Gå til innhold

Fordommer mot uføre!


Gjest Ja-jeg-er-ufør

Anbefalte innlegg

Jeg tror alle som virkelig vil, kan få til det de virkelig vil.

Det er mange som vil og ønsker men som ikke kan fordi de faktisk er syke.

Jeg har sett det med egne øyne det siste året. Viljen er der i massevis men det hjelper så lite når kroppen kollapser av den minste anstrengelse.

Holdningen med at alle kan bare de vil nok er direkte ufin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

''Jeg har faktisk jobbet gratis i årevis og med en jobb som ikke hadde noen ting med det jeg har utdannelse som. Men selv om NAV lovte at jeg skulle få jobb''

Helt gratis var det vel ikke. Du fikk vel lønn av NAV?

Ikke noe lønn nei. Noen tusen mindre enn det jeg har i dag med et barn boende hjemme og de hadde jeg fått enten jeg gikk på jobben eller ikke. Men jeg tror ikke jeg var borte en dag bortsett fra at jeg fikk svangerskapspermisjon i seks uker. Og alle andre hadde svangerskapspermisjon i minst 40 uker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Hun klarer det nok, men problemet er om noen er villige til å ansette henne. Men det er klart, migrene er jo en liten ting som mange arbeidsgivere ikke bryr seg om. Dattera mi får lov til å legge seg nedpå på jobben de gangene hun blir dårlig. Og hun har aldri tenkt tanken engang at hun skulle få penger av NAV pga migrenen enda hun har hatt det siden hun var 10 år.

Migrene er IKKE en liten ting. Her snakker vi om å være sengeliggende i dagevis uten mulighet til å kommunisere med noen, se barna sine eller i det hele tatt ha på lys.

Det er forskjellige grader av migrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Jeg er helt oppegående for tiden jeg, feiler ikke en eneste ting bortsett fra at jeg ikke kan gå :) Men det er sikkert noe du ikke kan også, ingen kan alt vet du. Kan du synge? Kan du strikke? Kan du sy?

Men dette handler jo ikke om hva man IKKE kan? Selv om jeg kan alle de tingene, ja :P

Greit, så kan du ikke gå. Men du kan snakke flere språk, du kan svare på telefonen, du kan skrive, du kan lese, du kan bruke pc - i det hele tatt. Med kombinasjonen av alt du kan, så finnes det noe du kan fylle dagene dine med (mtp arbeid), selv om det kanskje ikke er det arbeidet du er utdannet for, eller har lyst til å drive med akkurat nå, eller som er best betalt - kanskje ikke betalt i det hele tatt. Men det gir deg noe å gjøre, og kan være et skritt videre på veien mot sysselsetting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

''Om du som ufør vil jobbe et halt år gratis for meg slik at jeg ''

A-ha, så det er gratis arbeidskraft du er ute etter.

Nei, ikke i det hele tatt.

Men om jeg skal ansette en annen enn den som åpenbart er best kvalifisert til yte mer, så må den vedkommende også være villig til å legge noe i potten selv for å bevise verdien av det.

Om man ikke er villig til å bidra, ser jeg ingen grunn til at jeg skal ta sjansen heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Det var nok i såfall en spesifisering som bare var i hodet ditt, for det ble ikke skrevet.

Joda, om du hadde lest det i den sammenhengen det var skrevet så ser du at de avsnittene handler om forskjellige ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Persille1365381127

Men NAV vil jo ikke hjelpe til så folk får høyere utdannelse. Det er nok blitt bedre nå, men det er helt sikkert at for funksjonshemmede som ikke er syke så er det en master eller doktorgrad som skal til for å få jobb. Men kan til nød få en bachelor på høyskole med noe som fører rett ut i arbeidsledighet.

Så det som må til er at NAV finansierer utdanningen? Det er ikke noe bedre arbeidsmarked for funksjonsfriske uten utdanning, de sliter de også.

Jeg har betalt utdanningen min selv. Jeg har brukt seks år, mange hundre tusen kroner og mye krefter. Man kan gjøre det selv om man er ufør, ikke helt funksjonsfrisk eller har andre utfordringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Hvorfor sier du at disse jobbene ikke har frister, og i neste setning at fristene er langt frem i tid? Du motsier deg selv hele tiden.

Du skrev at alle jobbene hadde frister, det har de ikke. Webdesign trenger ikke ha en frist.

