Gå til innhold

Barnehageansatte skjuler ansiktet


Gjest speer

Anbefalte innlegg

''Nei, jeg tenker på det jeg nevnte (motorsykkelhjelm, osv) i offentlighet, uten at noen reagerer''

Mangel på kunnskap igjen, Sør? Det reageres hvis en motorsyklist ikke tar av seg hjelmen når han går inn på en bensinstasjon for å betale. Mange ansatte forteller at de da blir utrygge, når de ikke kan se ansiktet til føreren. Derfor er det vanlig kotyme i MC-miljø å ta av hjelmen.

Ja, fordi "anvendelsesområdet" for en motorsykkelhjelm er når man kjører motorsykkel. Derfor er det "feil bruk" å gå med den inne, og derfor reagerer folk.

En niqab, derimot, har "anvendelsesområde" både utendørs og innendørs, og det er derfor ikke "feil bruk" å gå med den inne.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 184
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    61

  • Spenol(1)

    23

  • ShitDiddelyDo

    15

  • Mandolaika

    12

Mest aktive i denne tråden

Gjest Hulderen

Nei, ikke vet jeg hva en motorsykkelhjelm har å gjøre i en slik tråd i utgangspunktet.

Jeg syns i grunnen motorsykkelhjelm var et godt eksempel. Derfor kopierer jeg mitt svar til Sør, så du også får lese det:

''Nei, jeg tenker på det jeg nevnte (motorsykkelhjelm, osv) i offentlighet, uten at noen reagerer''

Mangel på kunnskap igjen, Sør? Det reageres hvis en motorsyklist ikke tar av seg hjelmen når han går inn på en bensinstasjon for å betale. Mange ansatte forteller at de da blir utrygge, når de ikke kan se ansiktet til føreren. Derfor er det vanlig kotyme i MC-miljø å ta av hjelmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns i grunnen motorsykkelhjelm var et godt eksempel. Derfor kopierer jeg mitt svar til Sør, så du også får lese det:

''Nei, jeg tenker på det jeg nevnte (motorsykkelhjelm, osv) i offentlighet, uten at noen reagerer''

Mangel på kunnskap igjen, Sør? Det reageres hvis en motorsyklist ikke tar av seg hjelmen når han går inn på en bensinstasjon for å betale. Mange ansatte forteller at de da blir utrygge, når de ikke kan se ansiktet til føreren. Derfor er det vanlig kotyme i MC-miljø å ta av hjelmen.

Og svaret blir fremdeles:

Ja, fordi "anvendelsesområdet" for en motorsykkelhjelm er når man kjører motorsykkel. Derfor er det "feil bruk" å gå med den inne, og derfor reagerer folk.

En niqab, derimot, har "anvendelsesområde" både utendørs og innendørs, og det er derfor ikke "feil bruk" å gå med den inne.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, JEG synes det, men poenget er jo nettopp at toleranse vises mot dem man ikke er "lik", eller "misliker".

Så tenk deg en kristenfundamentalist (som åpenbart ikke liker homofili), som må arbeide sammen i en gruppe med en rosakledt homse med "brukket" håndledd (som like åpenbart heller ikke har mye til overs for kristenfundamentalisten).

Toleranse er jo nettopp det man trenger for å akseptere at ikke alle er "slik vi ønsker de var". Jeg synes virkelig IKKE noe om niqab i det hele tatt. Jeg skulle ønske plagget ikke eksisterte, men jeg må akseptere at folk mener noe annet enn meg, og at de bruker det.

Med vennlig hilsen

To voksne som må arbeide sammen i en gruppe blir noe annet enn at man overlater et lite barn til noen i et "kostyme", i en heldekkende klesdrakt, uten å kunne se øyne, mimikk eller kroppsspråk til vedkommende. Det må dessuten være skremmende for barnet.

Å godta dette har virkelig ikke noe med at vi skal ha toleranse for dem å gjøre, men at de må ha respekt for hva som er vanlig i det norske samfunnet og i barnehager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, JEG synes det, men poenget er jo nettopp at toleranse vises mot dem man ikke er "lik", eller "misliker".

Så tenk deg en kristenfundamentalist (som åpenbart ikke liker homofili), som må arbeide sammen i en gruppe med en rosakledt homse med "brukket" håndledd (som like åpenbart heller ikke har mye til overs for kristenfundamentalisten).

Toleranse er jo nettopp det man trenger for å akseptere at ikke alle er "slik vi ønsker de var". Jeg synes virkelig IKKE noe om niqab i det hele tatt. Jeg skulle ønske plagget ikke eksisterte, men jeg må akseptere at folk mener noe annet enn meg, og at de bruker det.

