handler ikke bare om "det fysiske", men tap av kontroll. Dette med kontroll er en stor ting, som mange ikke forstår før de har "vært der".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Jeg antar du mener en er verre enn den andre, siden du foretrekker voldtekt framfor falske anklager.

Jeg lurer forøvrig på hva ved en falsk anklage som kan forårsake PTSD, men det antar jeg du ikke kan svare på.

''PTSD can start after any traumatic event. A traumatic event is one where we can see that we are in danger, our life is threatened, or where we see other people dying or being injured.''

Når det gjelder PTDS så kan det selvsagt skje i tilfeller der man lenge har vært mistenkt og har måttet leve med anklagene og redselen for ikke å bli trodd....

Nå baserer jeg jo mine tanker på egne erfaringer med venner og opplever at de av dem som jeg har snakket med om voldtekten og livet etterpå, har kommet ganske bra ut av det tilslutt (og nå skulle det virkelig ikke forundre meg om noen kommer til å påstå at jeg mener en voldtekt er en bagatell..noe det selvfølgelig ikke og ikke under noen omstendigheter er!). De lever idag helt normale liv med mann og barn.

Han som endte opp med PTDS har det ikke gått like bra for..Han sliter fortsatt og vil nok aldri greie å stole på folk igjen eller å føle seg "trygg" igjen. Den andre er det for tidlig å si noe om fordi det er forholdsvis "nytt" og andre ting også er med i bildet her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

''Ja... Det som er ekstra ille er at jo flere som anmelder på falskt grunnlag, jo verre er det å bli trodd for de som faktisk har blitt voldtatt :(''

Historien du skriver - folk er sprø. Jeg kan ikke i min villeste fantasi forestille meg hvordan noen ønsker oppmerksomhet på denne måten. Det er så trist.

Ja, det er helt uforståelig! De burde vært fillerista!! Lurer på om de fikk straff eller ikke....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Straffen for "falsk voldtektsanklage" skulle vært strengere! Å bli vooldtatt er totalt ødeleggende for vedkommende, men å bli anklaget for voldtekt som aldri har funnet sted kan også oppleves ødeleggende.

Begge deler burde blitt hardere straffet!

Helt klart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Det er mye man man tro, men det er ikke sikker det er slik hvis man selv blir utsatt for det.

Nei, det vet man jo ikke.... samme som at du ikke vet hvordan det er å bli falskt anklaga for voldtekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

For all del, jeg skjønner at det også er ødeleggende for en person, jeg kjenner også en... Men samtidig tror jeg en utført voldtekt er såpass krenkende at det er vanskelig å sammenligne...

''For all del, jeg skjønner at det også er ødeleggende for en person, jeg kjenner også en... Men samtidig tror jeg en utført voldtekt er såpass krenkende at det er vanskelig å sammenligne...''

Det å bli voldtatt og det å bli anklaget for "falsk" voldtekt, kan nok aldri sammenlignes, men begge deler kan være ødeleggendende for personens liv, og burde straffes strengt! Forhåpentlig vil det ha preventiv effekt.

Jeg føler så enorm medlidenhet mot voldteksofre, og mener straffene for voldtekt burde bli mye strengere. Ingenting kan være verre enn å bli utsatt for voldtekt.

Jenter som skriker ulv, ulv ødelegger og nedgraderer alle de som faktisk er blitt voldtatt, at de også fortjener lengre straffer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

''Falske anklager kan sikkert medføre andre ting.... som at man f.eks. ikke får den jobben man ønsker, at noen tenker "ingen røyk uten ild" etc.''

Dette er da detaljer i den store sammenheng. Mange som blir voldtatt klarer ikke jobbe på flere år.

Og forestill deg en situasjon hvor du forteller om det mest ydmykende som har skjedd med deg, det grusomste og ekleste du har vært igjennom, noe som frarøvet deg nattesøvnen, tryggheten, kjærlighet - og så blir du ikke trodd.

