Gå til innhold

Uvel av "faste".


stjernestøv

Anbefalte innlegg

Skulle ønske jeg klarte det.

Hvis du hele tiden sier til deg selv at "Nei, dette klarer jeg ikke!" så klarer du det ikke heller.

 

Så på TV2-Sporty i går at en psykiater (?) anbefalte noe han kalte "Halvtimen". Da setter man seg ned på søndag og planlegger kommende uke hva måltider og trening angår - og andre ting som møter, evt. jobb og slike ting. Da får man en struktur på uka og det blir lettere å følge planen. Verdt et forsøk kanskje?

 

Dra ikke i butikken når du er sulten - det er som å be om trøbbel! Ikke kjøp drittmat og godis og sånt, kjøp vanlig mat og sett deg gjerne litt inn hva som er sunt og ikke, det er mange som får seg en overraskelse der... Om du har gitt deg selv lov til å skeie ut på lørdag så kjøper du det du skal spise da på lørdag morgen og du kjøper IKKE store mengder, kun det du skal spise (og evt. drikke) den dagen av godsaker. Ikke mer. Ikke om du vet at du ikke har en sjangs i havet til å la det ligge til neste lørdag.

 

Skriv på planen din at du skal gå en tur på en time f.eks. tirsdag og fredag fra klokka 17:00 (eller når det passer for deg) og gjør det. Ikke sluntre unna. Sett deg gjerne et mål på hvor mange minutter du skal trene i løpet av en måned. Om du er litt kyndig med excel kan du lage et regneark der du fyller inn hva og hvor mye du har trent og lar det regne ut minutter og km for deg. Det har jeg gjort og får røde, gule og grønne felter etterhvert som jeg nærmer meg treningsmålet for månenden. Jeg er så lettlurt at for meg funker det som bare det. :D

 

Du klarer det! Det er jeg helt sikker på. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 62
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • stjernestøv

    28

  • slabbedask

    11

  • Lillemus

    6

  •  cilie

    3

Støtter innlegget over! Selv om jeg vet det er sykt vanskelig, og jeg selv er blant dem som sliter skikkelig med å ta meg sammen, bestemme meg for noe og så gjennomføre det.

 

Jeg nærmer meg (håper jeg) i alle fall en erkjennelse om at hvis jeg skal endre noe, så må JEG gjøre det. Tenk heller; hvorfor skal ikke jeg klare det? Klart jeg gjør det!! For det bestemmer jeg! Og ingen, absolutt ingen kan gjøre det for meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du hele tiden sier til deg selv at "Nei, dette klarer jeg ikke!" så klarer du det ikke heller.

 

Så på TV2-Sporty i går at en psykiater (?) anbefalte noe han kalte "Halvtimen". Da setter man seg ned på søndag og planlegger kommende uke hva måltider og trening angår - og andre ting som møter, evt. jobb og slike ting. Da får man en struktur på uka og det blir lettere å følge planen. Verdt et forsøk kanskje?

 

Dra ikke i butikken når du er sulten - det er som å be om trøbbel! Ikke kjøp drittmat og godis og sånt, kjøp vanlig mat og sett deg gjerne litt inn hva som er sunt og ikke, det er mange som får seg en overraskelse der... Om du har gitt deg selv lov til å skeie ut på lørdag så kjøper du det du skal spise da på lørdag morgen og du kjøper IKKE store mengder, kun det du skal spise (og evt. drikke) den dagen av godsaker. Ikke mer. Ikke om du vet at du ikke har en sjangs i havet til å la det ligge til neste lørdag.

 

Skriv på planen din at du skal gå en tur på en time f.eks. tirsdag og fredag fra klokka 17:00 (eller når det passer for deg) og gjør det. Ikke sluntre unna. Sett deg gjerne et mål på hvor mange minutter du skal trene i løpet av en måned. Om du er litt kyndig med excel kan du lage et regneark der du fyller inn hva og hvor mye du har trent og lar det regne ut minutter og km for deg. Det har jeg gjort og får røde, gule og grønne felter etterhvert som jeg nærmer meg treningsmålet for månenden. Jeg er så lettlurt at for meg funker det som bare det. :D

 

Støtter innlegget over! Selv om jeg vet det er sykt vanskelig, og jeg selv er blant dem som sliter skikkelig med å ta meg sammen, bestemme meg for noe og så gjennomføre det.

