Gå til innhold

Er det ikke rart?


Gjest maiapril

Anbefalte innlegg

Gjest maiapril

Bruker man betegnelsen "å komme ut av skapet" om en kristen? I så tilfelle spår jeg ikke lys fremtid for kristendommen i norge.

''Bruker man betegnelsen "å komme ut av skapet" om en kristen? I så tilfelle spår jeg ikke lys fremtid for kristendommen i norge.''

Nei, det er ikke et allment begrep. Enda. Men den tid kommer nok da det blir flaut og skammelig å si at en er kristen. Den tida har jo allerede begynt, men det blir nok enda verre. Da må de modigste og tøffeste "komme ut av skapet" og stå for det de tror på og vise hvem og hva de er.

tror

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 258
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    57

  • trollemor;o)

    11

  • Bookworm

    6

  • Katt-ja

    5

Mest aktive i denne tråden

Gjest det stemmer ikke....

''De betyr ikke at 90% av befolkningen er kristne, men at de er tvansinnmeldt i statkirken og ikke har giddet å melde seg ut. – Louis Cyphre'

Det betyr at de er medlemmer der, at de har en "kristen bakgrunn" og at det er svært lite sannsynlig at de bedriver trakassering av medlemmer av trossamfunn får å være medlem i trosamfunn de selv er medlem av.

Det er ikke sant - jeg er kristen og får høre nedlatende bemerkninger om det hele tiden. Dette begynner allerede i barneskolen. Selvfølgelig er "mobberne" - de fleste - medlem i statskirken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sant - jeg er kristen og får høre nedlatende bemerkninger om det hele tiden. Dette begynner allerede i barneskolen. Selvfølgelig er "mobberne" - de fleste - medlem i statskirken.

Jeg sier ikke at ingen blir mobbet - folk blir mobbet fordi de har briller, "feil" hudfarge, store sko og alt annet - men det er noe helt annet enn mobbingen som foregår mot homofile.

Det er ingen som mener du ikke skal få gifte deg, siden du er kristen.

Det er ingen som mener du ikke skal få ha barn, siden du er kristen.

Det er ingen som mener at du må holde deg vekke fra bestemte badestrender, siden du er kristen.

Det sagt, selvsagt er det ikke OK å mobbe folk for at de er kristne, muslimer, jøder, ateister, osv.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest det stemmer ikke...

Jeg sier ikke at ingen blir mobbet - folk blir mobbet fordi de har briller, "feil" hudfarge, store sko og alt annet - men det er noe helt annet enn mobbingen som foregår mot homofile.

Det er ingen som mener du ikke skal få gifte deg, siden du er kristen.

Det er ingen som mener du ikke skal få ha barn, siden du er kristen.

Det er ingen som mener at du må holde deg vekke fra bestemte badestrender, siden du er kristen.

Det sagt, selvsagt er det ikke OK å mobbe folk for at de er kristne, muslimer, jøder, ateister, osv.

Med vennlig hilsen

''det er svært lite sannsynlig at de bedriver trakassering av medlemmer av trossamfunn får å være medlem i trosamfunn de selv er medlem av.''

Du skrev dette - og jeg skrev at dette stemmer ikke. Overalt i livet får man negativekommentarer på det hvis man er kristen. Tom selv om man ikke er en "forkynnende" person.

Hvis man ikke totalt isolerer seg blandt kristne da - men det går jo ikke - man er jo i jobb/skole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''det er svært lite sannsynlig at de bedriver trakassering av medlemmer av trossamfunn får å være medlem i trosamfunn de selv er medlem av.''

Du skrev dette - og jeg skrev at dette stemmer ikke. Overalt i livet får man negativekommentarer på det hvis man er kristen. Tom selv om man ikke er en "forkynnende" person.

Hvis man ikke totalt isolerer seg blandt kristne da - men det går jo ikke - man er jo i jobb/skole.

