Gå til innhold

Neste - Kampanje mot overvekt?


tjohei1

Anbefalte innlegg

Hvorfor gjøres det ikke mer for å unngå at folk skal bli overvektige når det koster samfunnet så mye penger? Hva med å ha kampanjer mot overvekt slik det var med røyking? Mange overvektige trenger motivasjon til å slanke seg, ikke se reklamer for potetgull og sjokolade på tv. Man kan da i det minste forby reklame mot usunn mat? Butikkene kan la være å selge sjokolade ved kassen?

Endret av tjohei1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 173
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • tjohei1

    45

  • XbellaX

    31

  • Bella Dotte

    28

  • AnonymBruker

    27

Hvorfor gjøres det ikke mer for å unngå at folk skal bli overvektige når det koster samfunnet så mye penger? Hva med å ha kampanjer mot overvekt slik det var med røyking? Mange overvektige trenger motivasjon til å slanke seg, ikke se reklamer for potetgull og sjokolade på tv. Man kan da i det minste forby reklame mot usunn mat? Butikkene kan la være å selge sjokolade ved kassen?

 

Jeg blir lei at det skal være kampanjer mot alt, alt skal "forbys". Istede bør fokuset være på barnehager og skoler, sunt og godt kosthold bør inn fra ung alder, det er slik man lærer. Varme retter bør også inn i skolen. Jeg tror ikke det har noe for seg å stanse reklame for eks potetgull, de som ønsker potetgull kjøper det uansett.

Mange butikker selger ikke sjokolade og lignende produkter like ved kassen. 

Endret av XbellaX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe ansvar må vi faktisk ta selv. Om man ikke klarer det uten hjelp så finnes det treningssentra, Grete Rode-kurs, andre slankekurs og diverse aktiviteter.

 

Jeg skjønner jo at mange har en høy dørstokkmil, men litt ansvar må man selv ta. Staten kan ikke ta ansvaret for alt. Anti-røykekampanjer er noe annet, (passiv) røyking går ut over uskyldige (barn), det er ikke så mange som tar skade av "passiv fedme" for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan da i det minste forby reklame mot usunn mat? Butikkene kan la være å selge sjokolade ved kassen?

 

Sist jeg sjekket var det forstatt mulig selv å velge hva en vil kjøpe i matbutikken.

Anonymous poster hash: b74ea...5a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men dere bør da forstå? Det blir som med alkoholisme, er man avhengig av noe er det veldig vanskelig å la være. Hvis man plasserte alkohol ved kassene vil nok dette gjøre at man selger mer alkohol. Det samme gjelder sukker. Det er en grunn til at de plasserer det der. Frihet til å gjøre alt man har lyst til er ikke bra for samfunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frihet til å gjøre alt man har lyst til er ikke bra for samfunnet.

 

Det får være måte på til barnepikementalitet. Du bestemmer selv om du vil kjøpe snop eller ikke.

Anonymous poster hash: b74ea...5a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du vet tydeligvis ikke hva sterk avhengighet er. Alt er ikke lov i er samfunn og godt er det.

 

Det vet jeg veldig godt. Jeg var helt avhengig av Cola og sjokolade før. Nå har jeg kuttet kraftig ned på forbruket, og gått ned 20kg.

Anonymous poster hash: b74ea...5a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg sjekket var det forstatt mulig selv å velge hva en vil kjøpe i matbutikken. Anonymous poster hash: b74ea...5a4

Du skjønner ingenting du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet jeg veldig godt. Jeg var helt avhengig av Cola og sjokolade før. Nå har jeg kuttet kraftig ned på forbruket, og gått ned 20kg. Anonymous poster hash: b74ea...5a4

Da var vel det mer snakk om latskap enn sterk evhengighet. Så du bare bestemte deg plutselig og skjønte plutselig at det du har gjort var idiotisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var vel det mer snakk om latskap enn sterk evhengighet. Så du bare bestemte deg plutselig og skjønte plutselig at det du har gjort var idiotisk?

 

Det hadde ingen ting med latskap å gjøre. Og det er ikke så vanskelig å forstå at det ikke er spesielt smart å drikke 2L Cola og spise en stor sjokolade hver dag.

Anonymous poster hash: b74ea...5a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skjønner ingenting du.

 

Det virker som om problemet ditt er at du gir opp før du har prøvd, og at du fraskriver deg ethvert ansvar for egen situasjon.

Anonymous poster hash: b74ea...5a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er mitt ansvar, men jeg mener at også samfunnet bør ta et ansvar for fedmeepedemien. Det har vist seg at sukkeravhengighet er like sterk avhengighet som til narkotiske stoffer. Ingen sier til de narkomane at de bare må ta seg sammen.

