Gå til innhold

lavkarbo-folket


Gjest nyslanketogfornøyd

Anbefalte innlegg

Fedon-kost er ikke spesielt fettrikt, han er mer for mat med sene karbohydrater. :o) I de siste par årene har han riktignok blitt mer fettvennlig da.

Hei Lillemus,

Det er jo akkurat dette som er så "kaotisk" - å spise mat med "langsomme karbohydrater" har jo i prinsippet intet med lavkarbo å gjøre. Det er jo to HELT forskjellige ting.

"Langsomme karbohydrater" er jo helt i tråd med de offisielle kostholdsrådene (hvis man ser bort fra poteter).

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 166
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    31

  • Mrs D

    17

  • frosken

    16

  • ShitDiddelyDo

    6

Mest aktive i denne tråden

Jeg heller vel mer og mer til at det er sukker som er den store synderen. Kroppen forbrenner først sukker, siden fett. Når kroppen har brukt all sin energi på å forbrenne sukkeret vi har i oss, er det ikke mer igjen til fettet.... enkelt og greit.... tror jeg?

Et lite tillegg:

Sukker (altså, hvitt sukker) (nå blir jeg snart anklaget for rasisme her! ;-) ) er ille fordi det tilfører kroppen fryktelige mange kalorier, uten å gi noen metthetsfølelse. Sukkeret oppløses, og går nesten "rett i blodet", men sulten består, slik at du forblir sulten, og spiser mer.

Spiser du noe grovkornet, så blir karbohydratene der også omdannet til glukose i blodet ("blodsukker" eller "blodglukose") (akkurat som hvis du spiser poteter eller hvitt sukker), men dette foregår mye langsommere, og du er mett fordi magen din jobber med fiberet.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lillemus,

Det er jo akkurat dette som er så "kaotisk" - å spise mat med "langsomme karbohydrater" har jo i prinsippet intet med lavkarbo å gjøre. Det er jo to HELT forskjellige ting.

"Langsomme karbohydrater" er jo helt i tråd med de offisielle kostholdsrådene (hvis man ser bort fra poteter).

Med vennlig hilsen

Fedon fikk jo så ørene flagret da han kom med sine kostanbefalinger for noen år siden, nå er plutselig "alle" enige med ham. Ikke lett å være i forkant. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lillemus,

Det er jo akkurat dette som er så "kaotisk" - å spise mat med "langsomme karbohydrater" har jo i prinsippet intet med lavkarbo å gjøre. Det er jo to HELT forskjellige ting.

"Langsomme karbohydrater" er jo helt i tråd med de offisielle kostholdsrådene (hvis man ser bort fra poteter).

Med vennlig hilsen

''(hvis man ser bort fra poteter)''

Litt mer, da. Kokte gulrøtter, mais, kålrot, banan, druer, bearbeidet korn (en del müslier/knekkebrød)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fedon fikk jo så ørene flagret da han kom med sine kostanbefalinger for noen år siden, nå er plutselig "alle" enige med ham. Ikke lett å være i forkant. :o)

Joda, det er ikke lett å være profet (eller potet! ;-) ), men hva har det med lavkarbo å gjøre?

Jeg forstår jo at fett senker glykemisk indeks for et måltid, men det blir jo fremdeles ikke lavkarbo av å spise mat med lav glykemisk indeks...?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det er ikke lett å være profet (eller potet! ;-) ), men hva har det med lavkarbo å gjøre?

Jeg forstår jo at fett senker glykemisk indeks for et måltid, men det blir jo fremdeles ikke lavkarbo av å spise mat med lav glykemisk indeks...?

Med vennlig hilsen

Jo, et Fedon-kosthold kan godt være likt et lavkarbokosthold, lavkarbo er ikke bare et kosthold med mindre enn 15 g/kh/dag, grensa går ved max. 150 g. pr. dag og Fedon kommer fint under det. :o) Så jo - Fedon har en plass blant lavkarbo-folket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo, et Fedon-kosthold kan godt være likt et lavkarbokosthold, lavkarbo er ikke bare et kosthold med mindre enn 15 g/kh/dag, grensa går ved max. 150 g. pr. dag og Fedon kommer fint under det. :o) Så jo - Fedon har en plass blant lavkarbo-folket.

Hei,

Ja, jeg vet at Fedon (og andre dietten) KAN ha mindre enn 150g/døgn, men det er jo ikke slik at "Fedon dietten" nødvendigvis har det? Fokus der er jo på hvilken TYPE av karbohydrater man spiser, og ikke MENGDEN, slik jeg forstår det?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lavkarbo

Hei Lillemus,

Det er jo akkurat dette som er så "kaotisk" - å spise mat med "langsomme karbohydrater" har jo i prinsippet intet med lavkarbo å gjøre. Det er jo to HELT forskjellige ting.

"Langsomme karbohydrater" er jo helt i tråd med de offisielle kostholdsrådene (hvis man ser bort fra poteter).

Med vennlig hilsen

LCHF er jo mat med lav glykemisk indeks.

''Andreas Eenfeldt:

GI och LCHF liknar varandra, men LCHF är en tuffare variant. Vid GI minskar man främst på de värsta kolhydraterna, som socker och vitt mjöl. Vid LCHF minskar man rejält på alla kolhydrater. Vid GI äter man mer långsammare kolhydrater som fullkornsprodukter. Vid LCHF äter man sig istället mätt på i första hand kött, fisk, ägg, smör och grönsaker.

Fördelen med GI är att det är mer tillåtande om man gillar bröd och pasta, samt att man slipper omställningsbesvär som trötthet och huvudvärk första dagarna.

