Gå til innhold

Er det ikke rart?


Gjest maiapril

Anbefalte innlegg

''Kristne, som gruppe, er det klart største trossamfunnet i Norge.''

Ja, sikkert hvis en regner med alle som er medlem i ulike kirkesamfunn, men som ikke tror. Den største gruppen av disse er de som står oppført som medlemmer i "Statskirka".

Selv synes jeg det er tåpelig å være medlem av et kirkesamfunn når en ikke tror på Gud. Det virker som om mange ikke bruker hodet og tenker selv. Istedet følger de tradisjoner som har vært vanlig i generasjoner før dem. Til dags dato bærer folk barna sine til dåpen, ungdom konfirmerer seg, voksne gifter seg, og dette i Kirken hvis grunnleggelse er basert på kristendommen, -som de ikke tror på! Merkelig fenomen! Like merkelig blir det når medlemmer av Kirken (som ikke selv er kristne) kritiserer andre kristne for deres tro.

Så hvis alle som ikke tror på Gud melder seg ut av Kirken vil dine 90% bli mye, mye lavere. Jeg vil spå 30-40%. Kanskje til og med det er et for høyt tall. Enda færre blir det på sikt når folk lar være å følge tradisjoner, men bruker hodet, tenker selv og lar være å bære barna sine til dåpen. "Heldigvis" ser det ut til at det er den veien det går nå.

Det å være "kristen" i dag er ikke lenger ensbetydende med å bo i et "kristent land", være døpt og konfirmert, men at en faktisk _tror_ på Gud og hans frelse Kristus. Det skillet måtte komme, er kommet et stykke på vei allerede, og det vil komme til å bli et enda tydeligere skille framover.

Det går jo knapt an å komme seg ut. Dattera mi er ikke døpt, ikke konfirmert, men står der likevel fordi jeg ikke har meldt meg ut. Faren hennes har aldri vært medlem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 258
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    57

  • trollemor;o)

    11

  • Bookworm

    6

  • Katt-ja

    5

Mest aktive i denne tråden

Gjest maiapril

Det går jo knapt an å komme seg ut. Dattera mi er ikke døpt, ikke konfirmert, men står der likevel fordi jeg ikke har meldt meg ut. Faren hennes har aldri vært medlem.

Hmm... Jeg har selv hørt om slikt. Her trengs det lovendring til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Kristne, som gruppe, er det klart største trossamfunnet i Norge.''

Ja, hvis en som sagt teller med dem som ikke tror, men som likevel er med i et kirkesamfunn.

''En påstand om at de blir "mobbet" generelt faller på sin egen urimelighet - det er et forsøk på å tilrane seg martyrrollen.''

Du tar feil.

''For å sammenligne - ingen sier at kristne ikke skal få gifte seg, ikke skal ha samme rettigheter, ikke skal få adoptere barn, osv.''

Nei, det skulle vel bare mangle!

''Nei, det skulle vel bare mangle!''

Nettopp.

Mener du at homofile skal ha like rettigheter - kunne gifte seg, adoptere barn, osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest maiapril

''Nei, det skulle vel bare mangle!''

Nettopp.

Mener du at homofile skal ha like rettigheter - kunne gifte seg, adoptere barn, osv?

Vil ikke svare for jeg vil ikke starte en nye heftig diskusjon med deg. (Når det er sagt, kan du vel selv tenke deg hva mitt svar på spørsmålet ditt er). ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Kristne, som gruppe, er det klart største trossamfunnet i Norge.''

Ja, sikkert hvis en regner med alle som er medlem i ulike kirkesamfunn, men som ikke tror. Den største gruppen av disse er de som står oppført som medlemmer i "Statskirka".

Selv synes jeg det er tåpelig å være medlem av et kirkesamfunn når en ikke tror på Gud. Det virker som om mange ikke bruker hodet og tenker selv. Istedet følger de tradisjoner som har vært vanlig i generasjoner før dem. Til dags dato bærer folk barna sine til dåpen, ungdom konfirmerer seg, voksne gifter seg, og dette i Kirken hvis grunnleggelse er basert på kristendommen, -som de ikke tror på! Merkelig fenomen! Like merkelig blir det når medlemmer av Kirken (som ikke selv er kristne) kritiserer andre kristne for deres tro.

