Gå til innhold

Millitæret


stjernestøv

Anbefalte innlegg

Tror forøvrig du ikke har helt begrep om hva en akademiker er selv. Ikke alltid så smart å late som man er en bedreviter. Akademikere er mye mer enn bare forskere og lærere. F.eks er en sykepleier med spesialkompetanse en akademiker.

Jeg har ikke prøvd å late som noe som helst, men stusser over at du provoseres så voldsomt av at jeg er uenig i din vurdering av machoindexvurderingen av min yrkesgruppe. Det at du skiller mellom forskere og akademikee fikk meg til å tro at du kanskje vurderte fra utsiden, og det er helt ok det, men da er det kanskje streit å si det?

 

Jeg tror forøvrig dere er få som kaller spesialsykepleiere akademikere, men for all del - det er en ubeskyttet tittel så feel free :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 258
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • stjernestøv

    56

  • Trine

    32

  • Madelenemie

    30

  • skrevet

    28

Jeg har ikke prøvd å late som noe som helst, men stusser over at du provoseres så voldsomt av at jeg er uenig i din vurdering av machoindexvurderingen av min yrkesgruppe. Det at du skiller mellom forskere og akademikee fikk meg til å tro at du kanskje vurderte fra utsiden, og det er helt ok det, men da er det kanskje streit å si det?

 

Jeg tror forøvrig dere er få som kaller spesialsykepleiere akademikere, men for all del - det er en ubeskyttet tittel så feel free :)

 

Var ikke jeg som gjorde det, men bl.a vilbli.no. Det er ikke noe jeg har bestemt, men alle med en viss lengde på utdanningen er jo akademikere. Men om det er en ubeskyttet tittel åssen kan du da så bastant si hva en akademiker er? Jeg provoseres ikke av at du mener at akademikere er mer macho enn det jeg mener de er. Jeg kan ikke se du noe sted har skrevet at du er uenig i min machovurdering av akademikere så hvordan mener du jeg skulle blitt provosert av det?

Og nei, jeg har ikke vurdert fra utsiden. Det er helt greit å være uenig, men du kan ikke påstå at jeg ikke vet hva jeg snakker om når du opplagt ikke vet selv, og du kan ikke si at jeg provoseres over at du er uenig i noe jeg ikke vet at du er uenig i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Tja...fengsel, politi og forsvaret tilsier at du later som at du er macho. Slakteri er mer macho, taktekker er litt over midt på treet. Så her kommer det nok også an på hvor i landet du er fra ;)

 

Hvem skrev at dette var meg? Tilfellet et reelt det, han har ikke latet som han er macho heller. Han er rotløs, bodd litt her og litt der, ikke noe bestemt sted fra i landet....

Har noen landsdeler lavere machoindeks?

Anonymous poster hash: fcd89...75c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hvem skrev at dette var meg? Tilfellet et reelt det, han har ikke latet som han er macho heller. Han er rotløs, bodd litt her og litt der, ikke noe bestemt sted fra i landet....

Har noen landsdeler lavere machoindeks?

 

 

Tror de er mer macho på landet, og i nord. (noe sånt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hvem skrev at dette var meg? Tilfellet et reelt det, han har ikke latet som han er macho heller. Han er rotløs, bodd litt her og litt der, ikke noe bestemt sted fra i landet....

Har noen landsdeler lavere machoindeks?

Anonymous poster hash: fcd89...75c

 

 

Enig med slabbedask, de er mer macho på landet og i nord. I Oslo og andre storbyer der i mot, er de oftere mer fisefine. Men det gjelder ikke alle. Når det er sagt så er det ikke nødvendigvis positivt å være macho, ikke fisefin heller, ikke i mine øyne ihvertfall ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var ikke jeg som gjorde det, men bl.a vilbli.no. Det er ikke noe jeg har bestemt, men alle med en viss lengde på utdanningen er jo akademikere. Men om det er en ubeskyttet tittel åssen kan du da så bastant si hva en akademiker er? Jeg provoseres ikke av at du mener at akademikere er mer macho enn det jeg mener de er. Jeg kan ikke se du noe sted har skrevet at du er uenig i min machovurdering av akademikere så hvordan mener du jeg skulle blitt provosert av det?

Og nei, jeg har ikke vurdert fra utsiden. Det er helt greit å være uenig, men du kan ikke påstå at jeg ikke vet hva jeg snakker om når du opplagt ikke vet selv, og du kan ikke si at jeg provoseres over at du er uenig i noe jeg ikke vet at du er uenig i.

Jeg tror vi bare runder av denne diskusjonen, vi blir neppe enig, og jeg ser nå at vi ikke engang snakker om det samme. Jeg responderte på machomiljø- innspillet til Gargamel, og trodde du diskuterte det samme. Jeg ser nå at du snakker på individnivå ("akademikere er mer macho") mens jeg har kommentert (på side 10) at score 1 stemmer dårlig i forhold til akademisk miljø (eller kultur om du vil), slik jeg kjenner den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Forøvrig er jeg på bakgrunn av egen erfaring 100% uenig i at akademia har score 1 på et machobarometer.