 

Jeg nærmer meg (håper jeg) i alle fall en erkjennelse om at hvis jeg skal endre noe, så må JEG gjøre det. Tenk heller; hvorfor skal ikke jeg klare det? Klart jeg gjør det!! For det bestemmer jeg! Og ingen, absolutt ingen kan gjøre det for meg!

Jeg er enig mht det du sier om å mate seg selv med "dette får jeg ikke til", men ikke like enig når det kommer til bruk av skjema (eller dvs - skjema funker sikkert kjempefint for noen, men neppe for alle).

 

For personer (feks en sånn som meg) som ikke motiveres av systematisk oversikt (dvs ikke er belønningsmotivert)  vil skjemaet etter kort tid bare bli et tomt skjema. For meg funker det å jobbe meg fram til noe som jeg tilslutt tenker "er meg", dvs at mine nye reaksjoner, min endrede atferd og tanker gradvis har blitt en del av mine verdier, mitt selvbilde og min livsstil.

 

Dette ligner mye på kognitiv behandling, og jeg har benyttet denne teknikken flere ganger når jeg har ønsket å endre eller oppnå noe langsiktig (både da jeg sluttet å røyke for en mannsalder siden og da jeg som fersk arbeider måtte venne meg til at alle innlegg ikke kunne være perfekt før jeg skulle våge å fremføre dem uten å bli misfornøyd med egen innsats).

 

Grunntanken i kognitiv tilnærming er at følelser og atferd i høy grad styres av hvordan vi strukturerer verden (dvs mater eget hode) ved hjelp av tankemønster, og tanken er at vi kan oppnå endring ved å identifisere når vi "havner på galeien", unngår å møte problemer, gir opp - og gjerne blir selvdestruktiv og tenker at "jeg får ikke til dette jeg" i etterkant (for å si det veldig enkelt - google gjerne, finnes side opp og side ned om dette).

 

Den gangen jeg sluttet å røyke jobbet jeg feks med å identifisere meg som ikke-røyker flere måneder før sluttdato, og da dagen kom var jeg omtrent ikke-røyker i hodet og hadde knapt lyst på røyk. Denne måten å jobbe med egne tanker på tror jeg kan være til god hjelp også mht kosthold og mosjon, nettopp fordi det ofte er de moderate små men varige endringene som gir varig resultat, ikke de intensjonelle, gjerne voldsomme og kortvarige endringene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antar at kostholdet ditt gjør deg slapp og deprimert og bare gir deg sug etter mer av det samme. Jeg har vært der. Matlei og trist. Nå er jeg Jamie Oliver. Hvis du kan klare noen dager med sunnere mat - trenger ikke være "hvetegress og quinoa", men kutt ut junken og få i deg fem om dagen og rent kjøtt/fisk/egg - tipper jeg at overskuddet og pågangsmotet vil øke, og vekten minke. Sjekk også om du virkelig trenger å gå ned i vekt, eller om du bare burde komme i bedre form. Klem og lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for råd dere, setter pris på det :) Hadde jeg vært et normalt menneske hadde jeg kanskje klart å fulgt dem. Men jeg er blandt taperene i samfunnet og klarer ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og noen ganger kan det være viktig å bare få ut litt frustrasjon og oppleve støtte.

 

Håper du føler deg bedre snart, stjernestøv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for råd dere, setter pris på det :) Hadde jeg vært et normalt menneske hadde jeg kanskje klart å fulgt dem. Men jeg er blandt taperene i samfunnet og klarer ingenting.

Sånne selvoppfyllende negative profteier bør du slutte med. Snarest. Nemlig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne selvoppfyllende negative profteier bør du slutte med. Snarest. Nemlig. :)

Jo takk. Hadde det bare vært så enkelt. I samfunnet må man være noe, ha en utdannelse for å bli hørt. Tapere som meg blir feiet under teppet, jeg innser jo det. Så hva er meningen med å prøve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo takk. Hadde det bare vært så enkelt. I samfunnet må man være noe, ha en utdannelse for å bli hørt. Tapere som meg blir feiet under teppet, jeg innser jo det. Så hva er meningen med å prøve?

Jeg gir meg. Bare sitt der og sutre over at du er og blir en taper og gi nå beng i å prøve å gjøre noe med det. Værsågod. Ditt eget valg.

