Gå til innhold

fartsgrense og valg


Anbefalte innlegg

Skrevet

Gode helårsdekk er like gode på snø som pigg, men er det bratt og mye is, så ville jeg nok ha valgt pigg, de griper bedre både oppover og nedover. Jo tyngre bil, jo viktigere er det med pigg. Jeg har en stooor Suv og der nytter det ikke med helårsdekk på den og det jeg merker det best er bremseeffekten, da må jeg ha pigg. Jeg kommer meg frem overalt med 4 hjulsdrift og helårsdekk, men nedover igjen blir det verre med helårsdekk.

Jeg bruker helårsdekk på sommerdekkene, så kan jeg drøye litt med å skifte over ved de første snøfallene, men når vinteren kommer for fullt så setter jeg på piggdekk..

 

Med andre ord kommer det helt an på hva slags føre det er i ditt området og hvor stor bil du har.

 

Nettopp, jeg visste det  :) Jeg har riktignok en ørlten bil, men setter stor pris på at du tik deg tid til å svare meg! Føreforholdene her i Lillebygd er så som så, setter min lit til piggdekk  :ph34r:

Videoannonse
Annonse
  • Svar 168
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Madelenemie

    46

  • Togli

    12

  • slabbedask

    11

  • Captain Cheeseheart

    11

Skrevet

Kremmmt... det var nettopp yrkessjåfører som rådet meg til å kjøpe helårsdekk;-) Ble sagt at ingen yrkessjåfør med tilsvarende bil ville ha skiftet dekk to ganger i året.

 

Helårsdekk finnes for øvrig i mange ulike kvaliteter, så kanskje du skal sjekke hvordan dine dekk har klart seg på tester av vinterdekk?

 

Hmpf. OK, sparer gjerne noen tusen på å beholde dekka mine, men skeptisk....Jeg er i utgangspunktet veldig miljøvennlig, altså - så lenge det ikke rammer meg og mine  :huh:

Skrevet

Hmpf. OK, sparer gjerne noen tusen på å beholde dekka mine, men skeptisk....Jeg er i utgangspunktet veldig miljøvennlig, altså - så lenge det ikke rammer meg og mine  :huh:

Jeg har en tung og kraftløs bil, men har ikke stått fast en eneste gang i de årene jeg har kjørt på helårsdekk, så hadde jeg vært deg så hadde jeg gjort en forsøk. Det er for øvrig utrolig deilig å slippe dekkskift;-)

Skrevet

Hehe, nei jeg kan ikke vente på vinteren da det allerede er snø på "Heia"  :P Og jeg venter bare på svar fra en yrkessjåfør e.l. slik at jeg kan si "at en fagperson anbefalte meg osv.." Skeptisk til helårsdekk, serru  :)

Faren min snakka varmt om helårsdekk for noen år siden... han skulle ha ny bil, firhjulstrekker, og sverga til helårsdekk.. Dagen etter han kjøpte bilen skulle han kjøre nedover bakken ved huset sitt og bilen seilte nedover veien og rett i grøfta. Trenger jeg å si at han dro tilbake til butikken samme dag for å få bytta til piggdekk? :P  Det kommer med andre ord helt an på hvor du bor og om du evt har tilgang til kollektivtransport de to (?) dagene i året der det er speilblank is på veien når du skal på jobb ;)

Skrevet

Faren min snakka varmt om helårsdekk for noen år siden... han skulle ha ny bil, firhjulstrekker, og sverga til helårsdekk.. Dagen etter han kjøpte bilen skulle han kjøre nedover bakken ved huset sitt og bilen seilte nedover veien og rett i grøfta. Trenger jeg å si at han dro tilbake til butikken samme dag for å få bytta til piggdekk? :P  Det kommer med andre ord helt an på hvor du bor og om du evt har tilgang til kollektivtransport de to (?) dagene i året der det er speilblank is på veien når du skal på jobb ;)

Hehe, alle tenker bare på at de skal komme seg opp bakkene, men jaggu skal de ned igjen også og da er det godt med pigger, spesielt på is med tung bil. Min store Suv kan ta seg frem i en halv meter med snø uten problemer, noe jeg også har prøvd, men å stoppe det store droget i nedoverbakke er ikke bare, bare. Har jeg den i Drive og kjører så sakte at hjulene bare såvidt går rundt, så er det lille pådraget som automaten gir er nok til at jeg ikke klarer å bremse den på is, da må jeg ta den ut av gir, hvis jeg kjører med helårsdekk.

