Gå til innhold

Et hjertesukk ang lekser, 9 klasse


Ferskenblomst

Anbefalte innlegg

''På den annen side tenker jeg at når man går i 9.klasse, så må man lære å ta ansvar selv. Jeg har også en 9.klassing, og sjekker aldri leksene hennes med mindre hun ber meg om hjelp. Jeg har sagt at så lenge jeg er i dialog med kontaktlæreren hennes (foreldresamtaler) og kontaktlærer forteller at hun alltid gjør leksene sine, og så lenge karakterene hennes er gode, så overlater jeg ansvaret for leksene til henne alene. Hvis jeg får negative tilbakemeldinger fra læreren, så vil jeg kreve å få sjekke over leksene hennes - noe hun selvsagt ikke ønsker ;)

''

Jeg synes også at de fleste skal få ta ansvaret for leksearbeidet sitt selv. Problemet oppstår etter min oppfatning nettopp når det gis tilbakemelding fra skolen om at lekser droppes/glemmes; det er vanskelig å følge opp på en konstruktiv måte uten at ukeplanene er tilgjengelige. Ved tilgjengelige ukeplaner så kan foreldre hjelpe til med strukturering av uka slik at det settes av nok tid til å gjøre lekser, samt at ting gjøres i rimelig god tid før det skal være ferdig.

'' Ved tilgjengelige ukeplaner så kan foreldre hjelpe til med strukturering av uka slik at det settes av nok tid til å gjøre lekser, samt at ting gjøres i rimelig god tid før det skal være ferdig.''

Kan jeg ansette noen til aa gjoere dette med universitetstudiene mine? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 112
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • frosken

    21

  • jubalong70

    17

  • laban

    6

  • mariaflyfly

    6

Gjest mamma til jente med adhd...

''Hvorfor må foreldrene gjøre det nå? Gjør vi ungene våre for uselvstendige?

Må understreke at jeg ikke har barn i ungdomsskolen enda (eldstemann starter der til høsten). Men, allerede nå holder jeg meg unna barnas lekser så sant de ikke spør om hjelp.''

De faglige kravene er tøffere enn de var for 20-30 år siden. Det er også mye vanskeligere å klare seg etter obligatorisk skolegang uten at man har fått rimelig godt utbytte. Dermed finner jeg det rimelig at foreldre ønsker å følge opp lekser dersom de har avkom som enten periodevis er slappe eller evt. strever faglig. Å kun si at det er deres eget ansvar, har ikke nødvendigvis en type effekt som gjør at de ikke blir hengende etter i urimelig grad.

Det blir litt som på de fleste andre områder. Det at ens egne barn ikke strever med noe en annen strever med, betyr ikke at grunnen til det er at en selv har gjort alt riktig og de andre foreldrene feil. Unger er og blir forskjellige på uhyre mange måter.

Hm - mitt inntrykk er motsatt - at de faglige kravene er mindre nå.... Har en gutt i 10..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mamma til jente med adhd...

Jeg syns at det er altfor mye fokus i småskolen på at leksene er foreldrenes ansvar. Hadde man lært opp barna allerede fra 1 klasse til at leksene var deres ansvar (slik som da vi gikk på skolen) så hadde ikke dette kommet som noe sjokk på dem da de ble eldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''På den annen side tenker jeg at når man går i 9.klasse, så må man lære å ta ansvar selv. Jeg har også en 9.klassing, og sjekker aldri leksene hennes med mindre hun ber meg om hjelp. Jeg har sagt at så lenge jeg er i dialog med kontaktlæreren hennes (foreldresamtaler) og kontaktlærer forteller at hun alltid gjør leksene sine, og så lenge karakterene hennes er gode, så overlater jeg ansvaret for leksene til henne alene. Hvis jeg får negative tilbakemeldinger fra læreren, så vil jeg kreve å få sjekke over leksene hennes - noe hun selvsagt ikke ønsker ;)

''

Jeg synes også at de fleste skal få ta ansvaret for leksearbeidet sitt selv. Problemet oppstår etter min oppfatning nettopp når det gis tilbakemelding fra skolen om at lekser droppes/glemmes; det er vanskelig å følge opp på en konstruktiv måte uten at ukeplanene er tilgjengelige. Ved tilgjengelige ukeplaner så kan foreldre hjelpe til med strukturering av uka slik at det settes av nok tid til å gjøre lekser, samt at ting gjøres i rimelig god tid før det skal være ferdig.