Fördelen med LCHF är att det ger effektivare viktnedgång, ännu stabilare blodsocker och minskat sötsug.''

http://www.expressen.se/halsa/1.2115452/vad-ar-skillnaden-mellan-gi-och-lchf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LCHF er jo mat med lav glykemisk indeks.

''Andreas Eenfeldt:

GI och LCHF liknar varandra, men LCHF är en tuffare variant. Vid GI minskar man främst på de värsta kolhydraterna, som socker och vitt mjöl. Vid LCHF minskar man rejält på alla kolhydrater. Vid GI äter man mer långsammare kolhydrater som fullkornsprodukter. Vid LCHF äter man sig istället mätt på i första hand kött, fisk, ägg, smör och grönsaker.

Fördelen med GI är att det är mer tillåtande om man gillar bröd och pasta, samt att man slipper omställningsbesvär som trötthet och huvudvärk första dagarna.

Fördelen med LCHF är att det ger effektivare viktnedgång, ännu stabilare blodsocker och minskat sötsug.''

http://www.expressen.se/halsa/1.2115452/vad-ar-skillnaden-mellan-gi-och-lchf

Jo, men det er jo helt feil å se på dette som grader av lavkarbo.

Å spise mat med lav GI er da slettes ikke lavkarbo i det hele tatt. Man får i seg like mye karbohydrater (mer eller mindre), men de fordøyes langsommere. Det handler om TYPEN, og ikke om MENGDEN.

Lavkarbo, derimot, er noe helt annet. Der handler det hovedskelig om MENGDEN, og (i ekstremvariantene) om å få kroppen inn i ketose.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men hvorfor funker det fettrike kostholdet til Fedon Lindberg da?''

Har Fedon begynt med fettrikt kosthold?

Er det ikke han som godkjenner bacon, rømme, smør etc da? Eller er det jeg som er forvirra?? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke han som godkjenner bacon, rømme, smør etc da? Eller er det jeg som er forvirra?? :P

''Er det ikke han som godkjenner bacon, rømme, smør etc da?''

Til en viss grad, men ikke sånn som visse andre, Atkins, f.eks. tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke han som godkjenner bacon, rømme, smør etc da? Eller er det jeg som er forvirra?? :P

Du er litt småforvirra ;-) Men han anbefaler visst mere mettet fett enn han gjorde tidligere sier noen andre i denne tråden. Du tenker på de som vel kaller opplegget sitt LCHF, tror jeg.

Kostholdsdebattene er forøvrig uhyre egnet til å bli forvirret av. Mange ulike interesser ser ut til å være involvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fedon-kost er ikke spesielt fettrikt, han er mer for mat med sene karbohydrater. :o) I de siste par årene har han riktignok blitt mer fettvennlig da.

Ok, blir helt forvirra av dette her, jeg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et lite tillegg:

Sukker (altså, hvitt sukker) (nå blir jeg snart anklaget for rasisme her! ;-) ) er ille fordi det tilfører kroppen fryktelige mange kalorier, uten å gi noen metthetsfølelse. Sukkeret oppløses, og går nesten "rett i blodet", men sulten består, slik at du forblir sulten, og spiser mer.

Spiser du noe grovkornet, så blir karbohydratene der også omdannet til glukose i blodet ("blodsukker" eller "blodglukose") (akkurat som hvis du spiser poteter eller hvitt sukker), men dette foregår mye langsommere, og du er mett fordi magen din jobber med fiberet.

Med vennlig hilsen

Ok!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Er det ikke han som godkjenner bacon, rømme, smør etc da?''

Til en viss grad, men ikke sånn som visse andre, Atkins, f.eks. tror jeg.

Jeg tror jeg blander med Atkinsdietten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er litt småforvirra ;-) Men han anbefaler visst mere mettet fett enn han gjorde tidligere sier noen andre i denne tråden. Du tenker på de som vel kaller opplegget sitt LCHF, tror jeg.

Kostholdsdebattene er forøvrig uhyre egnet til å bli forvirret av. Mange ulike interesser ser ut til å være involvert.

Det er nok Atkins jeg snakker om ;)

Forvirringen er total, ja :P

Jeg er så enkel at jeg sørger for å spise mye sunn mat - og det funker godt nok for meg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg når det gjelder Hexeberg. For henne er det bare en løsning. Jeg synes Fedon Lindberg virker mer balansert. Men også kostdoktorn.se. Jeg synes det er litt hysteri å mase om at det er ingen forskning på lavkarbo. Den forskningen som har vært og som fortalte oss at det var farlig å spise fett, har ikke ført frem til gode helseresultater. Jeg synes det virker fornuftig at lavkarbo er mer det vi er genetisk laget for å spise. Lettprodukter som anbefales fra mange når det gjelder slanking, er heller ikke gamle. Fantes knapt når vi vokste opp.

''Den forskningen som har vært og som fortalte oss at det var farlig å spise fett, har ikke ført frem til gode helseresultater.''

Det har ført til den lengste levealderen noensinne.

'' Jeg synes det virker fornuftig at lavkarbo er mer det vi er genetisk laget for å spise. ''

Hvor har du det fra? Vi er "genetisk laget" til å spise karbohydrater, fett og proteiner.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noen må velge mellom to ting og velger is istedenfor potet så er det vel greit. Jeg forstår ikke helt poenget her.

Det er derfor de blir fete, fordi de spiser is/dessert/kake for ofte.

Ikke fordi de har spist potet/ris/gulrot til middagen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...