Gå til innhold

Neste - Kampanje mot overvekt?


tjohei1

Anbefalte innlegg

Derfor skrev jeg i ny og ne. Hvis man ikke tåler dette, får man la være å spise pizza i det hele tatt. Jeg blir helt oppgitt over voksne folk som ikke selv klarer å styre hva de stapper inn i kjeften, og som mener de trenger myndighetenes klamme hånd på skulderen for å unngå å gå berserk i matbutikken. Da er kanskje en verge det mest praktiske? Anonymous poster hash: b74ea...5a4

Det var et barnslig svar på et alvorlig samfunnsproblem. Har du ikke sett debattene på NRK den siste tiden om fedmeutviklingen. Selv politikere ser sammenhengen mellom lett tilgjengelig usunn mat, reklame for usunn mat og fedmeutviklingen. Du mener vel kanskje at grunnen til fedmeutviklingen er at flere og flere har fått dårligere selvdisiplin og blitt latere? Du legger all skylden på individet. Er det riktig da?

Endret av tjohei1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 173
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • tjohei1

    45

  • XbellaX

    31

  • Bella Dotte

    28

  • AnonymBruker

    27

men ikke regn med at myndighetene vil hjelpe deg. De vil helst forvirre deg og gi deg dårlig samvittighet.

 

Hvorfor vil myndighetene det?

Anonymous poster hash: b74ea...5a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du jeg følte meg fri da jeg satt med hodet i potetgullposen, senest nå i høst? :blink:

 

En hel rekke hendelser måtte skje samtidig for at jeg skulle klare å løsrive meg fra avhengigheten.

 

 

Nei, jeg tror ikke nødvendigvis du _følte_ deg fri. Allikevel mener jeg at du objektivt sett hadde en vesentlig grad av frihet, noe du jo også har vist gjennom de siste månedene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var et barnslig svar på et alvorlig samfunnsproblem. Har du ikke sett debattene på NRK den siste tiden om fedmeutviklingen. Selv politikere ser sammenhengen mellom lett tilgjengelig usunn mat, reklame for usunn mat og fedmeutviklingen. Du mener vel kanskje at grunnen til fedmeutviklingen er at flere og flere har fått dårligere selvdisiplin og blitt latere? Du legger all skylden på individet. Er det riktig da?

 

Ja, folk blir fetere fordi de spiser for mye og beveger seg for lite. Dog, jeg forstår at det er enklere å legge skyldes på andre slik at man slipper å gjøre noe selv.

 

Og at styringsskåte politikere ønsker enda flere forbud og reguleringer er ingen nyhet.

Anonymous poster hash: b74ea...5a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hørt om overvektige som forspiser seg på havregrøt, salat og annen sunn mat. De fleste sliter med at de liker feil type mat, den usunne.

Jeg vet om overvektige som har hatt et kosthold bestående av sunne matvarer - i for store mengder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var et barnslig svar på et alvorlig samfunnsproblem. Har du ikke sett debattene på NRK den siste tiden om fedmeutviklingen. Selv politikere ser sammenhengen mellom lett tilgjengelig usunn mat, reklame for usunn mat og fedmeutviklingen. Du mener vel kanskje at grunnen til fedmeutviklingen er at flere og flere har fått dårligere selvdisiplin og blitt latere? Du legger all skylden på individet. Er det riktig da?

Jeg synes ikke man skal legge alt ansvar på individet, men at også samfunnet bør velge å etablere støtteordninger (som veiledningstjeneste og lavterskel tilbud på trening) som kan hjelpe folk som sliter med overvekt. Jeg har derimot ikke tro på reklameforbud for mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har begynt å gå turer hver dag og tenker mer over hva jeg putter i munnen. Hvis jeg greier å gå ned i vekt vil jeg fortsatt mene at samfunnet burde gjøre det enklere for folk å spise sunt. Jeg slutter ikke å bry med om de som sliter selv om jeg selv skulle få det til. Mange bryr seg ikke om de som sliter fordi de selv mestrer det. Empatien er borte eller har aldri vært der.

Endret av tjohei1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, folk blir fetere fordi de spiser for mye og beveger seg for lite. Dog, jeg forstår at det er enklere å legge skyldes på andre slik at man slipper å gjøre noe selv. Og at styringsskåte politikere ønsker enda flere forbud og reguleringer er ingen nyhet. Anonymous poster hash: b74ea...5a4

Du misforstår eller så er du fiendtlig innstil. Vi legger ikke hele skylden på samfunnet, men samfunnet har makt til å endre utviklingen slik som med røyking. For ti, tyve år siden var det ikke så mange deli de Luca butikker på hvert hjørne eller burgersjapper. Det har skjedd en utvikling der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om overvektige som har hatt et kosthold bestående av sunne matvarer - i for store mengder.

Ja, hvis de spiser for mye nøtter eller for mange brødskiver så kan jeg forstå det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvis de spiser for mye nøtter eller for mange brødskiver så kan jeg forstå det.

 

Du kan sikkert legge på deg ved å spise for mye frukt også. Eller (fet) fisk. Egentlig det meste.

Anonymous poster hash: b74ea...5a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ti, tyve år siden var det ikke så mange deli de Luca butikker på hvert hjørne eller burgersjapper. Det har skjedd en utvikling der.

