Gå til innhold

Et hjertesukk ang lekser, 9 klasse


Ferskenblomst

Anbefalte innlegg

Gjest Elextra

Når 99% av andre skoler klarer å sette opp ukes plan eller 14 dagers plan bør denne skolen også klare det. Kanskje du skal be om et møte med lærer og rektor? Fau er jo foreldrerepresentanene så de kan man jo også høre med.

''Når 99% av andre skoler klarer å sette opp ukes plan eller 14 dagers plan bør denne skolen også klare det. ''

Det er jo ikke sikkert skolen ikke klarer å sette opp ukeplan. Kanskje er de i ferd med å forberede barna til det voksne liv, der det ikke legges ukeplaner for dem? Antar de i videregående har ansvar for lekser helt selv.

Men er jo greit med en myk overgang og hjelp underveis, uansett når selvstendigheten skal inntre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 112
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • frosken

    21

  • jubalong70

    17

  • laban

    6

  • mariaflyfly

    6

''Når 99% av andre skoler klarer å sette opp ukes plan eller 14 dagers plan bør denne skolen også klare det. ''

Det er jo ikke sikkert skolen ikke klarer å sette opp ukeplan. Kanskje er de i ferd med å forberede barna til det voksne liv, der det ikke legges ukeplaner for dem? Antar de i videregående har ansvar for lekser helt selv.

Men er jo greit med en myk overgang og hjelp underveis, uansett når selvstendigheten skal inntre.

''Kanskje er de i ferd med å forberede barna til det voksne liv, der det ikke legges ukeplaner for dem? Antar de i videregående har ansvar for lekser helt selv.

''

Ukeplanene formuleres ofte på en måte som har stor likhet med undervisningsplaner som også benyttes i høyere utdanning. De ukeplanene jeg ser jevnlig, inneholder hver uke hvilke mål som skal jobbes mot i det enkelte fag den uken. Ukeplanene er dermed også et hjelpemiddel til å holde fokus på hva som er hensikten med det elevene jobber med i hvert enkelt fag.

Hvis man går gjennom hva som står på semestersidene for de enkelte emner ved UiO, så vil man finne oppslag som inneholder det samme som ukeplanene elevene på ungdomsskolen får.

Det er vanskelig å se hvordan ukeplaner skal kunne gjøre elever mindre selvstendige eller gi redusert læringsutbytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde to i klassen min og den ene måtte begynne i hjelpeklassen som vi sa og den andre ble gravid 14 år gammel og ble myrdet av mannen sin da hun var 19.

Jeg har snakket med søsteren til den første og hun slet virkelig med det stigma det var å gå i hjelpeklassen og jeg aner ikke hva hun holder på med nå.

Fetteren min stakk til sjøs da han var 14 pga dysleksi og kom tilbake og gikk kokk og stuertskolen. Tok senere mer utdannelse og endte som direktør i et av Norges største kosmetikkfirmaer hvor han startet som selger. Jeg vet ikke om slikt går nå faktisk

Huff, sånt er tragisk :(

Jeg har venner med dysleksi som har klart seg svært bra utdannings- og yrkesmessig sett, men de fikk aldri hjelp på skolen. De var nok utrolig flinke til å skjule dysleksien. Ingen av dem liker å lese idag, men de skriver norsk på en slik måte at man ikke legger merke til dysleksien dersom man ikke vet om den.. Det er garantert mange som faller igjennom også :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

''Kanskje er de i ferd med å forberede barna til det voksne liv, der det ikke legges ukeplaner for dem? Antar de i videregående har ansvar for lekser helt selv.

''

Ukeplanene formuleres ofte på en måte som har stor likhet med undervisningsplaner som også benyttes i høyere utdanning. De ukeplanene jeg ser jevnlig, inneholder hver uke hvilke mål som skal jobbes mot i det enkelte fag den uken. Ukeplanene er dermed også et hjelpemiddel til å holde fokus på hva som er hensikten med det elevene jobber med i hvert enkelt fag.

Hvis man går gjennom hva som står på semestersidene for de enkelte emner ved UiO, så vil man finne oppslag som inneholder det samme som ukeplanene elevene på ungdomsskolen får.

Det er vanskelig å se hvordan ukeplaner skal kunne gjøre elever mindre selvstendige eller gi redusert læringsutbytte.

''Ukeplanene formuleres ofte på en måte som har stor likhet med undervisningsplaner som også benyttes i høyere utdanning. De ukeplanene jeg ser jevnlig, inneholder hver uke hvilke mål som skal jobbes mot i det enkelte fag den uken.''