Det er jeg helt enig i, og derfor tenker jeg at man som forelder dermed kan be om et personlig samarbeid med lærer mht info ang leksene når man opplever at ens eget barn ikke er moden nok for å kunne ta dette ansvaret selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns at det er altfor mye fokus i småskolen på at leksene er foreldrenes ansvar. Hadde man lært opp barna allerede fra 1 klasse til at leksene var deres ansvar (slik som da vi gikk på skolen) så hadde ikke dette kommet som noe sjokk på dem da de ble eldre.

Barna får jo ikke beskjed om at leksene er foreldrenes ansvar? Foreldrene er ansvarlige for å følge opp og tilrettelegge for at barna gjør leksene sine. Noe annet ville jo bare være merkelig.... det er grenser for hvor mye ansvar en lærer skal ta også, og leksene gjøres i hjemmet. Foreldrene MÅ på banen uansett - selvsagt!

Jeg tror forøvrig ikke elevene tok større ansvar for egen leksegjøring den gangen vi var små ;) (jeg er 41 år gammel)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Antar at ditt årskull fulgte læreplanen M87. Uten at jeg kan klare å dokumentere det på stående fot, så er jeg rimelig sikker på at de faglige kravene er høyere etter nåværende læreplan. Hvis man f.eks. ser på læreplanen i norsk, så mener jeg at forskjellene er slående.

Tja... på den annen side slipper man idag å pugge årstall og salmevers ;)

Dessuten er dagens elever generelt langt mer smarte og reflekterte enn vi var på samme alder... det er iallefall min personlige erfaring ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antar at ditt årskull fulgte læreplanen M87. Uten at jeg kan klare å dokumentere det på stående fot, så er jeg rimelig sikker på at de faglige kravene er høyere etter nåværende læreplan. Hvis man f.eks. ser på læreplanen i norsk, så mener jeg at forskjellene er slående.

Du har helt rett. I norskfaget skriver ikke elevene lenger mest for å jobbe med det rent formelle (rettskriving og skriftspråklige særtrekk), som stod sentralt i M87, men mer for å jobbe med innhold og tekstutvikling. Den andre store forskjellen går på måten elevene nå læres til å bruke skrivingen som kommunikasjon, både med lærere, men også medelever. Dette gir seg først og fremst til kjenne gjennom arbeid med responsgrupper i prosessorientert skrivemetodikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''De faglige kravene er tøffere enn de var for 20-30 år siden.''

Er de? Jeg kan ikke se noe særlig forskjell fra guttungens (8. klasse) pensum og det pensum jeg mener å huske at jeg hadde på ungdomsskolen for 30 år siden. Litt andre arbeidsmåter, men faglig ikke stor forskjell.

Det er jo et hav av forskjell i skolen fra du og jeg gikk der og fram til nå! Elevene blir introdusert for stadig mer avanserte temaer og metoder på et langt tidligere tidspunkt enn før. Det stilles også lagt mer krav til elevenes egne refleksjoner enn bare gjengivelse av fakta, det er gjennomgående for alle fag. Slik var det jo ikke før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mamma til jente med adhd

Barna får jo ikke beskjed om at leksene er foreldrenes ansvar? Foreldrene er ansvarlige for å følge opp og tilrettelegge for at barna gjør leksene sine. Noe annet ville jo bare være merkelig.... det er grenser for hvor mye ansvar en lærer skal ta også, og leksene gjøres i hjemmet. Foreldrene MÅ på banen uansett - selvsagt!

