Gå til innhold

Millitæret


stjernestøv

Anbefalte innlegg

Kunne du blitt en bra fotballspiller? Liksom leve deg inn i hvordan de andre spillerene tenker og forstå det intuitivt.

I mitt hode hadde høytfungerende autister ikke egnet seg mer enn til "kanonføde"...

Oi, på krigsstien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 258
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • stjernestøv

    56

  • Trine

    32

  • Madelenemie

    30

  • skrevet

    28

Kunne du blitt en bra fotballspiller? Liksom leve deg inn i hvordan de andre spillerene tenker og forstå det intuitivt.

I mitt hode hadde høytfungerende autister ikke egnet seg mer enn til "kanonføde"...

Nei kunne ikke blitt en god fotballspiller:-)

 

Har ikke konkurranseinstinkt :-)

 

Det er sikkert noen som mener det om aspergere som du mener, men jeg tror militæret er ok hvis man er interessert i sånt, selv om man har autisme ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert noen som mener det om aspergere som du mener, men jeg tror militæret er ok hvis man er interessert i sånt, selv om man har autisme ;)

Du tenker kanskje at man bare skal gjøre som man blir fortalt i militæret, og så avhenger suksessen av i hvor stor grad man klarer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. :)

Men det er bare tull det hun sier, med at autister egner seg for militæret. Og jeg sier det som det er.

Bra det da :)

 

Det var jo et av sykdommene man måtte krysse av hvis man hadde...autisme. Men man kan vel i millitæret fordi, men ved alvorlige sinnslidelser fikk man ikke komme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bra det da :)

 

Det var jo et av sykdommene man måtte krysse av hvis man hadde...autisme. Men man kan vel i millitæret fordi, men ved alvorlige sinnslidelser fikk man ikke komme.

Jada, man kan nok avtjene førstegangstjenesten med autisme, men jeg tviler sterkt på at en er "godt egnet" for militære operasjoner.

Det er det jeg mener med "kanonføde". Før i tiden sendte de jo folk i den sikre død, som strategi. Det er ikke sånn i dag. Å være soldat krever god evne til å jobbe som lagspiller, og lese situasjoner uten å tenke og resonnere og planlegge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tenker kanskje at man bare skal gjøre som man blir fortalt i militæret, og så avhenger suksessen av i hvor stor grad man klarer det?

For soldater i stor grad ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, man kan nok avtjene førstegangstjenesten med autisme, men jeg tviler sterkt på at en er "godt egnet" for militære operasjoner.

Det er det jeg mener med "kanonføde". Før i tiden sendte de jo folk i den sikre død, som strategi. Det er ikke sånn i dag. Å være soldat krever god evne til å jobbe som lagspiller, og lese situasjoner uten å tenke og resonnere og planlegge.

Vet at min sønn med asperger ikke hadde passet der iallefall, men autister er jo forskjellige. Virker som madelenemie hadde passet der, hun klarte seg jo bra i kloster og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra det da :)

 

Det var jo et av sykdommene man måtte krysse av hvis man hadde...autisme. Men man kan vel i millitæret fordi, men ved alvorlige sinnslidelser fikk man ikke komme.

En jente jeg kjenner måtte først avdiagnostiseres fra asperger før hun kom inn.

 

Det gikk fort hos psykologen, hun tok en lengre utdanning i militæret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at min sønn med asperger ikke hadde passet der iallefall, men autister er jo forskjellige. Virker som madelenemie hadde passet der, hun klarte seg jo bra i kloster og.

Ja

 

bra og bra, jeg er sta og egenrådig, det går jo, det var adskillig bedre kandidater der, men de trodde alle veldig på meg, og ble veldig skuffet over meg da jeg dro også.

 

hovedproblemet var vel at jeg først ble sint, så forelsket meg....sånn ca.

 

Jeg hadde ikke da den menneskeinnsikten jeg har i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En jente jeg kjenner måtte først avdiagnostiseres fra asperger før hun kom inn.