Ok, da er ting betydelig endret siden jeg studerte, og det begynner i og for seg å bli en stund siden...

Jeg tenker at det kan være sunt å lære seg å legge et løp for et helt semester, uten detaljert forklaring på hva man bør gjøre hver uke, men mener ikke at dette skal begynne i niende klasse, langt der i fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Kanskje er de i ferd med å forberede barna til det voksne liv, der det ikke legges ukeplaner for dem? Antar de i videregående har ansvar for lekser helt selv.

''

Ukeplanene formuleres ofte på en måte som har stor likhet med undervisningsplaner som også benyttes i høyere utdanning. De ukeplanene jeg ser jevnlig, inneholder hver uke hvilke mål som skal jobbes mot i det enkelte fag den uken. Ukeplanene er dermed også et hjelpemiddel til å holde fokus på hva som er hensikten med det elevene jobber med i hvert enkelt fag.

Hvis man går gjennom hva som står på semestersidene for de enkelte emner ved UiO, så vil man finne oppslag som inneholder det samme som ukeplanene elevene på ungdomsskolen får.

Det er vanskelig å se hvordan ukeplaner skal kunne gjøre elever mindre selvstendige eller gi redusert læringsutbytte.

Akkurat det er et viktig poeng - for elever i dag skal vite hva som er målet for det enkelte tema og fag - og når skolen ikke leverer ut ukeplaner, så må de få skrevet ned ukas mål for fagene på andre måter.... tviler på de gjør det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg vil gjette - uten å vite det - at det var flere årsaker bak tung ufør enn dysleksi for vedkommende feks angst?''

Manglende evne til å kunne fungere i arbeidslivet som følge av manglende ferdigheter i lesing og skriving var den formelle årsaken. Vedkommende hadde ikke vært i behandling i psykiatrien.

Det hører med til historien at dette var på et lite sted og at vedkommende kom fra en sosialt sett sterkt belastet familie.

''Det hører med til historien at dette var på et lite sted og at vedkommende kom fra en sosialt sett sterkt belastet familie'' Vi vet jo at dette alene kan ha stor betydning for funksjonalitet, og da vil nok dysleksti kunne bli svært belastende ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Ukeplanene formuleres ofte på en måte som har stor likhet med undervisningsplaner som også benyttes i høyere utdanning. De ukeplanene jeg ser jevnlig, inneholder hver uke hvilke mål som skal jobbes mot i det enkelte fag den uken.''

Ok, da er ting betydelig endret siden jeg studerte, og det begynner i og for seg å bli en stund siden...

Jeg tenker at det kan være sunt å lære seg å legge et løp for et helt semester, uten detaljert forklaring på hva man bør gjøre hver uke, men mener ikke at dette skal begynne i niende klasse, langt der i fra.

På mange av de ulike emnene på UiO, så oppgis det til og med hvilke kapitler studentene bør lese hver uke. Så myyyye er forandret ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

Selvsagt er jeg ikke i mot at mor skal få ukeplaner. Og du velger tydeligvis å mistolke meg så godt du bare kan :)

Poenget mitt, sett ut fra hovedinnlegget, er at det at 14-åringer ikke klarer å skrive ned lekser selv er et problem. Kanskje problemet kommer av at de får ferdige ukeplaner fra de går i 1. klasse. De blir ikke vant til å ta dette ansvaret.

Det er flere eksempler på "flinke" barn som får sjokk når de flytter for seg selv og begynner på høyere utdanning. Der må de nemlig ta ansvar for hva de skal lese selv. Det er ingen som gir dem ukeplaner, og det er ingen foreldre som leser på "Fronter" el.l. for dem og forteller hva de skal gjøre.

Når det er sagt så er jeg selvsagt klar over at det er barn som er mindre modne og barn som er mer modne også i 14-års alderen. Men betyr det at vi ikke skal hjelpe dem å modnes?

Jeg kritiserer ikke trådstarter, bare undres over utviklingen. Hvorfor er 14.-åringer mer umodne i dag enn de var for 30 år siden?

Og når du kommenterer at skolen skal være for de mindre ansvarsfulle, så tror jeg du må se litt på skolen. Er det noen som får skolen tilpasset, så er det i høyere grad de som sliter, og i mindre grad de som trenger større utfordringer.

