Gå til innhold

Herregud!, hva skal jeg gjøre?


Gjest Nickløsheletida

Anbefalte innlegg

Ah, takk! Da er det fortsatt et mysterium at jeg fortsatte å gå ned i vekt selv etter at jeg begynte å spise som en hest, og også langa i meg potetgull og sjokolade så og si hver dag i panikk for å ikke gå ned mer :P Husker det var verst i den perioden der jeg sov dårlig pga mange tanker osv...

Stress kan føre til vektnedgang.

En av kroppens instinktive reaksjoner på stress er å sette mage/tarmfunksjoner på hold. Den setter av alle ressurser til å håndtere trusselen som stresset kommer av, og kutter ut det som ikke er helt nødvendig.

http://en.wikipedia.org/wiki/Fight-or-flight_response

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 91
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Mary Poppins

    7

  • laban

    4

  • Sør

    3

  • frosken

    3

Mest aktive i denne tråden

Gjest togli

Jeg tror mange fort spiser relativt vanlig den uken de har ungene, men enkelt og slurvete den ukene de er alene. Mange av mine venner sluttet dessuten å trene etter samlivbruddet (hadde mer enn nok med å organisere unger den ene uka og ta igjen jobb den neste), og mistet muskelmasse ganske fort. Slike endringer blir fort synlig på normalvektige mennesker.

Jeg begynte å trene da jeg ble skilt, og jeg slurver aldri med maten.... da jeg ble separert hadde jeg dessuten ungene nesten på fulltid - og dette varte i et år (faren hadde dem fire netter pr mnd...). Når deler vi 50-50, og jeg spiser alltid middag når jeg er alene hjemme. Er så utrolig mange gode middager som er lette å lage til en person, middager ungene mine er for kresne til å ville ha ;)

Det er mulig jeg gikk ned i vekt fordi jeg lå våken deler av nettene? Man senker muligens forbrenningen mest når man sover?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kayia

Jeg begynte å trene da jeg ble skilt, og jeg slurver aldri med maten.... da jeg ble separert hadde jeg dessuten ungene nesten på fulltid - og dette varte i et år (faren hadde dem fire netter pr mnd...). Når deler vi 50-50, og jeg spiser alltid middag når jeg er alene hjemme. Er så utrolig mange gode middager som er lette å lage til en person, middager ungene mine er for kresne til å ville ha ;)

Det er mulig jeg gikk ned i vekt fordi jeg lå våken deler av nettene? Man senker muligens forbrenningen mest når man sover?

Aner ikke om det er annerledes under stress, men vanligvis reduseres forbrenningen ved dårlig søvn (kortisolnivået i kroppen stiger) og man legger på seg (gjerne rundt magen). Mulig det rett og slett var fordi du begynte å trene? Om man ikke har trent tidligere er det jo langtfra uvanlig å gå ned i vekt - iallefall ikke om man ikke spiser det man forbrenner ved treningen ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Stress kan føre til vektnedgang.

En av kroppens instinktive reaksjoner på stress er å sette mage/tarmfunksjoner på hold. Den setter av alle ressurser til å håndtere trusselen som stresset kommer av, og kutter ut det som ikke er helt nødvendig.

http://en.wikipedia.org/wiki/Fight-or-flight_response

Ok! Da er det nok det som skjer...... Veldig stressende å leve oppi et samlivsbrudd... Livet mitt er forøvrig ganske stressende tror jeg, så sikkert derfor jeg kan spise så mye sjokolade uten at det synes :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Aner ikke om det er annerledes under stress, men vanligvis reduseres forbrenningen ved dårlig søvn (kortisolnivået i kroppen stiger) og man legger på seg (gjerne rundt magen). Mulig det rett og slett var fordi du begynte å trene? Om man ikke har trent tidligere er det jo langtfra uvanlig å gå ned i vekt - iallefall ikke om man ikke spiser det man forbrenner ved treningen ;-)

Handler nok mer om stress, som Kalevaala er inne på..... Samlivsbrudd er vel nesten noe av det mest stressende en kan oppleve ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Nickløsheletida

Husker dette godt fra mitt samlivsbrudd... Laga jeg maten selv, så ble jeg mett av lukta og jeg orka omtrent ikke å spise.... Men det går over! :)

Nå må jeg spørre deg for nå skjønner jeg ingen verdens ting. Jeg spiser jo normalt og når det gjelder sjokolade og godterier i påska, så jeg virkelig fråtset. Jeg har spist lassevis med sjokolade, marsipanegg og smågodt. Og når jeg sier lassevis, så mener jeg lassevis.Jeg har begynt med smør på brødskiva igjen også, noe jeg ikke har brukt på mange år.

