Gå til innhold

Neste - Kampanje mot overvekt?


tjohei1

Anbefalte innlegg

Men problemet til overvektige er jo at de er glad i usunn mat. Det er vI vel enig om. Det er mange son ikke er det og de er noralvektige. Ta et søk på Google på gener overvekt så finner du mye skrevet om det, blant annet fra den Norske Legeforening.

 

Det er litt "høna eller egget" der. Man kan omprogrammere hjernen. Man kan vennes til nye smaker. Jeg gjør det hver gang jeg slanker meg, høhø. Men dette er siste gang, da. (Det sier jeg, og alle andre, hver gang.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 173
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • tjohei1

    45

  • XbellaX

    31

  • Bella Dotte

    28

  • AnonymBruker

    27

Det er sjelden jeg hører om overvektige som spiser for mye sunn mat. Ofte er det den usunne maten de blir tykk av. Spiser man sunn mat vil mye regulere seg selv. Det er de raske karbohydratene som klusser med hjernen vår.

 

Det er tilfelle, man kan bli overvektig også av sunn mat. Mange har problemer med måtehold. 

 

Jeg er helt enig i at de raske karbohydratene klusser med hjernen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du legge ved dokumentasjon i det minste, jeg skal gjerne innrømme feil men jeg svelger ikke slike utsagn umiddelbart. 

 

Det er sjelden jeg ser så stor ansvarsfraskrivelse som når det kommer til overvekt. Å si at "alle" overvektige har et gen som gjør at de tiltrekkes mer av usunn mat tror jeg ikke på. Jeg tror derimot det kan gjelde for noen.

Minner meg om et program jeg så om overvekt for en del år siden. En gruppe overvektige hevdet alle at grunnen til at de var så overvektige var at de hadde lavt stoffskifte og dermed ikke klarte å gå ned i vekt.

 

Alle ble undersøkt og stoffskiftet målt - ikke en eneste av dem hadde lavt stoffskifte! De ble satt på en "diett" bestående av normal mat i normale porsjoner og alle gikk ned i vekt...

 

Dette er selvfølgelig ikke tilfelle for alle overvektige, bare så det er sagt.

Endret av Lillemus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner meg om et program jeg så om overvekt for en del år siden. En gruppe overvektige hevdet alle at grunnen til at de var så overvektige var at de hadde lavt stoffskifte og dermed ikke klarte å gå ned i vekt.

 

Alle ble undersøkt og stoffskiftet målt - ikke en eneste av dem hadde lavt stoffskifte! De ble satt på en "diett" bestående av normal mat i normale porsjoner og alle gikk ned i vekt...

 

Ikke sant..... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fedme er et gedigent samfunnsproblem, men det er for lettvint og naivt å tro at vi løser det problemet ved å forby reklamen.

Jeg kommer ikke med enkle løsninger, men alt påvirker og virker sammen. Slutt å tenke så svart hvitt!

Endret av tjohei1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sier ikke at noe er enten eller. Der misforstår dere meg, men at alt henger sammen.

 

Det du skriver er dette "Vi som er overvektige har visst et gen som gjør at vi fristes mer av usunn mat."

Dette tror jeg ikke stemmer, jeg tror helt klart det kan gjelde noen, men langt fra alle. 

 

At sukker og raske karbohydrater er ubrukelig, er vi enige om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at de første ukene har vært fryktelige er fordi du har lagt deg på en lavkalori-"kur". De første ukene trenger ikke være slik. 

 

For å unngå at du går på noen smeller vil jeg anbefale deg å spise litt "riktig" mat før du går i selskaper, da slipper du å fylle på med alt som er usunt. 

Jeg la meg ikke på noe spesielt lavkalori-kur denne gangen. Prøvde bare å spise litt mindre og mindre usunt.  Når jeg tok Grethe Rhode kuren så var kanskje den litt mer lavkalori-kur. 

 

Jeg bare elsker kaker :) Da nytter det ikke hva jeg har spist før.  

 

Jeg satser på at jeg skal klare meg sånn noenlunde.  Men det blir mye vi lever tett innpå andre nå i julen og da blir det mange serveringer og lange måltider. Og det er ikke bare usunn mat du legger på deg av.  Også sunn mat kan det bli for mye av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du skriver er dette "Vi som er overvektige har visst et gen som gjør at vi fristes mer av usunn mat."

Dette tror jeg ikke stemmer, jeg tror helt klart det kan gjelde noen, men langt fra alle. 

 

At sukker og raske karbohydrater er ubrukelig, er vi enige om.

Det må vi spørre forskerne om, ikke meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sjelden jeg hører om overvektige som spiser for mye sunn mat. Ofte er det den usunne maten de blir tykk av. Spiser man sunn mat vil mye regulere seg selv. Det er de raske karbohydratene som klusser med hjernen vår.