''Voldtekter er forskjellige i grusomhetsgrad og i graden av ettervirkninger. Her snakka jeg om å bli voldtatt sånn generelt (uten "torturmetoder", uten å få kjønnssykdommer etc). Jeg tror jeg kunne kommet fra det med hodet hevet og selvrespekten i behold. Det vet jeg ikke om jeg ville greid om jeg ble urettmessig anklaga for voldtekt.''

Jeg tror du snakker som en som ikke har vært igjennom en voldtekt når du tror du fint kan komme ut på den andre enden med selvrespekten i behold.

For meg handler selvrespekt om at man vet at man selv ikke har gjort noe galt og at man vet at andre mener det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

nitty-gritty

Og ikke minst oppfølgingen man får.

Jeg er fullstendig klar over traumer og psykiske lidelser, men jeg har ingen tro på at det å dulle med folk og dakar-deg er noen løsning. De bør bygges opp, og jeg synes det ser ut som om folk heller river dem ned. Det er bare å se hvordan mange oppfører seg mot folk som har møtt veggen på en eller annen måte, eller generelt behandler folk man vet har psykiske problemer. Mange snakker nærmest til dem som om de var barn.

Min erfaring er at dette er nedbrytende, og det siste de trenger.

Det gjelder også overgrep.

Det mest skadelige tror jeg er å grave seg ned i traumene. Et godt eksempel på det er chatten mange her inne kjenner til og som oppsto fordi DOL la ned sin chat. Et mer nedbrytende sted der mange brukere nærmest konkurrerte om å ha det verst store deler av døgnet mens enkelte satt og skrev "dakar dere" til dem, har jeg aldri sett.

Og det endte også ille for flere.

Jeg hadde kontakt med enkelte av disse på mail, og årsaken til at de skrev til meg over tid var at jeg ikke drev denne dullinga en del andre drev med. Den slet dem ut.

Man trenger ikke være psykolog for å forstå at den beste medisinen mange av disse kunne fått var frisk luft og et skifte i miljø.

Folk døde som følge av dette destruktive miljøet.

Ingen snakker om å grave seg ned.

Jeg har selv hatt PTSD og klarer meg fint den dag i dag, så jeg vet hva som kreves for å komme videre. "Dulling" har jeg aldri blitt utsatt for, jeg har aldri opplevd noe lignende det du beskriver.

Og jeg kan love deg at jeg ikke var traumatisert på grunn av samfunnets syn på saken - det må vel heller være på tross av. Da jeg gikk til en lege som 15-åring og sa jeg ikke fikk sove på grunn av en voldtekt som skjedde når jeg var 14 (og seksuelt misbruk som barn), så sa han: "Du får gå opp til denne gutten og si at slikt må han slutte med."

Jeg fikk heller ingen oppfølging i forhold til misbruket som barn, ikke før i voksen alder. Det er vel knapt noen som vet om det.

Men kanskje du kan fortelle meg hvordan jeg skulle unngått PTSD eller hvordan samfunnet skulle forhindret meg fra å få det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det vet man jo ikke.... samme som at du ikke vet hvordan det er å bli falskt anklaga for voldtekt.

Men det er jo på et helt annet nivå. Det gjør jo ikke noe med kroppen din, og du mister ikke kontrollen. Det handler ikke om intim-sfæren, sex og ting som er meget komplisert i utgangspunktet.

Det handler om ære og anseelse, og det er mye lettere å starte på nytt der.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

''For all del, jeg skjønner at det også er ødeleggende for en person, jeg kjenner også en... Men samtidig tror jeg en utført voldtekt er såpass krenkende at det er vanskelig å sammenligne...''

Det å bli voldtatt og det å bli anklaget for "falsk" voldtekt, kan nok aldri sammenlignes, men begge deler kan være ødeleggendende for personens liv, og burde straffes strengt! Forhåpentlig vil det ha preventiv effekt.

