Gå til innhold

Hva nhd forakter mest?

Anbefalte innlegg

Hei!

Greit men det har jeg :)

Nei, du har ikke rett til det. Du kan inne i ditt hode gjøre dette, jeg har registrert din trang til å gradere ting - men det er ikke slik det fungerer i den virkelige verden.

Den ene hendelsen kan ikke nødvendigvis settes opp mot den andre. For den enkelte, så er det den spesifikke situasjonen som er ille - og for vedkommende spiller det ingen rolle hva andre kan ha blitt utsatt for.

Fortsetter under...

''Dere husker vel Bjugn-saken?''

Husker du noenovergrepssaker fra samme år? Eller året før? Eller året etter?

Ikke jeg heller.

Det viser hvor uforholdsvis mye fokus slike saker får, sammenlignet med overgrep, selv om det var MANGE flere overgrep.

Med vennlig hilsen

Jeg regner med du lurer på om vi husker andre falske anklager fra året før og etter Bjugn, ikke andre overgrepssaker. Jeg gjør heller ikke det, men nå er det vel ikke vanlig at falske anklager havner i media heller? Kanskje rettes det oppmerksomhet mot saken etter at hendelsen har funnet sted, men sakenes møte med påtalemyndighetene referes skjelden i media. Henlagte saker og tilbaketrukne anmeldelser kan jeg ikke komme på å ha sett en eneste notis på. Skal en falsk anklage havne i media ser det for meg ut som at saken enten må være omfattende (som i Bjugn) eller være i form av intervju med vedkommende som ble anklaget (det har jeg sette flere ganger).

Gjest sasdfsdf

Det ER synd på den ene promillen (eller hva nå tallet virkelig er) som blir falsk anklaget for en voldtekt (eller annet). Det er ikke det samme som at det er noe mindre synd på voldtektsofre eller barn som blir mishandlet - og det er da virkelig der ressursene settes inn også. Men de som blir falsk anklaget, skal da ikke måtte sitte å godta at det bare er slik, og bli overlatt til sin egen skjebne. Vi har full mulighet til å ta oss av ALLE ofre...

Jeg ville mye heller ha blitt falskt anklaget for voldtekt, og frikjent, enn å være gjennom det jeg har vært gjennom.

MYE heller.

''Og derfor kan en for all del ikke nevne de som blir uskyldig anmeldt for voldtekt nå framover?''

Er det noen som påstår det?

Altså, du påstår at noen påstår det, men hvem er det virkelig som påstår noe slikt?

''tror at du og M. har samme tankegang, og dere vil aldri skjønne noenting av dette før dere sitter i det selv. Da hadde pipa fått en annen låt!''

Det er fristende å snu det mot deg, og si at du ikke ville forstå det før du ble voldtatt, men ingen trodde deg og anklaget deg for løgn. Men det gjør jeg ikke.

For n'te gang: ingen her sier det er noe annet enn grusomt å bli anklaget for en voldtekt du ikke har gjort. Det er dog helt marginalt (antallsmessig) sammenlignet med antall voldtekter, og utsatte som blir anklaget for å "lyve på seg" en voldtekt.

Med vennlig hilsen

På samme måte som en opplevelse ikke påvirkes av hva andre har opplevd som er værre, påvirkes den da heller ikke av hvor mange som opplever det samme?

Jeg ville mye heller ha blitt falskt anklaget for voldtekt, og frikjent, enn å være gjennom det jeg har vært gjennom.

MYE heller.

Jeg har da heller ikke påstått noe annet, men det er gjerne slik at én person ikke gjennomgår begge deler. Gjør en det har man all mulig rett til å sette hendelsene opp mot hverandre - men uten at man har tråkket i noen andres sko skal man være forsiktig med å gradere andres traumer.

Annonse

Jeg regner med du lurer på om vi husker andre falske anklager fra året før og etter Bjugn, ikke andre overgrepssaker. Jeg gjør heller ikke det, men nå er det vel ikke vanlig at falske anklager havner i media heller? Kanskje rettes det oppmerksomhet mot saken etter at hendelsen har funnet sted, men sakenes møte med påtalemyndighetene referes skjelden i media. Henlagte saker og tilbaketrukne anmeldelser kan jeg ikke komme på å ha sett en eneste notis på. Skal en falsk anklage havne i media ser det for meg ut som at saken enten må være omfattende (som i Bjugn) eller være i form av intervju med vedkommende som ble anklaget (det har jeg sette flere ganger).

''Jeg regner med du lurer på om vi husker andre falske anklager fra året før og etter Bjugn, ikke andre overgrepssaker. ''

Nei, det jeg tenkte på var om noen husker overgrepssaker eller voldtekter fra ca samme år som Bjugn?

Det jeg ønsket å vise var at falske anklager får langt mer oppmerksomhet og blir husket langt bedre (og gjort et langt større nummer av) enn alle de hundrevis av voldtektene og incestsakene som virkelig skjedde samme år.

Det ENESTE de fleste husker er den "ene" gangen noe gikk galt.

