Gå til innhold

fartsgrense og valg


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 184
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Madelenemie

    46

  • AnonymBruker

    16

  • Togli

    12

  • Captain Cheeseheart

    11

Jeg deler ikke kritikken av å ligge i 130 km på 4 feltsveg sånn uten videre. Fordi det kommer helt an på forholdene og hvilken trafikk det er.

 

Ved lite trafikk er ikke faren altfor stor, men ved stor trafikk med mye biler som skifter filer, kan dette være farlig.

Det er fullt mulig å ligge i 130 der trafikken er liten for så å senke farten når trafikken blir tettere og når man har kommet seg forbi så kan den økes igjen.

 

Forøvrig er jeg også enig i at det er svært irriterene med de som ligger i venstre fil og surrer og sinker trafikken og ikke kjører fortere enn de som kjører i høyre fil. Jeg har alltid lurt på hva som rører seg i hode på disse tullingene. Det er nesten ikke mulig å ha så liten trafikkforståelse.

Disse er ikke så mye tryggere enn de som ligger i 130 der det er lite trafikk, fordi trafikken blir tett og avstanden til bilene kan bli altfor liten og de kan veldig fort kjøre inn i hverandre .

 

Men det er ikke så mange som kritiserer disse fordi de luller seg inn i tanken på at de kjører ikke fort, de holder jo fartsgrensen, selv om det tross alt går i 90 eller 100.

Enig (selv om min dinosaurlignende bil gjør at jeg må forbli i høyrefeltet stort sett alltid ;-))

 

Det har vel også noe med hva hun har fortalt tidliger om at kom det brå lyder når hun er ute og kjører så slipper hun rattet, holder hendene for ørene og lukker øynene.

Anonymous poster hash: b7135...ba7

 

Det er vel fortsatt et mål å diskutere sak og ikke person?

Anonymous poster hash: fd712...8fd

Jeg deler ikke kritikken av å ligge i 130 km på 4 feltsveg sånn uten videre. Fordi det kommer helt an på forholdene og hvilken trafikk det er.

 

Ved lite trafikk er ikke faren altfor stor, men ved stor trafikk med mye biler som skifter filer, kan dette være farlig.

Det er fullt mulig å ligge i 130 der trafikken er liten for så å senke farten når trafikken blir tettere og når man har kommet seg forbi så kan den økes igjen.

 

Forøvrig er jeg også enig i at det er svært irriterene med de som ligger i venstre fil og surrer og sinker trafikken og ikke kjører fortere enn de som kjører i høyre fil. Jeg har alltid lurt på hva som rører seg i hode på disse tullingene. Det er nesten ikke mulig å ha så liten trafikkforståelse.

Disse er ikke så mye tryggere enn de som ligger i 130 der det er lite trafikk, fordi trafikken blir tett og avstanden til bilene kan bli altfor liten og de kan veldig fort kjøre inn i hverandre .

 

Men det er ikke så mange som kritiserer disse fordi de luller seg inn i tanken på at de kjører ikke fort, de holder jo fartsgrensen, selv om det tross alt går i 90 eller 100.

Hei!

 

Jeg er helt enig med deg.

 

Jeg burde kanskje bruke andre ord enn "sinkene i venstrefil" osv...

 

For meg og også min man og maange andre, er det irriterende at andre skal "bestemme" hvor fort andre skal kjøre!

 

Jeg mener disse regelrytterne, gjør trafikken farligere, de som brenser opp andre ved å stenge trafikken i venstrefil.

 

Jeg kjører i ca 130 km /h i 100 sone, når andre vil kjøre fortere, selvsagt legger jeg meg i høyrefil og slipper forbi, det gjør enhver god sjåfør, det skaper flyt i trafikken, og videre trygghet for andre, de som sperrer, det er de som lager trafikkfarlighet, feks får det andre til å irritere seg, legge seg helt opp i baken på dem, kjøre forbi på andre siden osv...

Jeg skrev aldri at jeg råkjører, men jeg reagerer på den virkeligheten andre later som de lever i, man får følelsen av at jeg er spesiell som ligger i 130 i 100 sone, men jeg vet det er jeg ikke, mange kjører forbi meg, og jeg mener god trafikk kultur handler om å respektere at andre tar andre avgjørelser og vil kjøre fortere enn meg, deg sperrer ingen og irriterer meg aldri over de som kjører fort, derimot de som ligger kjører som pensjonister, syns jeg utgjør en større risiko i trafikken.

 

Og jeg vet jeg ikke er alene om den oppfattelsen.

 

Jeg vet også jeg er en god sjåfør, jeg hadde ikke fått sertifikat på buss, stor tilhenger osv... hvis jeg ikke kjørte aktsomt, kan manøvrere og lukeparkere med tilhenger, kanskje burde alle for å få sertifikat lære seg å lukeparkere på 5 -10 sekunder, det sier mye om trafikkferdigheter hvis man ikke klarer å rygge med tilhenger!

 

Det er vel fortsatt et mål å diskutere sak og ikke person?

Anonymous poster hash: fd712...8fd

 

Hei!

 

Ja det er et poeng.

