Gå til innhold

Barnehageansatte skjuler ansiktet


Gjest speer

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 184
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    61

  • Spenol(1)

    23

  • ShitDiddelyDo

    15

  • Mandolaika

    12

Mest aktive i denne tråden

Hvilke av de tingene du nevner: skjerf, hettegenser og motorsykkelhjlem er det vanlig at man møter barnehageansatte med hver dag?

Her var det snakk om "i alle offentlige sammenhenger.", og da treffer man alle de jeg nevnte.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'' Hettegenser gjør at man ikke kan se ansiktet.''

Ser man ikke ansiktet da? Man ser vel ikke baksiden men det er vel ikke en så stor greie

''Skjerf foran ansiktet.''

Hva slags skjerf dekker hele ansiktet? Er det Sibirkulde du tenker på?

Hei,

Poenget er at andre også dekker seg til fra tid til annen, uten at det blir nevnt.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hva så om man tar den av? Det står ikke noe om at det er lov å dekke seg til når man er på sykkel - så det er akkurat like "ulovlig" som niqab.

Og derfor er det ingen som blir stoppet.

Om jeg befinner meg hjemme hos meg selv så kan jeg dekke meg til på ulike måter. Jeg kan gå med Niqab 24timer i døgnet hvis jeg vil. Men i offentligheten gjelder andre regler. Jeg kan heller ikke kle meg naken og gå nedover Karl Johansgate, da kommer politiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Poenget er at andre også dekker seg til fra tid til annen, uten at det blir nevnt.

Med vennlig hilsen

Tenker du på Karneval?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''At folk selv får bestemme hvordan de kler seg er allment akseptert utenfor Nord Korea! :-''

Men det betyr ikke at folk utenfor Nord-Korea synes det er greit

Nei, det er klart at du trenger ikke å like hvordan du kler deg, men jeg forsøker da ikke å forby folk å kle seg i oransje, for eksempel.

Denne "alle skal være like" idéen fra Frp handler egentlig mest om en slags kommunisme.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenker du på Karneval?

Nei, jeg tenker på det jeg nevnte (motorsykkelhjelm, osv) i offentlighet, uten at noen reagerer.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg befinner meg hjemme hos meg selv så kan jeg dekke meg til på ulike måter. Jeg kan gå med Niqab 24timer i døgnet hvis jeg vil. Men i offentligheten gjelder andre regler. Jeg kan heller ikke kle meg naken og gå nedover Karl Johansgate, da kommer politiet.

Nei, men det handler om å kle AV seg, og ikke å kle PÅ seg.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ville jeg gjort selv, og det skulle jeg også klart bra. Jeg ville derimot ikke stolt på en hardcore religiøs som proklamerer sin tro med denne typen symbolikk til å gjøre det.

Nei, men jeg tenker på toleranse for å akseptere annerledestenkende, som nonner, niqab-bærere, funksjonshemmede, homofile, og alle andre som ikke er A4, hvis du selv ikke aksepterer at nonner får jobb?

Eksempelets makt er stor.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

''Skulle ikke være vanskelig å ha klarer regler om å ikke gå med skjult ansikt i alle offentlige sammenhenger.''

Hettegenser gjør at man ikke kan se ansiktet.

Skjerf foran ansiketet.

Motorsykkelhjelm.

Det er mange eksempler på at "vi" dekker ansiktet, men ingen tenker over det, engang, fordi ingen lager hysteri på grunn av det.

Med vennlig hilsen

Jo, dersom vi hadde møtt barnehageansatte som insisterte på å dekke ansiktet med å gå med motorsykkelhjelm eller skjerf inne, så hadde folk reagert.

Stakkars unger.

Må jo få se ansikt og ansiktsmimikk. Det går på barnet og det å føle seg trygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chikka

Hei,

Poenget er at andre også dekker seg til fra tid til annen, uten at det blir nevnt.

Med vennlig hilsen

Sammenligningen din er uansett helt på tryne. Ingen av tingene du nevner skjuler ansiktet, bortsett fra motorsykkelhjelm. Og den handler ikke om å dekke seg til av religiøse/kulturelle grunner, men er påbudt om du ønsker å benytte deg av div kjøretøy. Hadde jeg kommet til en samtale angående jobb iført sykkehjlem, hue surra inn i skjerf så bare øynene syntes eller hettegenser tredd over hue og ned i ansiktet hadde jeg neppe blitt ansett som en potensiell kandidat til jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Sammenligningen din er uansett helt på tryne. Ingen av tingene du nevner skjuler ansiktet, bortsett fra motorsykkelhjelm. Og den handler ikke om å dekke seg til av religiøse/kulturelle grunner, men er påbudt om du ønsker å benytte deg av div kjøretøy. Hadde jeg kommet til en samtale angående jobb iført sykkehjlem, hue surra inn i skjerf så bare øynene syntes eller hettegenser tredd over hue og ned i ansiktet hadde jeg neppe blitt ansett som en potensiell kandidat til jobben.