Endret av Lillemus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo takk. Hadde det bare vært så enkelt. I samfunnet må man være noe, ha en utdannelse for å bli hørt. Tapere som meg blir feiet under teppet, jeg innser jo det. Så hva er meningen med å prøve?

Du vil føle deg bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir meg. Bare sitt der og sutre over at du er og blir en taper og gi nå beng i å prøve å gjøre noe med det. Værsågod. Ditt eget valg.

Jeg sutrer ikke, bare innser realiteten. Det er en realitet at jeg er en taper i samfunnet, og tapere blir ikke hørt. Der jeg bor er det sånn iallefall, enkelte plasser er det bare sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sutrer ikke, bare innser realiteten. Det er en realitet at jeg er en taper i samfunnet, og tapere blir ikke hørt. Der jeg bor er det sånn iallefall, enkelte plasser er det bare sånn.

Hei!

Hm, du må tenke annerledes for å få hjelp.

Fra offer, bli vinner! Det er ikke så vanskelig, men det krever plan, langsiktighet, tålmodighet motivasjon og vilje og at du tenker mer positivt. Jeg vet vanskelig, og ok om tunge dager og vonde skuldre, men ikke gi deg!!

Med det kan du forandre mye,

Jeg fikk feks høreapparater i dag, de syns godt i mitt oppsatte hår:-) jeg har ikke tenkt å skjule dem, de forklarer en del av meg, sånn kan tydelighet, bli en hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for råd dere, setter pris på det :) Hadde jeg vært et normalt menneske hadde jeg kanskje klart å fulgt dem. Men jeg er blandt taperene i samfunnet og klarer ingenting.

Jeg tror du kanskje vil ha utbytte av å prøve ut Bella dottes forslag. Prøv å få i deg sunn mat først og fremst, etterhvert kan du prøve å redusere mengdene litt. Det er et ganske vanlig fenomen at ekstreme dietter etterfølges av overspising og vektoppgang. Det ser ut som om du er av dem som reagerer negativt på ekstreme dietter, kanskje du i stedet kunne melde deg på et Grete roede kurs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Hm, du må tenke annerledes for å få hjelp.

Fra offer, bli vinner! Det er ikke så vanskelig, men det krever plan, langsiktighet, tålmodighet motivasjon og vilje og at du tenker mer positivt. Jeg vet vanskelig, og ok om tunge dager og vonde skuldre, men ikke gi deg!!

Med det kan du forandre mye,

Jeg fikk feks høreapparater i dag, de syns godt i mitt oppsatte hår:-) jeg har ikke tenkt å skjule dem, de forklarer en del av meg, sånn kan tydelighet, bli en hjelp.

Denne plassen jeg bor på nå er håpløs, har bodd her hele livet nesten. Tre år bodde vi en an plass, da så jeg bedre hvordan ting egentlig skal være....men tanke på mine barn. Burde bare flytte langt bort fra denne drittplassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du kanskje vil ha utbytte av å prøve ut Bella dottes forslag. Prøv å få i deg sunn mat først og fremst, etterhvert kan du prøve å redusere mengdene litt. Det er et ganske vanlig fenomen at ekstreme dietter etterfølges av overspising og vektoppgang. Det ser ut som om du er av dem som reagerer negativt på ekstreme dietter, kanskje du i stedet kunne melde deg på et Grete roede kurs?

Jo...men har ikke energi til å gå på kurs. Bør ta meg selv i nakken og spise sunt, skjønner bare ikke vitsen for tiden. Jeg blir dradd bakover til en mørk fortid, er redd den vil sluke meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne plassen jeg bor på nå er håpløs, har bodd her hele livet nesten. Tre år bodde vi en an plass, da så jeg bedre hvordan ting egentlig skal være....men tanke på mine barn. Burde bare flytte langt bort fra denne drittplassen.

Hei,

Ok

Men har du så små barn at du / dere ikke kan flytte?

Om du flytter til Oslo er det mer hjelp å få, jeg kjenner mennesker, samt kan hjelpe på andre måter.

Hjelpe med kontakter , først og fremst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo...men har ikke energi til å gå på kurs. Bør ta meg selv i nakken og spise sunt, skjønner bare ikke vitsen for tiden. Jeg blir dradd bakover til en mørk fortid, er redd den vil sluke meg.

 

Har dette noe å gjøre med at du sluttet med medisiner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...