Jeg tror forøvrig ikke elevene tok større ansvar for egen leksegjøring den gangen vi var små ;) (jeg er 41 år gammel)

Jeg fikk aldri hjelp med leksene - på skolen var læreren knallhard på at det var våres ansvar fra dag 1.

Jeg er 39 år.

Datteren min på 9 har kommet med fler utsagn som tydelig viser at lærerne har sagt at leksene er foreldrenes ansvar. Så jo - elevene får også med seg det.

Nå hadde verken jeg eller barna mine noengang hatt problemer med lekser (heldigvis).

Jeg lærer opp barna til mest mulig selv å ta ansvar for leksene og arbeide bra. Men mener jo at de ikke burde hatt lekser i det hele tatt da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

''De faglige kravene er tøffere enn de var for 20-30 år siden.''

Er de? Jeg kan ikke se noe særlig forskjell fra guttungens (8. klasse) pensum og det pensum jeg mener å huske at jeg hadde på ungdomsskolen for 30 år siden. Litt andre arbeidsmåter, men faglig ikke stor forskjell.

Stusser over det du sier her, og lurer på når det i så fall stanser opp.

F.eks. holder tiåringen min nå på med geometri og f.eks. bergninger av vinkler i trekanter, samt beregning av omkrets i sirkler etc. Jeg immbiller meg at vi ikke drev med slikt før på ungdomsskolen eller evt i 6. klasse (niårig skole).

Også i norsk mener jeg de ligger langt foran - jeg skrev sammendrag ved hjelp av nøkkelord i femte, tror jeg (selv om jeg i femte var ett år eldre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når 99% av andre skoler klarer å sette opp ukes plan eller 14 dagers plan bør denne skolen også klare det. Kanskje du skal be om et møte med lærer og rektor? Fau er jo foreldrerepresentanene så de kan man jo også høre med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk aldri hjelp med leksene - på skolen var læreren knallhard på at det var våres ansvar fra dag 1.

Jeg er 39 år.

Datteren min på 9 har kommet med fler utsagn som tydelig viser at lærerne har sagt at leksene er foreldrenes ansvar. Så jo - elevene får også med seg det.

Nå hadde verken jeg eller barna mine noengang hatt problemer med lekser (heldigvis).

Jeg lærer opp barna til mest mulig selv å ta ansvar for leksene og arbeide bra. Men mener jo at de ikke burde hatt lekser i det hele tatt da.

''Jeg fikk aldri hjelp med leksene - på skolen var læreren knallhard på at det var våres ansvar fra dag 1''

Jeg jobber i år i en førsteklasse. Det er ikke mer enn et par uker siden kontaktlæreren tok opp lekser med elevene - det ble sagt at mamma og pappa skal hjelpe til med å passe på at leksene blir gjort når man går i første klasse, men at når de får trent seg på dette, så må de ansvar selv for at leksene blir gjort. (Elever begynner idag også et år senere på skolen....)

''Datteren min på 9 har kommet med fler utsagn som tydelig viser at lærerne har sagt at leksene er foreldrenes ansvar. Så jo - elevene får også med seg det.''

På tide å ta opp dette med læreren? Lærere er ingen ensartet "rase" som sier det samme ;)

''Jeg lærer opp barna til mest mulig selv å ta ansvar for leksene og arbeide bra. Men mener jo at de ikke burde hatt lekser i det hele tatt da.''

Samme som her hjemme med mine tre barn:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barna får jo ikke beskjed om at leksene er foreldrenes ansvar? Foreldrene er ansvarlige for å følge opp og tilrettelegge for at barna gjør leksene sine. Noe annet ville jo bare være merkelig.... det er grenser for hvor mye ansvar en lærer skal ta også, og leksene gjøres i hjemmet. Foreldrene MÅ på banen uansett - selvsagt!

