Gå til innhold

lavkarbo-folket


Gjest nyslanketogfornøyd

Anbefalte innlegg

Jeg er forundret over hvor lite aksept det er for at folk får ta sine egne valg mht kosthold, men det gjelder egentlig fra "alle sider" i kostholdskrigen. På den ene fronten finner du de som aldri selv har hatt vektproblemer og som ikke kan skjønne hvorfor ikke bare alle kan gjøre som de alltid har gjort; alle kan jo se at de innehar fasiten for de er jo slanke. Fasiten er det såkalte "vanlige" norske kostholdet. På en annen front finner man de som er blitt ihuga lavkarbotilhengere, og som ikke ser ut til å innse at heller ikke dette kostholdet oppleves som nyttig for alle. Dersom noen uttaler at lavkarbo ikke fungerte for dem, så vil responsen stort sett alltid være at vedkommende ikke har prøvd grundig og lenge nok. I tillegg til dette finner vi en haug med supermoralister som er overbevist om at alle med vektproblemer sitter i sofaen hele dagen og primært spiser junk. De mener også at løsningen er opplagt siden de er overbevist om at overvektige fråtser og spiser junk på heltid.

Å ha kontroll på vekten har blitt den nye dyden og manglende sådann er tegn på en moralsk brist hos individet. (For noen generasjoner siden var det seksualiteten man forsøkte å kontrollere på tilsvarende måte.) Jeg synes også at vektkontroll er viktig, og merker dessverre min egen tendens til nedvurdering av sterkt overvektige og oppvurdering av slanke. Jeg kunne imidlertid ønske at det var større forståelse for at det å evt. være normalvektig ikke er samme utfordring for alle. Akkurat som vi har ulike forutsetninger i mange andre sammenhenger, så mener jeg vi har det i forhold til vektkontroll. Noen har bedre intellektuelle evner enn andre, noen har bedre forutsetninger for idrett, noen ser ut til å ha større talent for innlevelse osv. osv. De med mindre gode forutsetninger for vektkontroll (forårsaket av både arvelige og sosiale forhold), bør støttes i sine forsøk på å oppnå vektkontroll og det burde være mulig å unngå fordømmelsen. Og her er jeg tilbake til utgangspunktet; jeg tror vi bør la folk få velge de strategiene de selv har tro på og forsøke å unngå nedvurderingen.

Det er som vanlig slik at de "nyfrelste" er de mest slitsomme misjonærer for sin nye innsikt, og det gjelder vel enten de er tilhengere av lavkalori eller lavkarbo.

Litt på siden; jeg kjenner en jente i småskolealder som utviklet vektproblemer allerede som treåring. Både foreldre og helsevesen er opptatt av å kontrollere hennes matinntak og øke aktivitetsnivået, men det er sårt og tankevekkende å se et barn mange ganger daglig ønske seg mer mat enn hun kan få. Hun er kort og godt sulten store deler av døgnet, men er heldig som har foreldre som forsøker å forhindre økte vektproblemer og som på lang sikt forsøker å oppnå normal vekt. Hun er allikevel for meg et godt eksempel på at forutsetningene kan være uhyre forskjellige mht det å være normalvektig.

Denne kommentaren kunne vel ha vært postet hvor som helst i denne tråden, men det var ditt innlegg som fikk meg i gang, så derfor postes det her :-)

Det var godt å lese dine refleksjoner omkring dette vanskelige tema. Takk.

Klokt og respektfullt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 166
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    31

  • Mrs D

    17

  • frosken

    16

  • ShitDiddelyDo

    6

Mest aktive i denne tråden

Det er ikke lov å være uenig med lavkarbofolket. Har du ikke lært deg det? Fra spøk til alvor: Jeg har kikket innom dette forumet selv pga nysgjerrighet, og har gjort akkurat bde samme observasjoner som deg. De legger all skyld for overvekt på brød, poteter, pasta og ris. Ingen skal fortelle meg at man blir feit av å spise det! Har selv gått ned 10 kilo, men har IKKE levd på lavkarbo.

Veldig enig med deg. Kjenner noen som kutter ut poteten til middag, men dytter innpå med is til dessert.

Ja jøss, klart det er poteten som er skyld i at de er blitt tykke..

;-)

Har ingen til imot lavkarbo, tror det kan ha mye for seg. Men bruke det som unnskyldning for at de har lagt på seg er for enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig reagerer ikke alle kropper likt. Blir bare så provosert av lavkarbofolket når alle som en mener hardnakket at brød, poteter, ris og pasta er jevngodt med å spise søppel...

