Gå til innhold

Er jeg dum hvis jeg godtar dette?


Gjest Nickløsheletida

Anbefalte innlegg

Jeg er fortsatt ikke sikker på om det er lurt. Vi har fullstendig særeie som sier at alt vi erverver i fremtiden også er særeie. Jeg tror han er sikret og at jeg bør godta summen. Han gir meg ikke den summen hvis han må bruke penger på advokat og jeg taper.

''Fullstendig særeie.

Peder og Kari kan avtale at alt hver av dem eier ved ektepaktens opprettelse skal være den enkeltes særeie. De kan også regulere alt de erverver i fremtiden. Da har de inngått en ektepakt om fullstendig særeie, hvilket betyr at dersom de ekteskapet opphører ved separasjon og skilsmisse, tar hver av dem det den enkelte eier og sin egen gjeld med seg ut av ekteskapet. Det økonomiske oppgjøret mellom dem blir da ofte enkelt når det gjelder kroner og øre''

Juss og kontrakter er noe som bør overlates til advokater å fortolke. Jeg kjenner ikke godt nok til jussen i dette tilfelle, men du må huske at du også har noen grunnleggende rettigheter som det ikke alltid er mulig å kunne "avtale" seg ut av når det gjelder ekteskap - som også er en kontrakt.

Hør i hvert fall på råd fra advokaten før du tar en avgjørelse. Det er svært sjelden at hastverk er spesielt lurt i slike tilfeller.

Og hvis din mann er så sikker i sin sak, så burde han jo ikke ha noe problemer med at du får det bekreftet av DIN advokat....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 184
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • mariaflyfly

    12

  • Elis31

    9

  • frosken

    8

  • Mary Poppins

    8

Ja, han er veldig bitter på meg. Han klarer ikke å se hva jeg har bidratt med på hjemmebane med barna og et sykt barn som krevde mye oppfølging, at jeg dermed jobbet 50 og 60 % i mange år (som vi da var enige om). Det er først de siste årene jeg har jobbet 100%. Også mens han pendlet og vi ikke så han på 14 dager i slengen.

Jeg har ikke bidratt så mye økonomisk, men jeg synes jammen jeg har bidratt mye ellers. Jeg har tatt meg av hus og hage, barna, lekser fritidaktiviteter og sykehus og dette mener jeg at jeg har gjort skikkelig. Et ryddig og rent hus og en stelt hage betyr INGENTING for han, sier han. Jeg kunne heller ha servert han kaffe litt oftere. Huff, nå kommer det litt mye gørr frem her :-)

Han har bidratt litt hans også, men han klarer ikke se at jeg har tatt mesteparten av det. Å bidra for han er kun det man skaffer i rene inntekter. Jeg har bidratt økonimisk jeg også, men selvsagt i langt mindre grad enn han.

Det du har bidratt med i hjemmet gjennom så mange år, er også noe du skal ha igjen for av økonomisk "kompensasjon" når verdier skal fordeles - også når særeie er involvert.

Du har jo vært nødt til å redusere din mulighet for inntekt (også fremtidig inntekt med tanke på lønnsutvikling) ved at du har hold hjemmet i stand i mange år.

Det tror jeg ikke det er mulig å "avtale seg" bort i fra. Det er kun en god advokat som kan gi deg de riktige råd her, så gjør ingen andre ting før du har fått gjort nettopp det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juss og kontrakter er noe som bør overlates til advokater å fortolke. Jeg kjenner ikke godt nok til jussen i dette tilfelle, men du må huske at du også har noen grunnleggende rettigheter som det ikke alltid er mulig å kunne "avtale" seg ut av når det gjelder ekteskap - som også er en kontrakt.

Hør i hvert fall på råd fra advokaten før du tar en avgjørelse. Det er svært sjelden at hastverk er spesielt lurt i slike tilfeller.

Og hvis din mann er så sikker i sin sak, så burde han jo ikke ha noe problemer med at du får det bekreftet av DIN advokat....

Jeg er helt enig med deg, Goliath.

Det skjer ikke så ofte, derfor vil jeg gjerne markere det ;-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg, Goliath.

Det skjer ikke så ofte, derfor vil jeg gjerne markere det ;-D

Slikt er alltid hyggelig - men det bør også kunne være hyggelig med uenighet :-)

Merkelig egentlig at det at man er uenig så ofte fører til ren "krangling" på ulike debattforum?

I den virkelige verden så kan jo diskusjoner der man er uenig ofte være både hyggelig og interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om jeg hadde gjort det, kan jeg ta opp mer i lån på resten av beløpet han eier i leiligheten og kjøpe han ut. Da kan jeg greie å bli kvitt han for godt.

Det vil bli veldig trangt økonomisk, men det er nesten verre å vite at han kan finne på og ville selge den når som helst.

Jeg blir helt stressa på dine vegne nå for jeg vet hvordan ex'er kan trykke oss opp i et hjørne og man lurer virkelig på hvordan man skal komme seg ut av det på best mulig måte.

Jeg håper advokaten kan hjelpe deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Du har mail :)

Jeg klarte ikke vente, så jeg ringte dit. Fikk høre av henne på sentralbordet at Rikke Lassen ikke driver med økonomisk oppgjør, bare med barnefordelingssaker.

Fikk da snakket med en annen en som sier hun driver bare litt med det. Jeg sendte over mailien til han isteden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Det setter jeg stor pris på. Jeg for min del setter punktum i denne tråden nå :-)

Jeg vet ikke om jeg orker. Jeg er rett tilbake der hvor jeg var for 2 mnd siden og jeg var i ferd med å bygge meg opp igjen. I dag er jeg fryktelig kvalm og slapp.