''Selvsagt er jeg ikke i mot at mor skal få ukeplaner. Og du velger tydeligvis å mistolke meg så godt du bare kan :)''

OK. Opplys meg gjerne om hva du _egentlig_ mener, for etter å ha lest innleggene dine så tolker jeg deg dithen at du mener at 14-åringer bør greie å skrive ned leksene sine selv, og at ukeplaner er dillete og gjør barna uselvstendige. Du snakker masse om dulling og dilling og curlingforeldre her.

''Poenget mitt, sett ut fra hovedinnlegget, er at det at 14-åringer ikke klarer å skrive ned lekser selv er et problem.''

Og det var vel nettopp utgangspunktet for denne tråden.

''Kanskje problemet kommer av at de får ferdige ukeplaner fra de går i 1. klasse. De blir ikke vant til å ta dette ansvaret.''

Du mener at ukeplaner gjør barna uselvstendige? Jeg spør, ettersom jeg tydeligvis har misforstått deg tidligere.

''Det er flere eksempler på "flinke" barn som får sjokk når de flytter for seg selv og begynner på høyere utdanning. Der må de nemlig ta ansvar for hva de skal lese selv. Det er ingen som gir dem ukeplaner, og det er ingen foreldre som leser på "Fronter" el.l. for dem og forteller hva de skal gjøre.''

Jeg er mor til en 17-åring som går i andre klasse på viderefående og som bor over 20 mil hjemmefra på hybel. Dette barnet har hatt ukeplaner/periodeplaner i hele sin skoletid, og vi foreldre har hatt tilgang. Jeg kan ikke se at det har skadet mitt barns selvstendighet.

''Når det er sagt så er jeg selvsagt klar over at det er barn som er mindre modne og barn som er mer modne også i 14-års alderen. Men betyr det at vi ikke skal hjelpe dem å modnes?''

JO, og kanskje de trenger litt hjelp til å strukturere lekser og tid? Mener du virkelig at hvis foreldre sjekker lekser/sørger for at ungdommene får gjort lekser når ungdommene går i 9. klasse så blir de uselvstendige for alltid? I min verden er det omvendt. Når foreldrene bryr seg, så lærer ungene å bry seg de også.

''Jeg kritiserer ikke trådstarter, bare undres over utviklingen. Hvorfor er 14.-åringer mer umodne i dag enn de var for 30 år siden?''

Er de det da? I min skoletid så fantes det barn som ikke skrev opp leksene. Noen benyttet "friheten" til å la være å skrive opp, og la være å gjøre lekser. Foreldrene hadde ingen mulighet for å sjekke, bortsett fra evt nedsatt karakter i orden. Og den kom til jul og sommerferien, så vidt jeg husker. Og så var det vel en samtale eller to i året.

Den gangen var det også fremdeles muligheter for ungdommer som meldte seg ut av skolen til å få jobb. Noen av dem jeg gikk i klasse med og som ga blaffen, fikk seg jobb rett etter ungdomsskolen. Disse mulighetene er ikke i like stor grad til stede nå. I hvert fall ikke her jeg bor.

''Og når du kommenterer at skolen skal være for de mindre ansvarsfulle, så tror jeg du må se litt på skolen. Er det noen som får skolen tilpasset, så er det i høyere grad de som sliter, og i mindre grad de som trenger større utfordringer.''

Eller kanskje du må se litt på skolen. Som frosken allerede har sagt er skolen tilpasset de middels flinke til litt over middels flinke jentene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Selvsagt er jeg ikke i mot at mor skal få ukeplaner. Og du velger tydeligvis å mistolke meg så godt du bare kan :)''

OK. Opplys meg gjerne om hva du _egentlig_ mener, for etter å ha lest innleggene dine så tolker jeg deg dithen at du mener at 14-åringer bør greie å skrive ned leksene sine selv, og at ukeplaner er dillete og gjør barna uselvstendige. Du snakker masse om dulling og dilling og curlingforeldre her.

''Poenget mitt, sett ut fra hovedinnlegget, er at det at 14-åringer ikke klarer å skrive ned lekser selv er et problem.''

Og det var vel nettopp utgangspunktet for denne tråden.

''Kanskje problemet kommer av at de får ferdige ukeplaner fra de går i 1. klasse. De blir ikke vant til å ta dette ansvaret.''

Du mener at ukeplaner gjør barna uselvstendige? Jeg spør, ettersom jeg tydeligvis har misforstått deg tidligere.

''Det er flere eksempler på "flinke" barn som får sjokk når de flytter for seg selv og begynner på høyere utdanning. Der må de nemlig ta ansvar for hva de skal lese selv. Det er ingen som gir dem ukeplaner, og det er ingen foreldre som leser på "Fronter" el.l. for dem og forteller hva de skal gjøre.''

