Gå til innhold

Neste - Kampanje mot overvekt?


tjohei1

Anbefalte innlegg

Men jeg kjenner jeg blir litt provosert over en del kommentarer der jeg føler de rakker ned på de som ikke klarer det.  Som går på at de må bare ta seg sammen osv. 

 

Hvis du ikke klarer det selv, får du søke profesjonell hjelp da. Forbud mot pizza-reklame løser ingen ting.

Anonymous poster hash: b74ea...5a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 173
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • tjohei1

    45

  • XbellaX

    31

  • Bella Dotte

    28

  • AnonymBruker

    27

 

Hvis man virkelig vil ned i vekt er det bedre å gå en tur enn å se på tv. Og er det virkelig slik at du fyker rett på butikken for å kjøpe pizza hvis du skulle slumpe til å se en pizza-reklame på tv'n?

Anonymous poster hash: b74ea...5a4

 

Jeg flyr ikke på butikken.  Men jeg blir sugen på noe godt.  Selv om en skal ned i vekt så må en få kunne sette seg ned å se på tv.  Eller mener du de skal bruke hver ledige stund til å gå tur frem til de legger seg?  Nå ser jeg så lite tv at dette ikke lenger er noe problem for meg.  Men jeg tenker samfunnsmessig.  Barn som er overvektige før de kommer på ungdomskolen.  Og egentlig så blir alle mer påvirket enn de er klar over.

 

 Jeg begynte å tenke på en test jeg har hørt om, husker ikke helt, men om det var cola de hadde lagt inn flere ganger i en film.  Så kort stund hver gang at ingen egentlig kunne se det.  Likevel var det det alle skulle kjøpe seg i pausen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hvis du ikke klarer det selv, får du søke profesjonell hjelp da. Forbud mot pizza-reklame løser ingen ting.

Anonymous poster hash: b74ea...5a4

 

Ser du sammenhengen i det jeg skriver eller bare bruddstykker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et utsagn jeg både er sterkt uenig i - og som jeg anser for en lite konstruktiv selvforståelse.

 

Det er stor variasjon hvor vanskelig det er for folk å kontrollere sitt matinntak slik at man får en normal vekt, men jeg kan ikke se at man ikke har sin personlige frihet inntakt. Det er få ting man i større grad kan påvirke selv enn nettopp sitt matinntak. Det kan være en ekstremt krevende oppgave, men etter min oppfatning aldri en fullstendig umulighet.

 

Tror du jeg følte meg fri da jeg satt med hodet i potetgullposen, senest nå i høst? :blink:

 

En hel rekke hendelser måtte skje samtidig for at jeg skulle klare å løsrive meg fra avhengigheten.

 

Kanskje er det lettere å forstå avhengighet av tobakk, noe jeg egentlig aldri har hatt - men det var irriterende lett å slutte. Noe tilsvarende skjedde da, og lettere å forklare: Jeg begynte å trene, jeg mistet arbeidsledighetstrygden, og jeg mistet kontakten med en bekjent som jeg pleide å dra på harryturer med. Jeg så at sigarettbeholdningen minket, og innså at jeg verken hadde råd til eller lyst til å kjøpe sigaretter i Norge lenger, jeg ville også prøve å komme i bedre form. Dermed kuttet jeg først ut å røyke når jeg var ute, og da det var helt tomt, hadde jeg ikke lenger noe behov for å røyke når jeg var hjemme, heller. Kjempelett. Jeg har hatt tanker om røyk i ettertid, men aldri noe sug.

 

Godteri og potetgull, is og kaker, har jeg derimot vært sterkt avhengig av. Det har vært kos og trøst og avslapning og opprør, alt på en gang. Dessuten er det en glidende overgang mellom mat og snop, og mat må man ha. Det som hjelper mange, er en grense mellom "tillatt" og "forbudt" mat, og jeg har det også, på en måte - jeg spiser bare "ren" mat. Da frister ikke mat med MSG og transfett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du sammenhengen i det jeg skriver eller bare bruddstykker?