Skrevet

Hmpf. OK, sparer gjerne noen tusen på å beholde dekka mine, men skeptisk....Jeg er i utgangspunktet veldig miljøvennlig, altså - så lenge det ikke rammer meg og mine  :huh:

Har du sommerdekk til bilen? Hvis ikke kan du bruke helårsdekkene om sommeren, våren og høsten og sette på piggdekkene når snøen har kommet skikkelig.

 

Men du kan jo kjøre med helårsdekkene en stund, så ser du hvordan de fungerer på din bil. Synes du det blir for usikkert så setter du på piggdekk.

Skrevet

Hehe, alle tenker bare på at de skal komme seg opp bakkene, men jaggu skal de ned igjen også og da er det godt med pigger, spesielt på is med tung bil. Min store Suv kan ta seg frem i en halv meter med snø uten problemer, noe jeg også har prøvd, men å stoppe det store droget i nedoverbakke er ikke bare, bare. Har jeg den i Drive og kjører så sakte at hjulene bare såvidt går rundt, så er det lille pådraget som automaten gir er nok til at jeg ikke klarer å bremse den på is, da må jeg ta den ut av gir, hvis jeg kjører med helårsdekk.

Helt klart ;) Nå har jeg en liten bil (Auris hybrid), men hater å kjøre nedoverbakke med den på glatta utenfor huset mitt... Pissredd for å havne utenfor veien (bratt skråning). Piggdekk er et must her jeg bor på nordvestlandet!

Skrevet

Helt klart ;) Nå har jeg en liten bil (Auris hybrid), men hater å kjøre nedoverbakke med den på glatta utenfor huset mitt... Pissredd for å havne utenfor veien (bratt skråning). Piggdekk er et must her jeg bor på nordvestlandet!

 

Helt klart ;) Nå har jeg en liten bil (Auris hybrid), men hater å kjøre nedoverbakke med den på glatta utenfor huset mitt... Pissredd for å havne utenfor veien (bratt skråning). Piggdekk er et must her jeg bor på nordvestlandet!

Det betyr mye hvor vi bor i landet. Bor du f.eks i Oslo og stort sett kjører på saltede veier så trenger du ikke annet enn piggfrie vinterdekk,

Jeg kjører av og til på vestlandet også og der kan det være veldig isete veier og i tillegg til fjelloverganger og da vil jeg ha piggdekk.

Skrevet

Vedrørende helårsdekk så er jeg ikke helt enig i det mrxx her sier, selv om det ikke er "helt galt" ;)

 

Et helårdekk er egentlig et dekk som ikke er bra verken på sommer eller vinter. Det kan fungere "helt greit", men vi være dårligere enn et rent sommerdekk på sommeren, og (mye) dårligere enn et rent vinterdekk på vinteren.

 

Spesielt i Norge hvor vi har så store forskjeller i temperatur og kjøreforhold mellom sommer og vinter, så er et "helårsdekk" dårlig egnet. Hvor dårlig avhenger selvfølgelig også en del av hvor og hvordan du kjører, men du vil uansett få en lengre bremsestrekning i alle typer vær enn med dekk som er spesielt tilpasset en av de to årstider - og spesielt på is og snø så kan det være meget stor forskjell.

 

Det er en grunn til at det selger så mange vinterdekk i Norge. Vær også obs på at forsikringsselskaper KAN redusere utbetalingen hvis du havner i en ulykke på vinteren med "helårsdekk" som viste seg å fungere for dårlig for føreforholdene.

Skrevet

Vedrørende helårsdekk så er jeg ikke helt enig i det mrxx her sier, selv om det ikke er "helt galt" ;)

 

Et helårdekk er egentlig et dekk som ikke er bra verken på sommer eller vinter. Det kan fungere "helt greit", men vi være dårligere enn et rent sommerdekk på sommeren, og (mye) dårligere enn et rent vinterdekk på vinteren.

