Gå til innhold

lavkarbo-folket


Gjest nyslanketogfornøyd

Anbefalte innlegg

''Poenget er dog at så store endringer i noe så vesentlig som diett bør faktisk undersøkes og dokumenteres før man anbefaler det.''

Det er jeg enig i. Er en del som anbefaler dietter på samme måte som de anbefaler musikk eller en film uten å tenke på at mange trenger oppfølging av lege ved drastiske endringer i kostholdet.

Og det er nettopp det som jeg synes er viktig her.

Dette er ikke undersøkt. Vi vet rett og slett ikke hva som hjertet, leveren, eller hjernen til folk som følger denne dietten.

Ja, annet enn at den del av dem ser på det som en religion! ;-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 166
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    31

  • Mrs D

    17

  • frosken

    16

  • ShitDiddelyDo

    6

Mest aktive i denne tråden

De fleste medisiner har bivirkninger. Noen ønsker kanskje å leve uten medisin. Mens noen ikke ønsker å følge en spesiell diett for det.

Foreksempel kan metformin gjøre at diabetes2 personer holder seg friske lengre. Slik at lavkarbo folkene går kanskje litt langt i å anbefale at man ikke skal bruke medisin.

Uansett når man har diabetes så tåler man karbohydrater dårlig, det bør ikke være som å banne i kjerka at man nevner det. Tvert i mot er jeg meget kritisk over diabetesforbundets holdning til lavkarbo. De bør i det minste oppgi det som et alternativ. De kostholdsrådene som har vært til nå har vært til å bare bli sykere av for diabetes 2.

Du svarte ikke på spørsmålet.

Joda, noen medisiner har bivirkninger, men "bivirkningen" av IKKE å ta nok insulin er langt verre!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man ser umiddelbare gode prøvesvar må vel det være bedre enn å fortsette med det gamle kosholdet som gav dårlige prøvesvar.

Nei, for det gamle kostholdet (i riktig mengde) ga ikke dårlig svar.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men hva er poenget med å kutte i insulinet?''

Til å være en som påberoper seg å kunne mye om diabetes er dette en merkelig uttalelese.

Insulin er et hormon, det virker inn på blant annet produksjon av fettceller i kroppen. Desto mindre insulin man trenger, jo bedre er det for kroppen. Enkelte typer mat er rett og slett gunstige i forhold til stigning i blodsukkeret, altså har lav GI. Mat med lav GI er noe alle har godt av, selv de som ikke er diabetikere. Man MÅ ikke leve på streng lavkarbo, men på en diett med mye mat med lav GI.

Det strenge regimet med masse fløte og feit majones kan man jo diskutere, det finnes en mellomting.

Men å spørre om hva poenget med å kutte insulin er, det viser at du kanskje ikke kan så mye om dette likevel?

Slike kommentarer tyder vel heller på det motsatte? Og at du ikke har noe ordentlig svar?

Ingen forfekter å leve på ren sjokolade, men det går fint å leve med et insulinnivå som tilsvarer det som kroppen produserer for en vanlig diett. Uten å leve på krem og saus.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Jeg har lest noen medisinske artikler som kom når hun jobbet hos Lindberg. De gjaldt sikkert enkeltpersoner. Men når man kan vise til bedring i alle verdier, så er det god nok dokumentasjon for meg. Kostdoktorn.se viser til store undersøkelser.

Sør har rett at det er ikke gjort noen longitudinal studier av lavkarbo kosthold. De kommer til å komme om noen år.

Hexeberg driver sitt arbeid som misjonær. Jeg har hatt samtaler med henne og hun tror bokstavelig talt på det hun driver med og er ikke åpen for forskjellige erfaringer. Jeg har ikke god erfaring av lavkarbo kosthold, men det er som å banne i kirken å si det høyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Jeg heller vel mer og mer til at det er sukker som er den store synderen. Kroppen forbrenner først sukker, siden fett. Når kroppen har brukt all sin energi på å forbrenne sukkeret vi har i oss, er det ikke mer igjen til fettet.... enkelt og greit.... tror jeg?

Det er vel ganske enkelt sagt;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Ingen skal fortelle meg at man blir feit av å spise det!" Joda mange blir det skjønner du :-) Les deg opp på litt litteratur, les om regulering av blodsukker for å nevne noe.

Hvis du lever på et normalt norsk kosthold med ris, pasta, brød og poteter i tillegg til annen normal mat, og spiser normalt, så blir man ikke feit av det. Det nekter jeg å være med på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lavkarbo

Jeg heller vel mer og mer til at det er sukker som er den store synderen. Kroppen forbrenner først sukker, siden fett. Når kroppen har brukt all sin energi på å forbrenne sukkeret vi har i oss, er det ikke mer igjen til fettet.... enkelt og greit.... tror jeg?

Nettopp. Og karbohydrater gjøres også om til sukker i kroppen. Krever insulin også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Jeg smaker på kaker, sjokolade og spiser ris, brød, pasta, ris, poteter rett som det er. Jeg er ikke særlig fysisk aktiv, men jeg går turer innimellom. Hvis du mener at dette er grunnene for min overvekt så får du mene hva du vil, men du og andre jeg møter har ingen forutsetninger til å fortelle meg det.

Jeg kjenner mange som spiser mye mer 'usunt' enn jeg og som ikke beveger seg noe særlig mer og som ikke er overvektige. Har du forklaring på det også?

Denne diskusjonen om latskapen og selvgodtheten hos oss overvektige minner meg om troen før i tiden at det var guds straff da foreldre fikk funksjonshemmede barn.