 

Jeg ser bare meningsløs ralling.

Anonymous poster hash: b74ea...5a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ingen vesentlig betydning for vekten om du spiser en normal posjon grandis i ny og ne.

 

Og her har vi forstått poenget, ser jeg? Feil mat trigger suget, og for de som lider av avhengighet er det ny og ne flere ganger hver dag. Nøkkelhullmerket eller ikke, grandis er ikke sunt å spise ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg flyr ikke på butikken.  Men jeg blir sugen på noe godt.

 

Man får se på nrk da, så slipper man reklamen.

Anonymous poster hash: b74ea...5a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her har vi forstått poenget, ser jeg? Feil mat trigger suget, og for de som lider av avhengighet er det ny og ne flere ganger hver dag. Nøkkelhullmerket eller ikke, grandis er ikke sunt å spise ofte.

 

Derfor skrev jeg i ny og ne. Hvis man ikke tåler dette, får man la være å spise pizza i det hele tatt. Jeg blir helt oppgitt over voksne folk som ikke selv klarer å styre hva de stapper inn i kjeften, og som mener de trenger myndighetenes klamme hånd på skulderen for å unngå å gå berserk i matbutikken. Da er kanskje en verge det mest praktiske?

Anonymous poster hash: b74ea...5a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor skrev jeg i ny og ne. Hvis man ikke tåler dette, får man la være å spise pizza i det hele tatt. Jeg blir helt oppgitt over voksne folk som ikke selv klarer å styre hva de stapper inn i kjeften, og som mener de trenger myndighetenes klamme hånd på skulderen for å unngå å gå berserk i matbutikken. Da er kanskje en verge det mest praktiske?

 

Ja, mange må avstå fullstendig. Og det er vanskelig å avstå når man hele tiden blir minnet på noe man har lyst på.

 

Noen trenger helt sikkert behandling; jeg er ikke sikker på om overspising er klassifisert for en spiseforstyrrelse ennå, men jeg mener den godt kunne ligget under tvangslidelsene. Og tvang er det motsatte av frihet. Noen ganger har jeg ønsket at noen fysisk kunne ha nektet meg å kjøpe feks sjokolade, slik som sjenkesteder er forpliktet til å nekte å servere synlig berusede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ber dere alle instendig se denne videoen! Den forklarer på en enkel, forståelig og overbevisende måte det jeg har forsøkt å fortelle og jeg har selv opplevd det hun sier på kroppen:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, samfunnet har IKKE ansvar for at du overspiser usunn mat. Slutt å skylde på andre! Dette er det kun DU som kan gjøre noe med. Anonymous poster hash: b74ea...5a4

Til og med politikerne er enig at samfunnet også har et ansvar! Akkurat som de har et ansvar for å hindre utstrakt bruk av rusmidler, stort forbruk av alkohol, hindre mobbing, overgrep, kriminalitet etc. Er det virkelig så vanskelig å forstå?

Endret av tjohei1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tilfelle, man kan bli overvektig også av sunn mat. Mange har problemer med måtehold. 

 

Jeg er helt enig i at de raske karbohydratene klusser med hjernen.

Jeg har aldri hørt om overvektige som forspiser seg på havregrøt, salat og annen sunn mat. De fleste sliter med at de liker feil type mat, den usunne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips, når du kommer med relativt drøye påstander, bør du legge ved en link som bekrefter det du sier. Ikke be de som stiller spørsmålstegn ved påstanden om å lete etter linken selv.