''Blir bare så provosert av lavkarbofolket når alle som en mener hardnakket at brød, poteter, ris og pasta er jevngodt med å spise søppel...''

Men hvorfor provoserer det egentlig? Kan ikke de som ønsker det la være å karbohydrater? Jeg ville blitt provosert om noen forlangte å få styre _mitt_ kosthold, men hva de gjør med sitt eget gir jeg egentlig blaffen i - tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

De har endelig funnet drømmeløsningen, det er klart de holder fast på den. De kan fortsette å fråtse, og de har en syndebukk. Det er ikke min skyld, det er Mr Potato. Og det er staten. De har hjernevasket meg og narret meg til å spise galt. Det er brødet, og ikke overspisingen. Var det ikke det jeg visste? Det vakke min skyld. Endelig får jeg oppreisning. Hah!

Du må regne med å få så ørene flagrer hvis du prøver å rokke ved Sannheten.

LOL. Der fikk du sagt det:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nickløsheletida

''Blir bare så provosert av lavkarbofolket når alle som en mener hardnakket at brød, poteter, ris og pasta er jevngodt med å spise søppel...''

Men hvorfor provoserer det egentlig? Kan ikke de som ønsker det la være å karbohydrater? Jeg ville blitt provosert om noen forlangte å få styre _mitt_ kosthold, men hva de gjør med sitt eget gir jeg egentlig blaffen i - tror jeg.

''Men hvorfor provoserer det egentlig? Kan ikke de som ønsker det la være å karbohydrater? Jeg ville blitt provosert om noen forlangte å få styre _mitt_ kosthold, men hva de gjør med sitt eget gir jeg egentlig blaffen i - tror jeg''

Jeg tror ikke det er det at andre spiser lavkarbo som provoserer, men det er vel med lavkarbo som med all annen nyfrelsthet (religion, engler osv), at det er misjoneringa som provoserer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lav karbo

''Men hvorfor provoserer det egentlig? Kan ikke de som ønsker det la være å karbohydrater? Jeg ville blitt provosert om noen forlangte å få styre _mitt_ kosthold, men hva de gjør med sitt eget gir jeg egentlig blaffen i - tror jeg''

Jeg tror ikke det er det at andre spiser lavkarbo som provoserer, men det er vel med lavkarbo som med all annen nyfrelsthet (religion, engler osv), at det er misjoneringa som provoserer.

Jo, å spise mengder med fett provoserer. Og det skaper diskusjoner enter jeg vil eller ei. Jeg misjonerer ikke,men må få lov til å argumetere og opplyse om det jeg kan og har lest om kosthold og lavkarbo når diskusjonen er i gang. Mulig det er dette som andre oppfatter som misjonering? Jeg ligger forøvrig stort sett ganske lavt i terrenget når det gjelder å snakke om kostholdet, for jeg er så mektig dritlei av alle diskusjonene som blir.

Dog kjenner jeg en som snakker veldig mye om lavkarbokostholdet sitt, så mye at til og med jeg har bedt han holde litt kjeft. Men h*n er av typen som uansett snakker veldig mye om det h*n er opptatt av - kosthold, jobb, musikk eller hva det enn måtte være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Jo, å spise mengder med fett provoserer. Og det skaper diskusjoner enter jeg vil eller ei. Jeg misjonerer ikke,men må få lov til å argumetere og opplyse om det jeg kan og har lest om kosthold og lavkarbo når diskusjonen er i gang. Mulig det er dette som andre oppfatter som misjonering? Jeg ligger forøvrig stort sett ganske lavt i terrenget når det gjelder å snakke om kostholdet, for jeg er så mektig dritlei av alle diskusjonene som blir.

Dog kjenner jeg en som snakker veldig mye om lavkarbokostholdet sitt, så mye at til og med jeg har bedt han holde litt kjeft. Men h*n er av typen som uansett snakker veldig mye om det h*n er opptatt av - kosthold, jobb, musikk eller hva det enn måtte være.

''Jeg misjonerer ikke,men må få lov til å argumetere og opplyse om det jeg kan og har lest om kosthold og lavkarbo når diskusjonen er i gang''

Det kan du selvsagt gjøre med andre som har samme interesser, men du kan jo la være og opplyse om "hva du kan" når du merker at folk ikke har interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men hvorfor provoserer det egentlig? Kan ikke de som ønsker det la være å karbohydrater? Jeg ville blitt provosert om noen forlangte å få styre _mitt_ kosthold, men hva de gjør med sitt eget gir jeg egentlig blaffen i - tror jeg''

Jeg tror ikke det er det at andre spiser lavkarbo som provoserer, men det er vel med lavkarbo som med all annen nyfrelsthet (religion, engler osv), at det er misjoneringa som provoserer.