Nei, du hadde neppe fått jobben om du gjemte ansikt i motorsykkelhjelm eller skjerf under jobb-intervjuet.

Dersom du stilte med nakent ansikt og fikk jobben, for serere å ville gå med ansiktet tildekt av skjerf ... så ville du sikkert blitt kalt inn på teppet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kuffar

Nei, men jeg tenker på toleranse for å akseptere annerledestenkende, som nonner, niqab-bærere, funksjonshemmede, homofile, og alle andre som ikke er A4, hvis du selv ikke aksepterer at nonner får jobb?

Eksempelets makt er stor.

Med vennlig hilsen

Man kan bare fjerne sløret foran ansiktet. Det er ikke vanskeligere enn det. Hvis ikke får man finne seg noe annet å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ShitDiddelyDo

Nei, men jeg tenker på toleranse for å akseptere annerledestenkende, som nonner, niqab-bærere, funksjonshemmede, homofile, og alle andre som ikke er A4, hvis du selv ikke aksepterer at nonner får jobb?

Eksempelets makt er stor.

Med vennlig hilsen

Jeg aksepterer at nonner får jobb, men jeg aksepterer ikke at religion skal prakkes på barn, og det er ikke til å unngå når sterke religiøse symboler som munkedrakt eller heldekkende plagg tas i bruk rundt barna.

De får nøye seg med et kors, en hijab eller en jødestjerne, men niqab er et ekstremt plagg, og har ingenting rundt barn i en opplæringssituasjon å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chikka

Nei, du hadde neppe fått jobben om du gjemte ansikt i motorsykkelhjelm eller skjerf under jobb-intervjuet.

Dersom du stilte med nakent ansikt og fikk jobben, for serere å ville gå med ansiktet tildekt av skjerf ... så ville du sikkert blitt kalt inn på teppet.

Meget trolig. Og om jeg kom på jobb i motorsykkelhjelm hver dag etter ansettelse hadde de vel trolig sørget for at jeg fikk noe hjelp av en eller annen art :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Skulle ikke være vanskelig å ha klarer regler om å ikke gå med skjult ansikt i alle offentlige sammenhenger.''

Hettegenser gjør at man ikke kan se ansiktet.

Skjerf foran ansiketet.

Motorsykkelhjelm.

Det er mange eksempler på at "vi" dekker ansiktet, men ingen tenker over det, engang, fordi ingen lager hysteri på grunn av det.

Med vennlig hilsen

Det er stor forskjell på å dekke seg til i avgrensede situasjoner (som kulde) versus hele tiden.

Det ville garantert heller ikke vært tillatt at en ansatt i en barnehage gikk rundt med Finlandshette hele tiden.

Men jeg setter for min del en stopp her, da jeg gidder ikke diskutere med kverulanter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg.

Jeg skjønner virkelig ikke problemet, i 2009 var det i overkant av 6600 barnehager i Norge med ca 85000 ansatte. Jeg vil anta at tallene er høyere i dag siden målet er full barnehagedekning

http://www.ssb.no/emner/04/02/10/barnehager/arkiv/tab-2010-06-15-01.html

Frp's Per-Willy finner altså en niqab-kledd barnehagetante i en barnehage i Oslo og mener at denne trusselen er så stor at vi må innføre et lovforbud. Vi snakker altså om 0,00001176% av de barnehageansatte. Nå er det mulig tallet er noe høyere - kanskje en 10-15-20 stykker, men fremdeles er det kun snakk om promiller. Og dette velger FRP å koke suppe på, som dere helhjertet gulper ned?

Og en ting til - jeg er ganske så sikker på at en god del av dere omsorgsfulle mødre som mener barna deres ville blitt livredde for en niqabkledd barnehageansatte, år etter år har eksponert livredde unger for en brautende, brumlende og maskekledd julenisse, uten at det bekymrer dere nevneverdig, nissen hører jo jula til - så dere gir litt trøst og forklarer at nissen er en snill mann som kommer med gaver til snille barn - og så regner man med at ungen vokser redselen av seg, og det gjør de som regel også.

Hvor mye vanskligere kan det være å fortelle ungene deres at mennesker med niqab også er snille?

Og sånn helt på tampen - går ikke barn av blinde folk i barnehage, sfo og skole? Jeg mener, hvis det er så problematisk for dere å overlate ungene deres til folk dere ikke ser hele ansiktet på - så må det jo være helt umulig for folk som ikke ser noen ting å overlate barna sine til noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg.

Egentlig mente jeg å poste det siste innlegget mitt under hovedinnlegget - men jeg rotet det til, så beklager at det havnet under ditt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Poenget er at andre også dekker seg til fra tid til annen, uten at det blir nevnt.

Med vennlig hilsen

''andre også dekker seg til fra tid til annen''

Fra tid til annen, ja. Dekker den barnehageansatte seg til med skjerf foran ansiktet pga kald sno på vei til/fra jobb er det selvsagt en helt annen sak enn å dekke til hele ansiktet hele dagen - inne som ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...