Gå til innhold

lavkarbo-folket


Gjest nyslanketogfornøyd

Anbefalte innlegg

Gjest karbidarbo

Og det er nettopp det som jeg synes er viktig her.

Dette er ikke undersøkt. Vi vet rett og slett ikke hva som hjertet, leveren, eller hjernen til folk som følger denne dietten.

Ja, annet enn at den del av dem ser på det som en religion! ;-)

Med vennlig hilsen

Neida, gjør ikke det. Men blir lei av den stadige voldsomme motbøren man møter når man kommer i skade for å si at lavkarbo fungerte for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 166
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    31

  • Mrs D

    17

  • frosken

    16

  • ShitDiddelyDo

    6

Mest aktive i denne tråden

Men klarer du ikke skjønne at noen kropper reagerer ulikt? :-) Åpenbart ikke.

Jo da, jeg klarer det. Men har svært vanskelig for å skjønne at folk blir fete av nevnte matvarer hvis de ellers spiser fornuftig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig at det er bra for dem som har nytte av det, men jeg synes at vi som har dårlig erfaring med det bør bli hørt også.

''Jeg er helt enig at det er bra for dem som har nytte av det, men jeg synes at vi som har dårlig erfaring med det bør bli hørt også.''

Det er jeg enig i! Dessverre virker det som om de miljøene som har tro på lavkarbo sliter med å innse at heller ikke deres løsning fungerer for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest karbidarbo

''Jeg er helt enig at det er bra for dem som har nytte av det, men jeg synes at vi som har dårlig erfaring med det bør bli hørt også.''

Det er jeg enig i! Dessverre virker det som om de miljøene som har tro på lavkarbo sliter med å innse at heller ikke deres løsning fungerer for alle.

Begge "leire" kan bli flinkere til å møtes, uten tvil. Personlig er jeg så mettet og forsynt av alle som skal fortelle meg om hvor grusomt det er med "alt det fettet" jeg spiser, noe som igjen tyder på total uvitenhet. Jeg er slank, alltid vært det men har bevisst valgt lavkarbo fordi jeg blir trøtt og uopplagt av vanlig kosthold, for å nevne noe, har altså ingenting med vekt å gjøre. Jeg får ca 3-5 ganger per uke "foredrag" om hvor skadelig kostholdet mitt er. Enda mine prøver hos legen de siste 12 årene har vært til gledelig opptur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

''Jeg er helt enig at det er bra for dem som har nytte av det, men jeg synes at vi som har dårlig erfaring med det bør bli hørt også.''

Det er jeg enig i! Dessverre virker det som om de miljøene som har tro på lavkarbo sliter med å innse at heller ikke deres løsning fungerer for alle.

Jeg tror ikke det er lenge til vi ser og hører om helt andre oppfatninger av overvekt og hva som er skylden enn det som er i dag.

I bygdemiljøet jeg vokste opp i var det hardt fysisk arbeid og kostholdet besto av kjøtt, fisk og poteter til middag, gjerne med litt ekstra fett til og muligens brød. Slike måltider hadde vi to ganger om dagen. Utenom det hadde vi måltider som besto av kaffe, melk og søte kaker bakt hovedsakelig av hvetemel og sukker. Kaffen ble gjerne sukret også. Frokosten var grøt, rå havregryn eller brødskiver.

Grønnsaker så vi lite til, og i min oppvekst så vi frukt noen ganger i året, men da bare en halv frukt til hver som godteri. Sukkertøy og sjokolade likedan. Hvis det kom gjester med slikt fikk vi en liten bit sjokolade eller en drops, og det var ikke mange ganger i året.

Det var ytterst få overvektige i det samfunnet, men jeg var en av dem som var lubben som barn og ungdom og den eneste i familien. Mannfolkene jobbet fysisk hardt og mange av damene, men ikke alle. Damene jobbet mye, veldig mye, men de var innendørs hele tiden. De gikk seg kanskje en tur ut i hagen sin på gode dager ellers så bakte de, slaktet, syltet, sydde, strikket, stelte barn, gamle og syke, vasket og laget mat. Fleste av dem var ikke overvektige, bare noen ytterst få og da ikke slik overvekt som vi ser i dag.

Da Sofie Hexeberg begynte å forklare for meg hvordan samfunnet hadde vært før i tiden og forskjellen til nå følte jeg at hun ikke visste noe som jeg visste. Hun hadde ikke de indre kunnskapene og det ble derfor for meg overfladiske beskrivelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lavkarbo

Sør har rett at det er ikke gjort noen longitudinal studier av lavkarbo kosthold. De kommer til å komme om noen år.

Hexeberg driver sitt arbeid som misjonær. Jeg har hatt samtaler med henne og hun tror bokstavelig talt på det hun driver med og er ikke åpen for forskjellige erfaringer. Jeg har ikke god erfaring av lavkarbo kosthold, men det er som å banne i kirken å si det høyt.