 

Samt at når jeg har kjørt opp i Oslo på buss og større kjøretøy, så vil vel det si at jeg er flink på å manøvrere større kjøretøy. Da jeg kjørte opp på buss, fikk jeg følgende kommentar, "du kjører aktsomt, og er veldig god på å avpasse fart", jeg ble glad, for bussen jeg måtte kjøre opp på hadde rattgir og ikke gir i gulvet og jeg hadde kun kjørt en buss med annet type gir. 

 

Nå kjører jeg kun fartsgrensen nesten i byen, jeg syns trafikkbilde er til tider overveldende, så jeg tar andre forholdsregler, men på motorveien dreier det seg mer om bil, fart og kjøreflyt, det er ikke fare for at mennesker plutselig løper over på rødt lys, det blir litt som å kjøre på bane:-) 

Annonse

Jeg kjenner godt til dekk, jeg kjører selv billøp. Dekk på vanlige biler er stort sett konstruert for langt høyere fart enn 130. Men dekkene kan selvsagt være slitt og da blir høy fart farligere. Men igjen, tilbake til det jeg sier, når forholdene er tilstedet så er det mye annet som kan være langt farligere enn dette selv innenfor fartsgrensene og det tror bilistene ikke er så farlig.

 

Sorry for å evt kuppe tråden, men jeg trenger faghjelp som ikke fakturerer i 1000-kroners klassen  :angry:

 

Jeg kjøpte en bil for noen måneder siden som har helårsdekk. Jeg er skeptisk da jeg bor i høyden og utenfor allfarvei. "Alle" sier at helårsdekk er ok, men jeg tenker at piggdekk er løsningen? Kommer til å kjøpe det uansett, men et argument fra en fagperson hadde vært fint  :wub:

Sorry for å evt kuppe tråden, men jeg trenger faghjelp som ikke fakturerer i 1000-kroners klassen  :angry:

 

Jeg kjøpte en bil for noen måneder siden som har helårsdekk. Jeg er skeptisk da jeg bor i høyden og utenfor allfarvei. "Alle" sier at helårsdekk er ok, men jeg tenker at piggdekk er løsningen? Kommer til å kjøpe det uansett, men et argument fra en fagperson hadde vært fint  :wub:

Jeg er så avgjort ikke fagperson, men jeg har kjørt på helårsdekk de siste årene. Har gått greit, har til og med kommet meg til fjells et par ganger om vinteren. Allikevel har jeg savnet piggdekkene mine når jeg vært på vei oppover kronglete og isete veier.

 

Kan du ikke vente til vinteren er godt i gang før du tar stilling til om du trenger piggdekk?

Men hvis du kjører i 130 i 100 sone kjører du for fort, og får bot hvis du blir tatt.

Nå er jeg oppriktig nysgjerrig. Overskrider du aldri fartsgrense på motorvei?

 

Når jeg kjører på E6, så danner jeg alltid kø dersom jeg holder fartsgrensen.

Sorry for å evt kuppe tråden, men jeg trenger faghjelp som ikke fakturerer i 1000-kroners klassen  :angry:

 

Jeg kjøpte en bil for noen måneder siden som har helårsdekk. Jeg er skeptisk da jeg bor i høyden og utenfor allfarvei. "Alle" sier at helårsdekk er ok, men jeg tenker at piggdekk er løsningen? Kommer til å kjøpe det uansett, men et argument fra en fagperson hadde vært fint  :wub:

Gode helårsdekk er like gode på snø som pigg, men er det bratt og mye is, så ville jeg nok ha valgt pigg, de griper bedre både oppover og nedover. Jo tyngre bil, jo viktigere er det med pigg. Jeg har en stooor Suv og der nytter det ikke med helårsdekk på den og det jeg merker det best er bremseeffekten, da må jeg ha pigg. Jeg kommer meg frem overalt med 4 hjulsdrift og helårsdekk, men nedover igjen blir det verre med helårsdekk.

Jeg bruker helårsdekk på sommerdekkene, så kan jeg drøye litt med å skifte over ved de første snøfallene, men når vinteren kommer for fullt så setter jeg på piggdekk..

 

Med andre ord kommer det helt an på hva slags føre det er i ditt området og hvor stor bil du har.

Jeg er så avgjort ikke fagperson, men jeg har kjørt på helårsdekk de siste årene. Har gått greit, har til og med kommet meg til fjells et par ganger om vinteren. Allikevel har jeg savnet piggdekkene mine når jeg vært på vei oppover kronglete og isete veier.

 

Kan du ikke vente til vinteren er godt i gang før du tar stilling til om du trenger piggdekk?

 

Hehe, nei jeg kan ikke vente på vinteren da det allerede er snø på "Heia"  :P Og jeg venter bare på svar fra en yrkessjåfør e.l. slik at jeg kan si "at en fagperson anbefalte meg osv.." Skeptisk til helårsdekk, serru  :)

Annonse

Hehe, nei jeg kan ikke vente på vinteren da det allerede er snø på "Heia"  :P Og jeg venter bare på svar fra en yrkessjåfør e.l. slik at jeg kan si "at en fagperson anbefalte meg osv.." Skeptisk til helårsdekk, serru  :)

Kremmmt... det var nettopp yrkessjåfører som rådet meg til å kjøpe helårsdekk;-) Ble sagt at ingen yrkessjåfør med tilsvarende bil ville ha skiftet dekk to ganger i året.

