Gå til innhold

Barnehageansatte skjuler ansiktet


Gjest speer

Anbefalte innlegg

''Skulle ikke være vanskelig å ha klarer regler om å ikke gå med skjult ansikt i alle offentlige sammenhenger.''

Hettegenser gjør at man ikke kan se ansiktet.

Skjerf foran ansiketet.

Motorsykkelhjelm.

Det er mange eksempler på at "vi" dekker ansiktet, men ingen tenker over det, engang, fordi ingen lager hysteri på grunn av det.

Med vennlig hilsen

Sammenligningen din er på trynet, og du vet det veldig godt. Det er ingen som jobber med motorsykkelhjelm på seg en hel dag i en barnehage f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 184
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    61

  • Spenol(1)

    23

  • ShitDiddelyDo

    15

  • Mandolaika

    12

Mest aktive i denne tråden

Nei, jeg tenker på det jeg nevnte (motorsykkelhjelm, osv) i offentlighet, uten at noen reagerer.

Med vennlig hilsen

Det er ingen som går rundt med motorsykkelhjelm. Man har den på seg når man kjører motorsykkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det snakk om "i alle offentlige sammenhenger.", og da treffer man alle de jeg nevnte.

Med vennlig hilsen

Men i denne tråden diskuterer vi barnehageansatte som skjuler ansiktet mens de jobber i barnehagen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Men hvordan har du da tenkt å lære dem toleranse for annerledestenkende?

Med vennlig hilsen

''Men hvordan har du da tenkt å lære dem toleranse for annerledestenkende?''

Man trenger ikke pakke religion eller politikk inn i det for å lære sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sammenligningen din er på trynet, og du vet det veldig godt. Det er ingen som jobber med motorsykkelhjelm på seg en hel dag i en barnehage f.eks.

Det lønner seg alltid å lese det du svarer på, og hva jeg svarte på:

"Skulle ikke være vanskelig å ha klarer regler om å ikke gå med skjult ansikt i alle offentlige sammenhenger."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stor forskjell på å dekke seg til i avgrensede situasjoner (som kulde) versus hele tiden.

Det ville garantert heller ikke vært tillatt at en ansatt i en barnehage gikk rundt med Finlandshette hele tiden.

Men jeg setter for min del en stopp her, da jeg gidder ikke diskutere med kverulanter.

''Men jeg setter for min del en stopp her, da jeg gidder ikke diskutere med kverulanter.''

Slike hersketeknikker sier heldigvis mer om deg enn om meg.

Lavmål, og det vet du godt.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''andre også dekker seg til fra tid til annen''

Fra tid til annen, ja. Dekker den barnehageansatte seg til med skjerf foran ansiktet pga kald sno på vei til/fra jobb er det selvsagt en helt annen sak enn å dekke til hele ansiktet hele dagen - inne som ute.

Men i denne delen av tråden handler det eksplisitt om å dekke seg til i offentlighet!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen som går rundt med motorsykkelhjelm. Man har den på seg når man kjører motorsykkel.

Så?

Folk som bruker niqab bruker den kun når de mener det passer.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men i denne tråden diskuterer vi barnehageansatte som skjuler ansiktet mens de jobber i barnehagen!

Ja, men så begynte "ekte nick" å disktutere i offentlighet.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men hvordan har du da tenkt å lære dem toleranse for annerledestenkende?''

Man trenger ikke pakke religion eller politikk inn i det for å lære sånt.

Nei, men toleransen DIN/VÅR er jo nettopp for de som er annerledes enn OSS - dvs. nonner, folk som bruker niqab, osv osv.

Man trenger ikke toleranse for de som er A4.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan bare fjerne sløret foran ansiktet. Det er ikke vanskeligere enn det. Hvis ikke får man finne seg noe annet å gjøre.

Det er da ikke vanskeligere enn at du passer dine egne saker, i stedet for å bry deg om hvordan andre går kledt, hvilken type musikk de lytter til, og hvilken farge de har på veggen hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aksepterer at nonner får jobb, men jeg aksepterer ikke at religion skal prakkes på barn, og det er ikke til å unngå når sterke religiøse symboler som munkedrakt eller heldekkende plagg tas i bruk rundt barna.

De får nøye seg med et kors, en hijab eller en jødestjerne, men niqab er et ekstremt plagg, og har ingenting rundt barn i en opplæringssituasjon å gjøre.

Jeg er ateist.

Store deler av Europas befolkning blir (og har blitt) undervist av nonner. Skal du avskaffe dette?

