Gå til innhold

Andre dimensjoner


stjernestøv

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 315
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • stjernestøv

    125

  • AnonymBruker

    71

  • Ghandi

    52

  • adhemar

    34

stjernestøv

Nei, det gjør vi ikke.

Jo vi gjør det forstår du, men du husker ikke det. Men folk må jo få tro det de vil, jeg har min tro :)

Endret av stjernestøv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

slabbedask

Jo vi gjør det forstår du, men du husker ikke det. Men folk må jo få tro det de vil, jeg har min tro :)

 

Hvorfor er det mulig å vite dette hvis ingen kan huske det?

 

Og hvorfor velger noen å vokse opp i krigsherjede Somalia eller i slummen i Manilla?

Endret av slabbedask
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Hvorfor er det mulig å vite dette hvis ingen kan huske det?

 

Og hvorfor velger noen å vokse opp i krigsherjede Somalia eller i slummen i Manilla?

Noen har tilgang til den informasjonen, de som har kontakt med Gud/Universet. F.eks han som skrev himmelske samtaler. 

 

De velger vel å vokse opp der for å lære noe, vi har alle hatt mange liv og kommer til å ha flere. Vi har alle vært i krig og fattige kår, spørs hva vi velger å erfare. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen har tilgang til den informasjonen, de som har kontakt med Gud/Universet. F.eks han som skrev himmelske samtaler. 

 

De velger vel å vokse opp der for å lære noe, vi har alle hatt mange liv og kommer til å ha flere. Vi har alle vært i krig og fattige kår, spørs hva vi velger å erfare. 

 

OK, bare så er er klar over hvor komplett ulogisk dette trossystemet ditt er:

 

Du tror noen har kontakt med den kristne Gud, så jeg antar du tror på den kristne Gud. Du tror på reinkarnasjon.

 

Reinkarnasjon og den kristne gud er komplett motstridende, ideen om reinkarnasjon er så far off hvordan kristne gud fungerer at det blir så ufattelig vås.  Essensen i kristendom er jo en sjel, ett menneske, ett liv på jorden og avvente dommedag.

 

Helt ærlig, du mikser og blander alt som har med magi, overtro, nisser, troll, gud, UFO, healing, astralsreiser. Absolutt alt hvis eneste fellesnevner at de ikke har noe som helst med virkelige verden å gjøre, og kaller det 'din tro'

 

Er det virkelig ingenting som skurrer litt føler du ? Men du skal ha du er åpen,  siden det virker som du tar med deg litt fra omtrent alt new age, religion og ufologi. Selv om det du mener på den ene siden er  komplett motstridene med det andre du mener,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tror du at mange ateister er så ivrige på å fornekte at noen har opplevelser naturvitenskap mangler sikker viten om?

 

De tror vel en man vite noe om alt som er, da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv

OK, bare så er er klar over hvor komplett ulogisk dette trossystemet ditt er:

 

Du tror noen har kontakt med den kristne Gud, så jeg antar du tror på den kristne Gud. Du tror på reinkarnasjon.

 

Reinkarnasjon og den kristne gud er komplett motstridende, ideen om reinkarnasjon er så far off hvordan kristne gud fungerer at det blir så ufattelig vås.  Essensen i kristendom er jo en sjel, ett menneske, ett liv på jorden og avvente dommedag.

 

Helt ærlig, du mikser og blander alt som har med magi, overtro, nisser, troll, gud, UFO, healing, astralsreiser. Absolutt alt hvis eneste fellesnevner at de ikke har noe som helst med virkelige verden å gjøre, og kaller det 'din tro'

 

Er det virkelig ingenting som skurrer litt føler du ? Men du skal ha du er åpen,  siden det virker som du tar med deg litt fra omtrent alt new age, religion og ufologi. Selv om det du mener på den ene siden er  komplett motstridene med det andre du mener,

Kristne Gud? Nei jeg er ikke kristen. Og det stod om reinkarnasjon i gamle testamente, men det ble tatt ut. Jeg tror på litt forskjellig ja og det er lov å ta til seg det som passer, det nærmeste min tro er vel teosofien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Determinisme utelukker muligheten for at mennesker kan ha fri vilje. Se snl.no:

 

 

Her finnes kun to muligheter:

 

- at alt som skjer i universet (og dermed også alt i menneskehjernen) kun er resultat av kjemiske og fysiske prosesser. Disse prosessene følger naturens lover, kjente eller ikke kjente. Da finnes kun ett resultat/utfall av en prosess. Da kan mennesker ikke ha fri vilje (som da bare er en illusjon for hele klodens befolkning), ikke ha ånd og heller ikke oppleve noe etter døden (siden mennesket da ikke har ånd). Et deterministisk syn ender altså med naturalisme.

 

Derfor blir det en selvmotsigelse når noen tror på determinisme og kaller seg fritenkere og kritiserer andre for deres påståtte dårlige valg. De fornektet jo at mennesket har fri vilje - da kan ikke andre handle annerledes! Da er kritikken deres for andre menneskers påståtte dårlige valg en selvmotsigelse. Det er jo disse fritenkerne som selv har gjort et dårlig valg!

 

Var determisme sant, hadde det heller ingen mening å straffe kriminelle fordi de ikke kunne hatt fri vile til å velge annerledes. Man straffer jo ikke maskiner - de repareres eller kasseres! Var determisme sant, var mennesket bare en lite verdifull maskin, og hadde et menneskeverd på linje med nazistenes motbydelige beskrivelser. Var determinsme sant, utelukker det muligheten for at Gud kan eksistere, siden Gud er definert som en åndelig skikkelse.

