Gå til innhold

Millitæret


stjernestøv

Anbefalte innlegg

Det er ikke meningsløst når man tror på Gud,

 

og vil kjempe for en mer rettferdig verden, ved selv å gi avkall på materielle goder, bli "lik" den som er fattig, gi avkall på bekvemmelighet, og bidra med arbeide, som feks jeg jobbet på barnehjem, hjem for døende, stelle sår, underviste i abc, lage urigami osv...

Hjelpe fattige kan jo gjøre uten å gå i kloster. (Og sløser man ikke bort timesvis hverdag på å be når man er i kloster?)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 258
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • stjernestøv

    56

  • Trine

    32

  • Madelenemie

    30

  • skrevet

    28

Haha

 

Jeg kjenner ikke til hvilke retningslinjer man har for dette. Jeg kan tenke meg det er ganske strengt siden man i dag har et innsatsforsvar, dvs de man tar inn til førstegangstjeneste er egentlig først og fremst potensielle deltakere i internasjonale operasjoner. Der trenger man folk med hodet riktig skrudd fast, no offense.

Skjønner.

 

Men vi med autisme er veldig ulike,

 

Noen er uselvstendig noen klarer seg bra, en venn av meg er dr vet en annen uføretrygdet, så ulike faktorer spiller inn:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ca halvparten av de jeg kjenner med asperger trenger hjelp i hverdagen, som:

Enten bolig med døgnbemanning,

eller ukentlig besøk av kommunen, (mest vanlig)

eller assistent, (timebasis hver uke)

Veldig mange klarer seg ikke helt selv, men mange gjør det også, men de strever, for det handler jo om mer enn mat og hygiene, man må huske på regninger og holde avtaler m.m. Det er ofte noe som kan bli komplisert når man er som mest opptatt av noe helt annet.

Hmm. Dette kjenner jeg meg ikke igjen i det hele tatt.

Forstår ikke hvorfor regninger skal være et problem.

Endret av slabbedask
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha

 

Jeg kjenner ikke til hvilke retningslinjer man har for dette. Jeg kan tenke meg det er ganske strengt siden man i dag har et innsatsforsvar, dvs de man tar inn til førstegangstjeneste er egentlig først og fremst potensielle deltakere i internasjonale operasjoner. Der trenger man folk med hodet riktig skrudd fast, no offense. "Ola Dunk" som man spøkende kalte den jevne norske infanterist som ikke nødvendigvis var smart eller velfungerende sosialt finnes kanskje ikke lenger.

Til disse internasjonale operasjonene, passer det bra med en deltager som "kjennetegnes av forstyrret sosial samhandling og kommunikasjon, som preger og begrenser den enkeltes funksjonsnivå, og der interesser og atferd følger et repetitivt, snevert mønster"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

offtopic, om aspergerne som ikke "klarer seg selv"

 

Kanskje et dumt spørsmål, men kan ikke disse folkene bare skrive en liste og henge den på kjøleskapet eller noe, så får de jo gjort alle gjøremålene uten hjelp ? Skjønner at de vil ha litt besøk da er jo hyggelig men ser ikke at det er "nødvendig" sånn sett for å klare seg, for de fleste? Men jeg bare tenker høyt jeg aner ikke :P

Endret av Trollings
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpe fattige kan jo gjøre uten å gå i kloster. (Og sløser man ikke bort timesvis hverdag på å be når man er i kloster?)

Det blir som du velger se det litt.

 

Jeg tror nettopp bønnen var det som fikk oss til å helhjertet gå inn for å hjelpe andre, arbeide fra før noen står opp, legge oss før noen har lyst:-) (men vi hadde lyst for slitne) Det var en drivkraft å sette egne behov tilside, ikke kjenne eget ubehag, til og med kjenne styrke ved å være likegyldig til eget ubehag, fordi alt dreide seg om en felles rettferdighetskamp. 

 

Ikke minst kom det mange ikke-troende som hjalp oss, de bodde kanskje på hotel, men jeg vet vi arbeidet mot samme mål, med samme håp, om enn på ulike måter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmm. Dette kjenner jeg meg ikke igjen i det hele tatt.

Forstår ikke hvorfor regninger skal være et problem.

Kanskje vi to klarer av alt det!

 

Likevel gjør mange med asperger det ikke, vi er ulike,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje et dumt spørsmål, men kan ikke disse folkene bare skrive en liste og henge den på kjøleskapet eller noe, så får de jo gjort alle gjøremålene uten hjelp ? Skjønner at de vil ha litt besøk da er jo hyggelig men ser ikke at det er "nødvendig" sånn sett for å klare seg, for de fleste? Men jeg bare tenker høyt jeg aner ikke :P

Nei, jeg forstår ikke at de fleste ikke kan klare dette hvis man en rimelig normal iq. Endret av slabbedask
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner.