Så hvis alle som ikke tror på Gud melder seg ut av Kirken vil dine 90% bli mye, mye lavere. Jeg vil spå 30-40%. Kanskje til og med det er et for høyt tall. Enda færre blir det på sikt når folk lar være å følge tradisjoner, men bruker hodet, tenker selv og lar være å bære barna sine til dåpen. "Heldigvis" ser det ut til at det er den veien det går nå.

Det å være "kristen" i dag er ikke lenger ensbetydende med å bo i et "kristent land", være døpt og konfirmert, men at en faktisk _tror_ på Gud og hans frelse Kristus. Det skillet måtte komme, er kommet et stykke på vei allerede, og det vil komme til å bli et enda tydeligere skille framover.

Uansett om det er 30% eller 50% så er det fremdeles en meget stor gruppe, og ikke en gruppe som blir mobbet. Det er dog ofte martyrfakter ute og går.

Til sammenligning så er denne gruppen veldig mange ganger større enn den nest største gruppen (humanister), og 20-40 ganger større enn muslimer, for eksempel.

====

Du er på et diskusjonsforum. Der må du regne med, og tåle, at folk er uenig med deg.

Det er ikke "mobbing", det er uenighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest maiapril

Uansett om det er 30% eller 50% så er det fremdeles en meget stor gruppe, og ikke en gruppe som blir mobbet. Det er dog ofte martyrfakter ute og går.

Til sammenligning så er denne gruppen veldig mange ganger større enn den nest største gruppen (humanister), og 20-40 ganger større enn muslimer, for eksempel.

====

Du er på et diskusjonsforum. Der må du regne med, og tåle, at folk er uenig med deg.

Det er ikke "mobbing", det er uenighet.

''Det er ikke "mobbing", det er uenighet.''

Ok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil ikke svare for jeg vil ikke starte en nye heftig diskusjon med deg. (Når det er sagt, kan du vel selv tenke deg hva mitt svar på spørsmålet ditt er). ;)

Nettopp.

Så du vil ha rettigheter til deg, som du ikke vil at andre skal ha.

Og så klager du over at du (!) blir mobbet fordi folk er uenig med deg og kritiserer synspunktene dine???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest maiapril

Nettopp.

Så du vil ha rettigheter til deg, som du ikke vil at andre skal ha.

Og så klager du over at du (!) blir mobbet fordi folk er uenig med deg og kritiserer synspunktene dine???

Vel, jeg sa vel ikke direkte at _jeg_ ble mobbet. Men at det var kristne som gruppe og som enkeltindivid som hadde lettere for å bli mobbet enn homofile.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg sa vel ikke direkte at _jeg_ ble mobbet. Men at det var kristne som gruppe og som enkeltindivid som hadde lettere for å bli mobbet enn homofile.

Overhodet ikke. Det er ikke tilfelle i noe land.

Homofile blir mobbet, trakassert, diskriminert og drept i langt større antall enn hva som skjer med kristne.

Og i svært mange tilfeller er det faktisk kristne som utfører mobbingen og trakasseringen, uten at andre kristne skal holdes ansvarlige for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JayceB

''Det er letter å komme ut av skapet som homofil enn som kristen.''

Nei, det er fortsatt for mange svært vanskelig og i visse tilfeller helt umulig å stå åpent frem som homofil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Louis Cyphre

Med tanke på hva du selv har skrevet om homofile, så er dette et "merkelig" innlegg.

Videre: siden ca 90% av den norske befolkningen er medlem i et kristent trossamfunn er påstander om mobbing åpenbart tull, og å lage en falsk offer-mentalitet.

Du blir ikke "diskriminert" bare fordi du blir motsagt når du vil diskriminere homofile.

''siden ca 90% av den norske befolkningen er medlem i et kristent trossamfunn''

De betyr ikke at 90% av befolkningen er kristne, men at de er tvansinnmeldt i statkirken og ikke har giddet å melde seg ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest maiapril

Nettopp.

Så du vil ha rettigheter til deg, som du ikke vil at andre skal ha.

Og så klager du over at du (!) blir mobbet fordi folk er uenig med deg og kritiserer synspunktene dine???

''Så du vil ha rettigheter til deg, som du ikke vil at andre skal ha.''

Dessuten skal de få godkjent sine "rettigheter" når andre små grupper ikke får det? F.eks. de funksjonshemmede? De har ikke kommet i mål med sine krav de heller. Hvorfor står ikke folk mer opp for dem? Hvorfor er det ikke politiske grupper og partier som heier frem deres rettigheter? Det er da mer naturlig og stuerent enn at man står å heier fram seksuelle perversiteter og attpåtil krever like rettigheter for dem som for heterofile.