Her er et foreløpig svar jeg fikk og det må da være alt for risikofyllt å ta denne saken videre? Har mest lyst til å gi f...

''Denne ektepakten høres jo ikke helt gunstig ut sett fra din synsvinkel.

Det er ikke utelukket at du kan ha vært med på å bygge opp noe av formuen på en slik måte at det kan gi deg noen rettigheter på skiftet. Det kan i alle fall være verdt å se på inntektsforholdene for dere begge etter 2004 for å vurdere dette nærmere. Men noen lett sak blir ikke dette, dersom ektepaktens ordlyd er slik jeg frykter''

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foreslår at du kommer med et motforslag overfor ex-mannen din. Men vent til du har snakket med en advokat. Slik kan det hende at du kan få presset tilbudet oppover.... Men ditt motforslag bør derfor ligge vesentlig over det han tilbyr, slik at du har litt å gå på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Jeg foreslår at du kommer med et motforslag overfor ex-mannen din. Men vent til du har snakket med en advokat. Slik kan det hende at du kan få presset tilbudet oppover.... Men ditt motforslag bør derfor ligge vesentlig over det han tilbyr, slik at du har litt å gå på.

Jeg har fått svar fra advokat. Les under her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Se mitt forslag rett nedenfor om å komme med et motforslag.

Du kan også sende ham en mail og si at en advokat du har rådført deg med, sier at du skal ha mye mer (uansett om det stemmer eller ikke). Så skriver du at du har lyst til å bli ferdig med saken fortest mulig, derfor kommer du med et motforslag på så og så mye (feks 1 million, inkl.bil) istedenfor å ta en dyr og langvarig kamp mellom advokater.

Så ser du hva han svarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått svar fra advokat. Les under her.

Jeg ser det. Men mannen din vet ikke hva advokaten har svart, og det trenger han ikke få vite heller. Du kan bruke det med advokat litt som et pressmiddel.

En annen ting er at det kan være en annen advokat ville gitt deg et annen råd enn det du nå har fått. Kontakt en til du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det setter jeg stor pris på. Jeg for min del setter punktum i denne tråden nå :-)

Jeg synes du også skal komme med et motforslag. Kanskje på hva det dobbelte av hva han har tilbudt deg, helst litt mer.

Si at du sitter igjen med også lister du opp alt han sitter igjen med....jeg synes det er rett og rimelig at jeg sitter igjen med.....

Selv om vi har ektpakt skal jeg det ikke være så urimelig som det forslaget du har kommet med.

Jeg vil tro at du burde kunne skaffe deg noen hundretusen til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Jeg synes du også skal komme med et motforslag. Kanskje på hva det dobbelte av hva han har tilbudt deg, helst litt mer.

Si at du sitter igjen med også lister du opp alt han sitter igjen med....jeg synes det er rett og rimelig at jeg sitter igjen med.....

Selv om vi har ektpakt skal jeg det ikke være så urimelig som det forslaget du har kommet med.

Jeg vil tro at du burde kunne skaffe deg noen hundretusen til.

Jeg har jo førsøkt dette. Han blir bare fryktelig sta og det har ingen hensikt. Å true med sak har heller ingen hensikt, da han er så sikker i sin sak og det har han antagelig grunn til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Jeg blir helt stressa på dine vegne nå for jeg vet hvordan ex'er kan trykke oss opp i et hjørne og man lurer virkelig på hvordan man skal komme seg ut av det på best mulig måte.

Jeg håper advokaten kan hjelpe deg

Jeg har bestemt meg for å godta summen han foreslår. Jeg orker virkelig ikke. Hvis han må bruke penger på advokat, vil han begynne å kreve husleie av meg for å dekke det inn igjen og det har han rett til som Flisa sier.

Han er beinhard og han greier å bryte meg så langt ned. Nå må jeg bare stålsette meg mot det som venter når jeg tar siste flyttelasset. Må få det overstått, da jeg har utsatt og utsatt det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bestemt meg for å godta summen han foreslår. Jeg orker virkelig ikke. Hvis han må bruke penger på advokat, vil han begynne å kreve husleie av meg for å dekke det inn igjen og det har han rett til som Flisa sier.

Han er beinhard og han greier å bryte meg så langt ned. Nå må jeg bare stålsette meg mot det som venter når jeg tar siste flyttelasset. Må få det overstått, da jeg har utsatt og utsatt det også.

Uff høres ikke bra ut. For en fyr....

Jeg hadde forsøkt å sende et motkrav på det dobbelte. Tror ikke du har noe å tape på det. Du trenger ikke å krangle eller true med noe. Bare vis til urimeligheten i det du har nå. Har du gjort det?

Men det er du som kjenner situasjonen ut og inn.

Har du hørt med kommunen og lån fra husbanken? Der kan man også få startkapital. Det er for de som ikke har mulighet til å skaffe seg bosted på egne vegne. Kan det være en mulighet for å kjøpe han ut?

Håper du treffer en hyggelig følgesvenn for livet etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bestemt meg for å godta summen han foreslår. Jeg orker virkelig ikke. Hvis han må bruke penger på advokat, vil han begynne å kreve husleie av meg for å dekke det inn igjen og det har han rett til som Flisa sier.

Han er beinhard og han greier å bryte meg så langt ned. Nå må jeg bare stålsette meg mot det som venter når jeg tar siste flyttelasset. Må få det overstått, da jeg har utsatt og utsatt det også.

Jeg leste forresten svaret fra advokaten. Men vanskelig sak betyr ikke umulig sak. Jeg synes man burde få et klart svar. Jeg råder deg til å videre/eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...