Gå til innhold

Herregud!, hva skal jeg gjøre?


Gjest Nickløsheletida

Anbefalte innlegg

Kjøp en flaske Floradix, det har jeg selv gjort i perioder hvor vekten har gåttfor mye ned. Ikke bare får du nødvendige vitaminer og mineraler, men den øker matlysten også. http://www.alternativ.no/helsekost/floradix.html

I tillegg anbefaler jeg å økepå med det slanker'ne fjerner i kosten, dvs juice istedefor vann, poteter - gjerne moste med fløte til middagen, brødmat med næringsrikt pålegg som leverpostei og ost etc. :)

Floradix er jo et jerntilskudd og det skal man ikke ta med mindre man har påvist lave jernlagre. For mye jern er ikke av det gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 91
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Mary Poppins

    7

  • laban

    4

  • Sør

    3

  • frosken

    3

Mest aktive i denne tråden

Hei,

Det er ikke et luksusproblem. Det er ofte verre enn hvis man er overvektig, fordi folk tror man enten har spiseforstyrrelse, eller at man er så "heldig".

Jeg antar at du har mistet mye vekt pga alt som har skjedd i det siste. Da kommer det forhåpentligvis snart tilbake av seg selv.

Det sies at lett trening og aktivitet gjør at du spiser mer, og derved legger på deg. Det er jo mange andre råd her.

Samtidig, prøv å gi f*en i hva andre mener om vekten din. Det er et problem når du mener det er et problem, og ikke andres problem. Selv om de "mener det godt".

Du klarer dette; spis noen mellommåltider, og spis mer av "det beste du vet"!

Alt godt,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest luftslott

Vet ikke om du har prøvd dette før, men gå på helsekostbutikken og kjøp et proteintilskudd og en gainer. Gainer har høyere karbohydratinnhold og er for dem som skal opp i vekt. Bruk dette i shake eller i smoothie 1-2 ganger om dagen og spesielt rett etter trening, viktig å fylle på proteiner kjapt. Ellers: kjør på med ting slankere unngår. Bananer, avocado, rikelig med olje/smør, fløte i sauser, rømme, nøtter osv. Men det har du sikkert hørt før:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Floradix er jo et jerntilskudd og det skal man ikke ta med mindre man har påvist lave jernlagre. For mye jern er ikke av det gode.

Med en bmi på 17 er det stor sannsynlighet for både lave jern, vitamin og mineralmangel. Floradix anbefales alle som ikke får nok næring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Kjøp en flaske Floradix, det har jeg selv gjort i perioder hvor vekten har gåttfor mye ned. Ikke bare får du nødvendige vitaminer og mineraler, men den øker matlysten også.''

Hjelp. Kanskje jeg bør droppe denne likevel ;/.

Hehe, vi som spiser tilstrekkelig har matlysten på plass fra før ;-p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Ett middagstips til:

Lag thaimat - green curry og tom kha gai (kokosmelk er næringsrikt)

Da jeg kom hjem fra jobb i dag, spise jeg en bolle med smør og brunost.

Nå har vi nettopp spist jegergryte med ris. Helte oppi en boks med lettrømme. Det som skjedde var at jeg ble mett før jeg satte meg ved bordet.( bare av å smake litt mens jeg sto og lagde den)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg kom hjem fra jobb i dag, spise jeg en bolle med smør og brunost.

Nå har vi nettopp spist jegergryte med ris. Helte oppi en boks med lettrømme. Det som skjedde var at jeg ble mett før jeg satte meg ved bordet.( bare av å smake litt mens jeg sto og lagde den)

''Nå har vi nettopp spist jegergryte med ris. Helte oppi en boks med lettrømme. Det som skjedde var at jeg ble mett før jeg satte meg ved bordet.( bare av å smake litt mens jeg sto og lagde den) – Nickløsheletida''

Jegere smaker jo uansett ikke godt! ;-)

Jeg tenker at dette er en reaksjon på alt som har skjedd. Det vil si at det gradvis avtar, og at det som kanskje hjelper er å "gå ut med venner" og spise, osv?

Det går seg til!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

''Nå har vi nettopp spist jegergryte med ris. Helte oppi en boks med lettrømme. Det som skjedde var at jeg ble mett før jeg satte meg ved bordet.( bare av å smake litt mens jeg sto og lagde den) – Nickløsheletida''

Jegere smaker jo uansett ikke godt! ;-)

Jeg tenker at dette er en reaksjon på alt som har skjedd. Det vil si at det gradvis avtar, og at det som kanskje hjelper er å "gå ut med venner" og spise, osv?