Men de jobbene som har frister, de er forhåndsvarslet lang tid i forveien og er i et system - ergo kan man gjøre oppgavene når man klarer om man ikke tar på seg så mye, og være ferdig i god tid før fristen.

Hva med at du fokuserer litt mer på hva som er mulig å få til, enn å motsi meg på mine meninger? Jeg skjønner at du provoseres av at jeg mener man kan få til det man vil bare man vil nok, men kan du ikke holde det for deg selv om du ikke har noe mer konstruktivt å komme med enn å plukke på det du mener er tekniske feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

''..... og jeg mener man får til det man vil få til, om man vil det nok.''

Ja, så mennesker som er lam kan selvsagt gå igjen om de vil det sterkt nok?

Virkelig? Er det det vi snakker om nå? At om jeg virkelig vil vinne i lotto så gjør jeg det?

Eller snakker vi om at om jeg virkelig vil ha en jobb eller en utdannelse, så klarer jeg å få til det?

Forsøk å legge godviljen til, om du vil - så får du det nok til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

''Hvem forventet det? Tipper den som forventet mest var deg selv...''

Føler du glede av å tråkke uføre ned i søla med slike tåpelige utsagn?

Føler du glede ved å tolke alt jeg skriver i verste mening?

Denne tråden er selve beviset på at de mest fordomsfulle og negative er de uføre selv. Dere mener dere blir sett ned på, at dere ikke klarer noen ting, at dere ikke har penger, dere får ikke hjelp - i det hele tatt.

Og uansett hvor mange ganger jeg skriver at det ikke er slik, så er dere _kun_ opptatt av å motsi meg og kritisere meg, fremfor å lese hva jeg faktisk skriver.

Jeg vil tro at vedkommende som skrev dette stiller langt høyere krav til seg selv enn omgivelsene gjør. Og når man så ikke klarer mer, så skylder man på alle andre - fremfor å vurdere om man kanskje selv presset seg for hardt fordi man _trodde_ at alle andre mener at....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

''Vil man _arbeide_, så får man det til. Men som sagt: kanskje ikke det arbeidet eller den lønnen man hadde håpet på eller sett for seg.''

Når du skriver slik, så får det meg til å lure på om du har sett alvorlig sykdom på nært hold. Som f.eks. enkelte nevrologiske sykdommer som fratar mennesker den ene funksjonen etter den andre, både av motorisk og kognitiv karakter. Det tar dem gjerne noen år å dø, for det skjer i langsomt tempo, men med ubønnhørlig progresjon. På hvilket tidspunkt vil du kunne anerkjenne at det ikke er manglende vilje - men evne - som er årsak til deres arbeidsuførhet?

Men seriøst frosken, les hva diskusjonen handler om før du skriver tull som dette.

Jeg har ikke på noe tidspunkt skrevet at alle uføre skal jobbe, eller at ingen er uføre uten evne til arbeid!

Jeg har svart til den personen som skrev at h*n så gjerne ville jobbe, men at alle andre motarbeidet så h*n ikke fikk til. Og jeg mener at om man virkelig VIL jobbe, så klarer man det. Man finner NOE å gjøre, om enn ikke drømmejobben.

Det er da veldig langt fra å tillegg meg meninger om alle uføre, handikappende og vanskeligstilte i samfunnet slik enkelte (inkl du) ser ut til å gjøre i denne tråden.

Nettopp dette er jo grunnen til at det er umulig å diskutere gode løsninger med dere? Dere går så i angrep og forsvar i det øyeblikk noen sier noe som gjør at dere får et snev av ubehag over egen situasjon.

Hva med å lese hva jeg faktisk skriver?

Hvor mange ganger har ikke vi diskutert praksisplasser? Og jeg har fortalt deg om hvor bra og dårlig det har fungert, om hvilke forutsetninger som må ligge til grunn for at vi skal gå inn på det osv. Et annet sted i tråden her skrev jeg også at vi nettopp har ansatt en som har hatt tre måneder i praksis her.

Så ikke tillegg meg fordommer jeg ikke har fordi du har plukket ut ett innlegg du har lest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

'' Vil man _arbeide_, så får man det til''

Jeg oppfatter deg Persille som en usedvanlig oppegående dame. Men hvordan kan du uttale deg som du gjør her? Jeg er selv av en litt bombastisk natur...men dette synes jeg er en drøy påstand.

