Gå til innhold

Påstått voldtekt


Gjest Svarttrost

Anbefalte innlegg

Gjest Merlenoir_ufør

''Falske anklager kan sikkert medføre andre ting.... som at man f.eks. ikke får den jobben man ønsker, at noen tenker "ingen røyk uten ild" etc.''

En helt vanlig reaksjon fra omgivelsen er faktisk at den utsatte "ba om det" eller at det egentlig er hennes skyld.

Og det er veldig mange flere som ikke får jobb (fordi de ikke klarte å fullføre studiene pga voldtekt) enn de få som blir falskt anklaget.

''Voldtekter er forskjellige i grusomhetsgrad og i graden av ettervirkninger. Her snakka jeg om å bli voldtatt sånn generelt (uten "torturmetoder", uten å få kjønnssykdommer etc). Jeg tror jeg kunne kommet fra det med hodet hevet og selvrespekten i behold. Det vet jeg ikke om jeg ville greid om jeg ble urettmessig anklaga for voldtekt.''

Faktisk er det ofte de som blir voldtatt av eksen, samboer, mannen, en "venn", osv. som får de største og lengst-varende traumene. De som har vært utsatt for overfallsvoldtekter kommer seg faktisk ofte fortere, tro det eller ei.

''

Du kan føle det på en helt annen måte, og det er selvsagt helt greit!''

Voldtekt og overgrep handler ikke bare om "det fysiske", men tap av kontroll. Dette med kontroll er en stor ting, som mange ikke forstår før de har "vært der".

Dette med tap av kontroll er veldig riktig.

Mange tror dette handler om sex, det er uriktig. Det handler om makt, kontrolltap, ydmykelse og nedverdigelse.

Det går ikke an å sammenligne voldtekt og falsk anklage, begge deler er ille.

Men selv vet jeg så altfor godt av en voldtekt kan sette spor som aldri kan viskes ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 181
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    26

  • ShitDiddelyDo

    24

  • nitty-gritty

    19

  • Merlenoir

    9

Mest aktive i denne tråden

Og ikke minst oppfølgingen man får.

Jeg er fullstendig klar over traumer og psykiske lidelser, men jeg har ingen tro på at det å dulle med folk og dakar-deg er noen løsning. De bør bygges opp, og jeg synes det ser ut som om folk heller river dem ned. Det er bare å se hvordan mange oppfører seg mot folk som har møtt veggen på en eller annen måte, eller generelt behandler folk man vet har psykiske problemer. Mange snakker nærmest til dem som om de var barn.

Min erfaring er at dette er nedbrytende, og det siste de trenger.

Det gjelder også overgrep.

Det mest skadelige tror jeg er å grave seg ned i traumene. Et godt eksempel på det er chatten mange her inne kjenner til og som oppsto fordi DOL la ned sin chat. Et mer nedbrytende sted der mange brukere nærmest konkurrerte om å ha det verst store deler av døgnet mens enkelte satt og skrev "dakar dere" til dem, har jeg aldri sett.

Og det endte også ille for flere.

Jeg hadde kontakt med enkelte av disse på mail, og årsaken til at de skrev til meg over tid var at jeg ikke drev denne dullinga en del andre drev med. Den slet dem ut.

Man trenger ikke være psykolog for å forstå at den beste medisinen mange av disse kunne fått var frisk luft og et skifte i miljø.

Folk døde som følge av dette destruktive miljøet.

''Det mest skadelige tror jeg er å grave seg ned i traumene. Et godt eksempel på det er chatten mange her inne kjenner til og som oppsto fordi DOL la ned sin chat. Et mer nedbrytende sted der mange brukere nærmest konkurrerte om å ha det verst store deler av døgnet mens enkelte satt og skrev "dakar dere" til dem, har jeg aldri sett.''