 

Det gikk fort hos psykologen, hun tok en lengre utdanning i militæret.

Åja da er det vel strengt det da. Bra hun klarte utdanning i millitæret da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja

 

bra og bra, jeg er sta og egenrådig, det går jo, det var adskillig bedre kandidater der, men de trodde alle veldig på meg, og ble veldig skuffet over meg da jeg dro også.

 

hovedproblemet var vel at jeg først ble sint, så forelsket meg....sånn ca.

 

Jeg hadde ikke da den menneskeinnsikten jeg har i dag.

I dag hadde du iallefall klart millitæret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, man kan nok avtjene førstegangstjenesten med autisme, men jeg tviler sterkt på at en er "godt egnet" for militære operasjoner.

Det er det jeg mener med "kanonføde". Før i tiden sendte de jo folk i den sikre død, som strategi. Det er ikke sånn i dag. Å være soldat krever god evne til å jobbe som lagspiller, og lese situasjoner uten å tenke og resonnere og planlegge.

enig i mye av det,

 

men jeg skriver altså forbi soldat..., mer av typen, befal!

 

Jeg syns selvstendigheten til autister er  bemerkelsesverdig, det kan også være en ulempe, men også en fordel,

så det gode er vel mangfoldet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg melder meg ut, dere sammenligner kloster med militære operasjoner.

Det kan nok være tøft å være i kloster også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg melder meg ut, dere sammenligner kloster med militære operasjoner.

Egentlig ikke!

 

Kun likhetene, som er en del: stå opp tidlig, hardt arbeide, disiplin, tåle ubehag, følge kommando m.m.

 

Jeg kjenner meg i vertfall igjen i det gutter har fortalt om fra militæret.

 

Sterk Smerte, hadde jeg en gang, og det tok flere mnd før jeg fikk hjelp med betennelsen, så det er hardere enn mange aner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at min sønn med asperger ikke hadde passet der iallefall, men autister er jo forskjellige. Virker som madelenemie hadde passet der, hun klarte seg jo bra i kloster og.

 

Jeg kunne ikke vært i militæret. Jeg klarer ikke ha andre rundt meg hele tiden, jeg klarer ikke akseptere ting uten å få en grundig forklaring på hvorfor jeg skal akseptere det, jeg er sta og liker meg best alene. Men om jeg hadde hatt psyken til å takle militæret ville jeg blitt hundefører. Det høres ut som en fin jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan nok være tøft å være i kloster også.

Når jeg hører gutter fortelle fra førstegangstjenesten er jeg av og til forundret over likhetene.

 

Ok, vi hadde ikke våpen, men det var fryktelig strengt!! Man fikk matporsjoner og enten man likte maten eller ikke, skulle alt spises opp:-( Om man var syk en dag, var det bare å gå i en kald dusj, bruke to min. få på seg klærne, ut i vintermørket og løpe med fuktig hår en halv kilometer til messe.

 

Så stå på kne på en hard trebenk enten man hadde hodepine eller andre smerter. Stå der til man trodde man skulle falle sammen av smerte, løpe etter en time enda en halv kilometer til frokost, spise opp all mat selv om kvalm og syk, stå på oppstlling, med brettet forkle og pent hodetørkle, få dagens instrukser, og ikke før da spørre om lov til å sitte ned, eller få en tabl.

 

Da jeg en slik dag bad om en tabl for ørebetennelsen var grusom, fikk jeg ikke det, jeg fikk beskjed om å måke snø, eller feie i hagen, eller på senhøsten plukke inn alle blomster av en art, men høstluften gjorde smertene verre og timer kjentes som dager, og man ikke hadde noe annet, enn å fortsette dagen,

 

spise middag, arbeide mer, gå til tidebønner, løpe mellom husene, holde seg for ørene, spørre om noen hadde en lue, for så vondt, så bare en ny dag, med ny dusjing, ny frysing, ny forespørsel om medisin, jeg ga meg ikke, men det tok noen mnd før jeg ble hørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...