[/quote

Det var en engelsk dokumentar som gIkk på norsk fjernsyn for en tid tilbake. Jeg finner ikke linken, men temaet blir også tatt opp av andre forskere derfor ba jeg dere søke. Jeg synes det er rart at det finnes folk som mener at gener ikke har noe å si for overvekt. Jeg trodde folk flest var såpass opplyste i 2013.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slutt å skylde på andre! Det kun deg som som kan gjøre noe med problemet. Anonymous poster hash: b74ea...5a4

Ja, det er bare jeg som kan gjøre noe med det, men samfunnet kan også være med på å påvirke fedmeutviklingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er all denne reklamen? Kan ikke huske siste gang jeg så reklame for junkfood. Anonymous poster hash: b74ea...5a4

Hallo! Hvilken verden lever du i? De dukker stadig vekk opp på tven for chips og sjokolade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samfunnet ansvar for noe da? Ordne opp i alle problemene dine selv. Er det slik vi vil ha det? Eller vil vi ha et samfunn som bryr seg om hverandre og prøver å gjøre ting litt enklere eller hjelpe de som sliter.

Nettopp! Her er det kyniske mennesker som svarer. De bryr seg lite om medmennesker som sliter og er annerledes enn dem selv. Da trenger ikke samfunnet Grete Roede kurs heller da eller overvektsoperasjoner, for alle skal greie det på egenhånd. Og hvorfor bruker de dr. Online når alle skal greie seg selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg velger å ikke forholde meg til gener ifbm overvekt. For noen år siden var det forbrenningen som var grunnen. Jeg fastholder at det er unødvendig å bry seg om disse tingene. Alle går opp i vekt om de spiser for mye. Alle går ned i vekt om de spiser mindre enn de forbruker. Hvis du har stor appetitt og spiser så mye du orker, vil du gå opp i vekt. Du kan gå ned i vekt uten å sulte, selv om du har stor appetitt. Det er ikke farlig å kjenne seg litt sulten innimellom, så lenge du får i deg det du trenger. Appetitten vil også regulere seg av seg selv hvis du spiser mindre og sunnere over tid og går ned i vekt. Slutt å stresse og spis det du vil ha og kroppen trenger. For et jævla mas. :P

Endret av Bella Dotte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det dere fjøsnisser driver å kranger om ?. Ja det er noen folk som trenger flere kalorier enn andre for å holde en stabil vekt. Ja det ligger i menneskets natur å la seg friste. Men det er ingen unnskyldning for at du er overvektig. Se på USA nå er det snart ingen som ikke er overvektige der lenger..... Dette er ikke fordi GENENE har endret seg over de siste 50 årene, det er en blanding av latskap og fristelser man lar seg lokke av,  i de aller aller aller fleste tilfeller er det DIN EGEN SKYLD at du er overvektig

Det er vi jo også enig om, men å mene at samfunnet ikke er i stand til å påvirke fedmeutviklingen er tull! Hjelper det med fristelser på et hvert hjørne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så får man ta grep for å bli kvitt avhengigheten. Jesus, for en gjeng småunger dere er. Ta ansvar for eget liv! Anonymous poster hash: b74ea...5a4

Ansvar for eget liv har vi alle. Men alle har vel en mening om hva slags samfunn vi vil ha? Vil vi ha et samfunn som nærmest legger til rette for at folk skal bli overvektige enn at de forblir normalvektige? Jeg tror mye av grunnen til fedmeutviklingen er at usunn mat er billig og lett tilgjengelig overalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror mye av grunnen til fedmeutviklingen er at usunn mat er billig og lett tilgjengelig overalt.

 

Usunn mat er tildels lettere tilgjengelig, tildels billigere og tildels mer fristende enn sunn mat. Men den kan også være dyr og ekkel, og hjemme kan man ha junkfri sone. Man kan gjøre mye selv ved å planlegge og innføre nye vaner. Ikke noe hokus pokus, men man må ville det.

 

Det jeg prøver å si: Ikke vent på et forbud, om det kommer vil det ta mange år; markedskreftene og folks vaner og ønsker om å kunne bestemme selv er sterke. Hvis du vil endre vaner, må du greie det selv, allier deg med venner og familie og kollegaer, men ikke regn med at myndighetene vil hjelpe deg. De vil helst forvirre deg og gi deg dårlig samvittighet.

Endret av Bella Dotte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...