Den så jeg komme :-D Jeg må være synsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den så jeg komme :-D Jeg må være synsk.

Hehe, det var en felle? :) Min erfaring er at akademia er - eller i allefall har vært - ganske macho, både mht linjer, høy grad av konkurranse- og prestasjonskultur og ganske mye bruk av hersketeknikk også. Men selvfølgelig, det kommer an på hva hver og en av oss legger i macho også dette, og noe av det kan nok også komme av at det er knapphet på midler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En akademiker er en person med fullført utdannelse fra universitet eller høgskole.

"Macho", i mine øyne, går vel på at man ikke skal vise frem "svakheter" og/eller følelser... det er bare "suck it up", det skal ikke prates om, for da er man "homo". Hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det var en felle? :) Min erfaring er at akademia er - eller i allefall har vært - ganske macho, både mht linjer, høy grad av konkurranse- og prestasjonskultur og ganske mye bruk av hersketeknikk også. Men selvfølgelig, det kommer an på hva hver og en av oss legger i macho også dette, og noe av det kan nok også komme av at det er knapphet på midler.

 

Jeg er enig i din beskrivelse av akademia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i din beskrivelse av akademia.

Du har sikkert også lest Helene Uris bok? Jeg må si jeg kjente meg godt igjen i miljøbeskrivelsene hennes - desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har sikkert også lest Helene Uris bok? Jeg må si jeg kjente meg godt igjen i miljøbeskrivelsene hennes - desverre.

Jeg gjorde også det.

 

Jeg jobbet for øvrig som byggeleder på store bygg for mange år siden, og opplevde miljøet der på mange måter som mye mer preget av "myke" verdier enn jeg oppfatter akademia. Blant annet er de hierarkiske strukturene mye mer fremtredende i akademia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde også det.

 

Jeg jobbet for øvrig som byggeleder på store bygg for mange år siden, og opplevde miljøet der på mange måter som mye mer preget av "myke" verdier enn jeg oppfatter akademia. Blant annet er de hierarkiske strukturene mye mer fremtredende i akademia.

Jeg har også jobbet på en del store prosjekt utenfor akademia og har opplevd det som deg. Selv om man heller ikke der er like enig alltid, er uenigheten langt mer åpen, direkte og kommunisert. Akademia har en sterkere spillkultur, og de uformelle maktstrukturene er ikke alltid like lette å manøvrere innenfor. Akkurat nå jobber jeg utenfor universitetet, og ble gjennom denne tråden bevisst at jeg ikke kaller meg selv akademiker i den rollen jeg har nå, til tross for at man ikke kan ha høyere utdannelse enn det jeg har og jeg fremdeles jobber innenfor fagfeltet mitt. For meg har tydeligvis  termen "akademiker" mye med selve yrkesutøvelsen/ yrkestilhørigheten å gjøre.

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere snakker ikke om macho... faktisk er macho veldig mot "åpen, direkte og kommunisert"... da får man den ærlige og nakne sannhet slengt i fleisen.

Virker som dere har sett på en gammel Stallone-film og funnet ut at dere ikke liker macho, og dermed bestemt dere for at det negative dere opplever i yrkene deres ikke kan være macho.

Men men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Blant annet er de hierarkiske strukturene mye mer fremtredende i akademia.

 

Hva har dette å gjøre med "macho"?

Anonymous poster hash: 1955a...3d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det var en felle? :) Min erfaring er at akademia er - eller i allefall har vært - ganske macho, både mht linjer, høy grad av konkurranse- og prestasjonskultur og ganske mye bruk av hersketeknikk også. Men selvfølgelig, det kommer an på hva hver og en av oss legger i macho også dette

 

Det du nevner her har ingen ting med macho å gjøre.

Anonymous poster hash: 1955a...3d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har dette å gjøre med "macho"?

Anonymous poster hash: 1955a...3d4

De er feminister og tenker det (konkurranse- og prestasjonskultur, hersketeknikk, hierarkiske strukturer) har noe med maskulinitet å gjøre, og dermed macho.

Men men.

Endret av skrevet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

@ Kayia :Ja, det spørs litt hva man legger i ordet macho.

Jeg tenkte på tradisjonelle macho-holdninger og den tradisjonelle måten å tøffe seg og være "karslig ". Der jeg jobbet på lager var gjengs oppfatning at det var helt topp at en tenåring ("pøbel") ble kvalt av en politimann f.eks. "Alle" var enige i at de ville drept en evt innbruddstyv. Gulfkrigen var bare stas. Vin var for jålebukker etc.

En typisk ung forsker som jeg kjenner det er en som tar 5 mnd pappaperm og er opptatt av miljøet. Oppe i systemet finner man nok tradisjonelle alfa-hanner der også.

Jeg generaliserer så klart.

Endret av Gargamel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...