Hvor lang tid tok det før det snudde hos deg?

Jeg har ikke gått på vekta etter at jeg skrev dette innlegget, men jeg gjorde det i går etter at yngstejenta sa: - Mamma, nå har du blitt tynn altså! Nå viser pilen på vekta mellom 49 og 50 kilo. Jeg har altså gått ytterligere ned siden jeg skrev dette innlegget, enda hvor bevisst jeg har vært på at det ikke skulle skje.

Jeg har et ganske rundt ansikt, men nå synes jeg at jeg begynner å merke det på ansiktet mitt også. Jeg har slitt litt med løs mage de siste dagene da og håper at det bare er derfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå må jeg spørre deg for nå skjønner jeg ingen verdens ting. Jeg spiser jo normalt og når det gjelder sjokolade og godterier i påska, så jeg virkelig fråtset. Jeg har spist lassevis med sjokolade, marsipanegg og smågodt. Og når jeg sier lassevis, så mener jeg lassevis.Jeg har begynt med smør på brødskiva igjen også, noe jeg ikke har brukt på mange år.

Hvor lang tid tok det før det snudde hos deg?

Jeg har ikke gått på vekta etter at jeg skrev dette innlegget, men jeg gjorde det i går etter at yngstejenta sa: - Mamma, nå har du blitt tynn altså! Nå viser pilen på vekta mellom 49 og 50 kilo. Jeg har altså gått ytterligere ned siden jeg skrev dette innlegget, enda hvor bevisst jeg har vært på at det ikke skulle skje.

Jeg har et ganske rundt ansikt, men nå synes jeg at jeg begynner å merke det på ansiktet mitt også. Jeg har slitt litt med løs mage de siste dagene da og håper at det bare er derfor.

Kroppen din er i stressmodus p.g.a. samlivsbruddet. Derfor går du ned i vekt selv om du fråtser.

Mange mister matlysten i slike situasjoner og ser derfor en åpenbar forklaring på vekttapet. Andre gjør ikke det, men opplever likevel at de (ufrivillig) mister vekt.

Men som togli sier, det går over, ikke la deg stresse av dette. Legg vekk vekta for en periode hvis du gruer deg til å se tallet, og fokuser heller på fordelene ved å kunne spise så mye du vil av kaker og desserter og annet godt. :-)

Og husk at folk som kommenterer at du er for tynn, gjør det av omsorg og bekymring. De mener ikke noe vondt med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida.

Kroppen din er i stressmodus p.g.a. samlivsbruddet. Derfor går du ned i vekt selv om du fråtser.

Mange mister matlysten i slike situasjoner og ser derfor en åpenbar forklaring på vekttapet. Andre gjør ikke det, men opplever likevel at de (ufrivillig) mister vekt.

Men som togli sier, det går over, ikke la deg stresse av dette. Legg vekk vekta for en periode hvis du gruer deg til å se tallet, og fokuser heller på fordelene ved å kunne spise så mye du vil av kaker og desserter og annet godt. :-)

Og husk at folk som kommenterer at du er for tynn, gjør det av omsorg og bekymring. De mener ikke noe vondt med det.

Du har sikkert rett i det at kroppen min er i stressmodus. Det har vært mange praktiske ting som skulle ordnes.

I tillegg til dette er det svært kaotisk i hodet mitt. Fra å være fornøyd over valget i det ene øyeblikket og glad for at det nå er over til å føle stor sorg i det andre øyeblikket. Det er så mange motstriende følelser som sloss mot hverandre hele tiden. Påsken har f.eks vært helt jævlig og det fine været gjorde det bare verre. Da kom alle minnene tilbake og familieidyllen som det ikke finnes noe mer igjen av. Ting har ikke bare vært sort eller hvitt i disse 23 årene og feriene er det verste å takle. Vi hadde det alltid så fint i feriene. ( etter min mening da)

Og jeg har en lei tendens til å dvele ved alt som var bra og jeg må minne meg selv på hvorfor vi nå sitter på hver vår kant. Mannen er rett og slett ond.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IngridSletten

Kroppen din er i stressmodus p.g.a. samlivsbruddet. Derfor går du ned i vekt selv om du fråtser.

Mange mister matlysten i slike situasjoner og ser derfor en åpenbar forklaring på vekttapet. Andre gjør ikke det, men opplever likevel at de (ufrivillig) mister vekt.

Men som togli sier, det går over, ikke la deg stresse av dette. Legg vekk vekta for en periode hvis du gruer deg til å se tallet, og fokuser heller på fordelene ved å kunne spise så mye du vil av kaker og desserter og annet godt. :-)

Og husk at folk som kommenterer at du er for tynn, gjør det av omsorg og bekymring. De mener ikke noe vondt med det.

