Gå til innhold

Andre dimensjoner


stjernestøv

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 315
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • stjernestøv

    125

  • AnonymBruker

    71

  • Ghandi

    52

  • adhemar

    34

Forøvrig er det spørsmålet som er det viktige, ikke svaret

Det vet jo alle.

 

Er det derfor læreren bare krever svar? Og ingen spørsmål?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Hvis psykiateren din mener det går bra at du tenker sånn, så stoler jeg på det, så da er det greit at du har slik tro for min del.

Men en diskusjon er jo en diskusjon, da. Det vil jo være en debatt på et slikt sted som dette. ;)

 

Jeg har ingen religiøs eller åndelig tro, men det er såklart massevis av ting jeg tror på som jeg egentlig ikke vet. Faktisk har jeg en ekstremt livlig fantasi, men den holdes i sjakk av piller. :P

Takk :) 

 

Ja det blir jo diskusjon og det er greit det. Jeg hadde også livlig fantasi før, men ikke så mye nå lenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Det er en liten kjerne av sannhet i det Stjernestøv påstår, men jeg ser ikke noe overnaturlig i det.

En person som er født inn i en familie og miljø med bare rike mennesker vil nok tenke stort og sikte høyt fra starten av. Vedkommende har med morsmelken fått andre referanser for hva det vil si å være vellykket, for ikke å si "normal".

Jeg synes ellers at verden er et pennende og fantastisk sted sånn som den er, uten overnaturlige ting.

Tror du har forstått det, det kommer an på hvor vi er født og. Hadde vi vokst opp en an plass, hadde vi vært en helt annen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke vanskelig å være enig i at man lett får positiv respons hvis man smiler til verden, og at man tydeligere ser gravide / babyer som gravid eller folk med gips / krykker som nyoperert.  Det beviser bare at vi mennesker lett påvirkes av både hvordan vi blir møtt og av det vi selv er opptatt av.  Dette er på et individ- / mikroplan og har ingenting med åndelighet eller universet å gjøre. 

 

Men teorier om at man generelt får tilbake som fortjent / som man sender ut, slik at de som blir rammet av f.eks. kreft, ulykker, arbeidsløshet med påfølgende fattigdom og annen elendighet, mottar eller tiltrekker seg dette som svar på noe de bevisst eller ubevisst har tenkt eller latt være å tenke, er feil og direkte uhyrlige.  Greit, vi kan forebygge noe av dette ved å leve litt fornuftig (i hvert fall i vår del av verden), men slett ikke alt - og det har definitivt ingenting med tanker eller åndelighet eller universet å gjøre.  Å legge sten til byrden for f.eks. en som har fått en alvorlig sykdom, ved å antyde at ens egne tanker står bak eller kan virke helbredende, er direkte uforskammet.        

 

Hvis dette er "the secret", har teorien fortjent å forbli nettopp en hemmelighet.  Jeg foretrekker nesten den gammeldagse tenkemåten om at Gud sender straff for synder vi har begått og / eller diverse prøvelser for å teste oss :angry:

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk :) 

 

Ja det blir jo diskusjon og det er greit det. Jeg hadde også livlig fantasi før, men ikke så mye nå lenger.

Viser som du fortsatt har spinnvil fantasi, kombinert med total mangel på kritisk sans.

Anonymous poster hash: 58d4b...a8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Det er ikke vanskelig å være enig i at man lett får positiv respons hvis man smiler til verden, og at man tydeligere ser gravide / babyer som gravid eller folk med gips / krykker som nyoperert.  Det beviser bare at vi mennesker lett påvirkes av både hvordan vi blir møtt og av det vi selv er opptatt av.  Dette er på et individ- / mikroplan og har ingenting med åndelighet eller universet å gjøre. 

 

Men teorier om at man generelt får tilbake som fortjent / som man sender ut, slik at de som blir rammet av f.eks. kreft, ulykker, arbeidsløshet med påfølgende fattigdom og annen elendighet, mottar eller tiltrekker seg dette som svar på noe de bevisst eller ubevisst har tenkt eller latt være å tenke, er feil og direkte uhyrlige.  Greit, vi kan forebygge noe av dette ved å leve litt fornuftig (i hvert fall i vår del av verden), men slett ikke alt - og det har definitivt ingenting med tanker eller åndelighet eller universet å gjøre.  Å legge sten til byrden for f.eks. en som har fått en alvorlig sykdom, ved å antyde at ens egne tanker står bak eller kan virke helbredende, er direkte uforskammet.        