Med vennlig hilsen

ok, men aksepten må gå begge veier. Du må også akseptere folk som ikke aksepterer det. Jeg aksepterer ikke folk jeg ikke kan se ansiktet til i offentlige sammenhenger. Det er mye annet jeg ikke aksepterer men får holde meg til teamet vi diskuterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To voksne som må arbeide sammen i en gruppe blir noe annet enn at man overlater et lite barn til noen i et "kostyme", i en heldekkende klesdrakt, uten å kunne se øyne, mimikk eller kroppsspråk til vedkommende. Det må dessuten være skremmende for barnet.

Å godta dette har virkelig ikke noe med at vi skal ha toleranse for dem å gjøre, men at de må ha respekt for hva som er vanlig i det norske samfunnet og i barnehager.

på samme måte blir det sett på som uhøflig å ikke ta av seg lua eller sko når en besøker noen.

Elever blir bedt om å ta av seg lua og capsen når de er inne i klasserommet. Å ikke gjøre det, med mindre det er svært gode grunner til det blir sett på som respektløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

To voksne som må arbeide sammen i en gruppe blir noe annet enn at man overlater et lite barn til noen i et "kostyme", i en heldekkende klesdrakt, uten å kunne se øyne, mimikk eller kroppsspråk til vedkommende. Det må dessuten være skremmende for barnet.

Å godta dette har virkelig ikke noe med at vi skal ha toleranse for dem å gjøre, men at de må ha respekt for hva som er vanlig i det norske samfunnet og i barnehager.

Nå må jeg nesten le - her svarer jeg på Spenol(1)s eksempel om voksne mennesker i en gruppe. Ikke mitt eksempel.

For øvrig, det er så få kvinner med niqab i Norge, at de vil utgjøre en forsvinnende liten prosentandel av voksne de møter.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på samme måte blir det sett på som uhøflig å ikke ta av seg lua eller sko når en besøker noen.

Elever blir bedt om å ta av seg lua og capsen når de er inne i klasserommet. Å ikke gjøre det, med mindre det er svært gode grunner til det blir sett på som respektløst.

Vel, dette er ikke luer (som er til utendørsbruk).

Du virker desperat etter å finne sammenligninger, og alt du finner på er jo bare tullet - luer, osv.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, dette er ikke luer (som er til utendørsbruk).

Du virker desperat etter å finne sammenligninger, og alt du finner på er jo bare tullet - luer, osv.

Med vennlig hilsen

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, men aksepten må gå begge veier. Du må også akseptere folk som ikke aksepterer det. Jeg aksepterer ikke folk jeg ikke kan se ansiktet til i offentlige sammenhenger. Det er mye annet jeg ikke aksepterer men får holde meg til teamet vi diskuterer.

Logikken din henger jo ikke på greip.

''Du må også akseptere folk som ikke aksepterer det.''

Jeg aksepterer at du eksisterer, og at du mener det. Det betyr ikke at jeg er enig med deg.

'' Jeg aksepterer ikke folk jeg ikke kan se ansiktet til i offentlige sammenhenger.''

Her er det du som tvinger DIN vilje på andre. Du ønsker at de skal "bli som deg" eller "kle seg som du vil". Det tilsvarende ville jo vært at de forlangte at du kledde deg som dem, og det er det selvsagt ingen som sier.

Det er du som er intolerant i eksempelet ditt.

'' Det er mye annet jeg ikke aksepterer men får holde meg til teamet vi diskuterer.''

Men da er det DU som har et problem. Du kan ikke gå rundt i verden og forlange at alle skal innrette seg etter deg.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;)

Det er egentlig ikke morsomt, fordi det er folk her som er så forstokket og fulle av fordommer at de virkelig mener at de har rett til å styre hvordan kvinner skal kle seg.

Enten det er snakk om den ene eller andre veien hva angår diverse hodeplagg.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, dette er ikke luer (som er til utendørsbruk).

Du virker desperat etter å finne sammenligninger, og alt du finner på er jo bare tullet - luer, osv.

Med vennlig hilsen

'' Vel, dette er ikke luer (som er til utendørsbruk).

Du virker desperat etter å finne sammenligninger, og alt du finner på er jo bare tullet - luer, osv.''

Synes du med andre ord det er greit at elever har på seg luer, caps og kanskje solbriller i klasserommet?

