Gå til innhold

Hvorfor så sure svar?


Caylee

Anbefalte innlegg

Men ærlig talt, Caylee; klarer du ikke å forstå hvorfor du blir sett på som umoden og vrang når du svarer på helt saklige innlegg med "BULLSHIT!!!"?

 

Det er helt greit at du følte deg misforstått og at du tolket svarene du fikk som frekke osv, men da er du jo like gale selv? Likevel er det urettferdig og gale om de gjør det (svarer deg frekt), men helt greit at du gjør det?

 

Kanskje det er en grunn for at du blir sett på som du gjør?

Jeg vet at "Bullshit" var frekt. Det har jeg allerede innrømmet i den andre tråden. Nhd og de andre som var frekke mot meg derimot klarer aldri innrømme at de også kan være frekke og sa feil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 148
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Caylee

    50

  • Toga

    20

  • Madelenemie

    15

  • Trine

    12

Mest aktive i denne tråden

 

Jeg tror du gjør lurest i å ikke poste så mange svar i tråder som tydeligvis går andre veier enn du selv vil - det er litt selvoppfyllende profeti her. De sier du er en "dramaqueen" og du oppfører deg til slutt som en, fordi du blir så sint og lei. Litt det samme fenomene vi alle opplever når noen siner "Du ser då sur ut". Selv om vi opprinnelig ikke var sure, blir vi lett både oppgira og sura når folk gjentar slike utsagn.

 

Ellers synes jeg NDH kunne ha kommet med en liten beklagelse til deg i tråden, men jeg har aldri sett ham gjøre noe slikt. Jeg skrev et innlegg som fikk ham til å svare ganske rett etter i en litt annen tone, så jeg tror han selv forso han hadde svart litt feil, men enda voksnere hadde det vært å faktisk si at svaret han ført gav var litt uheldig. Han - og flere - mener nok det han da, men jeg synes han bør ta selvkritikk på måten det ble sagt på. Det kunne også vært mye god læring for alle på DOL å se at det går an å angre noe man har skrevet og at man ikke anser seg som ufeilbarlig, selv om man er psykiater.

Anonymous poster hash: eb28a...253

 

Jeg har merket godt til det.. er derfor jeg ikke skriver mye tråder her lenger heller

 

Herr psykiater eller de eldre på dol vil aldri innrømme at de har sagt noe feil. Helt ærlig syns jeg det er en dårlig egenskap å aldri klare å innrømme sine egne feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva hadde du egentlig ventet deg at folk skulle svare? At det er 93% sjanse for å få beskjed med beklagelse fra et legekontor, 91% fra en tannlege, men bare 87% fra psykiatrien?

Det var flere i den tråden som ga svar av typen "sånt legger jeg ikke merke til". Det er normalt i slike sammenhenger og har ingenting med deg å gjøre. Selv når det kommer spørsmål om helt konkrete problemer, er det ofte noen som svarer "det har jeg aldri opplevd". Man er nødt til å være litt tolerant for misforståelser og motforestillinger her, uansett alder.

Dere oppfører dere for allmektige. Og tror dere vet alt. Og dere tror og klarer aldri innrømme at dere selv kan ta feil.

Det er sannheten jeg mener.

Endret av Caylee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Jeg vet at "Bullshit" var frekt. Det har jeg allerede innrømmet i den andre tråden. Nhd og de andre som var frekke mot meg derimot klarer aldri innrømme at de også kan være frekke og sa feil

Hei!

 

Derfor bør du verken innrømme eller si unnskyld videre!

 

Jeg har gjort det selv, da jeg bare har fått nok og vært frekk, såret, sint og frustrert,

 

det hjelper ikke, de andre, ( som er frekke/ufine, vil aldri komme med en innrømmelse/beklagelse,)

 

dette medfører nye byrder, for den som strever med usikkerhet og andre ting,

 

Bedre er det å bare "gå videre", ignorer, svar ikke, spør, ta svar du liker, osv...

 

Men fremfor alt, ignorer!

 

Og husk du har samme rett som andre til å være frekk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Derfor bør du verken innrømme eller si unnskyld videre!

 

Jeg har gjort det selv, da jeg bare har fått nok og vært frekk, såret, sint og frustrert,

 

det hjelper ikke, de andre, ( som er frekke/ufine, vil aldri komme med en innrømmelse/beklagelse,)

 

dette medfører nye byrder, for den som strever med usikkerhet og andre ting,

 

Bedre er det å bare "gå videre", ignorer, svar ikke, spør, ta svar du liker, osv...