Det er i så fall meget intolerant... :-)

Toleranse er jo nettopp å akseptere at ikke alle er som deg og meg.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig! Hvis jeg var sjef så hadde vekommende fått sparken.

Er det noen hjemmel for å gi folk sparken på det grunnlaget? Da snakker jeg om en ansatt som begynte med Hijab for så å begynne med Niqab? Eller kanskje hun til og med varierer.

Hva sier jussen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det noen hjemmel for å gi folk sparken på det grunnlaget? Da snakker jeg om en ansatt som begynte med Hijab for så å begynne med Niqab? Eller kanskje hun til og med varierer.

Hva sier jussen?

På offentlige skoler, men ikke i barnehager.

Se for øvrig regnestykket til Sjalala nedenfor. Dette er et oppkonstruert problem.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nord og ned.

Nei, men toleransen DIN/VÅR er jo nettopp for de som er annerledes enn OSS - dvs. nonner, folk som bruker niqab, osv osv.

Man trenger ikke toleranse for de som er A4.

Med vennlig hilsen

Ingen person med vettet i behold aksepterer at samfunnet man lever i settes 1400 år tilbake i utvikling, uten å protestere.

Din iver etter å ramponere alt andre har bygd opp gjennom oplysningstida er imponerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Jeg er ateist.

Store deler av Europas befolkning blir (og har blitt) undervist av nonner. Skal du avskaffe dette?

Det er i så fall meget intolerant... :-)

Toleranse er jo nettopp å akseptere at ikke alle er som deg og meg.

Med vennlig hilsen

Heldigvis lever vi i et land der religionsforkynning blir vasket ut av skolesystemet, og i Norge ville ikke en nonne fått lov til å undervise i nonnedrakt i grunnskolen.

Vi kan velge sånt i Norge. Kristne fanatikere på Sørlandet står fritt til å hjernevaske unga sine på kristne skoler. Muslimer kan gjøre det samme i privat regi. Bra for dem, og jeg vil ikke nekte noen dette.

Men jeg ville ikke selv latt mitt barn bli oppdratt av en kvinne iført Niqab, og hadde dermed valgt bort denne barnehagen.

I privat regi får foreldre selv velge om de vil benytte seg av dette tilbudet, men i offentlig regi får de som tar seg av barna pent og pyntelig innordne seg etter gjeldene regler, og hvis ikke reglene allerede er der, bør de på plass. Vi kan ikke la barn bli passet på av folk som ser ut som spøkelseskladden. Og langt mer alvorlig enn at hun ser ut som et sort spøkelse er det at barna får et naturlig forhold til et svært kvinneundertrykkende plagg, uansett om hun har valgt å kle seg sånn selv eller ikke.

Vi er bedre tjent med at dette fåtallet kvinner i Norge sitter på ræva og mottar stønad enn at de slippes ut blant andres barn.

Det er barnemishandling nok å oppdra barn i hjem som dette om ikke også folk utenfor dette hjemmet skal oppdras av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis lever vi i et land der religionsforkynning blir vasket ut av skolesystemet, og i Norge ville ikke en nonne fått lov til å undervise i nonnedrakt i grunnskolen.

Vi kan velge sånt i Norge. Kristne fanatikere på Sørlandet står fritt til å hjernevaske unga sine på kristne skoler. Muslimer kan gjøre det samme i privat regi. Bra for dem, og jeg vil ikke nekte noen dette.

Men jeg ville ikke selv latt mitt barn bli oppdratt av en kvinne iført Niqab, og hadde dermed valgt bort denne barnehagen.

I privat regi får foreldre selv velge om de vil benytte seg av dette tilbudet, men i offentlig regi får de som tar seg av barna pent og pyntelig innordne seg etter gjeldene regler, og hvis ikke reglene allerede er der, bør de på plass. Vi kan ikke la barn bli passet på av folk som ser ut som spøkelseskladden. Og langt mer alvorlig enn at hun ser ut som et sort spøkelse er det at barna får et naturlig forhold til et svært kvinneundertrykkende plagg, uansett om hun har valgt å kle seg sånn selv eller ikke.

Vi er bedre tjent med at dette fåtallet kvinner i Norge sitter på ræva og mottar stønad enn at de slippes ut blant andres barn.

Det er barnemishandling nok å oppdra barn i hjem som dette om ikke også folk utenfor dette hjemmet skal oppdras av dem.

Men her blander du to ting - akkurat som barn ikke blir homofile av å ha homofile ansatte, eller ateister av å ha ateistiske ansatte, så blir ikke barn muslimer av å ha én barnehageansatt med niqab.

Tvert i mot er det større "fare" for at de skal vokse opp og bli tolerante hvis de eksponeres for mange forskjellige påvirkninger.