Min erfaring med dramatisk vektnedgang i forbindelse med samlivsbrudd, er at vekta forsiktig begynte å krype oppover igjen etter ca ett år. 2,5 år etter jordskjelvet er vekta som den var før.

Ingen vits i å stresse med dette nå. Adrenalinet pumper og brenner fett fortere enn man klarer å stappe i seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Nå må jeg spørre deg for nå skjønner jeg ingen verdens ting. Jeg spiser jo normalt og når det gjelder sjokolade og godterier i påska, så jeg virkelig fråtset. Jeg har spist lassevis med sjokolade, marsipanegg og smågodt. Og når jeg sier lassevis, så mener jeg lassevis.Jeg har begynt med smør på brødskiva igjen også, noe jeg ikke har brukt på mange år.

Hvor lang tid tok det før det snudde hos deg?

Jeg har ikke gått på vekta etter at jeg skrev dette innlegget, men jeg gjorde det i går etter at yngstejenta sa: - Mamma, nå har du blitt tynn altså! Nå viser pilen på vekta mellom 49 og 50 kilo. Jeg har altså gått ytterligere ned siden jeg skrev dette innlegget, enda hvor bevisst jeg har vært på at det ikke skulle skje.

Jeg har et ganske rundt ansikt, men nå synes jeg at jeg begynner å merke det på ansiktet mitt også. Jeg har slitt litt med løs mage de siste dagene da og håper at det bare er derfor.

Jeg syntes også det var skummelt å føle at jeg fråtsa i sjokolade og potetgull, men fortsatt gikk ned i vekt... Nå stoppa det heldigvis på 54 kg på meg (jeg var 58-59 i utgangspunktet, og er 172 høy. Vekta mi har nå stabilisert seg på 57 kg), men jeg husker ikke helt hvor lang tid det tok før vektnedgangen stansa... Hadde jeg gått mer ned, så ville jeg kanskje kontakta legen for å be om en sjekk - bare for sikkerhets skyld?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nicløsheletida

Jeg syntes også det var skummelt å føle at jeg fråtsa i sjokolade og potetgull, men fortsatt gikk ned i vekt... Nå stoppa det heldigvis på 54 kg på meg (jeg var 58-59 i utgangspunktet, og er 172 høy. Vekta mi har nå stabilisert seg på 57 kg), men jeg husker ikke helt hvor lang tid det tok før vektnedgangen stansa... Hadde jeg gått mer ned, så ville jeg kanskje kontakta legen for å be om en sjekk - bare for sikkerhets skyld?

Vi har samme høyde vi to da. Ja, jeg vet ikke om jeg skal høre på rådene og slutte stresse med det eller om jeg bør ta en sjekk. Nå ble det faktisk tatt blodprøver av meg sist jeg var der og hvis det er noe alvorlig galt med meg, ville jeg vel ha blitt oppringt. Tror du ikke det? Jeg tror ikke det feiler meg noe alvorlig, men føler meg jo ganske energiløs til tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Vi har samme høyde vi to da. Ja, jeg vet ikke om jeg skal høre på rådene og slutte stresse med det eller om jeg bør ta en sjekk. Nå ble det faktisk tatt blodprøver av meg sist jeg var der og hvis det er noe alvorlig galt med meg, ville jeg vel ha blitt oppringt. Tror du ikke det? Jeg tror ikke det feiler meg noe alvorlig, men føler meg jo ganske energiløs til tider.

Siden du er like høy som meg, så synes jeg du bør får sjekka dette med legen... Jeg blir i elendig form når jeg kommer under 55 kg, så jeg forstår godt at du kjenner deg energiløs... Det er sikkert ikke noe fysisk galt, men jeg tenker at du uansett bør sjekke det ut - og evt også få noe å spise/drikke som får deg til å komme opp på normalvekta igjen! Fortell hvordan det går da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nickløsheiletida

Siden du er like høy som meg, så synes jeg du bør får sjekka dette med legen... Jeg blir i elendig form når jeg kommer under 55 kg, så jeg forstår godt at du kjenner deg energiløs... Det er sikkert ikke noe fysisk galt, men jeg tenker at du uansett bør sjekke det ut - og evt også få noe å spise/drikke som får deg til å komme opp på normalvekta igjen! Fortell hvordan det går da :)

Jeg er finest når jeg ligger rundt 54/55 kilo. Det er nok idealvekta mi, men jeg føler meg ikke feit lenger om jeg ligger på 57/58 heller, slik jeg kunne gjøre da jeg var yngre.

Men 54/55 er der jeg bør ligge nå i min alder. Jeg er veldig spinkelt bygd. Jeg var litt "rund" nå da jeg begynte å rase nedover. Litt over 58 var jeg da.