 

Men fremfor alt, ignorer!

 

Og husk du har samme rett som andre til å være frekk!

Tusen takk for fine ord og støtte Madelenemie. Betyr veldig mye.

Jeg burde egentlig det ja.

Har forresten lurt veldig på hvordan det går med deg <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ladytron

Jeg føler at hver gang jeg lager en tråd der jeg lurer på eller et problem får jeg mye spydige svar. Det virker som mange prøver å tolke innleggene mine verst mulig.

Min opplevelse er at du foretrekker svar der folk er enig med deg og støtter deg i det du skriver. Så kan du skrive svar som "Takk for støtte:)" og "Dere to er koslige, og alltid hyggelige".

 

 

Noen ganger mener andre at dine tankerekker og reaksjonsmønstre er uhensiktsmessige, kanskje også at de tyder på manglende modenhet. Da reagerer du ofte med å tenne på alle plugger og oppføre deg enda mindre modent.

 

Vet ikke hvor jeg vil hen med dette. Kanskje jeg bare synes at det er synd at du blir så opphengt i din egen virkelighetsforståelse at du ikke vil ta imot noe input fra mennesker som mener noe annet enn deg. Kanskje du kunne lært noe og vokst på tilbakemeldingene som ikke bare uttrykker uforbeholden støtte, men det virker det ikke som om du er interessert i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Madelenemie

Dere oppfører dere for allmektige. Og tror dere vet alt. Og dere tror og klarer aldri innrømme at dere selv kan ta feil.

Det er sannheten jeg mener.

Hei!

 

Hold fast ved det du skrev nå!

 

Det er mer sannhet i det, enn det du vil få av gode svar på dol.

 

Ok, mange her har gode intensjoner, gode svar å gi, men min erfaring er at de har fra LITEN til  INGEN selvinnsikt, mange!

 

Derfor kan man ta det gode og ignorere deres tåpeligheter.

 

Jeg klarte feks i fjor sommer å erte på meg mange, på dol ;)

de ble fornærmet fordi alt jeg skrev var om NT mennesker som gruppe, det såret dem dyyypt. :o

 

javel,

 

hva skulle jeg selv da følt med ertingen av meg som funksjonshemmet?

 

Jeg har noen vansker, men jeg klarer meg, men jeg vet andre er mer sårbare, og derfor tar jeg til motmæle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Caylee. Kan du ikke bare legge til side egoismen et øyeblikk. Du vet at alt jeg skriver til deg skriver jeg for å hjelpe deg. Ikke for å mobbe eller være slem. Nei, du skal ikke beklage at noen misforsto. Men når noen siterer deg ordrett og du påstår du aldri har skrevet det, da skal du heller sjekke om du har skrevet det og så beklage at du skrev noe du ikke mente. Jeg har ikke tid nå, men jeg skal prøve å finne et eksempel når jeg kommer hjem i kveld.

 

Også er det ikke snakk om manerer, du er helt ekstrem i dag. Du er ikke akkurat dårlig på å misforstå selv i dag, og i grunnen burde jeg blitt fly forbanna på deg nå fordi du misforstår alt jeg skriver. Og du, så det er klart, jeg er ikke sint på deg ;) Bare litt irritert fordi du nekter å høre. Jeg skrev ingenting om manerer, jeg skrev du burde lære deg kommunikasjon. Ikke for manerene sin skyld, men for din egen. For å lettere unngå misforståelser og for å kunne reagere rasjonelt. Lære deg å spørre hva folk mener. Du skyter først og spør etterpå. Mine råd gir jeg fordi jeg mener de kan lette din hverdag, ikke alle andres.

Jeg tror du misforsto det jeg skrev. Jeg var ikke sur på deg. Det var derfor jeg skrev den siste setningen fordi jeg tenkte kanskje du ville tro jeg var sur. Jeg ble litt oppgitt over forslaget med kurs og at syns du virket mer støttende i selve den forrige tråden men det betyr ikke at jeg er sint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min opplevelse er at du foretrekker svar der folk er enig med deg og støtter deg i det du skriver. Så kan du skrive svar som "Takk for støtte:)" og "Dere to er koslige, og alltid hyggelige".