Ja,der sa du det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lav karbo

''Jeg misjonerer ikke,men må få lov til å argumetere og opplyse om det jeg kan og har lest om kosthold og lavkarbo når diskusjonen er i gang''

Det kan du selvsagt gjøre med andre som har samme interesser, men du kan jo la være og opplyse om "hva du kan" når du merker at folk ikke har interesse.

Selfølgelig gidder jeg ikke snakke om ting som andre ikke har interesse av - uansett tema.

Men når jeg spiser og andre kommenterer: "Skal du spise alt det fettet der???" ja, da må jeg jo si ja, og så kommer gjerne enda flere spørsmål om fett og at jeg må jo bli feit og sjuk. Da må jeg svare hva jeg har lest og kan, og så er diskusjonen i gang - igjen. Guuuud, jeg er lei. Så det er definitivt ikke bare lavkarbofolket som misjonener! Jeg vil bare spise mitt fett i fred. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selfølgelig gidder jeg ikke snakke om ting som andre ikke har interesse av - uansett tema.

Men når jeg spiser og andre kommenterer: "Skal du spise alt det fettet der???" ja, da må jeg jo si ja, og så kommer gjerne enda flere spørsmål om fett og at jeg må jo bli feit og sjuk. Da må jeg svare hva jeg har lest og kan, og så er diskusjonen i gang - igjen. Guuuud, jeg er lei. Så det er definitivt ikke bare lavkarbofolket som misjonener! Jeg vil bare spise mitt fett i fred. :-)

Forskjellen er at det er dokumentert opp, ned og sidelengs hvordan fett (og de forskjellige fettypene) påvirker kroppen i negativ retning.

I tillegg foreligger det heller ingen som helst dokumentasjon på hvordan lavkarbo (og spesifikt ketose) påvirker kroppen over tid (tiår). Så når folk anbefaler lavkarbo (spesielt med ketose) så er det faktisk snakk om et risikoprosjekt, all den tid ingen aner hva det gjør med kroppen over tid.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Selfølgelig gidder jeg ikke snakke om ting som andre ikke har interesse av - uansett tema.

Men når jeg spiser og andre kommenterer: "Skal du spise alt det fettet der???" ja, da må jeg jo si ja, og så kommer gjerne enda flere spørsmål om fett og at jeg må jo bli feit og sjuk. Da må jeg svare hva jeg har lest og kan, og så er diskusjonen i gang - igjen. Guuuud, jeg er lei. Så det er definitivt ikke bare lavkarbofolket som misjonener! Jeg vil bare spise mitt fett i fred. :-)

''Men når jeg spiser og andre kommenterer: "Skal du spise alt det fettet der???" ja, da må jeg jo si ja, og så kommer gjerne enda flere spørsmål om fett og at jeg må jo bli feit og sjuk''

Ja, det forstår jeg godt er provoserende. Ihvertfall så lenge du er slank. Det hadde jeg irritert meg over også. Det blir på samme måte som jeg sjokkerer enkelte når jeg ikke spiser frokost. Jeg kan jo legge på meg. Eller forteller meg som er pastaelsker og attpåtil spiser poteter at det ikke er bra. Det er da jeg har lyst til å si: - Se på meg og deg! Hvem av oss er slank og hvem er feit? Jeg er selvfølgelig for høflig til å si sånt da :-)

Jeg sammenligner det litt med ei jeg kjenner som har gått på engleskolen og som misjonerer absolutt hele tiden og som dessverre virker mer og mer psykotisk.

Det er resultatet som teller for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest lav karbo

Forskjellen er at det er dokumentert opp, ned og sidelengs hvordan fett (og de forskjellige fettypene) påvirker kroppen i negativ retning.

I tillegg foreligger det heller ingen som helst dokumentasjon på hvordan lavkarbo (og spesifikt ketose) påvirker kroppen over tid (tiår). Så når folk anbefaler lavkarbo (spesielt med ketose) så er det faktisk snakk om et risikoprosjekt, all den tid ingen aner hva det gjør med kroppen over tid.

Med vennlig hilsen

Du bør kanskje lese litt mer om lavkarbo og fett. Det ser ut som mettet fett slettes ikke er så skummelt som vi har trodd i mange år.

Og at vi ikke har langtidsstudier skyldes vel stort sett at vi har spist fettfattig i mange tiår. Og de som får bedre helse, blodverdier og/eller blir slankere på lavkarbo bør vel ikke vente til langtidsresultatene kommer om 20-30 år?