Jeg er enig med deg når det gjelder Hexeberg. For henne er det bare en løsning. Jeg synes Fedon Lindberg virker mer balansert. Men også kostdoktorn.se. Jeg synes det er litt hysteri å mase om at det er ingen forskning på lavkarbo. Den forskningen som har vært og som fortalte oss at det var farlig å spise fett, har ikke ført frem til gode helseresultater. Jeg synes det virker fornuftig at lavkarbo er mer det vi er genetisk laget for å spise. Lettprodukter som anbefales fra mange når det gjelder slanking, er heller ikke gamle. Fantes knapt når vi vokste opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg heller vel mer og mer til at det er sukker som er den store synderen. Kroppen forbrenner først sukker, siden fett. Når kroppen har brukt all sin energi på å forbrenne sukkeret vi har i oss, er det ikke mer igjen til fettet.... enkelt og greit.... tror jeg?

Men leveren omgjør jo fett til glukose, så man er egentlig like langt. Det er jo antall kalorier som teller (og det er mange av dem i fett), for enten må de jo lagres som fett, eller forbrukes av muskler. De forsvinner ikke av seg selv! ;-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge "leire" kan bli flinkere til å møtes, uten tvil. Personlig er jeg så mettet og forsynt av alle som skal fortelle meg om hvor grusomt det er med "alt det fettet" jeg spiser, noe som igjen tyder på total uvitenhet. Jeg er slank, alltid vært det men har bevisst valgt lavkarbo fordi jeg blir trøtt og uopplagt av vanlig kosthold, for å nevne noe, har altså ingenting med vekt å gjøre. Jeg får ca 3-5 ganger per uke "foredrag" om hvor skadelig kostholdet mitt er. Enda mine prøver hos legen de siste 12 årene har vært til gledelig opptur.

Fett (diverse typer) er dokumentert skadelig.

Karbohydrater (med mulig unntak av sukkertøydietten) er ikke dokumentert skadelig, per se.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Mener du virkelig at det er greiere å kommentere kostholdet til dem som er overvektige????

Jeg finner det langt over grensen til vanlig folkeskikk uansett.

''Mener du virkelig at det er greiere å kommentere kostholdet til dem som er overvektige????''

Nei, nei, nei, hvis du fikk dette inntrykket har jeg uttrykt meg klønete.Det er aldri greit å kommentere kostholdet til noen med mindre de spør om råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike kommentarer tyder vel heller på det motsatte? Og at du ikke har noe ordentlig svar?

Ingen forfekter å leve på ren sjokolade, men det går fint å leve med et insulinnivå som tilsvarer det som kroppen produserer for en vanlig diett. Uten å leve på krem og saus.

Med vennlig hilsen

''Slike kommentarer tyder vel heller på det motsatte?''

Absolutt ikke!

''Og at du ikke har noe ordentlig svar?''

Jeg har gitt deg et ordentlig svar. Jeg brukte liketil et enkelt språk som skulle være lett for de fleste å fatte. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men leveren omgjør jo fett til glukose, så man er egentlig like langt. Det er jo antall kalorier som teller (og det er mange av dem i fett), for enten må de jo lagres som fett, eller forbrukes av muskler. De forsvinner ikke av seg selv! ;-)

Med vennlig hilsen

Men hvorfor funker det fettrike kostholdet til Fedon Lindberg da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor funker det fettrike kostholdet til Fedon Lindberg da?

Det kan det jo være mange årsaker til. Fett inneholder flere kalorier per kilo enn karbohydrater (etter det jeg husker), men man spiser kanskje mindre fett? Og hvis det "sitter i magen lengre" så kan det tar mer tid før man er sulten.

Det er dog ikke bevis på at det er sunn kost.

En annen ting er menneskelige faktorer: som mange har påpekt har mye av lavkarbo-bevegelsen nesten en sekt-følelse rundt seg. Folk som er så fokuserte spiser gjerne mindre, og mosjonerer mer.

Jeg har ikke sjekket undersøkelser i det siste, men da jeg sjekket så var konklusjonen at man tapte mer i begynnelsen med lavkarbo, men etter 6 måneder var det mer eller mindre likt.

Snakker man lavkarbo med ketose så vil jeg anta man går ned i vekt fordi man "radbrekker" kroppen slik. Hva det gjør over tid vet man ikke.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor funker det fettrike kostholdet til Fedon Lindberg da?

''Men hvorfor funker det fettrike kostholdet til Fedon Lindberg da?''

Har Fedon begynt med fettrikt kosthold?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest sangsol

''Men hvorfor funker det fettrike kostholdet til Fedon Lindberg da?''

Har Fedon begynt med fettrikt kosthold?