Jeg kjente en gang en kar med aggressiv lymfekreft. Han fikk pga av dette automatisk tidsbegrenset uføretrygd, etter at sykemeldingsperioden var over. Men jeg glemmer aldri ansiktet hans den dagen han fikk brev fra Nav om at han var innvilget varig uføretrygd, uten at han hadde søkt om det. Da skjønte han at han var uhelbredelig syk, at det bare var døden som ventet, og at han var avskrevet av samfunnet en gang for alle...Det var tungt for han og fordøye, ja.

Men hva har dette med det vi diskuterer her å gjøre?

Jeg har svart til én person som skriver at h*n vil jobbe, men ikke får jobb fordi alle andre motarbeider.

Og så handler dette plutselig om nevrologiske sykdommer, kreft, sengeliggende og det er ikke måte på?

Dersom man har restarbeidsevne, og man VIL jobbe, så finner man noe å gjøre. Det er det dette handler om fra min side, ingenting annet. Men folk er fantastisk flinke til å tillegge meg holdninger jeg ikke har skrevet ett eneste sted, og kritisere og veive med beskyldninger i alle retninger. Hva er poenget med å holde på sånn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Utfra det jeg leser anser jeg deg som et perfekt eksempel på person som klart har fordommer mot uføre.

Alle uføre kan IKKE hva som helst bare de vil det sterkt nok. Noen er ufør fordi de har mer enn nok med å berges med seg selv (psykiske vansker), andre er uføre fordi de har ME, mens ytterligere andre har MS eller de har hjernesykdom hvor hjernen svinner sakte hen.... Sistnevnte eksempel har jeg sett på nært hold. Det nytter det ikke- uansett hvor mye de VIL jobbe. De har mer enn nok å få på sokken på egenhånd- og huske hvor WC er. Å være hjemme alene uten tilsyn er fulltidsarbeid.

Jeg gidder ikke skrive dette en gang til, les litt mer av tråden så slipper du å misforstå før du svarer igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Persille1365381127

''Men om man har restarbeidsevne, så tror jeg man finner noe å gjøre - dersom man virkelig vil.''

Gi eksempel. Ufør menneske 50 år, sterk fremtredende Alzheimer kombinert med virus på balansenerven noe som vanskeligjør gåing uten støtte. Det finnes ikke noe personen vil, enn å være frisk og kunne jobbe. Han vil dette meget sterkt. Har du eksempel på hvor han kan forsøke få jobb? Og hvilken type jobb?

Arbeid fordrer restarbeidsevne. Jeg vet ikke om man har det når man har alzheimer. Og det er de vi snakker om her, de som har restarbeidsevne og vil jobbe. Ikke de som ikke har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Fy søren som du provoserer med disse uttalelsene her. Jeg er også enig med deg i at flere/mange som i dag går på ufør, sikkert kunne ha gjort mer innen arbeidslivet enn de gjør. Men det finnes veldig syke mennesker som faktisk ikke er i stand til å jobbe uansett hvor mye de vil...

''Men det finnes veldig syke mennesker som faktisk ikke er i stand til å jobbe uansett hvor mye de vil...''

Det er det helt sikkert. Men det er ikke de vi snakker om her. Vi snakker om de med restarbeidsevne som vil jobbe. Det er noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Du er klar over at det finnes sykdommer man dør veldig langsomt av, slik at man må leve av trygd mens man venter? Evt. sykdommer som nedsetter funksjonsnivået i veldig stor grad, uten å være helt dødelige?

Tror du det er fordi man ikke har sterk nok vilje, at man invalidiseres av slike sykdommer?

Som sagt, les resten før du svarer.

Jeg har fra første stund snakket om de som har restarbeidsevne - og som vil jobbe.

Det er ikke alle uføre, det er ikke alle syke, det er ikke snakk om at alle skal ut i arbeid og ingen på trygd.

De som har restarbeidsevne og virkelig vil jobbe, de finner noe å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Det er mange som vil og ønsker men som ikke kan fordi de faktisk er syke.

Jeg har sett det med egne øyne det siste året. Viljen er der i massevis men det hjelper så lite når kroppen kollapser av den minste anstrengelse.

Holdningen med at alle kan bare de vil nok er direkte ufin.

Men da har man ikke restarbeidsevne heller, og da faller man utenfor det vi snakker om her.

Jeg har hele tiden vært klar på at jeg mener de som har restarbeidsevne og vil jobbe, kan klare å finne noe å gjøre.

Hva som gjelder for alle andre, syke eller ikke, mener jeg ingenting om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men seriøst frosken, les hva diskusjonen handler om før du skriver tull som dette.