Det går seg til!

Med vennlig hilsen

Ja, jeg prøver og være aktiv, da det verste jeg kan gjøre er å bli sittende alene. Da blir jeg fryktelig selvmedlidende har jeg merket :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du trenger tips om kalorier så kan du ta linfrøolje eller rapsolje-tilskudd. De inneholder ca 900 kcal pr 100 g. Noe i den duren. Masse kalorier, men sunne sådanne.

Det er det eneste tipset jeg kan komme på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Takker alle her isteden for å svare hver enkelt. Tar til meg rådene og nå skal jeg snart spise is med varme bær. Nå skal jeg fetes opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Zignatur

Jeg har en venninne som sliter med det samme, og hun er dritlei av å høre kommentarer om at hun må legge på seg, at det ikke er fint med syltynne damer osv, og at de tror hun har anorexia. Hun er naturlig tynn og prøver så godt hun kan å legge på seg. Hun spiser bra og, men likevel så er hun tynn. Men hun kler det, man ser at det passer til hennes kroppstype. Selv er jeg mer kraftig/muskuløs av meg,

jeg kler ikke å være under 60 kilo, da ser jeg skrapa ut,

men hun er nett og passer til å veie 50 kilo.

Om du ønsker å gå opp i vekt anbefaler jeg å ta kontakt med fastlegen, om han kan hjelpe deg med et opplegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Har ikke lest svarene du har fått, men prøver med min erfaring...

I den tiden jeg opplevde samlivsbruddet, så mista jeg noen kilo (kilo jeg ikke trengte å miste), og folk begynte også å kommentere at jeg burde spise mer osv.. Like etter samlivsbruddet hadde jeg lite matlyst og spiste nok for lite, men jeg skjønte jeg måtte tvinge i meg mat..... selv om jeg begynte å spise normalt igjen, så gikk ikke vekta opp før etter et par års tid. I den perioden sørga jeg bare for å passe på å spise nok mat, og kommenterte folk noe, så sa jeg bare at jeg slet med å holde vekta oppe etter samlivsbruddet. Da virka det som folk skjønte det, og de slutta å mase.....

Nå er det snart tre år siden bruddet og jeg føler vekta er der den skal være. Fortsatt kommenterer enkelte at jeg er for tynn, men da svarer jeg at jeg er en spinkel type - og at jeg alltid har hatt denne vekta uansett matinntak. De som kjenner meg vet dette, og maser ikke mer om det... Min BMI er også "undervektig", men da den lå på "normalvektig", så så jeg ut til å være tre mnd på vei :P Tror neppe det var særlig sunt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Da jeg kom hjem fra jobb i dag, spise jeg en bolle med smør og brunost.

Nå har vi nettopp spist jegergryte med ris. Helte oppi en boks med lettrømme. Det som skjedde var at jeg ble mett før jeg satte meg ved bordet.( bare av å smake litt mens jeg sto og lagde den)

Husker dette godt fra mitt samlivsbrudd... Laga jeg maten selv, så ble jeg mett av lukta og jeg orka omtrent ikke å spise.... Men det går over! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest togli

''Da vil jeg ikke greie noe av varmmaten.''

Nå er jeg sikkert litt brutal med deg og det blir nok ikke tatt godt imot men på meg virker det ikke som du egentlig har så lyst til å legge på deg. Er man naturlig tynn og har lyst til å legge på seg, så handler det om viljestyrke, akkruat som det handler om viljestyrke å gå ned i vekt.

Det nytter ikke å komme med, "da vil jeg ikke greie det og det" , "da orker jeg ikke det og det", "jeg har ikke lyst til det og det" når andre kommer med råd til deg. Da har du tydeligvis ikke lyst _nok_ til å legge på deg.

Kanskje du egentlig er fornøyd med å være tynn men irriterer deg over at andre ikke synes det ser så bra ut?

Det stemmer IKKE for min del iallefall.... Når man er i førtiåra, så ønsker man ikke å være for tynn, for da ser man gjerne eldre ut i ansiktet osv....

Det er dog helt normalt at man sliter med vekta etter et samlivsbrudd der det er barn involvert... Selv etter at jeg begynte å spise meget godt, så gikk jeg ikke opp i vekt... Jeg begynte å tro noe var alvorlig galt med meg helt fram til en fortalte meg at hjernen er ekstrem på å forbrenne mye kalorier.. Når man da har mye å tenke på, så settes kroppen på høygir mht forbrenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mary Poppins

Det stemmer IKKE for min del iallefall.... Når man er i førtiåra, så ønsker man ikke å være for tynn, for da ser man gjerne eldre ut i ansiktet osv....