En barnehage hvor ALLE var nonner eller niqab-bærere er selvsagt noe helt annet, men det er ikke det vi snakker om her.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På offentlige skoler, men ikke i barnehager.

Se for øvrig regnestykket til Sjalala nedenfor. Dette er et oppkonstruert problem.

Med vennlig hilsen

''Se for øvrig regnestykket til Sjalala nedenfor. Dette er et oppkonstruert problem.''

Ja, regnestykket viser at det ikke er noe stort behov for et _lovforbud_. Men vi har mange normer i både arbeidslivet og samfunnet ellers som ikke er nedfelt i formell lovgivning.

I min jobb har jeg ikke noe med barn å gjøre, men jeg kan aldr tenke meg at det ville vært særlig populært hos ledelsen dersom jeg en dag bestemte meg for å gå med finlandshette inne - hver dag - hele tiden. Jeg kan se for meg hele rekka med samtaler, oppfordring, advarsler og til slutt oppsigelse.

Men det hadde jo ikke vært noe behov for en egen lov for å hindre morsan i å begå en sosialt uakseptabel blunder som dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nord og ned.

Jeg skjønner virkelig ikke problemet, i 2009 var det i overkant av 6600 barnehager i Norge med ca 85000 ansatte. Jeg vil anta at tallene er høyere i dag siden målet er full barnehagedekning

http://www.ssb.no/emner/04/02/10/barnehager/arkiv/tab-2010-06-15-01.html

Frp's Per-Willy finner altså en niqab-kledd barnehagetante i en barnehage i Oslo og mener at denne trusselen er så stor at vi må innføre et lovforbud. Vi snakker altså om 0,00001176% av de barnehageansatte. Nå er det mulig tallet er noe høyere - kanskje en 10-15-20 stykker, men fremdeles er det kun snakk om promiller. Og dette velger FRP å koke suppe på, som dere helhjertet gulper ned?

Og en ting til - jeg er ganske så sikker på at en god del av dere omsorgsfulle mødre som mener barna deres ville blitt livredde for en niqabkledd barnehageansatte, år etter år har eksponert livredde unger for en brautende, brumlende og maskekledd julenisse, uten at det bekymrer dere nevneverdig, nissen hører jo jula til - så dere gir litt trøst og forklarer at nissen er en snill mann som kommer med gaver til snille barn - og så regner man med at ungen vokser redselen av seg, og det gjør de som regel også.

Hvor mye vanskligere kan det være å fortelle ungene deres at mennesker med niqab også er snille?

Og sånn helt på tampen - går ikke barn av blinde folk i barnehage, sfo og skole? Jeg mener, hvis det er så problematisk for dere å overlate ungene deres til folk dere ikke ser hele ansiktet på - så må det jo være helt umulig for folk som ikke ser noen ting å overlate barna sine til noen.

Fantastisk med så lang tekst og så lite innhold. Islamismen står for et mørke, og er en ideologi som åndsfriske folk ønsker dit pepper'n gror.

Å prosentregne på hvor mange barnehagetanter/onkler som er pedofile, nazister elller islamister er absurd. Det er langt over grensen for barnemishandling å sende ungene sine rett i klørne på slike med viten og vilje i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er klart at du trenger ikke å like hvordan du kler deg, men jeg forsøker da ikke å forby folk å kle seg i oransje, for eksempel.

Denne "alle skal være like" idéen fra Frp handler egentlig mest om en slags kommunisme.

Med vennlig hilsen

''Nei, det er klart at du trenger ikke å like hvordan du kler deg, men jeg forsøker da ikke å forby folk å kle seg i oransje, for eksempel.

Denne "alle skal være like" idéen fra Frp handler egentlig mest om en slags kommunisme.

''

Dette handler ikke om klesstil men ansiktsgjenkjennelse. Folk må få kle seg i akkurat hva de vil, men jeg vil se ansiktet på den jeg prater med. Om jeg hadde et barn i barnehagen så vil jeg se, ikke bare høre stemmen til den ansatte. For alt jeg vet kunne det dukke opp en annen person på jobb, som ikke var henne, men som var så kamuflert at en ikke hadde forstått det umiddelbart.

Niqabkledde kvinner kan i en del yrker utgjøre en sikkerhetsrisiko. Vet vi sikkert at dette er samme ansatt vi snakket med i går?

Hva folk gjør i den private sfære er opp til dem. Skal de ha jobber hvor de må forholde seg til andre mennesker bør ansiktet være synlig. Det er vanskelig å "lese" en person når en ikke får de vanlige visuelle signalene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...