Med vennlig hilsen

Jeg har da heller ikke påstått noe annet, men det er gjerne slik at én person ikke gjennomgår begge deler. Gjør en det har man all mulig rett til å sette hendelsene opp mot hverandre - men uten at man har tråkket i noen andres sko skal man være forsiktig med å gradere andres traumer.

Amèn.

''Jeg regner med du lurer på om vi husker andre falske anklager fra året før og etter Bjugn, ikke andre overgrepssaker. ''

Nei, det jeg tenkte på var om noen husker overgrepssaker eller voldtekter fra ca samme år som Bjugn?

Det jeg ønsket å vise var at falske anklager får langt mer oppmerksomhet og blir husket langt bedre (og gjort et langt større nummer av) enn alle de hundrevis av voldtektene og incestsakene som virkelig skjedde samme år.

Med vennlig hilsen

Bjugn huskes fordi den var unik på flere måter.

Med vennlig hilsen

Du tror ikke dette har med omfanget å gjøre da? Her i regionen husker vi fremdeles Arnfinn Nesset også, selv om overgrep på institusjoner både er raportert før og etter.

Gjest Nickløsheletida

Med vennlig hilsen

''Det jeg ønsket å vise var at falske anklager får langt mer oppmerksomhet og blir husket langt bedre (og gjort et langt større nummer av) enn alle de hundrevis av voldtektene og incestsakene som virkelig skjedde samme år''

Virker som du har glemt at saken vokste seg kjempestor og fikk masse oppmerksomhet _lenge_ før anklagene viste seg å være falske. Bjugnsaken fikk ikke oppmerksomhet _fordi_ den var falsk.

''Det jeg ønsket å vise var at falske anklager får langt mer oppmerksomhet og blir husket langt bedre (og gjort et langt større nummer av) enn alle de hundrevis av voldtektene og incestsakene som virkelig skjedde samme år''

Virker som du har glemt at saken vokste seg kjempestor og fikk masse oppmerksomhet _lenge_ før anklagene viste seg å være falske. Bjugnsaken fikk ikke oppmerksomhet _fordi_ den var falsk.

Den blir husket av den grunn.

Alvdalsaken er knapt noen måneder gammel, og ingen skriver om den.

Med vennlig hilsen

Du tror ikke dette har med omfanget å gjøre da? Her i regionen husker vi fremdeles Arnfinn Nesset også, selv om overgrep på institusjoner både er raportert før og etter.

Hei,

Jo, det var også en stor sak, men se på Alvdal-saken. Den er noen måneder gammel, men ingen skriver rasende innlegg om det som skjedde der. Den er nesten tilbakelagt.

Hadde overgrepene blitt bevist i Bjugn, hadde den vært glemt. Husk hvor lenge det er siden.

Med vennlig hilsen

Annonse

Gjest Nord og ned.

Med vennlig hilsen

? Saksopplysning: Rettsaken er over og det ble delt ut til sammen 42,5 år fensel (som i følge deg er ingentimg).

Hva mer skal liksom avisene skrive om den saken nå?

Gjest Nickløsheletida

Med vennlig hilsen

Alvdalsaken blir fremdeles skrevet om.

Bjugnsaken blir husket lenge fordi den var stor og involverte mange flere, samt at den trakk ut i tid pga. skyldspørsmålet.

Det er bare tull. Senest bittelille julaften var det om Alvdal saken på Tv2.

Ja, det ble nevnt pga noe fra Fylkesmannen kom ut da.

Det er 17-20 år siden Bjugn, og alle vet alt om det. Det har blitt brukt utallige ganger som "bevis" på at incestanklager er falske.

Med vennlig hilsen

Alvdalsaken blir fremdeles skrevet om.

Bjugnsaken blir husket lenge fordi den var stor og involverte mange flere, samt at den trakk ut i tid pga. skyldspørsmålet.

Men selv om det trakk ut er det vel over 15 år siden det ble ferdig. Det er ikke engang 1 måned siden Fylkesmannens siste del i Alvdalsaken ble ferdig.

Men du har rett i at Bjugnsaken var stor.

Med vennlig hilsen

Gjest Nickløsheletida

Ja, det ble nevnt pga noe fra Fylkesmannen kom ut da.

Det er 17-20 år siden Bjugn, og alle vet alt om det. Det har blitt brukt utallige ganger som "bevis" på at incestanklager er falske.

Med vennlig hilsen

'' Det har blitt brukt utallige ganger som "bevis" på at incestanklager er falske''

Rettelse:

Den har blitt brukt som bevis på at incestanklager _kan_ være falske.

Gjest Nickløsheletida

Men selv om det trakk ut er det vel over 15 år siden det ble ferdig. Det er ikke engang 1 måned siden Fylkesmannens siste del i Alvdalsaken ble ferdig.

Men du har rett i at Bjugnsaken var stor.

Med vennlig hilsen

Foreløpig kan du ikke vite noenting om hvor lenge Alvdalsaken vil bli husket. Det er litt for tidlig å uttale seg om det.

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...