Gå til innhold

lavkarbo-folket


Gjest nyslanketogfornøyd

Anbefalte innlegg

Har du lest bøkene til Sofie Hexeberg? Det er interessant lesning hvor hun blant annet viser at visse typer lavkarbodietter har god virkning på visse typer kroniske lidelser, deriblant diabetes.

Lavkarbo kan være farlige for type 1 diabetikere.

Jeg husker navnet fra den debatt her (tror jeg) for noen år siden.

Poenget er dog at så store endringer i noe så vesentlig som diett bør faktisk undersøkes og dokumenteres før man anbefaler det.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 166
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    31

  • Mrs D

    17

  • frosken

    16

  • ShitDiddelyDo

    6

Mest aktive i denne tråden

Gjest karbidarbo

Lavkarbo kan være farlige for type 1 diabetikere.

Jeg husker navnet fra den debatt her (tror jeg) for noen år siden.

Poenget er dog at så store endringer i noe så vesentlig som diett bør faktisk undersøkes og dokumenteres før man anbefaler det.

Med vennlig hilsen

Bare som et tillegg. Mange diabetikere har opplevd å kunne kutte insulintilførseeln med 50-80%, dersom de går over til lavkarb. Der finnes også, i følge leger, de med dia.1 som har kunnet kutte insulin i flere år men det forutsetter at de har en viss produksjon av insulin selv.. Dia 1 og lavkarbo bør absolutt gjøres i samråd med lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Hun er litt som deg, og du vet jo hvordan folk reagerer på deg og innleggene dine.

Det er veldig mange reaksjoner så jeg vet ikke helt hva du vil frem med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest karbidarbo

Det er veldig mange reaksjoner så jeg vet ikke helt hva du vil frem med dette.

Nå er ikke jeg Mrs D men siden du spør. Jevnt over er der vel endel folk her som finner dine "svar" best beskrevet som "surmargede" og "martyr-liknende". Siden du spør altså :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare som et tillegg. Mange diabetikere har opplevd å kunne kutte insulintilførseeln med 50-80%, dersom de går over til lavkarb. Der finnes også, i følge leger, de med dia.1 som har kunnet kutte insulin i flere år men det forutsetter at de har en viss produksjon av insulin selv.. Dia 1 og lavkarbo bør absolutt gjøres i samråd med lege.

Men hva er poenget med å kutte i insulinet? Spesielt hvis man må følge en spesiell diett for det?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg heller vel mer og mer til at det er sukker som er den store synderen. Kroppen forbrenner først sukker, siden fett. Når kroppen har brukt all sin energi på å forbrenne sukkeret vi har i oss, er det ikke mer igjen til fettet.... enkelt og greit.... tror jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lavkarbo kan være farlige for type 1 diabetikere.

Jeg husker navnet fra den debatt her (tror jeg) for noen år siden.

Poenget er dog at så store endringer i noe så vesentlig som diett bør faktisk undersøkes og dokumenteres før man anbefaler det.

Med vennlig hilsen

Ikke lavkarbo i seg selv, men vi skal ikke i ketose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavkarbo kan være farlige for type 1 diabetikere.

Jeg husker navnet fra den debatt her (tror jeg) for noen år siden.

Poenget er dog at så store endringer i noe så vesentlig som diett bør faktisk undersøkes og dokumenteres før man anbefaler det.

Med vennlig hilsen

''Poenget er dog at så store endringer i noe så vesentlig som diett bør faktisk undersøkes og dokumenteres før man anbefaler det.''

Det er jeg enig i. Er en del som anbefaler dietter på samme måte som de anbefaler musikk eller en film uten å tenke på at mange trenger oppfølging av lege ved drastiske endringer i kostholdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lavkarbo

Lavkarbo kan være farlige for type 1 diabetikere.

Jeg husker navnet fra den debatt her (tror jeg) for noen år siden.

Poenget er dog at så store endringer i noe så vesentlig som diett bør faktisk undersøkes og dokumenteres før man anbefaler det.

Med vennlig hilsen

Det er dokumentert. Kostdoktorn.se og Hexeberg kommer jo med dokumentasjon hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dokumentert. Kostdoktorn.se og Hexeberg kommer jo med dokumentasjon hele tiden.

''Hexeberg kommer jo med dokumentasjon hele tiden.''

Hexeberg sier vel selv at hun har valgt å ikke drive med forskning men derimot kun klinisk arbeid. Enkeltstående pasienthistorier anses som en form for dokumentasjon av svært lav kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare som et tillegg. Mange diabetikere har opplevd å kunne kutte insulintilførseeln med 50-80%, dersom de går over til lavkarb. Der finnes også, i følge leger, de med dia.1 som har kunnet kutte insulin i flere år men det forutsetter at de har en viss produksjon av insulin selv.. Dia 1 og lavkarbo bør absolutt gjøres i samråd med lege.

''Bare som et tillegg. Mange diabetikere har opplevd å kunne kutte insulintilførseeln med 50-80%, dersom de går over til lavkarb.''