Lånte en bok han hadde skrevet. Ser ikke ut som det er fettrik kost nei. :)

Men han er opptatt av at maten skal ha lav GI.

Egentlig ikke noen dum tanke. Mtp fett, så tror jeg han beregnet 4-5 ss olje pr dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest karbidarbo

Fett (diverse typer) er dokumentert skadelig.

Karbohydrater (med mulig unntak av sukkertøydietten) er ikke dokumentert skadelig, per se.

Med vennlig hilsen

Du må lese deg litt opp på hva type fett som er skadelig :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest karbidarbo

Det kan det jo være mange årsaker til. Fett inneholder flere kalorier per kilo enn karbohydrater (etter det jeg husker), men man spiser kanskje mindre fett? Og hvis det "sitter i magen lengre" så kan det tar mer tid før man er sulten.

Det er dog ikke bevis på at det er sunn kost.

En annen ting er menneskelige faktorer: som mange har påpekt har mye av lavkarbo-bevegelsen nesten en sekt-følelse rundt seg. Folk som er så fokuserte spiser gjerne mindre, og mosjonerer mer.

Jeg har ikke sjekket undersøkelser i det siste, men da jeg sjekket så var konklusjonen at man tapte mer i begynnelsen med lavkarbo, men etter 6 måneder var det mer eller mindre likt.

Snakker man lavkarbo med ketose så vil jeg anta man går ned i vekt fordi man "radbrekker" kroppen slik. Hva det gjør over tid vet man ikke.

Med vennlig hilsen

"En annen ting er menneskelige faktorer: som mange har påpekt har mye av lavkarbo-bevegelsen nesten en sekt-følelse rundt seg."

Og "vi" kan ikke engang åpne munnen å snakke om mat før vi blir kritisert fra bauer og kanter om alt det farlige vi får i oss, selv om prøvesvar fra ulike leger konkluderer med positive tester. Hver uke, hele tiden, får vi slengt til oss at vi er i sekt, at vi ikke har hjernekapasistet til å skjønne at det vi gjør er farlig, at vi er idioter, osvosv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor funker det fettrike kostholdet til Fedon Lindberg da?

Fedon-kost er ikke spesielt fettrikt, han er mer for mat med sene karbohydrater. :o) I de siste par årene har han riktignok blitt mer fettvennlig da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nyslanketogfornøyd

Jeg smaker på kaker, sjokolade og spiser ris, brød, pasta, ris, poteter rett som det er. Jeg er ikke særlig fysisk aktiv, men jeg går turer innimellom. Hvis du mener at dette er grunnene for min overvekt så får du mene hva du vil, men du og andre jeg møter har ingen forutsetninger til å fortelle meg det.

Jeg kjenner mange som spiser mye mer 'usunt' enn jeg og som ikke beveger seg noe særlig mer og som ikke er overvektige. Har du forklaring på det også?

Denne diskusjonen om latskapen og selvgodtheten hos oss overvektige minner meg om troen før i tiden at det var guds straff da foreldre fikk funksjonshemmede barn.

Denne kostholdsreligionen om hva som skal til for å bli som noen mener man skal, har overtatt etter troen på at man måtte i kirken hver søndag og be bønner hver kveld for å komme i himmelen og få evig liv. Begge religionene prøver å få kontroll over mennesker.

jeg mener ikke at jeg vet hvorfor akkurat du er overvektig. jeg skriver at jeg tror hovedproblemet er lite aktivitet og mye snakcs. bare tenk på hvor mye barn og tenåringer sitter med pc i dag, i forhold til da vi var små! hadde jeg hatt de muligheter med pc og tv og tv spill da jeg var åtte år og oppover, så hadde jeg aldri giddet gå ut i skogen og leke cowboy og indianer!

og da jeg var liten så fikk vi kun litt snop hver lørdag. nå har jeg da gjeninnført dette her i huset, men tror ikke alle tenker slik.

og hvis du hadde lest hele innlegget mitt, så skrev jeg pga jeg ble litt satt ut, da jeg kikket innom lavkarbo forumet igjen, og ser at det faktisk er noen lavkarboer som skylder på mye kakespising når en har stor pondus, noe som de blankt avviste da jeg skrev kritiske spørsmål... det var egentlig det som var hele cluet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nyslanketogfornøyd

Jeg heller vel mer og mer til at det er sukker som er den store synderen. Kroppen forbrenner først sukker, siden fett. Når kroppen har brukt all sin energi på å forbrenne sukkeret vi har i oss, er det ikke mer igjen til fettet.... enkelt og greit.... tror jeg?

det er det jeg også mener. og barn og unge er heller ikke så mye ute og leker som de var da vi var små. hadde jeg kunne spille pc og tvspill da jeg var liten, hadde jeg kun gjort det, ikke giddet springe ute i skogen, og sykle på veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...