 

Spesielt i Norge hvor vi har så store forskjeller i temperatur og kjøreforhold mellom sommer og vinter, så er et "helårsdekk" dårlig egnet. Hvor dårlig avhenger selvfølgelig også en del av hvor og hvordan du kjører, men du vil uansett få en lengre bremsestrekning i alle typer vær enn med dekk som er spesielt tilpasset en av de to årstider - og spesielt på is og snø så kan det være meget stor forskjell.

 

Det er en grunn til at det selger så mange vinterdekk i Norge. Vær også obs på at forsikringsselskaper KAN redusere utbetalingen hvis du havner i en ulykke på vinteren med "helårsdekk" som viste seg å fungere for dårlig for føreforholdene.

Akkurat slik har mannen min også forklart meg. Ikke snakk om at vi skal ha helårsdekk. Vi kjører piggfritt, også selv om vi kjører en del på glatte og isete veier på Vestlandet. Som regel kommer vi frem dit vi skal ;-)

Skrevet

Det betyr mye hvor vi bor i landet. Bor du f.eks i Oslo og stort sett kjører på saltede veier så trenger du ikke annet enn piggfrie vinterdekk,

Jeg kjører av og til på vestlandet også og der kan det være veldig isete veier og i tillegg til fjelloverganger og da vil jeg ha piggdekk.

Enig i det. Bodde i Oslo for mange år siden, og hadde da piggfrie dekk.... Gikk helt fint helt til vi skulle en søndagstur til Nesodden :P Det gikk heldigvis bra, men var nære på at bilen fikk seg en trøkk....

Skrevet

Vedrørende helårsdekk så er jeg ikke helt enig i det mrxx her sier, selv om det ikke er "helt galt" ;)

 

Et helårdekk er egentlig et dekk som ikke er bra verken på sommer eller vinter. Det kan fungere "helt greit", men vi være dårligere enn et rent sommerdekk på sommeren, og (mye) dårligere enn et rent vinterdekk på vinteren.

 

Spesielt i Norge hvor vi har så store forskjeller i temperatur og kjøreforhold mellom sommer og vinter, så er et "helårsdekk" dårlig egnet. Hvor dårlig avhenger selvfølgelig også en del av hvor og hvordan du kjører, men du vil uansett få en lengre bremsestrekning i alle typer vær enn med dekk som er spesielt tilpasset en av de to årstider - og spesielt på is og snø så kan det være meget stor forskjell.

 

Det er en grunn til at det selger så mange vinterdekk i Norge. Vær også obs på at forsikringsselskaper KAN redusere utbetalingen hvis du havner i en ulykke på vinteren med "helårsdekk" som viste seg å fungere for dårlig for føreforholdene.

Var nok ikke så store forskjellen med det jeg sa og det du sier, så vi er nok enige. Helårsdekk fungerer stort sett bare på våren, sommeren og høsten.

Skrevet

Jeg vet også jeg er en god sjåfør, jeg hadde ikke fått sertifikat på buss, stor tilhenger osv... hvis jeg ikke kjørte aktsomt, kan manøvrere og lukeparkere med tilhenger, kanskje burde alle for å få sertifikat lære seg å lukeparkere på 5 -10 sekunder, det sier mye om trafikkferdigheter hvis man ikke klarer å rygge med tilhenger!

 

De fleste av oss utenfor de store byene trenger ikke å lukeparkere mye - og får lite trening i det - ei heller har jeg trengt å kjøre/rygge med henger... Hadde det vært aktuelt, hadde jeg selvsagt lært meg det.

 

Ang det at på motorveien er det ok å kjøre fort siden ingen løper over veien - det kan skje uforutsette ting på en motorvei også. Ting kan falle av fra et lastplan, kjedekollisjon etc. Da skal det godt gjøres å takle det med hastigheter på 140-150 km/t... Eller, hva med en punktering? Selv om folk påstår at man knapt nok gjør det nå for tiden, har jeg punktert flere ganger...

Skrevet

Jeg vet også jeg er en god sjåfør, jeg hadde ikke fått sertifikat på buss, stor tilhenger osv... hvis jeg ikke kjørte aktsomt, kan manøvrere og lukeparkere med tilhenger, kanskje burde alle for å få sertifikat lære seg å lukeparkere på 5 -10 sekunder, det sier mye om trafikkferdigheter hvis man ikke klarer å rygge med tilhenger!