 

Hvis dette er "the secret", har teorien fortjent å forbli nettopp en hemmelighet.  Jeg foretrekker nesten den gammeldagse tenkemåten om at Gud sender straff for synder vi har begått og / eller diverse prøvelser for å teste oss :angry:

Ikke lett å vite hva som er rett men noe må man tro på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Viser som du fortsatt har spinnvil fantasi, kombinert med total mangel på kritisk sans.

Anonymous poster hash: 58d4b...a8c

Nei hvorfor skriver du det? Jeg tror ikke på alt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen rettferdighet i verden/naturen/universet. Det er bare steinras og jordskjelv som kvester uskyldige, ulver som gafler i seg rådyr, og asteroider som krasjer ned på kloden og tar livet av det meste av liv.

 

Rettferdighet er noe mennesket har skapt. Vi kan forsøke å være mest mulig rettferdige. Det kan bare gjøres ved å erkjenne at det finnes masse urettferdighet, og at det som skjer i naturen har ikke styres etter noen vilje.

 

- Ghandi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Det er ingen rettferdighet i verden/naturen/universet. Det er bare steinras og jordskjelv som kvester uskyldige, ulver som gafler i seg rådyr, og asteroider som krasjer ned på kloden og tar livet av det meste av liv.

 

Rettferdighet er noe mennesket har skapt. Vi kan forsøke å være mest mulig rettferdige. Det kan bare gjøres ved å erkjenne at det finnes masse urettferdighet, og at det som skjer i naturen har ikke styres etter noen vilje.

 

- Ghandi

Jeg forstår det ikke helt selv heller, selv åndelige folk har jo utfordringer i hverdagen sin. Men man kan jo strebe etter å ha det best mulig, og det hjelper jo å være positiv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Så på nyhetene at en hadde skiftet øyenfarge etter å ha hatt ebola, det må da være noe overnaturlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Så på nyhetene at en hadde skiftet øyenfarge etter å ha hatt ebola, det må da være noe overnaturlig?

Det har sikkert en naturlig medisinsk forklaring.

Anonymous poster hash: 58d4b...a8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Det har sikkert en naturlig medisinsk forklaring.

Anonymous poster hash: 58d4b...a8c

Mulig men det var veldig rart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mulig men det var veldig rart.

Er alt du ikke finner umiddelbar forklaring på noe overnaturlig?

Anonymous poster hash: 58d4b...a8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Er alt du ikke finner umiddelbar forklaring på noe overnaturlig?

Anonymous poster hash: 58d4b...a8c

Det som ikke har noen forklaring pleier å være overnaturlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det som ikke har noen forklaring pleier å være overnaturlig.

Jeg skrev umiddelbart forklaring. Leter du lenge nok finner du alltid en forklaring.

Anonymous poster hash: 58d4b...a8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Den 26.4.2015 at 17.57, AnonymBruker skrev:

Det er alltid lurt å forholde seg til faktabasert vitenskap.

Anonymous poster hash: 58d4b...a8c

Enig. Problemet er bare at noen ateister projiserer inn sine fordommer og ubeviste hypoteser inn i sin egen vitenskapskultur og private agenda. Det gjør de for deretter å kunne henvise til "vitenskap" og si "Din påstand bryter med moderne vitenskap, det er jeg som har rett". Og det sier de enda de godt burde vite at man ikke kan bygge videre på ubeviste hypoteser, for da gjør man "vitenskap" til religion.

Anonymkode: bf410...4cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig. Problemet er bare at noen ateister projiserer inn sine fordommer og ubeviste hypoteser inn i sin egen vitenskapskultur og private agenda. Det gjør de for deretter å kunne henvise til "vitenskap" og si "Din påstand bryter med moderne vitenskap, det er jeg som har rett". Og det sier de enda de godt burde vite at man ikke kan bygge videre på ubeviste hypoteser, for da gjør man "vitenskap" til religion.

Anonymkode: bf410...4cc

Vitenskapen har gjort mye stygt mot mennesker og dyr, jeg støtter ikke vitenskapen og deres metoder. Da vil jeg heller tro på det alternative.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...