 

Helårsdekk finnes for øvrig i mange ulike kvaliteter, så kanskje du skal sjekke hvordan dine dekk har klart seg på tester av vinterdekk?

Gode helårsdekk er like gode på snø som pigg, men er det bratt og mye is, så ville jeg nok ha valgt pigg, de griper bedre både oppover og nedover. Jo tyngre bil, jo viktigere er det med pigg. Jeg har en stooor Suv og der nytter det ikke med helårsdekk på den og det jeg merker det best er bremseeffekten, da må jeg ha pigg. Jeg kommer meg frem overalt med 4 hjulsdrift og helårsdekk, men nedover igjen blir det verre med helårsdekk.

Jeg bruker helårsdekk på sommerdekkene, så kan jeg drøye litt med å skifte over ved de første snøfallene, men når vinteren kommer for fullt så setter jeg på piggdekk..

 

Med andre ord kommer det helt an på hva slags føre det er i ditt området og hvor stor bil du har.

 

Nettopp, jeg visste det  :) Jeg har riktignok en ørlten bil, men setter stor pris på at du tik deg tid til å svare meg! Føreforholdene her i Lillebygd er så som så, setter min lit til piggdekk  :ph34r:

Kremmmt... det var nettopp yrkessjåfører som rådet meg til å kjøpe helårsdekk;-) Ble sagt at ingen yrkessjåfør med tilsvarende bil ville ha skiftet dekk to ganger i året.

 

Helårsdekk finnes for øvrig i mange ulike kvaliteter, så kanskje du skal sjekke hvordan dine dekk har klart seg på tester av vinterdekk?

 

Hmpf. OK, sparer gjerne noen tusen på å beholde dekka mine, men skeptisk....Jeg er i utgangspunktet veldig miljøvennlig, altså - så lenge det ikke rammer meg og mine  :huh:

Hmpf. OK, sparer gjerne noen tusen på å beholde dekka mine, men skeptisk....Jeg er i utgangspunktet veldig miljøvennlig, altså - så lenge det ikke rammer meg og mine  :huh:

Jeg har en tung og kraftløs bil, men har ikke stått fast en eneste gang i de årene jeg har kjørt på helårsdekk, så hadde jeg vært deg så hadde jeg gjort en forsøk. Det er for øvrig utrolig deilig å slippe dekkskift;-)

Hehe, nei jeg kan ikke vente på vinteren da det allerede er snø på "Heia"  :P Og jeg venter bare på svar fra en yrkessjåfør e.l. slik at jeg kan si "at en fagperson anbefalte meg osv.." Skeptisk til helårsdekk, serru  :)

Faren min snakka varmt om helårsdekk for noen år siden... han skulle ha ny bil, firhjulstrekker, og sverga til helårsdekk.. Dagen etter han kjøpte bilen skulle han kjøre nedover bakken ved huset sitt og bilen seilte nedover veien og rett i grøfta. Trenger jeg å si at han dro tilbake til butikken samme dag for å få bytta til piggdekk? :P  Det kommer med andre ord helt an på hvor du bor og om du evt har tilgang til kollektivtransport de to (?) dagene i året der det er speilblank is på veien når du skal på jobb ;)

Faren min snakka varmt om helårsdekk for noen år siden... han skulle ha ny bil, firhjulstrekker, og sverga til helårsdekk.. Dagen etter han kjøpte bilen skulle han kjøre nedover bakken ved huset sitt og bilen seilte nedover veien og rett i grøfta. Trenger jeg å si at han dro tilbake til butikken samme dag for å få bytta til piggdekk? :P  Det kommer med andre ord helt an på hvor du bor og om du evt har tilgang til kollektivtransport de to (?) dagene i året der det er speilblank is på veien når du skal på jobb ;)

Hehe, alle tenker bare på at de skal komme seg opp bakkene, men jaggu skal de ned igjen også og da er det godt med pigger, spesielt på is med tung bil. Min store Suv kan ta seg frem i en halv meter med snø uten problemer, noe jeg også har prøvd, men å stoppe det store droget i nedoverbakke er ikke bare, bare. Har jeg den i Drive og kjører så sakte at hjulene bare såvidt går rundt, så er det lille pådraget som automaten gir er nok til at jeg ikke klarer å bremse den på is, da må jeg ta den ut av gir, hvis jeg kjører med helårsdekk.

Hmpf. OK, sparer gjerne noen tusen på å beholde dekka mine, men skeptisk....Jeg er i utgangspunktet veldig miljøvennlig, altså - så lenge det ikke rammer meg og mine  :huh:

Har du sommerdekk til bilen? Hvis ikke kan du bruke helårsdekkene om sommeren, våren og høsten og sette på piggdekkene når snøen har kommet skikkelig.

 

Men du kan jo kjøre med helårsdekkene en stund, så ser du hvordan de fungerer på din bil. Synes du det blir for usikkert så setter du på piggdekk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...