Gå til innhold

lavkarbo-folket


Gjest nyslanketogfornøyd

Anbefalte innlegg

Med forbehold om at jeg ikke selv har gått gjennom disse artiklene, så vil du kunne se f.eks. her at det hevdes å være vesentlig mer forskningsmessig belegg for bruk av lavkarbo enn du ser ut til å mene: http://4mklinikken.no/Default.aspx?id=09082011042831

Som sagt, lavkarbo er ikke mitt fagfelt, men jeg tror kanskje at de ulike leirene i kostholdsdebatten er omtrent like dårlige til å høre på hverandre. Kostholdsdebatt er ofte mer politikk enn vitenskap.

Hei,

Jeg er enig i at det ofte er mer politikk/religion, men man har ikke store befolkningsgrupper som har spist lavkarbo i 50 år. Det har man for myndighetenes kostholdsanbefalinger.

:-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 166
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    31

  • Mrs D

    17

  • frosken

    16

  • ShitDiddelyDo

    6

Mest aktive i denne tråden

Det avhenger jo helt av hvilken type det er snakk om. Basmatiris, for eksempel, har lav glykemisk indeks.

Samtidig - folk har spist pasta, brød, ris, osv i flere årtusen.

Med vennlig hilsen

Jeg får ikke så høyt blodsukker av Basmatiris, nei. Men den virker nedgativt på blodsukkeret mitt, bare i mindre grad.

At man har spist noe tusenvis av år betyr ikke nødvendigvis at det er sunt. Som du sa i et annet innlegg, forventet levealder var lavere tidligere. Kanskje også lavere i land der man naturlig har ris som en større del av kostholdet, hva vet vel jeg. Ikke reflekterte man fullt så mye på hva folk døde av heller i alle tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg er enig i at det ofte er mer politikk/religion, men man har ikke store befolkningsgrupper som har spist lavkarbo i 50 år. Det har man for myndighetenes kostholdsanbefalinger.

:-)

Med vennlig hilsen

''Jeg er enig i at det ofte er mer politikk/religion, men man har ikke store befolkningsgrupper som har spist lavkarbo i 50 år. Det har man for myndighetenes kostholdsanbefalinger.

''

Myndighetenes kostholdsanbefalinger har endret seg opp gjennom tidene.

Forøvrig virker det opplagt at svært mange mennesker ikke har det så greit med det kostholdet de hittil har hatt - og mange av disse vil mene at de har levd omtrent i tråd med myndighetenes anbefalinger. Derfor mener jeg fortsatt at det er bra at det har oppstått motkulturer innenfor de fagmiljøene som er opptatt av kosthold - og så vil vi sannsynligvis vite om 10-20 år hvilke teorier som ble stående og hvilke som forlengst er forlatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ikke så høyt blodsukker av Basmatiris, nei. Men den virker nedgativt på blodsukkeret mitt, bare i mindre grad.

At man har spist noe tusenvis av år betyr ikke nødvendigvis at det er sunt. Som du sa i et annet innlegg, forventet levealder var lavere tidligere. Kanskje også lavere i land der man naturlig har ris som en større del av kostholdet, hva vet vel jeg. Ikke reflekterte man fullt så mye på hva folk døde av heller i alle tilfeller.

Hei,

Japan er et av landene med høyest forventet levealder. De spiser både ris, og risnudler (som har skyhøy glykemisk indeks).

Samtidig, de spiser nok mindre måltider, og de spiser jo ikke ris alene. Det betyr at den virkelige glykemiske indeksen er langt lavere i praksis.

Det er ille med høyt blodsukker over lang tid. Dette har, av noen, blitt vridd til: "det er skadelig hvis man må ta mye insulin" (fordi man spiser mye karbohydrater), men det kan jeg ikke se at det er holdepunkter for å hevde. (Så lenge man kontrollerer godt nok.)

Raske karbohydrater er vanskelig å kontrollere for diabetikere, men utover det tror jeg ikke det er noe bestemt problem - med mindre man også er overvektig. Da bør man jo spise noe som fordøyes langsommere.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg er enig i at det ofte er mer politikk/religion, men man har ikke store befolkningsgrupper som har spist lavkarbo i 50 år. Det har man for myndighetenes kostholdsanbefalinger.