Det er ikke bare blant ofre for seksuell vold det kan oppstå konkurranse om å ha det verst. Dette har jeg sett blant flere med psykiske diagnoser. Dog velger jeg å tro at de fleste ikke velger å delta i konkurranse om å ha det jævligst. Altså er ikke dette noe særegent for disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

''For meg handler selvrespekt om at man vet at man selv ikke har gjort noe galt og at man vet at andre mener det samme.''

Og den tanken mener du at du skal holde fast ved etter en voldtekt?

Kanskje hadde du vært så heldig, men de færreste er det.

Det er jeg fullstendig klar over - og jeg sier ikke at det ene er verre enn det andre. Det jeg sier er at jeg tror jeg personlig ville syntes det var så grusomt skambelagt å få en falsk anmeldelse på meg ift dette at det kanskje hadde vært like ille som å bli voldtatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nitty-gritty

Når det gjelder PTDS så kan det selvsagt skje i tilfeller der man lenge har vært mistenkt og har måttet leve med anklagene og redselen for ikke å bli trodd....

Nå baserer jeg jo mine tanker på egne erfaringer med venner og opplever at de av dem som jeg har snakket med om voldtekten og livet etterpå, har kommet ganske bra ut av det tilslutt (og nå skulle det virkelig ikke forundre meg om noen kommer til å påstå at jeg mener en voldtekt er en bagatell..noe det selvfølgelig ikke og ikke under noen omstendigheter er!). De lever idag helt normale liv med mann og barn.

Han som endte opp med PTDS har det ikke gått like bra for..Han sliter fortsatt og vil nok aldri greie å stole på folk igjen eller å føle seg "trygg" igjen. Den andre er det for tidlig å si noe om fordi det er forholdsvis "nytt" og andre ting også er med i bildet her..

''Når det gjelder PTDS så kan det selvsagt skje i tilfeller der man lenge har vært mistenkt og har måttet leve med anklagene og redselen for ikke å bli trodd....''

Jeg skal ikke si noe om vennen din, men jeg foreslår du leser det jeg siterte og enda litt til om PTSD. Frykten for å "ikke bli trodd" er neppe PTSD-utløsende og passer overhodet ikke diagnosen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen snakker om å grave seg ned.

Jeg har selv hatt PTSD og klarer meg fint den dag i dag, så jeg vet hva som kreves for å komme videre. "Dulling" har jeg aldri blitt utsatt for, jeg har aldri opplevd noe lignende det du beskriver.

Og jeg kan love deg at jeg ikke var traumatisert på grunn av samfunnets syn på saken - det må vel heller være på tross av. Da jeg gikk til en lege som 15-åring og sa jeg ikke fikk sove på grunn av en voldtekt som skjedde når jeg var 14 (og seksuelt misbruk som barn), så sa han: "Du får gå opp til denne gutten og si at slikt må han slutte med."

Jeg fikk heller ingen oppfølging i forhold til misbruket som barn, ikke før i voksen alder. Det er vel knapt noen som vet om det.

Men kanskje du kan fortelle meg hvordan jeg skulle unngått PTSD eller hvordan samfunnet skulle forhindret meg fra å få det?

Den legen - håper han er pensjonert for lengst.

Gikk selv til en psykolog som sa "er du sikker på at du ikke var skyld i dette selv".

*klem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er over 10000 voldtekter i året i Norge. Kanskje opp mot 15000.

Hvor mange jenter er det som roper "ulv"? 5? 10? 20? 50?

Det er en forsvinnende liten problemstilling sammenlignet med voldtekt.

Med vennlig hilsen

Riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest togli

''Når det gjelder PTDS så kan det selvsagt skje i tilfeller der man lenge har vært mistenkt og har måttet leve med anklagene og redselen for ikke å bli trodd....''

Jeg skal ikke si noe om vennen din, men jeg foreslår du leser det jeg siterte og enda litt til om PTSD. Frykten for å "ikke bli trodd" er neppe PTSD-utløsende og passer overhodet ikke diagnosen.