Om det er den raske vektnedgangen som gjør meg slapp nå eller om det er hele situasjonen, er ikke godt å si. Jeg får heller prøve å fokusere på sunne energigivende matvarer i stedenfor kalorier kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har samme høyde vi to da. Ja, jeg vet ikke om jeg skal høre på rådene og slutte stresse med det eller om jeg bør ta en sjekk. Nå ble det faktisk tatt blodprøver av meg sist jeg var der og hvis det er noe alvorlig galt med meg, ville jeg vel ha blitt oppringt. Tror du ikke det? Jeg tror ikke det feiler meg noe alvorlig, men føler meg jo ganske energiløs til tider.

Men det ene utelukker jo ikke det andre. Du kan jo både ta en legesjekk og samtidig prøve å ikke la deg stresse av vekttapet.

Som nevnt kommer man i en tilstand av indre turbulens i slike situasjoner som gjør at man forbrenner mer. Det er det jeg kaller stressmodus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Jeg er finest når jeg ligger rundt 54/55 kilo. Det er nok idealvekta mi, men jeg føler meg ikke feit lenger om jeg ligger på 57/58 heller, slik jeg kunne gjøre da jeg var yngre.

Men 54/55 er der jeg bør ligge nå i min alder. Jeg er veldig spinkelt bygd. Jeg var litt "rund" nå da jeg begynte å rase nedover. Litt over 58 var jeg da.

Om det er den raske vektnedgangen som gjør meg slapp nå eller om det er hele situasjonen, er ikke godt å si. Jeg får heller prøve å fokusere på sunne energigivende matvarer i stedenfor kalorier kanskje.

Jeg telte ikke kalorier, men sørga for å spise næringsrik mat, og gjerne litt mer mat enn jeg strengt tatt følte for å spise... Jeg spiste også endel potetgull da jeg var på det letteste - i ren panikk :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Men det ene utelukker jo ikke det andre. Du kan jo både ta en legesjekk og samtidig prøve å ikke la deg stresse av vekttapet.

Som nevnt kommer man i en tilstand av indre turbulens i slike situasjoner som gjør at man forbrenner mer. Det er det jeg kaller stressmodus.

Ja, det ble tatt blodprøver av meg sist jeg var der. Jeg kan ringe og sjekke resultatet i morgen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Jeg telte ikke kalorier, men sørga for å spise næringsrik mat, og gjerne litt mer mat enn jeg strengt tatt følte for å spise... Jeg spiste også endel potetgull da jeg var på det letteste - i ren panikk :P

''Jeg spiste også endel potetgull da jeg var på det letteste - i ren panikk :P''

Og jeg har akkurat kastet i meg siste rest av påskegodtet :-)

Kanskje derfor jeg har slitt med magen de siste dagene også? Jeg har jo ikke akkurat spist lite godteri heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

''Jeg spiste også endel potetgull da jeg var på det letteste - i ren panikk :P''

Og jeg har akkurat kastet i meg siste rest av påskegodtet :-)

Kanskje derfor jeg har slitt med magen de siste dagene også? Jeg har jo ikke akkurat spist lite godteri heller.

Det går også magesjau for tida ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg spiste også endel potetgull da jeg var på det letteste - i ren panikk :P''

Og jeg har akkurat kastet i meg siste rest av påskegodtet :-)

Kanskje derfor jeg har slitt med magen de siste dagene også? Jeg har jo ikke akkurat spist lite godteri heller.

Jeg synes du skal "safe" og bestille en ny legetime hvor du forteller om vektnedgangen mm. Ikke all sykdom kommer til syne ved standardblodprøver, og selv om det mest sannsynlige er at du har gått ned pga stress, så mener jeg at ikke-intendert vektnedgang i "din aldersklasse" bør drøftes med lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nicløsheletida

Jeg synes du skal "safe" og bestille en ny legetime hvor du forteller om vektnedgangen mm. Ikke all sykdom kommer til syne ved standardblodprøver, og selv om det mest sannsynlige er at du har gått ned pga stress, så mener jeg at ikke-intendert vektnedgang i "din aldersklasse" bør drøftes med lege.

Jeg har fortalt om vektnedgangen og han brydde seg ikke om det, tror jeg.

Men jeg er ganske sikker på at jeg ville følt meg sykere nå om det var noe veldig galt med meg og da ville jeg nok vært konstant slapp. Jeg er ikke like slapp hele tiden. Jeg har gode perioder også :-)

Jeg lover å dra til legen om jeg begynner å føle meg fysisk dårlig. Jeg tror jeg har fått forklaringen på hvorfor kroppen har reagert som den har gjort. Må bare fokusere på å snu det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...