Gå til innhold

Andre dimensjoner


stjernestøv

Anbefalte innlegg

Unnskyld meg men jeg må bare spør, tror du jeg har vrangforestillinger? 

 

Nei, jeg tenkte på innlegget til adhemar hvor han snakker om en kamerat med vrangforestillinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 315
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • stjernestøv

    125

  • AnonymBruker

    71

  • Ghandi

    52

  • adhemar

    34

AnonymBruker

Jeg blir litt fornærmet når folk påstår at det ikke er virkelig, du kan ikke garantere at de ikke er ekte.

Det er ingen ting, forskning feks, som tyder på det er ekte.

Anonymous poster hash: 03431...ec2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg tenkte på innlegget til adhemar hvor han snakker om en kamerat med vrangforestillinger.

 

Vennen min sliter fryktelig til tider, et par runder med tvangsinnellelse etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Jeg tror ikke du har godt av å bo sammen med en som støtter opp om disse tankene dine, men bra han i det minste er skeptisk til UFO frykt.  Nei, min venns opplevelser er ikke ekte. Tidvis veldig lett å motbevise også, der det er konkrete 'ting' Feks, nei, vannet brenner ikke, se jeg kan stå midt oppi det. Ser du, jeg gikk over denne streken og havnet ikke i demonhelvete.

 

Se for deg en person som tar et narkotisk stoff, og opplever verden på en annen måte. Ser molekyler i en blomst, larver på veggen eller annet. dette er ikke "ekte", selv om det føles ekte der og da for den rusede personen. At noen 'føler' betyr ikke det samme som at det 'er'. Jeg tviler ikke på at dine opplevelser føles ekte for deg, men jeg kan garantere at de ikke er det (når det gjelder dimensjoner, UFO'er, astralreiser og ting i den gata der)

 

Jeg kan tenke meg at ting er tungt for deg innemellom, og at det er en behagelig illusjon å "slippe ut av seg selv", eller ha ytre forklaringer på hvorfor ting er som de er for deg "det sto i stjernene, dette var min skjebne, de høye makter ønsket det slik, jeg er spesiell eller spesiell utvalgt, jeg blir satt på prøvelser". Men det gjør det ikke ekte for andre enn deg.

 

Jeg tipper du har fått høre ordet 'vrangforestilling' i en eller annen sammenheng med en eller annen behandler, jeg vil igjen stertk anbefale deg å gjøre det du sikkert mener andre bør gjøre, 'ha et åpent sinn'. Men ha et åpent sinn om at dine opplevelser ikke er noe som skjer i virkelige verden. Det er her livet foregår.

 

Jeg ønsker ikke å latterliggjøre, provosere, såre eller håne deg, helt seriøst, jeg ønsker det beste for mine medmennesker.

Jeg forstår jo at du ikke tror på det, men astralverden fungerer også slik som din venn beskriver. Alt mulig finnes der, og når noen ruser seg havner de på astralplanet. Jeg har en sykepleier som kommer til meg og sist kom vi litt inn på slike ting, han sa han skulle ikke si hva som var rett. Hva som var sykdom eller evner, det er jo å ha respekt for andres tro. Jeg liker han, og han syntes det var spennende. Det er mange i dag som tror på slike ting, men ja jeg har hørt ordet vrangforestilling og aksepterer det hvis jeg er svært dårlig. Da vil jeg bare ut av det og jeg vet medisiner hjelper. Men takk for at du ønsker meg det beste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og, etter hva jeg har lest, så skal man ikke gå inn i diskusjoner med personer med vrangforestillinger. Det er kanskje en bjørnetjeneste å hele tiden komme med bekreftelser. At det blir "brannslukning" eller "quick-fix". Det vet jeg ikke noe om.

 

Googlet på norsk helseinformatikk:

 

"Opptre rolig og fornuftig, forsøk å realitetsorientere den syke. Dog kommer det sjelden noe godt ut av tidlig å diskutere realitetene i pasientens vrangforestillinger"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv

Nei, jeg tenkte på innlegget til adhemar hvor han snakker om en kamerat med vrangforestillinger.

Det var da enda godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Det er ingen ting, forskning feks, som tyder på det er ekte.

Anonymous poster hash: 03431...ec2

Snåsamannens evner er ekte selv om noen ikke tror på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår jo at du ikke tror på det, men astralverden fungerer også slik som din venn beskriver. Alt mulig finnes der, og når noen ruser seg havner de på astralplanet. Jeg har en sykepleier som kommer til meg og sist kom vi litt inn på slike ting, han sa han skulle ikke si hva som var rett. Hva som var sykdom eller evner, det er jo å ha respekt for andres tro. Jeg liker han, og han syntes det var spennende. Det er mange i dag som tror på slike ting, men ja jeg har hørt ordet vrangforestilling og aksepterer det hvis jeg er svært dårlig. Da vil jeg bare ut av det og jeg vet medisiner hjelper. Men takk for at du ønsker meg det beste :)

 

Sykepleieren din jatter desverre med, noe som ikke er bra for deg. Jeg skal og klippe fra norsk helseinformatikk om definisjon på vrangforestilling, igjen vil jeg anbefale deg å vurdere om det kanskje er din opplevelse som ikke er riktig, spesielt når det (nødvendigvis) MÅ være en del personer rundt deg som påpeker det samme. Slik jeg opplever deg så har du ukorrigerbare, uriktige slutninger om ytre verden, og du tillegger det absolutt sannhetsverdi. Si til de rundt deg (inkludert sykepleieren) at om de er glade i deg må de fortelle deg det slik de opplever det, ikke ut fra et ønske om å skåne eller unngå diskusjon med deg.