Jeg har ikke engang kjørt rett frem med tilhenger, men har gode trafikkferdigheter allikevel. :) Har ikke hengerfeste på bilen min og har absolutt ingen planer om å kjøre med henger, det får andre (les: kjæresten, han er knallgod på det, også på rygging med henger!) ta seg av om det er nødvendig.

Skrevet

Jeg har ikke engang kjørt rett frem med tilhenger, men har gode trafikkferdigheter allikevel. :) Har ikke hengerfeste på bilen min og har absolutt ingen planer om å kjøre med henger, det får andre (les: kjæresten, han er knallgod på det, også på rygging med henger!) ta seg av om det er nødvendig.

Hei!

 

Ok.

 

Jeg mener bare det skaper trafikk kaos når man ikke kan rygge med henger, men kjører med henger??

 

Jeg hjalp et menneske en gang som skulle rygge inn en port i byen med tilhenger, hun sperret hele trafikken, og virket redd, derfor måtte jeg gå ut av min bil, den stod bak hennes, det var trangt og selv om andre biler tutet (det hele var merkelig, tute når man åpenbart ser at noen strever, det syns jeg er ufint) så rygget jeg bilen hennes inn, og hun ble veldig glad, jeg måtte så forte meg ut i veien og sette meg i bilen min, og da tutet de på meg?? Og det merkelige er jo at hadde ikke jeg gått ut av bilen min og hjulpet henne med å fjerne tilhenger og bilen fra veien, så hadde jo ingen kommet frem. Jeg ristet irritert på hodet til bilen som tutet på meg, men først henne, for det var jo både ufint og ulogisk. Alle burde jo se at hun slet... og blir man nervøs gjør det jo saken enda verre, hun burde jo ikke kjørt med tilhenger når hun ikke kunne rygge, men det har hun nok lært. Jeg så hun var lei seg, og ser jeg det, da er man veldig lei seg.

 

Men fint du ikke kjører med tilhenger hvis du ikke kan rygge med tilhenger.

Skrevet

Aspergere har problemer med å skjønne regler, i alle fall statisk. Om andre bryter reglene forvirrer det dem, og de gjør gjerne det samme ut fra "erfaring". Det tror at siden fler er som dem, så er det ok.

Anonymous poster hash: f2188...335

Fra tid til annen synes jeg det dukker opp vel mange generaliseringer av typen "Aspergere er slik eller slik". Noen av generaliseringene er det kanskje hold i, andre virker som useriøse spekulasjoner. Hvordan kan du belegge dine påstander i denne tråden?

Skrevet

Jeg har ikke engang kjørt rett frem med tilhenger, men har gode trafikkferdigheter allikevel. :) Har ikke hengerfeste på bilen min og har absolutt ingen planer om å kjøre med henger, det får andre (les: kjæresten, han er knallgod på det, også på rygging med henger!) ta seg av om det er nødvendig.

 

Helt klart ;) Nå har jeg en liten bil (Auris hybrid), men hater å kjøre nedoverbakke med den på glatta utenfor huset mitt... Pissredd for å havne utenfor veien (bratt skråning). Piggdekk er et must her jeg bor på nordvestlandet!Jeg er så sint, og jeg har vært i 

Skrevet

Var nok ikke så store forskjellen med det jeg sa og det du sier, så vi er nok enige. Helårsdekk fungerer stort sett bare på våren, sommeren og høsten.

 

Svarer litt vilkårlig her til de som svarte meg på avsporinga mi av tråden, takk til dere!

 

Jeg avtalte time hos en "dekkspesialist" i dag for kjøp av piggdekk og bytte / omlegging osv. Etter 2 sekunder sa han; "Dette er ikke helårsdekk, det er piggfrie vinterdekk. Piggfrie vinterdekk egner seg dårlig på sommerføre, særlig ved våt vegbane."

 

Og som om det ikke var nok; dekka viste seg å være fra uke 23 i 2001, altså samtidig som bilen blei registrert  :wub: Dama jeg kjøpte bilen av påsto det var helårsdekk og har tydeligvis aldri skifta (noe også sand-/skitthaugen bekrefta da felgene blei tatt av). Jaja, slik går nu dagan  :ph34r:

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...