Gå til innhold

Millitæret


stjernestøv

Anbefalte innlegg

offtopic, men må si jeg blir litt varm innvendig av å tenke på at selfie generasjonen med jenter skal få føle likestillingen på kroppen

 

Velkommen til 2015 frøkens :)

Var du i militæret selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 258
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • stjernestøv

    56

  • Trine

    32

  • Madelenemie

    30

  • skrevet

    28

Jeg husker militæret som masse syting og litt macho, som Trine sier. Det er noe helt nytt for ungdommer som er vant til moderne pedagogikk.

 

Man må bare gjøre det man får beskjed om uansett hvor sliten eller umotivert man er, og uansett om man ikke skjønner hvorfor. Motivasjonen er å unngå offentlig kjeft og annen straff. I alle fall var det det sånn der jeg tjenestegjorde for lenge siden.

 

Hvis noen får alvorlige problemer blir de sikkert fanget opp allikevel.  Det er ikke verre enn at de fleste tåler det og trives.

 

Kanskje militæret også har blitt mykere nå.

Masse syting og lite macho, sa hun. 

 

Forøvrig tror jeg mange har veldig godt av å gjøre det de får beskjed om uten mer dikkedarier, forhandlinger eller forsøk på at nettopp DE har en god grunn for å slippe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse syting og lite macho, sa hun. 

 

Forøvrig tror jeg mange har veldig godt av å gjøre det de får beskjed om uten mer dikkedarier, forhandlinger eller forsøk på at nettopp DE har en god grunn for å slippe.

Var du i millitæret selv?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Selvfølgelig kan man ikke bestemme dette selv. Dette er en plikt nedfelt i grunnloven.

Anonymous poster hash: aaf6c...fd7

 

Kan ikke forstå at de vil ha folk der som ikke er motiverte, det er jo nok av folk som vil og hvis de bare tar ut 13 % er ikke det så mye da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Kan ikke forstå at de vil ha folk der som ikke er motiverte, det er jo nok av folk som vil og hvis de bare tar ut 13 % er ikke det så mye da.

Jeg tror nok det som ikke vil i praksis ofte slipper, selv om det i prinsippet ikke er sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok det som ikke vil i praksis ofte slipper, selv om det i prinsippet ikke er sånn.

Og det er bra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan ikke forstå at de vil ha folk der som ikke er motiverte, det er jo nok av folk som vil og hvis de bare tar ut 13 % er ikke det så mye da.

 

Og derfor er det ikke noe poeng å lage et problem ut av dette;)

Anonymous poster hash: aaf6c...fd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Og derfor er det ikke noe poeng å lage et problem ut av dette;)

Anonymous poster hash: aaf6c...fd7

 

Håper bare han slipper...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var du i millitæret selv?

Nei, da jeg var 19 ble ikke jenter innkalt. Et par år etter mønstret jeg på båt og det tror jeg på mange måter gir lignende erfaring.

 

Og du selv, for du er mann såvidt jeg har skjønt, har du avtjent verneplikt?

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, da jeg var 19 ble ikke jenter innkalt. Et par år etter mønstret jeg på båt og det tror jeg på mange måter gir lignende erfaring.

 

Og du selv, for du er mann såvidt jeg har skjønt, har du avtjent verneplikt?

Nei, jeg ble ikke godtatt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Masse syting og lite macho, sa hun.

Forøvrig tror jeg mange har veldig godt av å gjøre det de får beskjed om uten mer dikkedarier, forhandlinger eller forsøk på at nettopp DE har en god grunn for å slippe.

Det er klart det blir litt macho-miljø i forsvaret. Bare se på Maglor. Trine sammenligner vel med byggebransjen, og da blir vanlig soldattilværelse femi i forhold. Her er min macho index fra arbeidsplassener/miljøene jeg har vært i (skala fra 1-10):

Barnehage: 2

Forskning/akademia: 1

Annen teknisk konsulentvirksomhet: 4

Korps: 3

Landbruk: 7

Betongarbeider: 10

Jobb på lager: 9

Forsvaret: 7

Kampsport: 8

Fotball: 6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart det blir litt macho-miljø i forsvaret. 

Poenget var at du siterte feil, Trine ikke sa "litt macho" men "lite macho". 

 

Forøvrig er jeg på bakgrunn av egen erfaring 100% uenig i at akademia har score 1 på et machobarometer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart det blir litt macho-miljø i forsvaret. Bare se på Maglor. Trine sammenligner vel med byggebransjen, og da blir vanlig soldattilværelse femi i forhold. Her er min macho index fra arbeidsplassener/miljøene jeg har vært i (skala fra 1-10):

Barnehage: 2

Forskning/akademia: 1

Annen teknisk konsulentvirksomhet: 4

Korps: 3

Landbruk: 7

Betongarbeider: 10

Jobb på lager: 9

Forsvaret: 7

Kampsport: 8

Fotball: 6

 

Haha...ja det er sant. Byggebransjen går forsvaret en høy gang hva gjelder macho-miljø. Selv gutta i samme bransje som meg syns andre hådtverkere tar av for mye.