Endret av tjohei1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, det er mitt ansvar, men jeg mener at også samfunnet bør ta et ansvar for fedmeepedemien. Det har vist seg at sukkeravhengighet er like sterk avhengighet som til narkotiske stoffer. Ingen sier til de narkomane at de bare må ta seg sammen.

 

Du kan virkelig ikke sammenlige sukker med narkotika. Og fedmeepedemien skyldes ganske mye mer enn bare sukker. Men man kan gjerne bruke mer ressurser på kostholdsinformasjon og tilbud til de som trenger hjelp til å legge om kostholdet.

Anonymous poster hash: b74ea...5a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er mitt ansvar, men jeg mener at også samfunnet bør ta et ansvar for fedmeepedemien. Det har vist seg at sukkeravhengighet er like sterk avhengighet som til narkotiske stoffer. Ingen sier til de narkomane at de bare må ta seg sammen.

Det er neppe noe annet enn "ta seg sammen" som hjelper. Det finnes imidlertid ulike måter å ta seg sammen på; jeg tror det er helt avgjørende at det er en selv som ønsker endring og at det ikke oppleves som et pålegg fra omgivelsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke din skyld at du har blitt feit, men det er bare du som kan gjøre noe med det?

 

Jeg mener at opplæring og nøkkelhull og subsidierte matvarer kun kan bidra med en liten skjerv til folkehelsen. Folk må gis mulighet til å ta fornuftige valg. Hjernen vår består av flere deler, og den høyest utviklede og mest rasjonelle delen trenger fravær av stress og kortisol og akkurat riktig mengde blodsukker for å fungere bra og ta styringa. Den primitive krypdyrhjernen fungerer uansett, så lenge man puster. De som produserer matvarer, er avhengige av at noen kjøper dem, og de gjør hva de kan for at den skal appellere til følelsene våre. Store summer brukes på produktutvikling og reklame. Ferdigmat er proppfull av smak, men også ferdig fordøyd, så man kan spise enorme mengder av den, og etterpå ønske mer. Lite vitaminer, men kaloriene blir tatt opp direkte. Når vi er sultne og slitne og stressa, og enda mer hvis vi er underernærte og tilvent ekstrem søtsmak, er det vanskelig, nei, umulig å gjøre gode valg i butikken eller på kafeen eller foran kjøleskapet. Vi trenger å bygge oss opp, både psykisk og fysisk, lære hvordan man skal unngå å havne i sukkerfella, samt å innføre gode vaner. Dette kan man gjøre ved å spise sunnere, mosjonere, og bli mer oppmerksom på kropp og tanker, og lære litt om markedskreftene.

 

Cluet er å spise, tenke, føle, sanse og handle som en normalvektig person. Da vil man også få, og beholde, normal vekt. Det er vanskelig, men det er også enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at opplæring og nøkkelhull og subsidierte matvarer kun kan bidra med en liten skjerv til folkehelsen.

Denne nøkkelhullmerkingen er jo helt på trynet. Det betyr jo ikke at matvaren er sunn i det hele tatt, men at akkurat den matvaren er sunnere enn mange andre tilsvarende matvarer. Selv grandis har jo fått nøkkelhull! Og ingen kan påstå med sin beste vilje at grandis er en sunn ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne nøkkelhullmerkingen er jo helt på trynet. Det betyr jo ikke at matvaren er sunn i det hele tatt, men at akkurat den matvaren er sunnere enn mange andre tilsvarende matvarer. Selv grandis har jo fått nøkkelhull! Og ingen kan påstå med sin beste vilje at grandis er en sunn ting.

 

Takk :lol:

 

Dummeste initiativet på lenge, dette nøkkelhullstullet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir lei at det skal være kampanjer mot alt, alt skal "forbys". Istede bør fokuset være på barnehager og skoler, sunt og godt kosthold bør inn fra ung alder, det er slik man lærer. Varme retter bør også inn i skolen. Jeg tror ikke det har noe for seg å stanse reklame for eks potetgull, de som ønsker potetgull kjøper det uansett.

Mange butikker selger ikke sjokolade og lignende produkter like ved kassen. 

Jeg opplever ofte når jeg setter meg med tv, og reklamen for chips kommer frem at jeg får veldig lyst på chips.  Ellers er det sjelden chips er noe jeg tenker på.  Også pizza med masse ost som kommer litt ned på sidene kjenner jeg at jeg blir sugen på, selv om jeg i utgangspunktet ikke var sulten. 

 

Reklamen på usunn mat, spesielt på tv tror jeg gjør det vanskeligere for de som skal ned i vekt.  Jeg er litt forundret på at de ikke ser den faren og forbyr det.  Hadde det nå bare vært esken med pizzaen de viste så vil det være lettere å stå i mot, men de vet hvordan de skal friste  folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...