 

Men vi med autisme er veldig ulike,

 

Noen er uselvstendig noen klarer seg bra, en venn av meg er dr vet en annen uføretrygdet, så ulike faktorer spiller inn:-)

 

Jeg har ikke noe grunnlag for å uttale meg om forskjellige grader eller typer av autisme.

 

I internasjonale operasjoner kreves det mye av soldatene. Tenk f.eks om du bemanner en veisperring og det plutselig kommer noen kjøretøy fulle av bevæpnede paramilitære som krever å komme gjennom MED EN GANG fordi de har sårede som må på sykehus, men de er ikke klarert og har ikke skikkelig ID.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

offtopic, om aspergerne som ikke "klarer seg selv"

 

Kanskje et dumt spørsmål, men kan ikke disse folkene bare skrive en liste og henge den på kjøleskapet eller noe, så får de jo gjort alle gjøremålene uten hjelp ? Skjønner at de vil ha litt besøk da er jo hyggelig men ser ikke at det er "nødvendig" sånn sett for å klare seg, for de fleste? Men jeg bare tenker høyt jeg aner ikke :P

 

Jeg skriver opp alt i kalenderen på mobilen, så lar jeg regningene ligge fremme helt til de er betalt, da legger jeg de bort. De regningene som kommer rett i nettbanken betaler jeg med engang jeg logger meg på. Med gode rutiner og vilje så er det mulig å klare seg selv. Men noen har så sterk autisme at selv en kalender nok ikke ville hjelpe dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver opp alt i kalenderen på mobilen, så lar jeg regningene ligge fremme helt til de er betalt, da legger jeg de bort. De regningene som kommer rett i nettbanken betaler jeg med engang jeg logger meg på. Med gode rutiner og vilje så er det mulig å klare seg selv. Men noen har så sterk autisme at selv en kalender nok ikke ville hjelpe dem.

Da har de sannsynlig barneautisme, ikke asperger.

Anonymous poster hash: aaf6c...fd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja.

Anonymous poster hash: aaf6c...fd7

 

Ja, det kan nok hende. Var det bare de med Asperger vi snakket om? Kanskje jeg misforsto litt da. Men man kan vel ha flere grader av det også, eller er det unormalt dersom en med asperger ikke klarer å betale regningene sine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan nok hende. Var det bare de med Asperger vi snakket om? Kanskje jeg misforsto litt da. Men man kan vel ha flere grader av det også, eller er det unormalt dersom en med asperger ikke klarer å betale regningene sine?

Da har man flere problemer med bare asperger.

Anonymous poster hash: aaf6c...fd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du folk er så dumme du da? Forstår ikke vitsen med å tvinge folk som ikke vil noe til noe.

 

Vi har tvang til å betale skatt også. Tvang i seg selv er ikke galt.

 

Her er kun tre muligheter til å slippe militærtjeneste:

- At Forsvaret selv eliminerer bort en kandidat fordi de har mange nok som er bedre kvalifisert.

- Helsemessige grunner - faste minimumskriterier for de som skal tjenestegjøre.

- Fritak av overbevisningsgrunner/samvittighet. Der er også faste kriterier. Har en kandidat vært innblandet i voldskriminalitet, kan man  ikke regne med å bli trodd på dette punktet.

 

Ingen blir fritatt fordi de ikke har lyst!

Anonymous poster hash: fcd89...75c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Vi har tvang til å betale skatt også. Tvang i seg selv er ikke galt.

 

Her er kun tre muligheter til å slippe militærtjeneste:

- At Forsvaret selv eliminerer bort en kandidat fordi de har mange nok som er bedre kvalifisert.

- Helsemessige grunner - faste minimumskriterier for de som skal tjenestegjøre.

- Fritak av overbevisningsgrunner/samvittighet. Der er også faste kriterier. Har en kandidat vært innblandet i voldskriminalitet, kan man  ikke regne med å bli trodd på dette punktet.

 

Ingen blir fritatt fordi de ikke har lyst!

Anonymous poster hash: fcd89...75c

 

Jeg har hørt at folk har fått slippe fordi de ikke har lyst, og vet om flere millitærnektere...de slapp de og. Folk må nå få bestemme selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

 Folk må nå få bestemme selv.

Bør det også gjelde for å betale skatt eller hvilke fartsgrenser en ønsker å ha?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør det også gjelde for å betale skatt eller hvilke fartsgrenser en ønsker å ha?

Det blir noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at folk har fått slippe fordi de ikke har lyst, og vet om flere millitærnektere...de slapp de og. Folk må nå få bestemme selv.

 

Selvfølgelig kan man ikke bestemme dette selv. Dette er en plikt nedfelt i grunnloven.

Anonymous poster hash: aaf6c...fd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...