Jeg er mor til en 17-åring som går i andre klasse på viderefående og som bor over 20 mil hjemmefra på hybel. Dette barnet har hatt ukeplaner/periodeplaner i hele sin skoletid, og vi foreldre har hatt tilgang. Jeg kan ikke se at det har skadet mitt barns selvstendighet.

''Når det er sagt så er jeg selvsagt klar over at det er barn som er mindre modne og barn som er mer modne også i 14-års alderen. Men betyr det at vi ikke skal hjelpe dem å modnes?''

JO, og kanskje de trenger litt hjelp til å strukturere lekser og tid? Mener du virkelig at hvis foreldre sjekker lekser/sørger for at ungdommene får gjort lekser når ungdommene går i 9. klasse så blir de uselvstendige for alltid? I min verden er det omvendt. Når foreldrene bryr seg, så lærer ungene å bry seg de også.

''Jeg kritiserer ikke trådstarter, bare undres over utviklingen. Hvorfor er 14.-åringer mer umodne i dag enn de var for 30 år siden?''

Er de det da? I min skoletid så fantes det barn som ikke skrev opp leksene. Noen benyttet "friheten" til å la være å skrive opp, og la være å gjøre lekser. Foreldrene hadde ingen mulighet for å sjekke, bortsett fra evt nedsatt karakter i orden. Og den kom til jul og sommerferien, så vidt jeg husker. Og så var det vel en samtale eller to i året.

Den gangen var det også fremdeles muligheter for ungdommer som meldte seg ut av skolen til å få jobb. Noen av dem jeg gikk i klasse med og som ga blaffen, fikk seg jobb rett etter ungdomsskolen. Disse mulighetene er ikke i like stor grad til stede nå. I hvert fall ikke her jeg bor.

''Og når du kommenterer at skolen skal være for de mindre ansvarsfulle, så tror jeg du må se litt på skolen. Er det noen som får skolen tilpasset, så er det i høyere grad de som sliter, og i mindre grad de som trenger større utfordringer.''

Eller kanskje du må se litt på skolen. Som frosken allerede har sagt er skolen tilpasset de middels flinke til litt over middels flinke jentene.

Veldig godt innlegg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du velger også å trekke ut litt her og litt der.

Jeg har ikke noe prinsippielt i mot ukeplaner - har aldri sagt det. Men jeg mener at mange syr for myke puter under armene på barna sine.

Ukeplaner er en ting, som sammen med mye annet, gjør barna mindre selvstendige - på visse områder.

Jeg blir veldig overrasket når 14-åringer ikke klarer å skrive ned leksene sine, og er helt avhengig av ferdige ukeplaner for å klare å gjøre lekser.

Men, jeg ser det positive med ukeplaner. Det å kunne planlegge lekselesingen sin i løpet av uka er veldig bra, da mange barn har mye å gjøre i løpet av ukedagene.

Min kritikk går ikke på ukeplaner i særdeleshet, men på alle de putene vi syr under armene på barna våre.

Jeg tror nemlig ikke at dagens barn og unge er mindre ansvarsfulle enn de var for 30 år siden - de får bare ikke anledning til å være det i samme grad.

''Jeg blir veldig overrasket når 14-åringer ikke klarer å skrive ned leksene sine, og er helt avhengig av ferdige ukeplaner for å klare å gjøre lekser. ''

Det var nettopp dette som var utgangspunktet for denne tråden.

Det jeg reagerer aller mest på er når du sier

''Men hvem skal skolen være for da? Skal den bare være for de som ikke klarer å ta ansvar for seg selv? Skal de som har mulighet til å bli selvstendige frarøves den muligheten?''

Det gjenspeiler en holdning som jeg dessverre synes er et langt større problem en "curlingforeldrene" du sikter til, nemlig en holdning som ikke ser det som skolens oppgave å utjevne forskjeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Du velger også å trekke ut litt her og litt der.

Jeg har ikke noe prinsippielt i mot ukeplaner - har aldri sagt det. Men jeg mener at mange syr for myke puter under armene på barna sine.

Ukeplaner er en ting, som sammen med mye annet, gjør barna mindre selvstendige - på visse områder.

Jeg blir veldig overrasket når 14-åringer ikke klarer å skrive ned leksene sine, og er helt avhengig av ferdige ukeplaner for å klare å gjøre lekser.

Men, jeg ser det positive med ukeplaner. Det å kunne planlegge lekselesingen sin i løpet av uka er veldig bra, da mange barn har mye å gjøre i løpet av ukedagene.