''

Myndighetenes kostholdsanbefalinger har endret seg opp gjennom tidene.

Forøvrig virker det opplagt at svært mange mennesker ikke har det så greit med det kostholdet de hittil har hatt - og mange av disse vil mene at de har levd omtrent i tråd med myndighetenes anbefalinger. Derfor mener jeg fortsatt at det er bra at det har oppstått motkulturer innenfor de fagmiljøene som er opptatt av kosthold - og så vil vi sannsynligvis vite om 10-20 år hvilke teorier som ble stående og hvilke som forlengst er forlatt.

Hei,

Joda, men at kostholdsanbefalingene sikkert ikke er perfekte er da intet "bevis" (eller engang en indikasjon) på at lavkarbo er bedre eller trygg.

De aller fleste som er overvektige (med unntak av sykdom) er det jo fordi de spiser for mange kalorier, og beveger seg for lite.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå tror jeg du uttaler deg vilt om noe du ikke har satt deg inn i. Det er litt ulikt deg, så jeg skal bite på.

Jeg kjenner ingen som spiser lavkarbo som fornekter at de har spist for mye av feil mat tidligere, selv om det finnes de som spiser ganske normale mengder men allikevel legger på seg. De færreste frotser i lavkarbo-maten.

Forskjellen ligger i at de endelig føler seg friske og i balanse. De har ikke det konstante mat-behovet enkelte får med karbohydrater, de har en kropp som fungerer normalt, slik de har sett andre mennesker ha det i mange år.

Jeg vet ikke om noen som alltid har vært tynn og frisk kan forestille seg hvordan det er å spise "normal, sunn kost" om det gjør at man -konstant- må utøve viljestyrke for å ikke overspise, samtidig som man har helseproblemer, eller hvordan det føles den dagen man endelig fungerer som alle andre.

Noen av de som spiser "normal, sunn kost" roper om respekt for sitt valg, men jeg leser oftere slikt som dette. Hva er poenget med latterliggjøringen?

Jeg hadde visst ikke fått i meg morgenkaffen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Japan er et av landene med høyest forventet levealder. De spiser både ris, og risnudler (som har skyhøy glykemisk indeks).

Samtidig, de spiser nok mindre måltider, og de spiser jo ikke ris alene. Det betyr at den virkelige glykemiske indeksen er langt lavere i praksis.

Det er ille med høyt blodsukker over lang tid. Dette har, av noen, blitt vridd til: "det er skadelig hvis man må ta mye insulin" (fordi man spiser mye karbohydrater), men det kan jeg ikke se at det er holdepunkter for å hevde. (Så lenge man kontrollerer godt nok.)

Raske karbohydrater er vanskelig å kontrollere for diabetikere, men utover det tror jeg ikke det er noe bestemt problem - med mindre man også er overvektig. Da bør man jo spise noe som fordøyes langsommere.

Med vennlig hilsen

''Raske karbohydrater er vanskelig å kontrollere for diabetikere, men utover det tror jeg ikke det er noe bestemt problem''

Raske karbohydrater gir store svingninger i blodsukkeret uavhengig av om du er diabetiker eller ikke. Forskjellen på en diabetiker og en ikke-diabetiker er hvordan kroppen tilføres insulinen, større forskjell er det i grunnen ikke. Det er en av grunnene til at ordet sukkersyke er så misvisende, en diabetiker som tar insulin tar ikke mer skade av sukker enn andre, under forutsetning av at h*n passer på menge insulin i forhold til hva man inntar av mat. Skaden skjer rett og slett ved at svingninge i blodsukkeret gjør det vanskelig å å tilført rett mengde insulin. Det samme skjer faktisk i en kropp som produserer insulinen selv.

Samme type mat er skadelig for en del mennesker uavhengig av om du har diabetes eller ikke, man kan rett og slett sammenligne det med en allergi (for å forenkle det litt). Store svingninger kan dessuten gi insulinresistens, og insulinresistens er skadelig for ALLE. Det er vel en av grunnene til at vi i Norge har så mye diabetes 2.

