Gå til innhold

Er jeg dum hvis jeg godtar dette?


Gjest Nickløsheletida

Anbefalte innlegg

Han har sikret seg bra med særeie men du skal likevel ikke signere på noe før du rådfører deg med en advokat. Forhold som gjør det vanskelig å beregne verdien av et særeie er at ektefeller bidrar til å øke verdien av hverandres særeie, ved feks å betale ned gjeld. Og selv om det ble opprettet en ektepakt og denne ble tinglyst vil ektepakten faktisk kunne settes ut av kraft i større eller mindre grad dersom den vil virke urimelig overfor en av partene. Retten kan, istedet for å oppheve avtalen, bestemme at den ektefellen som er urimelig stilt bli tilkjent et beløp fra den andre ektefellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 184
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • mariaflyfly

    12

  • Elis31

    9

  • frosken

    8

  • Mary Poppins

    8

Ja, den bilen er jo ikke verd noenting og leiligheten eier jeg ikke alene heller. Jeg eier mest av den, men han eier en prosentdel av den. Dette fordi jeg skulle ha råd til å bo her til den yngste er ferdig på skolen.

Etter dette har jeg tenkt å kjøpe noe alene på et annet sted. Det er svindyrt å bo her.

Pass på at han ikke krever leie for den lille delen han eier også da. Det kan han nemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har man krav på noe hvis de har særeie da?

Jeg spør fordi jeg selv har gått med på en sum for å spare arven til barna.

Ex mannen min giftet seg på nytt, men tok særeie. Jeg trodde vel i utgangspunktet at arven da var sikret.

Ellers har jeg vært helt idiot iallfall :-(

''Jeg trodde vel i utgangspunktet at arven da var sikret.''

Hvilken arv, din? Arv du har fått kan du klart kreve å få holdt utenfor deling, jmf. el. §59 om skjevdeling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg fikk en sum i 2004 da vi laget avtalen, men det var jo ingenting i forhold til hvilke verdier han/vi hadde da og spesielt hva han/vi har bygd opp etterpå.

Han dro meg med til advokat den gangen som ikke ville lage en slik avtale. Jeg husker så godt hva han sa: - Du er litt sleip du, tror jeg. Dermed dro han meg med til en ny.

Du skal IKKE undertegne denne avtalen, og - du skal huske at en muntlig avtale også er en avtale. Jeg husker nemlig en kompensasjonsavtale som ble gjort fra hans side i forbindelse med en reise... Så du noengang noe av de pengene?

Ring en GOD advokat du stoler på og få hjelp. Penmger er ikke alt nei, men det er samtidig HELT sikkert du som kommer til å ha mest med ungene å gjøre, og det er også deres bo også dette. Kvinn deg opp Nickløs, og ikke la en egotripper lure (eller utmatte) deg. Vis deg STERK ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nickløsheletida

Pass på at han ikke krever leie for den lille delen han eier også da. Det kan han nemlig.

''Pass på at han ikke krever leie for den lille delen han eier også da. Det kan han nemlig''

Det har han allerede nevnt ja. Da MÅ jeg flytte nå og kan ikke vente til minstejenta er ferdig på skolen. Da må jeg bare ta henne med meg å flytte og hun må skifte skole.

Nå vet han at jeg skal begynne å betale avdrag på lånet mitt og da må han jo skjønne at jeg ikke har råd til å betale han leie. Det var vel ikke uten grunn at han rådet meg til bare å betale renter på lånet. Han ville ha pengene isteden.

Han er en type som tenker penger i absolutt alt han foretar seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Det_går_an

''Jeg trodde vel i utgangspunktet at arven da var sikret.''

Hvilken arv, din? Arv du har fått kan du klart kreve å få holdt utenfor deling, jmf. el. §59 om skjevdeling.

Arven fra far.

Jeg gikk med på å ta ut mindre i oppgjøret, for å forhindre at far måtte selge gården.

Pengene jeg da ikke tok ut, blir i gården som da far eier alene og som ungene skal arve.

Når far giftet seg igjen tok han særeie, jeg håper og tror da at arven til barna fra gården var sikret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal IKKE undertegne denne avtalen, og - du skal huske at en muntlig avtale også er en avtale. Jeg husker nemlig en kompensasjonsavtale som ble gjort fra hans side i forbindelse med en reise... Så du noengang noe av de pengene?

Ring en GOD advokat du stoler på og få hjelp. Penmger er ikke alt nei, men det er samtidig HELT sikkert du som kommer til å ha mest med ungene å gjøre, og det er også deres bo også dette. Kvinn deg opp Nickløs, og ikke la en egotripper lure (eller utmatte) deg. Vis deg STERK ;-)

Hm.. tatt i betraktning at det virker som flere har fått med seg ting her, altså ting er skriftlige tilbake i tid. Så har nickløs en god sak, med vitner og alt.. ;0P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arven fra far.

Jeg gikk med på å ta ut mindre i oppgjøret, for å forhindre at far måtte selge gården.

Pengene jeg da ikke tok ut, blir i gården som da far eier alene og som ungene skal arve.

Når far giftet seg igjen tok han særeie, jeg håper og tror da at arven til barna fra gården var sikret.

Klok far/bestefar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Det_går_an

''Pass på at han ikke krever leie for den lille delen han eier også da. Det kan han nemlig''

Det har han allerede nevnt ja. Da MÅ jeg flytte nå og kan ikke vente til minstejenta er ferdig på skolen. Da må jeg bare ta henne med meg å flytte og hun må skifte skole.