 

Så du vil ha forbud mot slike sjapper da?

 

Mitt poeng er at jeg ikke har noe tro på forbud og reguleringer for å få folk til å spise sunnere. Man må ville det selv. 

 

Som frosken skriver ovenfor: samfunnet bør velge å etablere støtteordninger (som veiledningstjeneste og lavterskel tilbud på trening) som kan hjelpe folk som sliter med overvekt.

Anonymous poster hash: b74ea...5a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp! Her er det kyniske mennesker som svarer. De bryr seg lite om medmennesker som sliter og er annerledes enn dem selv. Da trenger ikke samfunnet Grete Roede kurs heller da eller overvektsoperasjoner, for alle skal greie det på egenhånd. Og hvorfor bruker de dr. Online når alle skal greie seg selv?

Det er da ikke gitt at folk som er uenig med deg mht virkemiddelbruk er mer kyniske enn deg i forhold til overvektige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du vil ha forbud mot slike sjapper da? Mitt poeng er at jeg ikke har noe tro på forbud og reguleringer for å få folk til å spise sunnere. Man må ville det selv.  Som frosken skriver ovenfor: samfunnet bør velge å etablere støtteordninger (som veiledningstjeneste og lavterskel tilbud på trening) som kan hjelpe folk som sliter med overvekt. Anonymous poster hash: b74ea...5a4

Noe bør de gjøre isåfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er da ikke gitt at folk som er uenig med deg mht virkemiddelbruk er mer kyniske enn deg i forhold til overvektige.

De høres bare slik ut ut fra hvordan de svarer. Fiendtlige og krasse svar. Grei deg selv, ikke skyld på andre, samfunnet trenger ikke gjøre noe. Det er deg det er noe feil med etc. Det pussige er at de selv bruker dr. Online som en støtte for å slanke seg. Endret av tjohei1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De høres bare slik ut ut fra hvordan de svarer. Fiendtlige og krasse svar. Grei deg selv, ikke skyld på andre, samfunnet trenger ikke gjøre noe. Det er deg det er noe feil med etc. Det pussige er at de selv bruker dr. Online som en støtte for å slanke seg.

Jeg har svart ganske mye i denne tråden, og jeg opplever ikke at jeg har vært krass og fiendtlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne siden kan kanskje være interessant for flere:

 

http://www.unric.org/no/aktuelt/26590-friske-personer-er-avhengig-av-et-sunt-og-friskt-kosthold-

 

Det som står i urlen er litt misvisende, artikkelens tema er "Verdens matvaredag: Friske mennesker er avhengige av sunne og friske matsystemer."

Endret av Bella Dotte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

At gener har noe å si for overvekt er helt klart, men det gjelder ikke alle overvektige. Grunnene til overvekt er sammensatte, og selv om man har denne typen gen i ryggsekken betyr ikke det at man trenger være overvektig resten av livet. 

 

Du skriver gjenntatte ganger at jeg tolker deg svart hvitt, men det er ingenting svart hvitt ved overvekt. De aller alvorligste formene for overvekt og avhengighet til mat klarer man ikke komme gjennom selv, man må ha hjelp, råd, veiledning. Men utgangspunktet må være at vedkommende selv ønsker endring, og er villig til å holde ut. 

Endret av XbellaX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du misforstår eller så er du fiendtlig innstil. Vi legger ikke hele skylden på samfunnet, men samfunnet har makt til å endre utviklingen slik som med røyking. For ti, tyve år siden var det ikke så mange deli de Luca butikker på hvert hjørne eller burgersjapper. Det har skjedd en utvikling der.

 

Deli de Luca selger faktisk også mye bra mat, salater, grove bakevarer, supper uten for mye sukker og tilsetningsstoffer, smoothies uten sukker, de har flere sukkerfrie produkter, mao har man faktisk  valgmuligheter. Igjen går det på motstandskraften til hvert menneske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg flyr ikke på butikken.  Men jeg blir sugen på noe godt.  Selv om en skal ned i vekt så må en få kunne sette seg ned å se på tv.  Eller mener du de skal bruke hver ledige stund til å gå tur frem til de legger seg?  Nå ser jeg så lite tv at dette ikke lenger er noe problem for meg.  Men jeg tenker samfunnsmessig.  Barn som er overvektige før de kommer på ungdomskolen.  Og egentlig så blir alle mer påvirket enn de er klar over.

 

 Jeg begynte å tenke på en test jeg har hørt om, husker ikke helt, men om det var cola de hadde lagt inn flere ganger i en film.  Så kort stund hver gang at ingen egentlig kunne se det.  Likevel var det det alle skulle kjøpe seg i pausen.

 

Du blir sugen på noe godt når du ser reklame. Dersom man vil oppnå et resultat, egentlig uavhengig av hva det måtte være, ned i vekt, bedre karakterer, eller løpe 60 meteren, så må man tåle ubehag. 

Vi må tåle at det er kjipt, vanskelig, ubehagelig, for en periode for å komme noe sted. 

Istedet kan vi kanskje se på hvordan vi kan øve opp motstandskraften vår til å bli mer robust, til å tåle feks pizzareklamer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...