Sånn. Nå gidder jeg ikke diskutere dette mer. Ha en fin dag! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lav karbo

''Men når jeg spiser og andre kommenterer: "Skal du spise alt det fettet der???" ja, da må jeg jo si ja, og så kommer gjerne enda flere spørsmål om fett og at jeg må jo bli feit og sjuk''

Ja, det forstår jeg godt er provoserende. Ihvertfall så lenge du er slank. Det hadde jeg irritert meg over også. Det blir på samme måte som jeg sjokkerer enkelte når jeg ikke spiser frokost. Jeg kan jo legge på meg. Eller forteller meg som er pastaelsker og attpåtil spiser poteter at det ikke er bra. Det er da jeg har lyst til å si: - Se på meg og deg! Hvem av oss er slank og hvem er feit? Jeg er selvfølgelig for høflig til å si sånt da :-)

Jeg sammenligner det litt med ei jeg kjenner som har gått på engleskolen og som misjonerer absolutt hele tiden og som dessverre virker mer og mer psykotisk.

Det er resultatet som teller for meg.

Det er greit for min del at andre spiser poteter og ris og andre karbohydrater til middag hver dag. Selv får jeg et vondt og vanskelig liv med store svingninger i blodsukker og krøll med hormoner av det. Blant annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør kanskje lese litt mer om lavkarbo og fett. Det ser ut som mettet fett slettes ikke er så skummelt som vi har trodd i mange år.

Og at vi ikke har langtidsstudier skyldes vel stort sett at vi har spist fettfattig i mange tiår. Og de som får bedre helse, blodverdier og/eller blir slankere på lavkarbo bør vel ikke vente til langtidsresultatene kommer om 20-30 år?

Sånn. Nå gidder jeg ikke diskutere dette mer. Ha en fin dag! :-)

Poenget er fremdeles at man faktisk ikke vet "noe som helst" om hva som skjer med folk som har levd slik i 20-30 år, selv om de er friske nå.

Det er som hvis en farmasøytisk firma lanserte en ny slankepille, som virket (folk ble slanke), men hvor man ikke har testet hva som skjer med de som tar tablettene. Du ville neppe akseptert det?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Det er greit for min del at andre spiser poteter og ris og andre karbohydrater til middag hver dag. Selv får jeg et vondt og vanskelig liv med store svingninger i blodsukker og krøll med hormoner av det. Blant annet.

Ja, da har du gjort en oppdagelse som er bra for deg. Men nå er det jo ikke nødvendigvis slik at andre har behov for din "opplysning" .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lav karbo

Ja, da har du gjort en oppdagelse som er bra for deg. Men nå er det jo ikke nødvendigvis slik at andre har behov for din "opplysning" .

Og jeg opplyser som sagt ikke alle andre om mitt kosthold og holder i det lengste kjeft. Men hvis diskusjonene først er i gang, så kan du da ikke mene at jeg IKKE skal kunne argumenere for mitt syn og all den dokumentasjone jeg har lest? Hvis det er dette som oppfattes som misjonering, så må jeg faktisk le litt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Og jeg opplyser som sagt ikke alle andre om mitt kosthold og holder i det lengste kjeft. Men hvis diskusjonene først er i gang, så kan du da ikke mene at jeg IKKE skal kunne argumenere for mitt syn og all den dokumentasjone jeg har lest? Hvis det er dette som oppfattes som misjonering, så må jeg faktisk le litt...

Jeg mener at du kan holde det for deg selv hvis du merker at folk ikke er interessert.

Det er din subjektive mening at du sitter med tillært kunnskap. Det er ikke sikkert at motparten er enig i at du har kunnskap som er bra for DEM og da er det bedre å tie stille.

Hvis noen forteller deg at de holder seg til normal sunn kost og ferdig med det, så er det ikke mer å diskutere. Fortsetter du da, blir det bare slitsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg misjonerer ikke,men må få lov til å argumetere og opplyse om det jeg kan og har lest om kosthold og lavkarbo når diskusjonen er i gang''

Det kan du selvsagt gjøre med andre som har samme interesser, men du kan jo la være og opplyse om "hva du kan" når du merker at folk ikke har interesse.

''men du kan jo la være og opplyse om "hva du kan" når du merker at folk ikke har interesse.''

Hehe...det der er jeg enig i. Såfremt man ikke driver med oppdragelse av barn og ungdom, så kan det være greit å legge merke til når den andre mener at "nok er nok".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...