Denne kostholdsreligionen om hva som skal til for å bli som noen mener man skal, har overtatt etter troen på at man måtte i kirken hver søndag og be bønner hver kveld for å komme i himmelen og få evig liv. Begge religionene prøver å få kontroll over mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Ja, jeg skjønner hva du mener. Men det jeg ville fram til, var at ingen trenger å fortelle meg at alle som er overvektige, er blitt det pga de har spist brød og poteter. For det er nemlig det mange lavkarboere mener. jeg har av egen erfaring sett at det er en effektiv slankekur å kutte de tingene, men har ikke blitt feit pga jeg spiste det før (vet nå at en ikke kan spise snop og chips hver dag, da blir en feit til slutt). og det ble de jo illsinte for når jeg skrev.

og jeg skrev også at de som er overvektige er jo blitt det pga sykdom eller for lite aktivitet og mye snakcs. hvilke andre grunner er det for å bli overvektig?

''og jeg skrev også at de som er overvektige er jo blitt det pga sykdom eller for lite aktivitet og mye snakcs. hvilke andre grunner er det for å bli overvektig?''

Den som først kan svare riktig på dette spørsmålet blir rik. Det forskes mye rundt dette nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Hvis du lever på et normalt norsk kosthold med ris, pasta, brød og poteter i tillegg til annen normal mat, og spiser normalt, så blir man ikke feit av det. Det nekter jeg å være med på.

Du har helt rett. Brød, grøt og poteter har vært fundamentet i norsk kosthold i århundrer uten at menneskene var feite av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest segunda

''Ingen skal fortelle meg at man blir feit av å spise det! Har selv gått ned 10 kilo, men har IKKE levd på lavkarbo.''

Men hvordan vet du at alle kropper reagerer akkurat som din? Jeg tenker at dersom noen opplever at lavkarbo hjelper dem så er jo det bra, akkurat som jeg synes det er bra om noen finner lavkalorikosthold nyttig.

Jeg er helt enig at det er bra for dem som har nytte av det, men jeg synes at vi som har dårlig erfaring med det bør bli hørt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Veldig enig med deg. Kjenner noen som kutter ut poteten til middag, men dytter innpå med is til dessert.

Ja jøss, klart det er poteten som er skyld i at de er blitt tykke..

;-)

Har ingen til imot lavkarbo, tror det kan ha mye for seg. Men bruke det som unnskyldning for at de har lagt på seg er for enkelt.

Hvis noen må velge mellom to ting og velger is istedenfor potet så er det vel greit. Jeg forstår ikke helt poenget her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest karbidarbo

Hvis du lever på et normalt norsk kosthold med ris, pasta, brød og poteter i tillegg til annen normal mat, og spiser normalt, så blir man ikke feit av det. Det nekter jeg å være med på.

Men klarer du ikke skjønne at noen kropper reagerer ulikt? :-) Åpenbart ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

''Men når jeg spiser og andre kommenterer: "Skal du spise alt det fettet der???" ja, da må jeg jo si ja, og så kommer gjerne enda flere spørsmål om fett og at jeg må jo bli feit og sjuk''

Ja, det forstår jeg godt er provoserende. Ihvertfall så lenge du er slank. Det hadde jeg irritert meg over også. Det blir på samme måte som jeg sjokkerer enkelte når jeg ikke spiser frokost. Jeg kan jo legge på meg. Eller forteller meg som er pastaelsker og attpåtil spiser poteter at det ikke er bra. Det er da jeg har lyst til å si: - Se på meg og deg! Hvem av oss er slank og hvem er feit? Jeg er selvfølgelig for høflig til å si sånt da :-)

Jeg sammenligner det litt med ei jeg kjenner som har gått på engleskolen og som misjonerer absolutt hele tiden og som dessverre virker mer og mer psykotisk.

Det er resultatet som teller for meg.

Mener du virkelig at det er greiere å kommentere kostholdet til dem som er overvektige????

Jeg finner det langt over grensen til vanlig folkeskikk uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest karbidarbo

Veldig enig med deg. Kjenner noen som kutter ut poteten til middag, men dytter innpå med is til dessert.

Ja jøss, klart det er poteten som er skyld i at de er blitt tykke..

;-)

Har ingen til imot lavkarbo, tror det kan ha mye for seg. Men bruke det som unnskyldning for at de har lagt på seg er for enkelt.

Det er ihvertfall ingen lavkarboere som dytter ned med iskrem til dessert :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest karbidarbo

Nei, det er ikke dokumentasjon (i vitenskapelig forstand), og det er heller ikke utført kontrollerte studier over tid (flere tiår).

INGEN vet hva som skjer med folk som følger lavkarbodietter om 20-30 år.

Med vennlig hilsen

Lavkarbo er ikke nytt, det har eksistert i mange tiår. Her til Norge kom det vel for alvor for noen år siden, men vi er mange som har brukt dette de siste 13- 15 årene, før det ble "inn".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Hei,

Joda, men at kostholdsanbefalingene sikkert ikke er perfekte er da intet "bevis" (eller engang en indikasjon) på at lavkarbo er bedre eller trygg.

De aller fleste som er overvektige (med unntak av sykdom) er det jo fordi de spiser for mange kalorier, og beveger seg for lite.

Med vennlig hilsen

''De aller fleste som er overvektige (med unntak av sykdom) er det jo fordi de spiser for mange kalorier, og beveger seg for lite.''

Du glemmer å skrive at det er i forhold til kroppens forbrenning. Det å ha ekstrem lav forbrenning kan defineres som sykdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...