 

- den andre muligheten er at levende vesener, og i hvert fall menneskekroppen ikke styres kun av kjemiske og fysiske prosesser, men påvirkes av menneskelig ånd med en vilje som er tilstrekkelig fri til å gjøre valg som kan ha ulike utfall. Dette er altså et ikke-deterministisk syn. Da kan mennesker kan være ansvarlig for egne handlinger - når de forstår rekkevidden av dem og har kunnet handlet annerledes slik at skade ikke oppstod.

 

Ikke vær vrang nå. Determinisme handler om naturvitenskap, mens rettsystemet (generelt etikk) er et helt annet felt. Uansett straffer man ikke fordi det er "rettferdig", men pga. allmenn- og spesialpreventive hensyn, og sikkerheten til andre og samfunnet ved å låse noen inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slabbedask

Noen har tilgang til den informasjonen, de som har kontakt med Gud/Universet. F.eks han som skrev himmelske samtaler. 

 

De velger vel å vokse opp der for å lære noe, vi har alle hatt mange liv og kommer til å ha flere. Vi har alle vært i krig og fattige kår, spørs hva vi velger å erfare. 

 

Ja, dette høres jo veldig logisk ut...

 

Du tror blindt på selverklærte "alternative" guruer som har et produkt å selge, mens du ikke har noe tro på vitenskapen. Forstå det den som kan.

Endret av slabbedask
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Ja, dette høres jo veldig logisk ut...

 

Du tror blindt på selverklærte "alternative" guruer som har et produkt å selge, mens du ikke har noe tro på vitenskapen. Forstå det den som kan.

Vitenskapen vet ikke alt enda, f.eks det med bevisstheten. De har ikke instrumenter for å måle "livet etter døden" f.eks. Jeg tror på grunnlag av mine egne opplevelser, det var pga mine egne opplevelser jeg begynte å søke etter svar. Og jeg fant svar også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristne Gud? Nei jeg er ikke kristen. Og det stod om reinkarnasjon i gamle testamente, men det ble tatt ut. Jeg tror på litt forskjellig ja og det er lov å ta til seg det som passer, det nærmeste min tro er vel teosofien.

 

Du er ikke kristen, men du tror på at folk som hevder de har fått 'gaver' fra den kristne Gud snakker sant, og du refererer til en bok hvor forfatteren hevder å være i direkte dialog med Gud snakker sant.

 

Hvordan tror du på folk som snakker med en gud du ikke tror på ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noe eksisterer kan det på et eller annet vis kunne observeres (noe annet er vel en selvmotsigelse?). Men nei, ikke alt som vitenskapen i dag tenker kan eksistere kan per dags dato observeres direkte. Men det betyr ikke at det er noe nyttig å slippe den frie fantasi løs. Det er stor forskjell mellom hypotese og fantastisk tenkning.

Så sånn er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Vi velger jo hvor vi skal bli født før vi blir født.

Jeg skjønner hvorfor jeg valgte Norge, men det er rart at noen velger Syria og Kongo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv

Du er ikke kristen, men du tror på at folk som hevder de har fått 'gaver' fra den kristne Gud snakker sant, og du refererer til en bok hvor forfatteren hevder å være i direkte dialog med Gud snakker sant.

 

Hvordan tror du på folk som snakker med en gud du ikke tror på ? 

Det er ikke bare "den kristne Gud" som finnes, og det jeg tror på har pågått lenge, det er ikke noe nytt. Folk har lov til å tro akkurat det de vil, skal du komme å fortelle meg at det jeg tror på ikke er rett for meg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Hvis noe eksisterer kan det på et eller annet vis kunne observeres (noe annet er vel en selvmotsigelse?). Men nei, ikke alt som vitenskapen i dag tenker kan eksistere kan per dags dato observeres direkte. Men det betyr ikke at det er noe nyttig å slippe den frie fantasi løs. Det er stor forskjell mellom hypotese og fantastisk tenkning.

Så sånn er det.

Det er ikke fantasi når det er egenlevd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Jeg skjønner hvorfor jeg valgte Norge, men det er rart at noen velger Syria og Kongo.

Du har sikkert valgt det du også i et tidligere liv, det er mye ikke menneskehjernen forstår. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke fantasi når det er egenlevd.

 

Jo, det er mange ganger man har en opplevelse av noe, som senere viser seg å være feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare "den kristne Gud" som finnes, og det jeg tror på har pågått lenge, det er ikke noe nytt. Folk har lov til å tro akkurat det de vil, skal du komme å fortelle meg at det jeg tror på ikke er rett for meg? 

 

Selvfølgelig kan du tro hva du vil, men du presenterer veldig søkte, motstridende, ulogiske, udokomenterte, uverifiserbare påstander som en slags 'fakta'.

 

Noe av meg undrer faktisk hvordan du får det logisk til å henge sammen, er derfor jeg spør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har sikkert valgt det du også i et tidligere liv, det er mye ikke menneskehjernen forstår. 

 

Det her er vel essensen i alle fantastiske tankeganger:

 

"Guds veier er uransakelige."

 

Som i praksis betyr at man skal gi opp å forstå noe, og bare stole blindt på dogmene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Jo, det er mange ganger man har en opplevelse av noe, som senere viser seg å være feil.

For ditt vedkommende kanskje ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...