Lager kroppen for mye insulin og/eller utnytter denne dårlig kan det igjen i en del tilfeller føre til overvekt i og med at insulin er et hormon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Kostholdet påvirker mer enn fettnivået. Det påvirker også hormonbalansen, noe som igjen påvirker hjernens evne til å fungere optimalt.

Derfor bør du være litt forsiktig rundt deler av lavkarbofolket. Det er langt fra sikkert at de kan noe for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Raske karbohydrater er vanskelig å kontrollere for diabetikere, men utover det tror jeg ikke det er noe bestemt problem''

Raske karbohydrater gir store svingninger i blodsukkeret uavhengig av om du er diabetiker eller ikke. Forskjellen på en diabetiker og en ikke-diabetiker er hvordan kroppen tilføres insulinen, større forskjell er det i grunnen ikke. Det er en av grunnene til at ordet sukkersyke er så misvisende, en diabetiker som tar insulin tar ikke mer skade av sukker enn andre, under forutsetning av at h*n passer på menge insulin i forhold til hva man inntar av mat. Skaden skjer rett og slett ved at svingninge i blodsukkeret gjør det vanskelig å å tilført rett mengde insulin. Det samme skjer faktisk i en kropp som produserer insulinen selv.

Samme type mat er skadelig for en del mennesker uavhengig av om du har diabetes eller ikke, man kan rett og slett sammenligne det med en allergi (for å forenkle det litt). Store svingninger kan dessuten gi insulinresistens, og insulinresistens er skadelig for ALLE. Det er vel en av grunnene til at vi i Norge har så mye diabetes 2.

Lager kroppen for mye insulin og/eller utnytter denne dårlig kan det igjen i en del tilfeller føre til overvekt i og med at insulin er et hormon.

Hei,

Men hvor har du det fra at svingninger GIR insulinresistens? Vanligvis sier folk at overvekt gjør det.

Jeg har god erfaring/kunnskap om endokrinologi/diabetes! ;-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kostholdet påvirker mer enn fettnivået. Det påvirker også hormonbalansen, noe som igjen påvirker hjernens evne til å fungere optimalt.

Derfor bør du være litt forsiktig rundt deler av lavkarbofolket. Det er langt fra sikkert at de kan noe for det.

:glis:

Velkommen tilbake!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har gjort to skarpe observasjoner:

Det er en sammenheng mellom hva man gjør (feks mat og mosjon) og hva som skjer (feks vekt opp eller ned).

Alle personer har ikke samme rett til å uttale seg overalt. Som nykommer på forumet må du følge med strømmen og være ganske stille og forsiktig i starten, mens du langsomt opptjener rettigheter til å uttale deg. Du må være tilstrekkelig konform, samtidig som du må være fast i din overbevisning for å oppnå kredibilitet. Det er en vanskelig balansegang. Sånn er det forresten ellers i samfunnet også, på mikro- og makronivå (skole, nabolag, foreningsliv, politikk).

Veldig enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det med latterliggjøringen går mest i retning av de som velger lavkarbo. Merker at jeg ikke ordentlig skjønner hvorfor det provoserer folk så veldig at andre velger selv.

Enig i dette, og også i det lange innlegget ditt over her.

Da jeg så denne tråden tenkte jeg "åh ikke nå igjen!" Det er en gjenganger på dol at alt som gjelder karboreduksjon og alle som bedriver karboreduksjon skjæres over en kam.

Men det er jo fint at noen av dem som alltid ynder å trekke frem hvor slanke de er finner noe de kan harselere og more seg over....;-) Den økte toleransen etter 22/7 gjelder tydeligvis ikke overvektige som håper og tror på reduksjon av inntak av karbohydrater ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei,

Men hvor har du det fra at svingninger GIR insulinresistens? Vanligvis sier folk at overvekt gjør det.

Jeg har god erfaring/kunnskap om endokrinologi/diabetes! ;-)

Med vennlig hilsen

''Men hvor har du det fra at svingninger GIR insulinresistens? ''

Fra diabeteslegen min. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

:glis:

Velkommen tilbake!