 

 

Noen ganger mener andre at dine tankerekker og reaksjonsmønstre er uhensiktsmessige, kanskje også at de tyder på manglende modenhet. Da reagerer du ofte med å tenne på alle plugger og oppføre deg enda mindre modent.

 

Vet ikke hvor jeg vil hen med dette. Kanskje jeg bare synes at det er synd at du blir så opphengt i din egen virkelighetsforståelse at du ikke vil ta imot noe input fra mennesker som mener noe annet enn deg. Kanskje du kunne lært noe og vokst på tilbakemeldingene som ikke bare uttrykker uforbeholden støtte, men det virker det ikke som om du er interessert i.

Hvem er det her som ikke syns at de støttene og hyggelige svarene er best å få?

Jeg tror alle mennesker liker best å bli møtt med støtte og forståelse

 

Problemet her er ikke at folk er uenig. Problemet er at noen som er uenige med meg svarer meg sarkastisk, kaller meg ting,sie jeg mener ting som ikke er sant  osv. Hadde noen av de som er uenige skrevet høflig så hadde det vært noe helt annet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at de som er 30+ får bedre svar enn de som er yngre av de eldre brukerne

Det blir nesten som "De unge burde bare tåle dritt. De som er litt eldre kan vi snakke likeverdig til"

Det stemmer ikke. Jeg er 30 +

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Hold fast ved det du skrev nå!

 

Det er mer sannhet i det, enn det du vil få av gode svar på dol.

 

Ok, mange her har gode intensjoner, gode svar å gi, men min erfaring er at de har fra LITEN til  INGEN selvinnsikt, mange!

 

Derfor kan man ta det gode og ignorere deres tåpeligheter.

 

Jeg klarte feks i fjor sommer å erte på meg mange, på dol ;)

de ble fornærmet fordi alt jeg skrev var om NT mennesker som gruppe, det såret dem dyyypt. :o

 

javel,

 

hva skulle jeg selv da følt med ertingen av meg som funksjonshemmet?

 

Jeg har noen vansker, men jeg klarer meg, men jeg vet andre er mer sårbare, og derfor tar jeg til motmæle!

Jeg skal holde fast på det:)

Enig med deg. Noen tror de vet ting, men egentlig har de nesten ingen innsikt.

Trist at noen her angrep deg slik. Sånt er ikke noe hyggelig :/

Det er bra du tør stå for det du mener, det er viktig. Og ikke la deg knekke, du er en herlig person ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heissenberg

På interwebben så er det alltid mange slemminger. Man må rett og slett overse dem. Man kan ikke endre interwebben, kun hvordan man lar den påvirke seg (Nå snakker jeg generelt har ikke lest trådene så vet ikke om folk har vært slemme men skulle ikke overraske meg) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Tusen takk for fine ord og støtte Madelenemie. Betyr veldig mye.

Jeg burde egentlig det ja.

Har forresten lurt veldig på hvordan det går med deg <3

:.)

 

det går bedre, dvs jeg klarer meg,

 

ok, iblant og i min autistiske ensomhet, strever jeg, men heldigvis røsker mine nødtrengte naboer og andre hverdagssysler meg raskt ut av min egen sorg.

 

Jeg er sånn at jeg hører ikke hva andre sier når jeg kutter løk ;)

så da tenker jeg heller ikke på min egen fortvilte situasjon og ensomhet når gamle fru kvist trenger hjelp med sine kvister ;)

Nå er det snø og is som plager og jeg har det hun trenger spade og salt!

 

Sånn er det!

 

Jeg bryr meg, selv om jeg ikke alltid vet hva svare deg...ser du får svar av andre, også at du blir glad, da tenker jeg, puh, 

for det er viktig for meg, at du ikke fortviler deg ihjel, (du er ung og jeg vet det)

 

dette er et overfladisk internetforum, men jeg klarer ikke fri meg fra forpliktelse og ansvar,

så i den grad jeg leser og er inne her, bryr jeg meg,

 

det bør du merke deg,

for jeg hjelper en del mennesker, ikke fordi jeg er en god venn, men fordi jeg er et godt medmenneske, dessverre med autisme:-(

Trenger du hjelp kan jeg reise til Nordkapp om du bor der, jeg stiller alltid opp, men jeg blir aldri vanlig venn med noen:-)

 

det er min egen sorg:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Madelenemie

Jeg skal holde fast på det:)

Enig med deg. Noen tror de vet ting, men egentlig har de nesten ingen innsikt.