Synes du det også er greit om jeg som turist i Saudi-Arabia vil gå med shorts og bar mage på offentlige steder. Det blir sett på som respektløst der. Er det de som ikke viser toleranse?

Jeg er for ordens skyld ikke lærer og har heller ikke vært i Saudi-Arabia..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest speer

Det er egentlig ikke morsomt, fordi det er folk her som er så forstokket og fulle av fordommer at de virkelig mener at de har rett til å styre hvordan kvinner skal kle seg.

Enten det er snakk om den ene eller andre veien hva angår diverse hodeplagg.

Med vennlig hilsen

''Det er egentlig ikke morsomt, fordi det er folk her som er så forstokket og fulle av fordommer at de virkelig mener at de har rett til å styre hvordan kvinner skal kle seg.''

Lær deg forskjell på bekledning og maskering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Det er egentlig ikke morsomt, fordi det er folk her som er så forstokket og fulle av fordommer at de virkelig mener at de har rett til å styre hvordan kvinner skal kle seg.''

Lær deg forskjell på bekledning og maskering.

Jeg vet forskjellen, men du gjør det åpenbart ikke, siden du trekker det inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egentlig ikke morsomt, fordi det er folk her som er så forstokket og fulle av fordommer at de virkelig mener at de har rett til å styre hvordan kvinner skal kle seg.

Enten det er snakk om den ene eller andre veien hva angår diverse hodeplagg.

Med vennlig hilsen

Jeg har vel rett til å ha en mening om andres bekledning? Jeg har vel en rett til å ikke like det. Hva jeg gjør med det i praksis er jo en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'' Vel, dette er ikke luer (som er til utendørsbruk).

Du virker desperat etter å finne sammenligninger, og alt du finner på er jo bare tullet - luer, osv.''

Synes du med andre ord det er greit at elever har på seg luer, caps og kanskje solbriller i klasserommet?

Synes du det også er greit om jeg som turist i Saudi-Arabia vil gå med shorts og bar mage på offentlige steder. Det blir sett på som respektløst der. Er det de som ikke viser toleranse?

Jeg er for ordens skyld ikke lærer og har heller ikke vært i Saudi-Arabia..

''Synes du med andre ord det er greit at elever har på seg luer, caps og kanskje solbriller i klasserommet?''

Hva har det med hijab/kippa/turban/niqab å gjøre?

''Synes du det også er greit om jeg som turist i Saudi-Arabia vil gå med shorts og bar mage på offentlige steder. Det blir sett på som respektløst der. Er det de som ikke viser toleranse?''

Saudi Arabia er et at de mest intolerante samfunnene i verden.

Er det de du mener vi skal sammenligne oss med? "Sånn gjør de det i Saudi Arabia, så derfor gjør vi det sånn i Norge."?

Du ser vel hvor tåpelig det er å bruke Saudi Arabia som "mal"?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Synes du med andre ord det er greit at elever har på seg luer, caps og kanskje solbriller i klasserommet?''

Hva har det med hijab/kippa/turban/niqab å gjøre?

''Synes du det også er greit om jeg som turist i Saudi-Arabia vil gå med shorts og bar mage på offentlige steder. Det blir sett på som respektløst der. Er det de som ikke viser toleranse?''

Saudi Arabia er et at de mest intolerante samfunnene i verden.

Er det de du mener vi skal sammenligne oss med? "Sånn gjør de det i Saudi Arabia, så derfor gjør vi det sånn i Norge."?

Du ser vel hvor tåpelig det er å bruke Saudi Arabia som "mal"?

Med vennlig hilsen

Men hvorfor kan du ikke tolerere at andre ikke tolerer det ? Det er jo du som har liten toleranse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel rett til å ha en mening om andres bekledning? Jeg har vel en rett til å ikke like det. Hva jeg gjør med det i praksis er jo en annen sak.

Selvsagt - jeg LIKER det da heller ikke.

Men det betyr da ikke at jeg ikke aksepterer at de kler seg som de gjør. Jeg vil ikke forby det, og blir ikke hysterisk på grunn av det.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor kan du ikke tolerere at andre ikke tolerer det ? Det er jo du som har liten toleranse.

Fordi din intoleranse går på å nekte andre individer å kle seg som de gjør.

Jeg forsvarer individer (enten det er snakk om religiøse minoriteter, homofile, osv osv) å være seg selv, uten å skulle forsvare seg hele tiden mot folk som ikke "aksepterer" klærne deres.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest speer

Jeg vet forskjellen, men du gjør det åpenbart ikke, siden du trekker det inn.

Takk for at du bekrefter at du ikke gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...