''Overalt i livet får man negativekommentarer på det hvis man er kristen. Tom selv om man ikke er en "forkynnende" person.

Hvis man ikke totalt isolerer seg blandt kristne da - men det går jo ikke - man er jo i jobb/skole.''

Overalt i livet får man negative kommentarer uansett om man er hindu, jøde, muslim, kristen, tror på det flygende spaghettimonsteret eller er ateist. Det er ikke noe spesielt for kristne, og det er overhodet ikke verre for kristne enn for andre.

Og "negative kommentarer" er IKKE det samme som trakassering, og langt mindre den trakasseringen som homofile gjerne utsettes for, og som veldig mange kristne bagatelliserer.

At folk sier seg uenige med kristendommen må du forvente i et demokrati. Det er ikke et teokrati vi bor i. Det er fremdeles langt lettere (i gjennomsnitt) å være kristen enn å inneha noe annet livssyn i Norge.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest det stemmer ikke...

''Overalt i livet får man negativekommentarer på det hvis man er kristen. Tom selv om man ikke er en "forkynnende" person.

Hvis man ikke totalt isolerer seg blandt kristne da - men det går jo ikke - man er jo i jobb/skole.''

Overalt i livet får man negative kommentarer uansett om man er hindu, jøde, muslim, kristen, tror på det flygende spaghettimonsteret eller er ateist. Det er ikke noe spesielt for kristne, og det er overhodet ikke verre for kristne enn for andre.

Og "negative kommentarer" er IKKE det samme som trakassering, og langt mindre den trakasseringen som homofile gjerne utsettes for, og som veldig mange kristne bagatelliserer.

At folk sier seg uenige med kristendommen må du forvente i et demokrati. Det er ikke et teokrati vi bor i. Det er fremdeles langt lettere (i gjennomsnitt) å være kristen enn å inneha noe annet livssyn i Norge.

Med vennlig hilsen

Vel du svarer jo ikke på det jeg skriver (bombe?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel du svarer jo ikke på det jeg skriver (bombe?)

Du spør jo ikke om noe.

Du kommer med påstander, og jeg kommer med motargumenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Jeg er helt enig med Sør: Med tanke på det synet på homofili som du flagger, er dette et sært innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest maiapril

Jeg er helt enig med Sør: Med tanke på det synet på homofili som du flagger, er dette et sært innlegg.

Ja, det må du jo bare synes. Vi har da demokrati og ytringsfrihet her i landet, som også gjelder for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det må du jo bare synes. Vi har da demokrati og ytringsfrihet her i landet, som også gjelder for meg.

''Ja, det må du jo bare synes. Vi har da demokrati og ytringsfrihet her i landet, som også gjelder for meg. – maiapril''

Ingen har sagt at det ikke gjelder deg, men da kan du ikke klage når folk reagerer på utsagnene dine.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest maiapril

''Ja, det må du jo bare synes. Vi har da demokrati og ytringsfrihet her i landet, som også gjelder for meg. – maiapril''

Ingen har sagt at det ikke gjelder deg, men da kan du ikke klage når folk reagerer på utsagnene dine.

Med vennlig hilsen

''Ingen har sagt at det ikke gjelder deg, men da kan du ikke klage når folk reagerer på utsagnene dine.''

Nei, det er sant. Jeg har så utrolig god nytte av å få tilbakemeldinger på sånt som du sier her. Jeg blir mer bevisst, og jeg forsøker å lære. Jeg har lært en del allerede, men har stadig forbedringspotensiale. Alt i alt kan jeg vel si at "jeg er på vei ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Det er selvsagt helt feil å sammenligne dette.... Synes du det hadde vært greit at jeg ble sett ned på/"pepet ut" fordi jeg var døv? Jeg er født døv, akkurat som homofile er født homofile....

Tro er noe helt annet enn en "funksjonshemning"..