Jeg har ikke på noe tidspunkt skrevet at alle uføre skal jobbe, eller at ingen er uføre uten evne til arbeid!

Jeg har svart til den personen som skrev at h*n så gjerne ville jobbe, men at alle andre motarbeidet så h*n ikke fikk til. Og jeg mener at om man virkelig VIL jobbe, så klarer man det. Man finner NOE å gjøre, om enn ikke drømmejobben.

Det er da veldig langt fra å tillegg meg meninger om alle uføre, handikappende og vanskeligstilte i samfunnet slik enkelte (inkl du) ser ut til å gjøre i denne tråden.

Nettopp dette er jo grunnen til at det er umulig å diskutere gode løsninger med dere? Dere går så i angrep og forsvar i det øyeblikk noen sier noe som gjør at dere får et snev av ubehag over egen situasjon.

Hva med å lese hva jeg faktisk skriver?

Hvor mange ganger har ikke vi diskutert praksisplasser? Og jeg har fortalt deg om hvor bra og dårlig det har fungert, om hvilke forutsetninger som må ligge til grunn for at vi skal gå inn på det osv. Et annet sted i tråden her skrev jeg også at vi nettopp har ansatt en som har hatt tre måneder i praksis her.

Så ikke tillegg meg fordommer jeg ikke har fordi du har plukket ut ett innlegg du har lest.

''Jeg har svart til den personen som skrev at h*n så gjerne ville jobbe, men at alle andre motarbeidet så h*n ikke fikk til. Og jeg mener at om man virkelig VIL jobbe, så klarer man det. Man finner NOE å gjøre, om enn ikke drømmejobben. ''

Det er godt dokumentert at årsaken til lav yrkesdeltagelse blant funksjonshemmede for en stor del skyldes barrierer skapt av andre enn dem selv. Det er mulig vi snakker om ulik personkrets her, men i såfall kan du kanskje presisere nøyaktig hvem det er du snakker om som vil få job om de virkelig vil det.

''Nettopp dette er jo grunnen til at det er umulig å diskutere gode løsninger med dere? Dere går så i angrep og forsvar i det øyeblikk noen sier noe som gjør at dere får et snev av ubehag over egen situasjon. ''

Jeg vet ikke hvem "dere" er i denne sammenhengen, men det kan virke som om du antar at dersom man er uenig i en del av dine synspunkter på dette temaet, så er man ufør selv. En ganske pussig slutning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva har dette med det vi diskuterer her å gjøre?

Jeg har svart til én person som skriver at h*n vil jobbe, men ikke får jobb fordi alle andre motarbeider.

Og så handler dette plutselig om nevrologiske sykdommer, kreft, sengeliggende og det er ikke måte på?

Dersom man har restarbeidsevne, og man VIL jobbe, så finner man noe å gjøre. Det er det dette handler om fra min side, ingenting annet. Men folk er fantastisk flinke til å tillegge meg holdninger jeg ikke har skrevet ett eneste sted, og kritisere og veive med beskyldninger i alle retninger. Hva er poenget med å holde på sånn?

''Men hva har dette med det vi diskuterer her å gjøre?

Jeg har svart til én person som skriver at h*n vil jobbe, men ikke får jobb fordi alle andre motarbeider.

Og så handler dette plutselig om nevrologiske sykdommer, kreft, sengeliggende og det er ikke måte på?''

Dersom du mener deg feiltolket, så foreslår jeg at du i tillegg til å minne andre på at vi ikke forstår deg rett, også leser gjennom dine egne relativt bombastiske uttalelser i denne tråden. Du tar ikke akkurat så mange forbehold eller er opptatt av å nyansere.

Når det er sagt, jeg har diskutert funksjonshemmedes yrkesdeltagelse med deg før, og vi pleier å være enig på mange punkter mht hva som er konstruktive tiltak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Migrene er IKKE en liten ting. Her snakker vi om å være sengeliggende i dagevis uten mulighet til å kommunisere med noen, se barna sine eller i det hele tatt ha på lys.

Det er forskjellige grader av migrene.

Jeg vet jo hvordan det er siden både mora mi og dattera mi og mormora mi har hatt det. Men nå har jeg ikke bodd sammen med henne siden hun var nitten da så nå holder jeg ikke styr på det annet enn hvis jeg ringer og samboeren tar telefone og sier at hun ligger og spyr fordi hun har migrene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...