Det har jeg personlig erfart. Som diabetiker 1 skal jeg unngå ketose, og det er faktisk mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lavkarbo

Men hva er poenget med å kutte i insulinet? Spesielt hvis man må følge en spesiell diett for det?

Med vennlig hilsen

De fleste medisiner har bivirkninger. Noen ønsker kanskje å leve uten medisin. Mens noen ikke ønsker å følge en spesiell diett for det.

Foreksempel kan metformin gjøre at diabetes2 personer holder seg friske lengre. Slik at lavkarbo folkene går kanskje litt langt i å anbefale at man ikke skal bruke medisin.

Uansett når man har diabetes så tåler man karbohydrater dårlig, det bør ikke være som å banne i kjerka at man nevner det. Tvert i mot er jeg meget kritisk over diabetesforbundets holdning til lavkarbo. De bør i det minste oppgi det som et alternativ. De kostholdsrådene som har vært til nå har vært til å bare bli sykere av for diabetes 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lavkarbo

''Hexeberg kommer jo med dokumentasjon hele tiden.''

Hexeberg sier vel selv at hun har valgt å ikke drive med forskning men derimot kun klinisk arbeid. Enkeltstående pasienthistorier anses som en form for dokumentasjon av svært lav kvalitet.

Jeg har lest noen medisinske artikler som kom når hun jobbet hos Lindberg. De gjaldt sikkert enkeltpersoner. Men når man kan vise til bedring i alle verdier, så er det god nok dokumentasjon for meg. Kostdoktorn.se viser til store undersøkelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men hva er poenget med å kutte i insulinet? Spesielt hvis man må følge en spesiell diett for det?

Med vennlig hilsen

''Men hva er poenget med å kutte i insulinet?''

Til å være en som påberoper seg å kunne mye om diabetes er dette en merkelig uttalelese.

Insulin er et hormon, det virker inn på blant annet produksjon av fettceller i kroppen. Desto mindre insulin man trenger, jo bedre er det for kroppen. Enkelte typer mat er rett og slett gunstige i forhold til stigning i blodsukkeret, altså har lav GI. Mat med lav GI er noe alle har godt av, selv de som ikke er diabetikere. Man MÅ ikke leve på streng lavkarbo, men på en diett med mye mat med lav GI.

Det strenge regimet med masse fløte og feit majones kan man jo diskutere, det finnes en mellomting.

Men å spørre om hva poenget med å kutte insulin er, det viser at du kanskje ikke kan så mye om dette likevel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Nå er ikke jeg Mrs D men siden du spør. Jevnt over er der vel endel folk her som finner dine "svar" best beskrevet som "surmargede" og "martyr-liknende". Siden du spør altså :-)

Der tar du feil. Det er ikke jevnt over. Det er noen 'surmagrede' personer som tenker slik. Dette vet du godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lavkarbo

Poenget er fremdeles at man faktisk ikke vet "noe som helst" om hva som skjer med folk som har levd slik i 20-30 år, selv om de er friske nå.

Det er som hvis en farmasøytisk firma lanserte en ny slankepille, som virket (folk ble slanke), men hvor man ikke har testet hva som skjer med de som tar tablettene. Du ville neppe akseptert det?

Med vennlig hilsen

Når man ser umiddelbare gode prøvesvar må vel det være bedre enn å fortsette med det gamle kosholdet som gav dårlige prøvesvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest karbidarbo

Men hva er poenget med å kutte i insulinet? Spesielt hvis man må følge en spesiell diett for det?

Med vennlig hilsen

"Men hva er poenget med å kutte i insulinet? Spesielt hvis man må følge en spesiell diett for det?"

Nei si det du? Hehehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest karbidarbo

Det er ikke lov å være uenig med lavkarbofolket. Har du ikke lært deg det? Fra spøk til alvor: Jeg har kikket innom dette forumet selv pga nysgjerrighet, og har gjort akkurat bde samme observasjoner som deg. De legger all skyld for overvekt på brød, poteter, pasta og ris. Ingen skal fortelle meg at man blir feit av å spise det! Har selv gått ned 10 kilo, men har IKKE levd på lavkarbo.

"Ingen skal fortelle meg at man blir feit av å spise det!" Joda mange blir det skjønner du :-) Les deg opp på litt litteratur, les om regulering av blodsukker for å nevne noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dokumentert. Kostdoktorn.se og Hexeberg kommer jo med dokumentasjon hele tiden.

Nei, det er ikke dokumentasjon (i vitenskapelig forstand), og det er heller ikke utført kontrollerte studier over tid (flere tiår).

INGEN vet hva som skjer med folk som følger lavkarbodietter om 20-30 år.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest noen medisinske artikler som kom når hun jobbet hos Lindberg. De gjaldt sikkert enkeltpersoner. Men når man kan vise til bedring i alle verdier, så er det god nok dokumentasjon for meg. Kostdoktorn.se viser til store undersøkelser.

Igjen, ingen av disse er over tid.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...