(det sagt - kristne skal selvsagt heller ikke bli rakka ned på!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest togli

''Selv er jeg ateist, og kan nok slenge med leppa av og til, ja, men jeg hadde aldri i livet våge å gjøre det samme med homofili.''

Nemlig! Det sier jo litt om hvordan det er blitt her i samfunnet.

Så det er greit å henge ut homofile? *skjønner ingenting*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går jo knapt an å komme seg ut. Dattera mi er ikke døpt, ikke konfirmert, men står der likevel fordi jeg ikke har meldt meg ut. Faren hennes har aldri vært medlem.

Hun kan jo melde seg ut, da. Det krever et lite brev til menigheten, så er det gjort, tar ikke mange minuttene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest maiapril

Det er selvsagt helt feil å sammenligne dette.... Synes du det hadde vært greit at jeg ble sett ned på/"pepet ut" fordi jeg var døv? Jeg er født døv, akkurat som homofile er født homofile....

Tro er noe helt annet enn en "funksjonshemning"..

(det sagt - kristne skal selvsagt heller ikke bli rakka ned på!)

''Det er selvsagt helt feil å sammenligne dette.... Synes du det hadde vært greit at jeg ble sett ned på/"pepet ut" fordi jeg var døv? Jeg er født døv, akkurat som homofile er født homofile....''

Nei, kjære deg. Jeg tror ikke at homofili er en funksjonshemning. Da ville det jo vært rart at Gud sa at de ikke kunne "arve Guds rike". Jeg tror derfor homofili er viljestyrt. Og da er det vel enklere å forstå at jeg synes homofili er perverst og en synd. ;)

Men tar jeg feil, og at det er en funksjonshemning, så skal de selvsagt ikke diskrimineres eller bli kalt stygge ting. For da er det jo utenfor viljens styring, og noe en ikke kan noe for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bella Dotte

''Det er selvsagt helt feil å sammenligne dette.... Synes du det hadde vært greit at jeg ble sett ned på/"pepet ut" fordi jeg var døv? Jeg er født døv, akkurat som homofile er født homofile....''

Nei, kjære deg. Jeg tror ikke at homofili er en funksjonshemning. Da ville det jo vært rart at Gud sa at de ikke kunne "arve Guds rike". Jeg tror derfor homofili er viljestyrt. Og da er det vel enklere å forstå at jeg synes homofili er perverst og en synd. ;)

Men tar jeg feil, og at det er en funksjonshemning, så skal de selvsagt ikke diskrimineres eller bli kalt stygge ting. For da er det jo utenfor viljens styring, og noe en ikke kan noe for.

''Men tar jeg feil, og at det er en funksjonshemning, så skal de selvsagt ikke diskrimineres eller bli kalt stygge ting. For da er det jo utenfor viljens styring, og noe en ikke kan noe for.''

Jeg mener at ingen skal diskrimineres.

Mener du virkelig at homofile skal bli kalt stygge ting bare fordi de foretrekker en av samme kjønn (evt også lever ut sin seksualitet med andre som også gjør det)?

Og mener du at funksjonshemmede ikke kan kritiseres for noe de gjør som vekker anstøt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

''Det er selvsagt helt feil å sammenligne dette.... Synes du det hadde vært greit at jeg ble sett ned på/"pepet ut" fordi jeg var døv? Jeg er født døv, akkurat som homofile er født homofile....''

Nei, kjære deg. Jeg tror ikke at homofili er en funksjonshemning. Da ville det jo vært rart at Gud sa at de ikke kunne "arve Guds rike". Jeg tror derfor homofili er viljestyrt. Og da er det vel enklere å forstå at jeg synes homofili er perverst og en synd. ;)

Men tar jeg feil, og at det er en funksjonshemning, så skal de selvsagt ikke diskrimineres eller bli kalt stygge ting. For da er det jo utenfor viljens styring, og noe en ikke kan noe for.