Jeg tror forøvrig ikke elevene tok større ansvar for egen leksegjøring den gangen vi var små ;) (jeg er 41 år gammel)

I forhold til det trådstarter skriver, så tok i alle fall vi større ansvar. Fra tidlig på barneskolen måtte vi selv skrive ned leksene i en leksebok. Dette ba læreren oss gjøre. Etterhvert som vi kom i de høyere klassene på barneskolen, behøvde ikke læreren gjøre mer enn å skrive leksene på tavla, og si at dette er leksene. Så skrev vi dem ned.

På ungdomsskolen begynte vi med de flotte Skoledagbøkene. Leksene ble notert ned der. Noen lærere minnet oss kanskje på å skrive det ned, men det var nok ikke normen.

Fra å ha fått mulighet til å notere ned leksene til å faktisk gjøre det, der var det nok individuelle forskjeller :)

Hvor mye foreldrene engasjerte seg var sikkert også forskjellig. Da jeg gikk på ungdomsskolen var ikke foreldrene mine involvert i leksene med mindre jeg ba om hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'' Ved tilgjengelige ukeplaner så kan foreldre hjelpe til med strukturering av uka slik at det settes av nok tid til å gjøre lekser, samt at ting gjøres i rimelig god tid før det skal være ferdig.''

Kan jeg ansette noen til aa gjoere dette med universitetstudiene mine? ;)

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hvorfor må foreldrene gjøre det nå? Gjør vi ungene våre for uselvstendige?

Må understreke at jeg ikke har barn i ungdomsskolen enda (eldstemann starter der til høsten). Men, allerede nå holder jeg meg unna barnas lekser så sant de ikke spør om hjelp.''

De faglige kravene er tøffere enn de var for 20-30 år siden. Det er også mye vanskeligere å klare seg etter obligatorisk skolegang uten at man har fått rimelig godt utbytte. Dermed finner jeg det rimelig at foreldre ønsker å følge opp lekser dersom de har avkom som enten periodevis er slappe eller evt. strever faglig. Å kun si at det er deres eget ansvar, har ikke nødvendigvis en type effekt som gjør at de ikke blir hengende etter i urimelig grad.

Det blir litt som på de fleste andre områder. Det at ens egne barn ikke strever med noe en annen strever med, betyr ikke at grunnen til det er at en selv har gjort alt riktig og de andre foreldrene feil. Unger er og blir forskjellige på uhyre mange måter.

Joda, jeg ser det. Men, jeg har likvel tro på å gradvis gjøre ungene våre mer selvstendige.

Det jeg ser, er at barn i 6-7. klasse ikke blir gitt ansvar for å få med seg gymklær. Hvorfor ikke?

De blir ikke gitt ansvar for å lage egen frokost og skolemat. Hvorfor ikke?

Barn blir ikke gitt ansvar for å komme seg til og fra skolen alene. Hvorfor ikke?

Og nå skal de heller ikke få lov til å få ansvar for egen læring heller.

Selvsagt er det individuelle forskjeller. Selvsagt er det noen som må veiledes mer og noen som må veiledes mindre. Men mener du, ærlig talt, at jenter og gutter som er 14 år gamle ikke bør kunne ta det ansvaret det er å, i hovedsak, gjøre lekser?

Jeg mener vi som foreldre godt kan minne dem på det, selvsagt skal hjelpe når de trenger det, og absolutt være i dialog med lærer når det er problemer. Men, den 14-åringen skal om 2 år begynne på videregående. Noen av dem skal da flytte på hybel. Skal de da ikke ha lært å ta ansvar selv i det hele tatt?

Og hva når de evt. begynner på høyere utdanning. Skal vi som foreldre fortsatt ringe dem og si: "Har du studert nok i dag, nå da?"

Ja, jeg setter ting litt på spissen, men jeg blir litt forbauset over i hvor stor grad noen mener vi skal dulle med barna våre.