Sånn, nå gidder jeg ikke mer. Ferdig. Punktum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest maiapril

''Det er letter å komme ut av skapet som homofil enn som kristen.''

Nei, det er fortsatt for mange svært vanskelig og i visse tilfeller helt umulig å stå åpent frem som homofil.

Det er det nok for den enkelt kristne også, enkelte steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest maiapril

''siden ca 90% av den norske befolkningen er medlem i et kristent trossamfunn''

De betyr ikke at 90% av befolkningen er kristne, men at de er tvansinnmeldt i statkirken og ikke har giddet å melde seg ut.

''De betyr ikke at 90% av befolkningen er kristne, men at de er tvansinnmeldt i statkirken og ikke har giddet å melde seg ut.''

Nemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det nok for den enkelt kristne også, enkelte steder.

Nå bedriver du martyr-rollen.

Det er ingen steder i verden hvor det er verre å være kristen enn å være åpen homofil.

Det du gjør er bare å vise hvor lite du vet om trakassering av homofile. Ikke overraskende, med tanke på hva du tidligere har skrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''siden ca 90% av den norske befolkningen er medlem i et kristent trossamfunn''

De betyr ikke at 90% av befolkningen er kristne, men at de er tvansinnmeldt i statkirken og ikke har giddet å melde seg ut.

''De betyr ikke at 90% av befolkningen er kristne, men at de er tvansinnmeldt i statkirken og ikke har giddet å melde seg ut. – Louis Cyphre'

Det betyr at de er medlemmer der, at de har en "kristen bakgrunn" og at det er svært lite sannsynlig at de bedriver trakassering av medlemmer av trossamfunn får å være medlem i trosamfunn de selv er medlem av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Så du vil ha rettigheter til deg, som du ikke vil at andre skal ha.''

Dessuten skal de få godkjent sine "rettigheter" når andre små grupper ikke får det? F.eks. de funksjonshemmede? De har ikke kommet i mål med sine krav de heller. Hvorfor står ikke folk mer opp for dem? Hvorfor er det ikke politiske grupper og partier som heier frem deres rettigheter? Det er da mer naturlig og stuerent enn at man står å heier fram seksuelle perversiteter og attpåtil krever like rettigheter for dem som for heterofile.

Sånn, nå gidder jeg ikke mer. Ferdig. Punktum.

Jeg kjenner ingen som ikke mener funksjonshemmede skal ha rettigheter.

Det ble også innlemmet i lovverket i Norge for noen få uker siden.

====

''Det er da mer naturlig og stuerent enn at man står å heier fram seksuelle perversiteter og attpåtil krever like rettigheter for dem som for heterofile.''

Ja, tenk - de vil ha samme rettigheter som deg. Og som du ikke vil gi dem!

Samtidig som du klager over at andre mobber kristne! Du er ikke sann!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hulderen

Er det noen kristne som higer etter martyrrollen så er det jødene. Der er jeg enig.

Det finnes vel noen jøder som har konvertert til kristendom, men det er ikke mange. Det store flertallet av folkegruppen jøder er også jøder av religion.

Om du tror at jødedom er en undergruppe av kristendom, så tar du feil. Det er to ulike relgioner, selv om de første kristne opprinnelig var jøder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Louis Cyphre

''De betyr ikke at 90% av befolkningen er kristne, men at de er tvansinnmeldt i statkirken og ikke har giddet å melde seg ut. – Louis Cyphre'

Det betyr at de er medlemmer der, at de har en "kristen bakgrunn" og at det er svært lite sannsynlig at de bedriver trakassering av medlemmer av trossamfunn får å være medlem i trosamfunn de selv er medlem av.

Det betyr neppe automatisk at de er spesielt religiøse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det betyr neppe automatisk at de er spesielt religiøse.

''Det betyr neppe automatisk at de er spesielt religiøse. – Louis Cyphre''

Nei, men det betyr at det er lite sannsynlig at de mobber folk for å være medlem i samme organisasjon som de selv er medlem i.

Det er heller ingen som mener kristne ikke skal få gifte seg, ikke skal få lov til å ha barn, ikke skal få gå på bestemte strender (Frp), ikke skal ha samme rettigheter som andre, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...