Trist at noen her angrep deg slik. Sånt er ikke noe hyggelig :/

Det er bra du tør stå for det du mener, det er viktig. Og ikke la deg knekke, du er en herlig person ^_^

:)

 

takk,

 

du er søt og fin og viktigst ærlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer ikke. Jeg er 30 +

Ok. Tok feil i det. Men virker som de fortere svarer de litt eldre mer høflig. At de har ofte et litt nedlatende holdning til yngre. Men bare noe jeg har følt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På interwebben så er det alltid mange slemminger. Man må rett og slett overse dem. Man kan ikke endre interwebben, kun hvordan man lar den påvirke seg (Nå snakker jeg generelt har ikke lest trådene så vet ikke om folk har vært slemme men skulle ikke overraske meg) 

Ja, er nok egentlig det beste

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg har ikke oppfattet det.

 

Men det jeg har merket er at når du stiller spørsmål, får du ikke svar, men nye spørsmål,

 

da har jeg tenkt, "æsj så frustrerende"

 

Jeg fikk i begynnelsen gode svar her på dol, jeg hadde ikke orket få spørsmål tilbake :o

 

Kan det være at dette frustrerer deg? stille et spørsmål, og få svar i form av et nytt spørsmål?

 

Jeg tror dette er en "terapimetode", jeg syns ikke det hører hjemme når man bare stiller spørsmål i en mer vanlig sammenheng.

 

Tenk om jeg neste gang naboen klagde på sitt strev med sitt eget barn, skulle stilt spørsmål tilbake ala;

 

"hva tenker du selv kan være grunnen til dette?"

 

da VET jeg naboen aldri ville henvendt seg mer til meg,

 

det sier mine dårlige intuisjon ;)

Jeg tror du er inne på noe vesentlig her. Jeg tenker også at ved terapi ønsker vi å kjenne til utdanning til terapaut, samtidig som det krever en helt annen oppfølging.

Jeg opplever også å bli veldig frustrert når jeg ender opp med lange tråder der ingen har svart på det jeg spør om. Der jeg heller får til svar om hvorfor jeg spør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ladytron

Hvem er det her som ikke syns at de støttene og hyggelige svarene er best å få?

Jeg tror alle mennesker liker best å bli møtt med støtte og forståelse

 

Problemet her er ikke at folk er uenig. Problemet er at noen som er uenige med meg svarer meg sarkastisk, kaller meg ting,sie jeg mener ting som ikke er sant  osv. Hadde noen av de som er uenige skrevet høflig så hadde det vært noe helt annet

Såklart setter man pris på støtte, men jeg synes ikke man skal gi uforbeholden støtte hvis man ikke mener det. I et diskusjonsforum bør det være rom for saklig uenighet.

 

Jeg har flere ganger merket meg at du tar ting personlig som jeg ikke tolker som angrep på deg. For eksempel det innlegget til NHD der han skrev:

"Kanskje de tenker at årsaken er såpass privat at de ikke vil opplyse om det. "Vi beklager at timen din må avlyses i deg, men psykologen din har hatt en spontanabort og er såpass lei seg at hun ikke kan komme på jobb." Men du er inne på noe viktig: En skal ikke la en mulighet til å bli forurettet gå fra seg :-)".

 

Min oppfatning var at han satt ting på spissen for at det skulle få deg til å tenke deg om, selv om det du satt igjen med sikkert var at du følte deg krenket og latterliggjort. Jeg ville heller hatt en ærlig og direkte psykolog/psykiater enn en som bare jattet med og alltid var enig med meg (selv om det h*n var enig i at jeg gjorde/tenkte var ting som førte til at jeg ble sittende fast i en vanskelig livssituasjon).

 

Selv har jeg fått beskjed her flere ganger om at jeg burde justere tankegangen/oppførselen min, blant annet en gang jeg skrev om konflikthåndtering i forholdet til min samboer, hvor jeg mente at min måte var den beste/riktige. Tilbakemeldingene jeg fikk da var nesten utelukket at jeg burde oppføre meg annerledes, det var ikke noe kjekt. Likevel tok jeg til meg rådene og testet de ut, og etter det ble forholdet faktisk mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:.)

 

det går bedre, dvs jeg klarer meg,

 

ok, iblant og i min autistiske ensomhet, strever jeg, men heldigvis røsker mine nødtrengte naboer og andre hverdagssysler meg raskt ut av min egen sorg.