Min kritikk går ikke på ukeplaner i særdeleshet, men på alle de putene vi syr under armene på barna våre.

Jeg tror nemlig ikke at dagens barn og unge er mindre ansvarsfulle enn de var for 30 år siden - de får bare ikke anledning til å være det i samme grad.

Vi snakkes når gutten din er blitt litt eldre, kanskje? ;)

Blant tiåringer er i hvertfall de fleste jenter langt mer etterettelige mhp lekser enn gutter - antar det er slik når de er 14 også.

(hilsen en som ofte må spørre podens klassevenninner om leksene - som han ikke kan huske de har fått beskjed om overhodet... (de gangene de får noe utenom uleplanen)).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du velger også å trekke ut litt her og litt der.

Jeg har ikke noe prinsippielt i mot ukeplaner - har aldri sagt det. Men jeg mener at mange syr for myke puter under armene på barna sine.

Ukeplaner er en ting, som sammen med mye annet, gjør barna mindre selvstendige - på visse områder.

Jeg blir veldig overrasket når 14-åringer ikke klarer å skrive ned leksene sine, og er helt avhengig av ferdige ukeplaner for å klare å gjøre lekser.

Men, jeg ser det positive med ukeplaner. Det å kunne planlegge lekselesingen sin i løpet av uka er veldig bra, da mange barn har mye å gjøre i løpet av ukedagene.

Min kritikk går ikke på ukeplaner i særdeleshet, men på alle de putene vi syr under armene på barna våre.

Jeg tror nemlig ikke at dagens barn og unge er mindre ansvarsfulle enn de var for 30 år siden - de får bare ikke anledning til å være det i samme grad.

Den skolen trådstarter omtaler, er jo tydeligvis enig med deg. Der vil de at ungdommene skal skrive ned leksene, for det burde ikke være noe problem.

Men så viser det seg at for noen er det enten a) et problem allikevel eller B) en kjærkommen mulighet for å snike seg unna leksene. For meg og mange andre kommer ikke dette som en bombe, men det er en annen diskusjon. Jeg tror nok de aller fleste er i stand til å skrive ned leksene, men de velger å tenke på noe annet når det burde gjøres. Mange tenåringer er faktisk slik.

Når leksene er hemmelige for andre enn de som kan lese dem på tavla, har ikke foreldrene noen mulighet for å gjøre det som skal til for å få ungene til å gjøre leksene. Hvis det hadde ligget ukeplaner på nett, hadde de hatt en sjanse til å gjøre noe litt mer konstruktivt og konkret enn å mase om at lekser er viktige og du burde ha skrevet dem ned. Så kunne man lirket og lurt den sløve fjortisen over i en mer selvstendig og aktiv rolle.

Om skolen hadde valgt å tilby foreldrene dette hjelpemiddelet, hadde jeg ikke oppfattet den som dillete av den grunn. Men det forutsetter at målet er å få ungdommene til å gjøre skolearbeidet. Signaler om at de burde være mer modne, voksne og selvstendige tror jeg faktisk ungdomsskoleelever mottar allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den skolen trådstarter omtaler, er jo tydeligvis enig med deg. Der vil de at ungdommene skal skrive ned leksene, for det burde ikke være noe problem.

Men så viser det seg at for noen er det enten a) et problem allikevel eller B) en kjærkommen mulighet for å snike seg unna leksene. For meg og mange andre kommer ikke dette som en bombe, men det er en annen diskusjon. Jeg tror nok de aller fleste er i stand til å skrive ned leksene, men de velger å tenke på noe annet når det burde gjøres. Mange tenåringer er faktisk slik.

Når leksene er hemmelige for andre enn de som kan lese dem på tavla, har ikke foreldrene noen mulighet for å gjøre det som skal til for å få ungene til å gjøre leksene. Hvis det hadde ligget ukeplaner på nett, hadde de hatt en sjanse til å gjøre noe litt mer konstruktivt og konkret enn å mase om at lekser er viktige og du burde ha skrevet dem ned. Så kunne man lirket og lurt den sløve fjortisen over i en mer selvstendig og aktiv rolle.

Om skolen hadde valgt å tilby foreldrene dette hjelpemiddelet, hadde jeg ikke oppfattet den som dillete av den grunn. Men det forutsetter at målet er å få ungdommene til å gjøre skolearbeidet. Signaler om at de burde være mer modne, voksne og selvstendige tror jeg faktisk ungdomsskoleelever mottar allikevel.

Signeres :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...