Tror ikke jeg kan gradere uten å gi forklaring. Har ikke vært i alle miljøene du har vært i heller, men noen av dem.

Barnehage: Er enig i 2 tror jeg, jeg og ungene var de mest macho.

Forskning/akademia: -1. Eller, det kommer vel an på hva de forsker på. Forskere er ikke like ille som akademikere.

Annen teknisk konsulentvirksomhet: Enig i 4.

Korps: Har ikke den minste ide, men vil tro den er lav.

Landbruk: Vet ikke, men 7 høres fornuftig ut.

Betongarbeider: 11

Lager: Jeg kjenner bare en som jobber på lager og han er på en 2er.

Forsvaret: 5 De bare later som, men egentlig er de ganske blaute.

Kampsport: De jeg kjenner som driver med kampsport er på kanskje 5-6

Fotball: 4, men har ikke noe særlig grunnlag for å uttale meg om fotballspillere.

 

Betongarbeidere er ikke så tøffe når de blir satt på plass. Øst Europeiske håndtverkere er bare gale. Veiarbeidere er også litt mye macho. Men innerst inne er de tilsynelatende tøffeste de som er mykest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan rangeres machoindexen til en fyr med slik bakgrunn: jobbet i fengsel, slakteri, taktekker, politiet og forsvarets etterretningstjenste. (Neida, ingen kødding.)

 



Anonymous poster hash: fcd89...75c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskere er ikke like ille som akademikere.

Pst. En forsker ER en akademiker, så der ble det iallefalll tydelig at du uttaler deg på relativt tynt grunnlag i forhold til akkurat denne gruppen... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pst. En forsker ER en akademiker, så der ble det iallefalll tydelig at du uttaler deg på relativt tynt grunnlag i forhold til akkurat denne gruppen... ;)

 

Bah...du henger deg opp i småting. Ok, en forsker er ikke like ille, eller noen foskere , de som ikke bare sitter forran pcen, er ikke like ille som de som underviser eller jobber på kontor. Fornøyd nå? Jeg har jobbet veldig mye på et universitet og har lange ører så jeg vet utmerket godt hvordan denne gruppen er ;)

 

Du virker fornermet over noe.

Endret av Trine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hvordan rangeres machoindexen til en fyr med slik bakgrunn: jobbet i fengsel, slakteri, taktekker, politiet og forsvarets etterretningstjenste. (Neida, ingen kødding.)

 

Anonymous poster hash: fcd89...75c

 

 

Tja...fengsel, politi og forsvaret tilsier at du later som at du er macho. Slakteri er mer macho, taktekker er litt over midt på treet. Så her kommer det nok også an på hvor i landet du er fra ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bah...du henger deg opp i småting. Ok, en forsker er ikke like ille, eller noen foskere , de som ikke bare sitter forran pcen, er ikke like ille som de som underviser eller jobber på kontor. Fornøyd nå? Jeg har jobbet veldig mye på et universitet og har lange ører så jeg vet utmerket godt hvordan denne gruppen er ;)

 

Du virker fornermet over noe.

Nei ikke helt fornøyd nå heller... ;) En akademiker er en som jobber vitenskapelig, dvs i motsetning til feks merkantil er vitenskapelig ansatt for å forske eller undervise. Det at du ikke vet dette gjør at jeg tenker at du uttaler deg på ganske tynt grunnlag - intet mer. 

 

Forøvrig skal det mye mer til før jeg blir fornærmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei ikke helt fornøyd nå heller... ;) En akademiker er en som jobber vitenskapelig, dvs i motsetning til feks merkantil er vitenskapelig ansatt for å forske eller undervise. Det at du ikke vet dette gjør at jeg tenker at du uttaler deg på ganske tynt grunnlag - intet mer. 

 

Forøvrig skal det mye mer til før jeg blir fornærmet.

 

Uansett.... jeg har vært veldig mye borti alle typer mennesker gjennom jobben og vært mye flue på veggen. Hva du mener jeg vet og ikke vet, eller kan, det er ikke mitt problem. Du får tro hva du vil. Samme hvor mye du skulle ønske det ikke var sånn så forsvinner machofaktoren i takt med antall år på høyskole/universitet. Sånn er det bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei ikke helt fornøyd nå heller... ;) En akademiker er en som jobber vitenskapelig, dvs i motsetning til feks merkantil er vitenskapelig ansatt for å forske eller undervise. Det at du ikke vet dette gjør at jeg tenker at du uttaler deg på ganske tynt grunnlag - intet mer. 

 

Forøvrig skal det mye mer til før jeg blir fornærmet.

 

 

Tror forøvrig du ikke har helt begrep om hva en akademiker er selv. Ikke alltid så smart å late som man er en bedreviter. Akademikere er mye mer enn bare forskere og lærere. F.eks er en sykepleier med spesialkompetanse en akademiker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...