Han har iallefall diagnosen PTSD og jeg har alltid trodd den kom pga sjokket etter anmeldelsen. Vet ikke hva annet han evt har vært utsatt for, men jeg kjenner ham ikke så godt at jeg nødvendigvis vet alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre mener jo ikke nødvendigvis det samme. Det er haugevis av voldtektsofre som ikke blir trodd, eller hvor folk snakker bak ryggen om "hun var med på det selv".

Eller "den tøyta visste hva hun gikk til", som et jurymedlem sa.

Og jeg vil tippe at 9 ut av 10 som blir utsatt for voldtekt lurer på om det egentlig er "deres feil". (Og da snakker jeg også om voksne kvinner, med OK selvtillit.)

Med vennlig hilsen

Helt riktig.

Å anmelde er en enorm belastnig, ikke minst fordi en blir møtt med slike fordommer som du nevner. "Er du sikker på at du burde hatt så kort skjørt".

Min overgriper truet å komme etter barna mine, med kniven mot strupen min. Snakker om kontrolltap. Jeg ville gjort hva som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Det er over 10000 voldtekter i året i Norge. Kanskje opp mot 15000.

Hvor mange jenter er det som roper "ulv"? 5? 10? 20? 50?

Det er en forsvinnende liten problemstilling sammenlignet med voldtekt.

Med vennlig hilsen

Men hva har det med saken å gjøre? Det går an å ha to tanker i hodet samtidig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Hvor, konkret, er dette destruktive miljøet, og hvem er det som bedriver "dulling"?

Dette er fordommer.

Med vennlig hilsen

Du var på Ranglere selv. En mann hang seg live der. Flere tok selvmord. Det satt et par dusin svært destruktive mennesker og fråtset i hverandres ulykke 24 timer i døgnet. Flere av dem sov knapt.

Dol var smarte nok til å forutse at et sånt sted var farlig uten kyndig personale hele døgnet, og la ned sin chat. Ranglere ble resultatet, og det ble stygt. Ikke vet jeg hvordan det endte. Jeg orket ikke mer da stadig flere ble stadig sykere, det gikk sport i å skryte på seg blant annet voldtekter (og ja - jeg vet det, for jeg kjente venninner av jenter blant annet du trodde på, men som løy som et helvete for sympatiens skyld, åpenbart syke jenter, dog), og stadig flere døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Ang denne Staff.... Hvor er alle de som forteller oss hvor fælt vi skal ha det? Jeg har aldri møtt dem. Og det tror jeg er ganske mange andres opplevelse også, i alle fall ut i fra mine erfaringer når jeg har snakket med andre ofre for overgrep.

Du leser avisene, gjør du ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg fullstendig klar over - og jeg sier ikke at det ene er verre enn det andre. Det jeg sier er at jeg tror jeg personlig ville syntes det var så grusomt skambelagt å få en falsk anmeldelse på meg ift dette at det kanskje hadde vært like ille som å bli voldtatt.

Jøss. Tror du ikke det følger enorm skam med å bli voldtatt? Våkn opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nitty-gritty

Den legen - håper han er pensjonert for lengst.

Gikk selv til en psykolog som sa "er du sikker på at du ikke var skyld i dette selv".

*klem*

Jeg klemmer generelt ikke, men jeg får gjøre et internett-unntak ;)

Legen praktiserer forøvrig fremdeles, dessverre.

Den psykologen burde ikke få praktisere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest togli

Jøss. Tror du ikke det følger enorm skam med å bli voldtatt? Våkn opp.

Klart det medfører en enorm skamfølelse, men det er en annen type skam enn den man føler når man er uskyldig og blir mistrodd...at folk vender en ryggen, snur seg bort på gata, kutter kontakten med vedkommende osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du var på Ranglere selv. En mann hang seg live der. Flere tok selvmord. Det satt et par dusin svært destruktive mennesker og fråtset i hverandres ulykke 24 timer i døgnet. Flere av dem sov knapt.