Forskning har vist ulikheter mellom hjernene til homofile og heterofile..., så det er vel egentlig bevist at den legningen du har er du født med. Det finnes nok de som også kan "velge" (f.eks. bifile) - men man velger jo ikke selv hvem man begynner å elske osv.

Det jeg synes er merkelig er at noen tror at man selv kan velge å bli homofil.... jeg er f.eks. 100 % heterofil, og bare tanken på å forelske meg i en kvinne er helt absurd! De som mener dette er viljestyrt må jo da ha genetiske forutsetninger for å f.eks. være bilfile, siden de tror det går an å velge hvem man skal bli forelska i? Dette sier jeg absolutt ikke for å være frekk, men jeg synes det er en interessant tanke da jeg aldri i verden hadde greid å være intim med en kvinne ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest maiapril

Forskning har vist ulikheter mellom hjernene til homofile og heterofile..., så det er vel egentlig bevist at den legningen du har er du født med. Det finnes nok de som også kan "velge" (f.eks. bifile) - men man velger jo ikke selv hvem man begynner å elske osv.

Det jeg synes er merkelig er at noen tror at man selv kan velge å bli homofil.... jeg er f.eks. 100 % heterofil, og bare tanken på å forelske meg i en kvinne er helt absurd! De som mener dette er viljestyrt må jo da ha genetiske forutsetninger for å f.eks. være bilfile, siden de tror det går an å velge hvem man skal bli forelska i? Dette sier jeg absolutt ikke for å være frekk, men jeg synes det er en interessant tanke da jeg aldri i verden hadde greid å være intim med en kvinne ;)

Nei, aldri i livet om jeg heller hadde greid å være seksuell intim med en kvinne! Bare tanken på det byr meg imot...

Grunnen til at jeg tror homofili er viljestyrt er at jeg på TV har lært det. I programmet til Eia som het "Brille" (?) vistes det til forskning om at det IKKE var noen forskjell i hjernene på homofile kontra heterofile. Det finnes heller ikke noe "homofilt gen". Og i det samme programmet så var det flere homofile menn som selv sa at det var viljesstyrt. De hadde selv lyst til å være homofile.Vet du f.eks, at den overdrevne feminine måten mange homofile er på, er tillært?

Og som jeg også har sagt her før, så er det et faktum at også mange kvinner velger å finne en kvinne å elske/leve med fordi de har traumer fra tidligere seksuelle overgrep fra menn. Personlig vet jeg om et lesbiskt par i nabolaget her hvor akkurat det er tilfelle.

En tredje grunn til at jeg tror homofili er tillært og viljesstyrt er som jeg også har vært inne på, at jeg ellers ikke kan forstå at Gud skulle hate homofili. Gud kan da ikke hate sykdom og funksjonshemninger?! Og homofile selv vil jo heller ikke kalle "legningen" sin for en funksjonhemning eller en sykdom.

I kristne sammenhenger jeg har vanket i er det en oppfatning av at homofili er synd. Da kan det ikke være medfødt siden det ikke er en synd å bli født med en funksjonshemning. Men hvis homofili ikke er en sykdom, en funksjonhemning, eller en hjerneorganisk feil eller mangel som tyder på at de har en annerledes "legning, så er det altså en synd. Iifølge Bibelen er det en villet synd som en må vende seg bort fra i likhet med alle andre synder.

Den homofile, bifile, pedofile, nekrofile, og andre "filer" tror jeg ikke eksisterer. Det er bare uttrykk for seksuell synd. I mine øyne er det selvsagt en mindre synd å være homofil og bifil, siden det går ut på to voksne menneskers enighet og likestilling. Men det er like fullt en synd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Psyk av alt

Nå bedriver du martyr-rollen.

Det er ingen steder i verden hvor det er verre å være kristen enn å være åpen homofil.

Det du gjør er bare å vise hvor lite du vet om trakassering av homofile. Ikke overraskende, med tanke på hva du tidligere har skrevet.

Totalt enig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...