Det er dog helt normalt at man sliter med vekta etter et samlivsbrudd der det er barn involvert... Selv etter at jeg begynte å spise meget godt, så gikk jeg ikke opp i vekt... Jeg begynte å tro noe var alvorlig galt med meg helt fram til en fortalte meg at hjernen er ekstrem på å forbrenne mye kalorier.. Når man da har mye å tenke på, så settes kroppen på høygir mht forbrenning.

''Det stemmer IKKE for min del iallefall.... Når man er i førtiåra, så ønsker man ikke å være for tynn, for da ser man gjerne eldre ut i ansiktet osv....''

1. Nå var det ikke deg jeg skrev det innlegget til, så jeg vet ikke helt hvorfor du skriver dette...

2. Jeg skjønner veldig godt at man ikke ønsker å være for tynn når man er over førti. Synes ikke det er spesielt pent selv. Men folk er forskjellig og på meg virket det som i denne tråden at Nickløsheita ikke egentlig var så keen på å legge på seg, men var heller oppgitt over å få negative kommentarer rundt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

''Det stemmer IKKE for min del iallefall.... Når man er i førtiåra, så ønsker man ikke å være for tynn, for da ser man gjerne eldre ut i ansiktet osv....''

1. Nå var det ikke deg jeg skrev det innlegget til, så jeg vet ikke helt hvorfor du skriver dette...

2. Jeg skjønner veldig godt at man ikke ønsker å være for tynn når man er over førti. Synes ikke det er spesielt pent selv. Men folk er forskjellig og på meg virket det som i denne tråden at Nickløsheita ikke egentlig var så keen på å legge på seg, men var heller oppgitt over å få negative kommentarer rundt det.

''Men folk er forskjellig og på meg virket det som i denne tråden at Nickløsheita''

Nå tøyser du litt, jeg jobber med det og tror jeg har gått opp litt nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kayia

''Men folk er forskjellig og på meg virket det som i denne tråden at Nickløsheita''

Nå tøyser du litt, jeg jobber med det og tror jeg har gått opp litt nå.

Men Mary Poppins har et poeng altså; på samme måte som de som vil ned i vekt bare _må_ endre rutiner selv om de ikke syns ny kost smaker godt/ metter/ er lystbetont er det sånn andre vegen også. Skal man opp bare _må_ man, og som du vet har jeg stått i dine sko så jeg vet hva jeg snakker om... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kayia

Det stemmer IKKE for min del iallefall.... Når man er i førtiåra, så ønsker man ikke å være for tynn, for da ser man gjerne eldre ut i ansiktet osv....

Det er dog helt normalt at man sliter med vekta etter et samlivsbrudd der det er barn involvert... Selv etter at jeg begynte å spise meget godt, så gikk jeg ikke opp i vekt... Jeg begynte å tro noe var alvorlig galt med meg helt fram til en fortalte meg at hjernen er ekstrem på å forbrenne mye kalorier.. Når man da har mye å tenke på, så settes kroppen på høygir mht forbrenning.

Det er nok ikke forskerne helt enig med vennen din i.... http://www.forskning.no/kortnytt/328320

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Det er nok ikke forskerne helt enig med vennen din i.... http://www.forskning.no/kortnytt/328320

Ah, takk! Da er det fortsatt et mysterium at jeg fortsatte å gå ned i vekt selv etter at jeg begynte å spise som en hest, og også langa i meg potetgull og sjokolade så og si hver dag i panikk for å ikke gå ned mer :P Husker det var verst i den perioden der jeg sov dårlig pga mange tanker osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kayia

Ah, takk! Da er det fortsatt et mysterium at jeg fortsatte å gå ned i vekt selv etter at jeg begynte å spise som en hest, og også langa i meg potetgull og sjokolade så og si hver dag i panikk for å ikke gå ned mer :P Husker det var verst i den perioden der jeg sov dårlig pga mange tanker osv...

Jeg tror mange fort spiser relativt vanlig den uken de har ungene, men enkelt og slurvete den ukene de er alene. Mange av mine venner sluttet dessuten å trene etter samlivbruddet (hadde mer enn nok med å organisere unger den ene uka og ta igjen jobb den neste), og mistet muskelmasse ganske fort. Slike endringer blir fort synlig på normalvektige mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...