Jeg føler så enorm medlidenhet mot voldteksofre, og mener straffene for voldtekt burde bli mye strengere. Ingenting kan være verre enn å bli utsatt for voldtekt.

Jenter som skriker ulv, ulv ødelegger og nedgraderer alle de som faktisk er blitt voldtatt, at de også fortjener lengre straffer:

Helt enig med deg hidi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ikke minst oppfølgingen man får.

Jeg er fullstendig klar over traumer og psykiske lidelser, men jeg har ingen tro på at det å dulle med folk og dakar-deg er noen løsning. De bør bygges opp, og jeg synes det ser ut som om folk heller river dem ned. Det er bare å se hvordan mange oppfører seg mot folk som har møtt veggen på en eller annen måte, eller generelt behandler folk man vet har psykiske problemer. Mange snakker nærmest til dem som om de var barn.

Min erfaring er at dette er nedbrytende, og det siste de trenger.

Det gjelder også overgrep.

Det mest skadelige tror jeg er å grave seg ned i traumene. Et godt eksempel på det er chatten mange her inne kjenner til og som oppsto fordi DOL la ned sin chat. Et mer nedbrytende sted der mange brukere nærmest konkurrerte om å ha det verst store deler av døgnet mens enkelte satt og skrev "dakar dere" til dem, har jeg aldri sett.

Og det endte også ille for flere.

Jeg hadde kontakt med enkelte av disse på mail, og årsaken til at de skrev til meg over tid var at jeg ikke drev denne dullinga en del andre drev med. Den slet dem ut.

Man trenger ikke være psykolog for å forstå at den beste medisinen mange av disse kunne fått var frisk luft og et skifte i miljø.

Folk døde som følge av dette destruktive miljøet.

Hvor, konkret, er dette destruktive miljøet, og hvem er det som bedriver "dulling"?

Dette er fordommer.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nitty-gritty

For meg handler selvrespekt om at man vet at man selv ikke har gjort noe galt og at man vet at andre mener det samme.

''For meg handler selvrespekt om at man vet at man selv ikke har gjort noe galt og at man vet at andre mener det samme.''

Og den tanken mener du at du skal holde fast ved etter en voldtekt?

Kanskje hadde du vært så heldig, men de færreste er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg handler selvrespekt om at man vet at man selv ikke har gjort noe galt og at man vet at andre mener det samme.

Andre mener jo ikke nødvendigvis det samme. Det er haugevis av voldtektsofre som ikke blir trodd, eller hvor folk snakker bak ryggen om "hun var med på det selv".

Eller "den tøyta visste hva hun gikk til", som et jurymedlem sa.

Og jeg vil tippe at 9 ut av 10 som blir utsatt for voldtekt lurer på om det egentlig er "deres feil". (Og da snakker jeg også om voksne kvinner, med OK selvtillit.)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''For all del, jeg skjønner at det også er ødeleggende for en person, jeg kjenner også en... Men samtidig tror jeg en utført voldtekt er såpass krenkende at det er vanskelig å sammenligne...''

Det å bli voldtatt og det å bli anklaget for "falsk" voldtekt, kan nok aldri sammenlignes, men begge deler kan være ødeleggendende for personens liv, og burde straffes strengt! Forhåpentlig vil det ha preventiv effekt.

Jeg føler så enorm medlidenhet mot voldteksofre, og mener straffene for voldtekt burde bli mye strengere. Ingenting kan være verre enn å bli utsatt for voldtekt.

Jenter som skriker ulv, ulv ødelegger og nedgraderer alle de som faktisk er blitt voldtatt, at de også fortjener lengre straffer:

Det er over 10000 voldtekter i året i Norge. Kanskje opp mot 15000.

Hvor mange jenter er det som roper "ulv"? 5? 10? 20? 50?

Det er en forsvinnende liten problemstilling sammenlignet med voldtekt.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...