Nå vet han at jeg skal begynne å betale avdrag på lånet mitt og da må han jo skjønne at jeg ikke har råd til å betale han leie. Det var vel ikke uten grunn at han rådet meg til bare å betale renter på lånet. Han ville ha pengene isteden.

Han er en type som tenker penger i absolutt alt han foretar seg.

Han er ikke snau altså. Kreve leie av deg i den situasjonen du er i nå.

:-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Du skal IKKE undertegne denne avtalen, og - du skal huske at en muntlig avtale også er en avtale. Jeg husker nemlig en kompensasjonsavtale som ble gjort fra hans side i forbindelse med en reise... Så du noengang noe av de pengene?

Ring en GOD advokat du stoler på og få hjelp. Penmger er ikke alt nei, men det er samtidig HELT sikkert du som kommer til å ha mest med ungene å gjøre, og det er også deres bo også dette. Kvinn deg opp Nickløs, og ikke la en egotripper lure (eller utmatte) deg. Vis deg STERK ;-)

''Jeg husker nemlig en kompensasjonsavtale som ble gjort fra hans side i forbindelse med en reise... Så du noengang noe av de pengene? ''

Ja, men jeg skal sette meg ned og skrive til flere advokater i dag. Også der hvor jeg har advokatforsikring. Har fått høre på jobben min at det blir sett litt gjennom fingrene når det gjelder det at det må gå 6 måneder.

Det beste er om jeg kan bruke advokatforsikringen. Da vil det ikke koste meg noe. Jeg har ikke råd til å tape en rettsak, hvis det blir det da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke, ikke, ikke skriv under på noen ting før du har latt en advokat se på det!

Jeg støtter froskens forslag 120%. Dama er et unikum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Og hvordan kunne du finne på å gå med på det?''

Jeg hadde små barn og jeg følte det sto mellom skilsmisse den gangen eller bare å godta det. Ikke at han truet med skilsmisse, men jeg følte det ble mye mas.

Han spekulerte mye. Det har han alltid gjort og argumenterte med at det var for at det skulle være trygt for meg.

Du MÅ få deg en god advokat. Vær så snill å gjør det. Det er verd å ta kampen. Tro meg, jeg har vært ute en vinternatt før rundt disse tingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Pass på at han ikke krever leie for den lille delen han eier også da. Det kan han nemlig''

Det har han allerede nevnt ja. Da MÅ jeg flytte nå og kan ikke vente til minstejenta er ferdig på skolen. Da må jeg bare ta henne med meg å flytte og hun må skifte skole.

Nå vet han at jeg skal begynne å betale avdrag på lånet mitt og da må han jo skjønne at jeg ikke har råd til å betale han leie. Det var vel ikke uten grunn at han rådet meg til bare å betale renter på lånet. Han ville ha pengene isteden.

Han er en type som tenker penger i absolutt alt han foretar seg.

Been there, done that.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg husker nemlig en kompensasjonsavtale som ble gjort fra hans side i forbindelse med en reise... Så du noengang noe av de pengene? ''

Ja, men jeg skal sette meg ned og skrive til flere advokater i dag. Også der hvor jeg har advokatforsikring. Har fått høre på jobben min at det blir sett litt gjennom fingrene når det gjelder det at det må gå 6 måneder.

Det beste er om jeg kan bruke advokatforsikringen. Da vil det ikke koste meg noe. Jeg har ikke råd til å tape en rettsak, hvis det blir det da.

Jeg er 100% sikker på at din gevinst vil overgå advokatkostnad her Nickløs, så jeg ville tatt en telefon til Reiss-Andersen som Frosken tipset om. Du må være forberedt på å møte din manns advokater med de beste, for mannen din vet inderlig godt hva han driver på med her. La saken gå mellom advokat og advokat om fordeling av verdier, og snakk kun barn med eks. Håper du har andre arenaer som gir deg positivt påfyll framover, for det vil du nok etterhvert ha behov for. *Varm oppmuntringsklem!*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Du MÅ få deg en god advokat. Vær så snill å gjør det. Det er verd å ta kampen. Tro meg, jeg har vært ute en vinternatt før rundt disse tingene.

Jeg skal forhøre meg, men nå tror jeg mest at jeg bør takke og bukke for disse 100.000, da jeg glemte og nevne at han har eget firma som lønna hans går inn på og da har han vel sikret seg da firmaet går utenom. Jeg vet han hadde en lønn på over 1.7 mill i fjor, men han sier han tok ut bare 500.000, slik at det går ut over farsbidraget også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Jeg er 100% sikker på at din gevinst vil overgå advokatkostnad her Nickløs, så jeg ville tatt en telefon til Reiss-Andersen som Frosken tipset om. Du må være forberedt på å møte din manns advokater med de beste, for mannen din vet inderlig godt hva han driver på med her. La saken gå mellom advokat og advokat om fordeling av verdier, og snakk kun barn med eks. Håper du har andre arenaer som gir deg positivt påfyll framover, for det vil du nok etterhvert ha behov for. *Varm oppmuntringsklem!*

Takk jeg har det bra, men når jeg bare får dette ut av verden vil det bli enda bedre :-)

Jeg er ikke fullt så sikker som dere dessverre, da jeg glemte å tenke på firmaet hans, skjønt jeg har ikke peiling på sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Du MÅ få deg en god advokat. Vær så snill å gjør det. Det er verd å ta kampen. Tro meg, jeg har vært ute en vinternatt før rundt disse tingene.

Til deg som har peiling på dette.

Iom at jeg ikke har innsyn i økonomien hans i det hele tatt, hvordan skal advokaten få det? Advokaten må jo det for å kunne svare meg.

Ved å ta kontakt med regnskapsføreren hans? Jeg vet navnet på regnskapsføreren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...