Med vennlig hilsen

''Velkommen tilbake''

I like måte, men du er vel vant til å bli kasta ut. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

''det er vel med lavkarbo som med all annen nyfrelsthet''

Leste nettopp et eller annet sted at første bok om lavkarbo kom på slutten av 1800-tallet en gang. Så det er nok ikke veldig nytt. :D

For min del kan alle velge det kostholdet de vil, så lenge de ikke plager meg med misjonering. Det er i grunnen det eneste jeg vil frem til. Det gjelder også all annen misjonering, ikke bare lavkarbo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del kan alle velge det kostholdet de vil, så lenge de ikke plager meg med misjonering. Det er i grunnen det eneste jeg vil frem til. Det gjelder også all annen misjonering, ikke bare lavkarbo.

Enig i det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i dette, og også i det lange innlegget ditt over her.

Da jeg så denne tråden tenkte jeg "åh ikke nå igjen!" Det er en gjenganger på dol at alt som gjelder karboreduksjon og alle som bedriver karboreduksjon skjæres over en kam.

Men det er jo fint at noen av dem som alltid ynder å trekke frem hvor slanke de er finner noe de kan harselere og more seg over....;-) Den økte toleransen etter 22/7 gjelder tydeligvis ikke overvektige som håper og tror på reduksjon av inntak av karbohydrater ;-)

''Men det er jo fint at noen av dem som alltid ynder å trekke frem hvor slanke de er finner noe de kan harselere og more seg over....;-) Den økte toleransen etter 22/7 gjelder tydeligvis ikke overvektige som håper og tror på reduksjon av inntak av karbohydrater ;-)''

Merkelig fenomen. Lurer på om det er slik indremisjonens kvinner forholdt seg til omgivelsene for noen ti-år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Jeg er helt enig i at det må være aksept begge veier. Jeg har aldri hatt noen interesse av å misjonære for hverken det ene eller det andre, så jeg blir oppgitt når de som spiser lavkarbo ikke kan akseptere at kostholdet ikke passer for alle eller er ønskelig for alle.

Dog har jeg ikke, i alle fall ikke på dette forumet, sett de som spiser lavkarbo snakke med slik latterliggjøring og forakt for de som foretrekker lavkalori.

''Jeg har aldri hatt noen interesse av å misjonære for hverken det ene eller det andre, så jeg blir oppgitt når de som spiser lavkarbo ikke kan akseptere at kostholdet ikke passer for alle eller er ønskelig for alle.''

Det store problemet med lavkarbo er at svært mange som driver med det ukritisk anbefaler det til andre som om det var like naturlig som å anbefale en god film. Det kan få konsekvenser å anbefale relativt drastiske kostholdsendringer til folk.

Den lavkarbomisjoneringa vi har sett de siste årene vil få følger for mange lettpåvirkelige mennesker, og er man desperat etter å gå ned i vekt er det fort gjort å kaste seg på - selv om man ikke har peiling på det man driver med.

Og det kan være farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på lavkarbo og lavkarbo. ;-)

Problemet er jo at lavkarbo er alt fra det som ikke engang er lavkarbo (dieter som "unngå raske karbohydrater"), til "150 g karbohydrater per døgn" til "ketose og heng-naboen-som-jobber-i-en-butikk-som-selger-pasta"-varianten.

Ofte brukes "150g/døgn" varianten som bevis på at det er trygt, og så legges det opp til ketose.

Ikke bare det - grunnleggende ting som kalorier blir forkastet, helt uten noe holdepunkt. Folk som er overvektige har gjerne høyt kolesterol, og rådes til å spise fett - uten begrensning, og uten samråd med lege.

Aleris gjør sikkert mye galt (jeg har aldri sett reklame fra dem), men det gjør jo ikke lavkarbo bedre...?

Det sagt, det er da heller ingen garanti for at lavkarbo funker bedre enn noen av de andre diettene, så man kan virkelig ha folk på lavkarbo i årevis.

Med vennlig hilsen

Har du lest bøkene til Sofie Hexeberg? Det er interessant lesning hvor hun blant annet viser at visse typer lavkarbodietter har god virkning på visse typer kroniske lidelser, deriblant diabetes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...