 

 

Det er tilfelle, man kan bli overvektig også av sunn mat. Mange har problemer med måtehold. 

 

Jeg er helt enig i at de raske karbohydratene klusser med hjernen.

 

Det er egentlig litt "morsomt" at standardrådet fremdeles er "spis mindre, beveg deg mer". I gamle dager var nok dette et utmerket råd! Men i våre dager hvor den lettest tilgjengelige og (for mange) mest fristende maten er tappet for næring, vil det si at allerede underernærte mennesker blir bedt om å bli enda mer underernært, på enda mer utarmet mat (lettproukter), som i tillegg smaker mindre. Når man da er enda mer sulten og desperat enn før, og ikke klarer å holde dietten, skammer man seg over sin dårlige viljestyrke, mens andre dømmer en for å være lat og grådig. Verden er gal! :wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer ikke med enkle løsninger, men alt påvirker og virker sammen. Slutt å tenke så svart hvitt!

 

På hvilken måte tenker jeg svart hvitt? 

 

Det kan lett oppleves som at du mener bare reklamen forbys vil du gå ned i vekt. Overvekt er sammensatt, og for de aller fleste overvektige er det vanskelig, for ikke å si beinhardt, å gå ned i vekt.

 

Fedmen er et samfunnsproblem, og samfunnet og hvermansen bør iverksette tiltak, men jeg tror ikke at det å forby reklame  er en løsning på problemet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fedme er et gedigent samfunnsproblem, men det er for lettvint og naivt å tro at vi løser det problemet ved å forby reklamen.

Jeg tror ikke vi løser problemet med å forby reklame, men vi tar bort et moment som er med på å gjøre det vanskeligere for de som sliter med overvekt. Jeg tror heller ikke de løste problemet med røyk med å ta bort reklamen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må vi spørre forskerne om, ikke meg.

 

Jeg spør deg om dokumentasjon, det kan jeg ikke se du har skaffet. Jeg innrømmer gjerne feil, men påstanden du legger ut tror jeg ikke gjelder alle overvektige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror ikke vi løser problemet med å forby reklame, men vi tar bort et moment som er med på å gjøre det vanskeligere for de som sliter med overvekt. Jeg tror heller ikke de løste problemet med røyk med å ta bort reklamen.

 

Helt enig!

 

Inntil det skjer, må man bare skjerme seg så godt man kan hvis man lider av avhengighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På hvilken måte tenker jeg svart hvitt? 

 

Det kan lett oppleves som at du mener bare reklamen forbys vil du gå ned i vekt. Overvekt er sammensatt, og for de aller fleste overvektige er det vanskelig, for ikke å si beinhardt, å gå ned i vekt.

 

Fedmen er et samfunnsproblem, og samfunnet og hvermansen bør iverksette tiltak, men jeg tror ikke at det å forby reklame  er en løsning på problemet.

Det har jeg da aldri sagt heller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør deg om dokumentasjon, det kan jeg ikke se du har skaffet. Jeg innrømmer gjerne feil, men påstanden du legger ut tror jeg ikke gjelder alle overvektige.

Jeg har bedt deg ta et søk på Google på gener og overvekt, noe du ikke gidder å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egentlig litt "morsomt" at standardrådet fremdeles er "spis mindre, beveg deg mer". I gamle dager var nok dette et utmerket råd! Men i våre dager hvor den lettest tilgjengelige og (for mange) mest fristende maten er tappet for næring, vil det si at allerede underernærte mennesker blir bedt om å bli enda mer underernært, på enda mer utarmet mat (lettproukter), som i tillegg smaker mindre. Når man da er enda mer sulten og desperat enn før, og ikke klarer å holde dietten, skammer man seg over sin dårlige viljestyrke, mens andre dømmer en for å være lat og grådig. Verden er gal! :wacko:

 

Nja, jeg ville ikke gitt de rådene. Jeg tror på å legge om livsstilen sin, finne ut hvordan kroppen "din" fungerer, uansett om det er lavkalori eller lavkarbo. Jeg tror på måtehold, og øve opp motstandskraften.

Og så tror jeg mange må lære mer om mat, og nytelse :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bedt deg ta et søk på Google på gener og overvekt, noe du ikke gidder å gjøre.

 

Det er du som kommer med påstanden, og så mener du jeg skal lete etter den riktige linken? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke at noe er enten eller. Der misforstår dere meg, men at alt henger sammen.

 

Slutt å skylde på andre! Det kun deg som som kan gjøre noe med problemet.

Anonymous poster hash: b74ea...5a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, jeg ville ikke gitt de rådene. Jeg tror på å legge om livsstilen sin, finne ut hvordan kroppen "din" fungerer, uansett om det er lavkalori eller lavkarbo. Jeg tror på måtehold, og øve opp motstandskraften.

Og så tror jeg mange må lære mer om mat, og nytelse :-)

 

Åh, jeg er 100% med deg der :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...