 

Definisjon

•Ukorrigerbare uriktige slutninger om den ytre verden ◦Pasientens forestilling er gal

•Disse tillegges absolutt sannhetsverdi av pasienten ◦Pasienten er overbevist om at dette er sant

Forekomst

•Hyppig ved alvorlige psykiske lidelser som f.eks. demens, delir, schizofreni og andre sinnsforvirringer (psykoser)

Viktige forhold

•Oftest har pasienten en behandlingstrengende lidelse. I mange tilfeller er den syke uenig i dette og vil motsette seg både innleggelse og behandling. ◦Vedkommende kan være til fare for seg selv, noen ganger også for andre

◦Vedkommende kan forspille muligheten for nødvendig behandling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Snåsamannens evner er ekte selv om noen ikke tror på det.

Nei, snåsamanmen er en sjarlatan. Husk, har turte ikke å testes.

Anonymous poster hash: 58d4b...a8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg forstår jo at du ikke tror på det, men astralverden fungerer også slik som din venn beskriver. Alt mulig finnes der, og når noen ruser seg havner de på astralplanet. Jeg har en sykepleier som kommer til meg og sist kom vi litt inn på slike ting, han sa han skulle ikke si hva som var rett. Hva som var sykdom eller evner, det er jo å ha respekt for andres tro. Jeg liker han, og han syntes det var spennende. Det er mange i dag som tror på slike ting, men ja jeg har hørt ordet vrangforestilling og aksepterer det hvis jeg er svært dårlig. Da vil jeg bare ut av det og jeg vet medisiner hjelper. Men takk for at du ønsker meg det beste :)

Jeg syns det er rart at helsepersonell snakker positivt om slikt.

Anonymous poster hash: 58d4b...a8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Sykepleieren din jatter desverre med, noe som ikke er bra for deg. Jeg skal og klippe fra norsk helseinformatikk om definisjon på vrangforestilling, igjen vil jeg anbefale deg å vurdere om det kanskje er din opplevelse som ikke er riktig, spesielt når det (nødvendigvis) MÅ være en del personer rundt deg som påpeker det samme. Slik jeg opplever deg så har du ukorrigerbare, uriktige slutninger om ytre verden, og du tillegger det absolutt sannhetsverdi. Si til de rundt deg (inkludert sykepleieren) at om de er glade i deg må de fortelle deg det slik de opplever det, ikke ut fra et ønske om å skåne eller unngå diskusjon med deg.

 

Definisjon

•Ukorrigerbare uriktige slutninger om den ytre verden ◦Pasientens forestilling er gal

•Disse tillegges absolutt sannhetsverdi av pasienten ◦Pasienten er overbevist om at dette er sant

Forekomst

•Hyppig ved alvorlige psykiske lidelser som f.eks. demens, delir, schizofreni og andre sinnsforvirringer (psykoser)

Viktige forhold

•Oftest har pasienten en behandlingstrengende lidelse. I mange tilfeller er den syke uenig i dette og vil motsette seg både innleggelse og behandling. ◦Vedkommende kan være til fare for seg selv, noen ganger også for andre

◦Vedkommende kan forspille muligheten for nødvendig behandling

Jo takk, men nå er det nok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv

Nei, snåsamanmen er en sjarlatan. Husk, har turte ikke å testes.

Anonymous poster hash: 58d4b...a8c

Og det forstår jeg godt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er rart at helsepersonell snakker positivt om slikt.

Anonymous poster hash: 58d4b...a8c

 

Som nevnt over, my best guess er at vedkommende ikke ønsker debatere det/evt feilaktig skåne stjernestøv, er ikke behandlende lege, og kanskje heller ikke helt vet hvordan han skal takle det. Jeg syns ikke man skal oppmuntre til slik tenking hvertfall, så enig med at det høres rart ut. Vis sykepleieren denne tråden, stjernestøv, han er mer enn velkommen til å bidra i diskusjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Jeg syns det er rart at helsepersonell snakker positivt om slikt.

Anonymous poster hash: 58d4b...a8c

Jeg syns det er bra :) De må jo være åpen for ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, det sier jo endel om deg da. 

 

tja, det sier at jeg ikke tror på overnaturlige ting og at utvalgte personer får spesielle gaver fra en spesifikk gud .Stort annet sier det ikke, alt annet er slutninger du trekker selv for å diskreditere meg slik at du slipper å forholde deg til budskapet mitt. Skal gi meg nå, men neste gang du kommer med selvopplevde opplevelser som ikke er riktige, skal jeg si fra da og. Som nevnt, ønsker deg (og egentlig alle andre og) alt det beste her i livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Som nevnt over, my best guess er at vedkommende ikke ønsker debatere det/evt feilaktig skåne stjernestøv, er ikke behandlende lege, og kanskje heller ikke helt vet hvordan han skal takle det. Jeg syns ikke man skal oppmuntre til slik tenking hvertfall, så enig med at det høres rart ut. Vis sykepleieren denne tråden, stjernestøv, han er mer enn velkommen til å bidra i diskusjonen.

Kanskje han ser det hvis han titter innom, han vet jeg er mye her. Forstår ikke hva med det jeg har skrevet nå som er vrangforestillinger, jeg vil heller kalle det tro. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...