Vår oppgave som foreldre er å oppdra gode voksne. Og gode voksne tar ansvar for seg selv innenfor de rammene de har. Noen trenger også som voksne noe hjelp, andre gjør det ikke. Hvorfor frata alle muligheten til å gradvis bli selvhjulpne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... på den annen side slipper man idag å pugge årstall og salmevers ;)

Dessuten er dagens elever generelt langt mer smarte og reflekterte enn vi var på samme alder... det er iallefall min personlige erfaring ;)

''Dessuten er dagens elever generelt langt mer smarte og reflekterte enn vi var på samme alder... det er iallefall min personlige erfaring ;)''

Det er jeg enig i! :o) I tillegg synes jeg de lærer mer fornuftige og nyttige ting i dag enn det vi gjorde, men jeg er fremdeles ikke helt enig i at det er faglig tyngre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men hvem skal skolen være for da? Skal den bare være for de som ikke klarer å ta ansvar for seg selv? Skal de som har mulighet til å bli selvstendige frarøves den muligheten?

Jeg ser dilemmaet altså, men akkurat det å lære barna å skrive ned leksene kan da ikke være det store problemet. Problemet vil jo heller være, som det også har vært, at noen ikke gidder å gjøre leksene.''

Også jeg som trodde det var meningen at skolen skulle være der for alle elevene, både de pliktoppfyllende og de halvsløve...

En ting er at det er ganske lett å få unger i barneskolen til å gjøre det læreren sier - ene og alene fordi læreren sier det - ungdom har sjelden samme gleden av å glede sine lærere.

Allerede da jeg gikk på ungdomsskolen, var det velkjent at elevene det midterste året ofte var svært slappe. Oppfølgning hjemmefra var ofte det som avgjorde hvem som begynte på det siste året med store huller faglig.

Jeg er så enig, 9.klassinger er nok de mest sløve elevene av alle. Men, jeg synes ikke det fritar dem for å kunne klare å skrive ned leksene sine :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Dessuten er dagens elever generelt langt mer smarte og reflekterte enn vi var på samme alder... det er iallefall min personlige erfaring ;)''

Det er jeg enig i! :o) I tillegg synes jeg de lærer mer fornuftige og nyttige ting i dag enn det vi gjorde, men jeg er fremdeles ikke helt enig i at det er faglig tyngre.

Jeg tror vel egentlig ikke det er faglig tyngre på skolen idag - vil tro det er det samme, ut fra hva man kan forvente av dagens barn.

Vi kan faktisk forvente mer av barn idag, nettopp fordi de i utgangspunktet kan så mye mer enn det vi gjorde på samme alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg ser det. Men, jeg har likvel tro på å gradvis gjøre ungene våre mer selvstendige.

Det jeg ser, er at barn i 6-7. klasse ikke blir gitt ansvar for å få med seg gymklær. Hvorfor ikke?

De blir ikke gitt ansvar for å lage egen frokost og skolemat. Hvorfor ikke?

Barn blir ikke gitt ansvar for å komme seg til og fra skolen alene. Hvorfor ikke?

Og nå skal de heller ikke få lov til å få ansvar for egen læring heller.

Selvsagt er det individuelle forskjeller. Selvsagt er det noen som må veiledes mer og noen som må veiledes mindre. Men mener du, ærlig talt, at jenter og gutter som er 14 år gamle ikke bør kunne ta det ansvaret det er å, i hovedsak, gjøre lekser?

Jeg mener vi som foreldre godt kan minne dem på det, selvsagt skal hjelpe når de trenger det, og absolutt være i dialog med lærer når det er problemer. Men, den 14-åringen skal om 2 år begynne på videregående. Noen av dem skal da flytte på hybel. Skal de da ikke ha lært å ta ansvar selv i det hele tatt?

Og hva når de evt. begynner på høyere utdanning. Skal vi som foreldre fortsatt ringe dem og si: "Har du studert nok i dag, nå da?"

Ja, jeg setter ting litt på spissen, men jeg blir litt forbauset over i hvor stor grad noen mener vi skal dulle med barna våre.

Vår oppgave som foreldre er å oppdra gode voksne. Og gode voksne tar ansvar for seg selv innenfor de rammene de har. Noen trenger også som voksne noe hjelp, andre gjør det ikke. Hvorfor frata alle muligheten til å gradvis bli selvhjulpne?

Et godt innlegg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...