Dol var smarte nok til å forutse at et sånt sted var farlig uten kyndig personale hele døgnet, og la ned sin chat. Ranglere ble resultatet, og det ble stygt. Ikke vet jeg hvordan det endte. Jeg orket ikke mer da stadig flere ble stadig sykere, det gikk sport i å skryte på seg blant annet voldtekter (og ja - jeg vet det, for jeg kjente venninner av jenter blant annet du trodde på, men som løy som et helvete for sympatiens skyld, åpenbart syke jenter, dog), og stadig flere døde.

Joda, men med "dulling" så forstår de fleste at det er fagpersonale, DIXI, SMI, eller lignende som gjør.

"Ranglere" ble ikke slik på grunn av folk som hadde vært utsatt for voldtekt, men på grunn av noen mennesker med meget tunge og komplekse psyk-diagnoser (noen uten behandling), (som i den tid het "manisk-depressive", psykotiske, og enda alvorligere ting).

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klemmer generelt ikke, men jeg får gjøre et internett-unntak ;)

Legen praktiserer forøvrig fremdeles, dessverre.

Den psykologen burde ikke få praktisere.

Psykologen - jeg byttet til en annen. Hennes holdning var "om du så danser naken på bordet - INGEN har rett til å voldta!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Du provoserer meg noe inn i...

Tenk om det hadde vært slik du skriver, tenk om det hadde vært å bare bestemme seg for å ikke være et offer.

Til din opplysning - det store flertallet av kvinner som kommer inn i det psykiske helsevernet har bakgrunn i seksuell misbruk. Det gjelder selvsagt også andre former for overgrep enn voldtekt.

Det som er jævlig synd er jentene som leverer falske anklager, de ødelegger så enormt mye for de andre som faktisk har vært utsatt for denne forbrytelsen, og lurer på å anmelde. Noe som i seg selv medfører en enorm belastning.

Våkn opp.

Jeg er fullstendig klar over at en voldtekt må være veldig belastende. Jeg er også fullstendig klar over at de fleste i psykiatrien, på plata i Oslo, på horestrøket, osv, er ofre for menn, og jeg er helt enig med deg i at jenter som leverer falske anklager gjør ditt kjønn en helvetes bjørnetjeneste.

Jeg mener ikke å bagatellisere voldtekter, men jeg reagerer på at flere her bagatelliserer det å bli hengt ut som voldtektsmann uskyldig. Du på din side mener til og med at media skal skrive at en voldtekt har funnet sted basert på kvinnens ord.

Det er ikke rent lite provoserende det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du leser avisene, gjør du ikke?

Det gjør jeg. Men nå snakker jeg om de som faktisk møter ofrene face to face, og du må ikke tro det er mye dulling og staaaakars deg der! Eller i rettsvesenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

''Det mest skadelige tror jeg er å grave seg ned i traumene. Et godt eksempel på det er chatten mange her inne kjenner til og som oppsto fordi DOL la ned sin chat. Et mer nedbrytende sted der mange brukere nærmest konkurrerte om å ha det verst store deler av døgnet mens enkelte satt og skrev "dakar dere" til dem, har jeg aldri sett.''

Det er ikke bare blant ofre for seksuell vold det kan oppstå konkurranse om å ha det verst. Dette har jeg sett blant flere med psykiske diagnoser. Dog velger jeg å tro at de fleste ikke velger å delta i konkurranse om å ha det jævligst. Altså er ikke dette noe særegent for disse.

Nei, og jeg skrev heller ikke at dette kjennetegnet voldtektsofre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det medfører en enorm skamfølelse, men det er en annen type skam enn den man føler når man er uskyldig og blir mistrodd...at folk vender en ryggen, snur seg bort på gata, kutter kontakten med vedkommende osv.

Men det skjer da hvis du blir voldtatt også!

Både fordi folk kutter kontakten, men også fordi mange rett og slett ikke orker å treffe noen på grunn av det som har skjedd, og fordi de føler seg nedverdiget, de føler at det er deres skyld, osv.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...