 

Jeg er sånn at jeg hører ikke hva andre sier når jeg kutter løk ;)

så da tenker jeg heller ikke på min egen fortvilte situasjon og ensomhet når gamle fru kvist trenger hjelp med sine kvister ;)

Nå er det snø og is som plager og jeg har det hun trenger spade og salt!

 

Sånn er det!

 

Jeg bryr meg, selv om jeg ikke alltid vet hva svare deg...ser du får svar av andre, også at du blir glad, da tenker jeg, puh, 

for det er viktig for meg, at du ikke fortviler deg ihjel, (du er ung og jeg vet det)

 

dette er et overfladisk internetforum, men jeg klarer ikke fri meg fra forpliktelse og ansvar,

så i den grad jeg leser og er inne her, bryr jeg meg,

 

det bør du merke deg,

for jeg hjelper en del mennesker, ikke fordi jeg er en god venn, men fordi jeg er et godt medmenneske, dessverre med autisme:-(

Trenger du hjelp kan jeg reise til Nordkapp om du bor der, jeg stiller alltid opp, men jeg blir aldri vanlig venn med noen:-)

 

det er min egen sorg:-)

Er veldig trist du føler deg ensom. Den følelsen er vond.

Veldig bra at naboer og andre hjelper deg litt ut av ensomheten innimellom. Å ha noen rundt seg er viktig:)

Bra du også har funnet metoder som fungerer:) Er ofte slike småting som kan hjelpe litt.

 

Jeg vet du bryr deg. Selvom du ikke svarer meg hele tiden gjør det ingenting. Jeg kan ikke forvente det. Og jeg har jo snakket mye med deg så vet du bryr deg<3

Betyr mye at du støtter meg så mye i denne tråden. Du er en reddende engel:)

Skjønner du blir glad i brukere her inne. Man blir jo det selvom det "bare" er internett:)

 

Du er et veldig godt medmenneske, og personer med autisme er også virkelig det. Har en venn med autisme. Hun er kjempesnill.

Skjønner. Håper du bare blir mindre ensom etterhvert er vondt være for ensom, det er det viktigste:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Ok. Tok feil i det. Men virker som de fortere svarer de litt eldre mer høflig. At de har ofte et litt nedlatende holdning til yngre. Men bare noe jeg har følt.

Hei!

 

(beklager at jeg skriver hei, jeg skulle slutte, fordi andre her skrev det, men så fant jeg ut at , hei ,og nei, det er jo meg:-)

 

Jeg er 40 år, noe de fleste vet, jeg har barn som nesten er på din alder:-) 

 

De svarer ikke meg mer høflig, tror det er andre mekanismer inne her:-)

 

Det beste rådet jeg har fått på dol skrev ei autistdame til meg, hun skrev;

 

dol er useriøst, husk det,

 

Og det er bra å huske på,

 

derfor lær deg å ta det gode, bli ikke avhengig av svar, en del vil bare ubevisst mest sannsynlig gjør deg avhengig, 

du skal vokse, få det bra, bli uavhengig m.m.

 

kanskje strever du fortsatt med depresjoner etc... ?

 

Du kan få gode svar, men du MÅ lære deg å skille det gode fra det dårlige,

 

her er jeg, en autistmamma:-)

 

her er en annen skilsmissemamme:-)

 

en annen ensom:-)

 

En fjerde barnløs,:-)

 

en femte bitter,

 

en sjette psykisk syk og ustabil...

 

osv...

 

og ut i fra en salig mix av friskhet, menneskelighet, sykdom, misunnelse, løgn, svik, dagsform, gir vi svar,

 

ta de svarene som kun svar fra en gruppe mennesker med mange begrensinger og gode svar og erfaringer.

 

jo mindre du vet om mennesker, jo mindre bør du stole på dem,,

 

de som holder kortene tett, de som ikke tørr være nære eller personlige, har sjelden noe du trenger å høre for mye på/ta til etterretning.

 

Jeg er voksen nok til å kjenne meg litt mamma for deg ;) ta det positivt, det er bare godt ment,

 

Uavhengig av alder erfarer jeg at vi mennesker har mye å lære hverandre, for tiden er det min søte nevø på 2 1/2 år som lærer meg mest, han minner meg om katten min og får meg til å le, det er jammen noe å merke seg!

Endret av Madelenemie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...