Gå til innhold

Må ned i kilo :-(


stjernestøv

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvorfor er mitt valg. Når man tar en vektoperasjon tvinges man inn i denne livsstilen. Jeg fikk en fysisk hjelp med begrensning, men må likevel, og kanskje strengere, følge ernæringsysiologenes råd for kosthold. Jeg vet at om en overvektig person følger de samme rådene, vil h*n gå ned i vekt.

Det er vel i grunnen slik at de fleste mennesker vet hvordan de skal gå ned i vekt - i teorien. Den store utbredelsen av fedmekirurgi sier imidlertid noe om hvor vanskelig det kan være for folk å få til det som i teorien er så enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere forstår jo ikke! Greit jeg skal slutte å gnåle!

Selv om det er vanskelig for deg å gå ned i vekt, så er det nok ikke helt umulig.

Jeg skjønner at det er frustrerende å tenke tilbake på tiden før du brukte medisiner og hvor vekt ikke var et problem, jeg tror deg på at medisinene har gjort dette mye vanskeligere for deg. Det du kanskje glemmer er at det også finnes mange flere grunner til vektproblemer enn medisinbruk - blant annet opplever mange at økende alder medfører noen uventede vektproblemer. Tilsvarende finnes det mange flere sykdommer og medisiner enn AP som gjør vektkontroll vanskelig.

Generelt så gjelder det vel for de fleste av oss at vi må prøve å forholde oss konstruktivt til de begrensninger som finnes i våre liv. Du har i det minste tid og anledning til å prioritere en livsstilsomlegging - om du skulle bestemme deg for det:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Selv om det er vanskelig for deg å gå ned i vekt, så er det nok ikke helt umulig.

Jeg skjønner at det er frustrerende å tenke tilbake på tiden før du brukte medisiner og hvor vekt ikke var et problem, jeg tror deg på at medisinene har gjort dette mye vanskeligere for deg. Det du kanskje glemmer er at det også finnes mange flere grunner til vektproblemer enn medisinbruk - blant annet opplever mange at økende alder medfører noen uventede vektproblemer. Tilsvarende finnes det mange flere sykdommer og medisiner enn AP som gjør vektkontroll vanskelig.

Generelt så gjelder det vel for de fleste av oss at vi må prøve å forholde oss konstruktivt til de begrensninger som finnes i våre liv. Du har i det minste tid og anledning til å prioritere en livsstilsomlegging - om du skulle bestemme deg for det:-)

Kunne redusert på risperdal og sluttet med seroquel, gikk tross alt ned 10 kilo en gang jeg reduserte. Ser du, det har noe å si. Men uten seroquel får jeg vel ikke sove. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne redusert på risperdal og sluttet med seroquel, gikk tross alt ned 10 kilo en gang jeg reduserte. Ser du, det har noe å si. Men uten seroquel får jeg vel ikke sove. 

Jeg tror deg på at medisinene har noe å si, problemet er jo at du blir svært syk hver gang du seponerer medisinene. Målet må være å finne en måte å leve livet ditt på hvor du både holder deg så frisk som mulig psykisk _og_ får til en ok livsstil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Jeg tror deg på at medisinene har noe å si, problemet er jo at du blir svært syk hver gang du seponerer medisinene. Målet må være å finne en måte å leve livet ditt på hvor du både holder deg så frisk som mulig psykisk _og_ får til en ok livsstil.

Det er vanskelig det :( Men skal gjøre et forsøk- 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vanskelig det :( Men skal gjøre et forsøk- 

Ja, det kan være vanskelig med livsstilsomlegging, særlig de tre første månedene. Hvis du klarer å gjennomføre 90 dager, så blir det lettere etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Ja, det kan være vanskelig med livsstilsomlegging, særlig de tre første månedene. Hvis du klarer å gjennomføre 90 dager, så blir det lettere etter hvert.

Men det må vel gå an å prøve å redusere risperdal til 1 mg? Du husker jeg gikk ned ti kilo da jeg reduserte sist? Og det går jo an å prøve uten seroquel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere forstår jo ikke!

Jeg forstår at du har et sug etter noe å putte i munnen.  Men jeg forstår ikke hvorfor det må være noe kaloririkt. 

Jeg hadde lav sultterskel i starten av svangerskapene mine, men løste det ved å ha lettyoghurt og noen sukkerfrie "slankedrops" tilgjengelig på jobben.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel i grunnen slik at de fleste mennesker vet hvordan de skal gå ned i vekt - i teorien. Den store utbredelsen av fedmekirurgi sier imidlertid noe om hvor vanskelig det kan være for folk å få til det som i teorien er så enkelt.

Det er jeg enig med deg i. NHD skrev det for noen timer siden: "Vektnedgang oppnås når energiinntaket er lavere enn forbruket." Det er så enkelt, men så vanskelig. For en vektoperert stopper mengden seg selv, hos en ikke-vektoperert må man selv disiplinere seg til mindre porsjoner og velge riktig mat. Jeg har lest om mennesker som har gått ned både 25 og 40 kg uten vektoperasjon og jeg har stor respekt for en slik innsats og viljestyrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Jeg forstår at du har et sug etter noe å putte i munnen.  Men jeg forstår ikke hvorfor det må være noe kaloririkt. 

Jeg hadde lav sultterskel i starten av svangerskapene mine, men løste det ved å ha lettyoghurt og noen sukkerfrie "slankedrops" tilgjengelig på jobben.   

Men jeg vil ikke ha dette suget, skal prøve å redusere på medisinene. Kanskje det hjelper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår at medisiner kan gi vektøkning, men med din livsstil hadde hvem som helst gått opp i vekt. Du har fått mange gode råd her, nå gjelder det bare for deg å følge dem. Du går ikke ned i vekt av å gjøre ingenting. Denne stenen var jo en festlig idé, men 52 km innen året er omme er nok litt vel optimistisk, du må jo tross alt gå hjem igjen også. 10,4 mil er laaaangt :P Men du kan flytte den en km pr. mnd. Da går du 2,4 mil om et år. Det er veldig bra og du vil garantert merke det på vekta :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Jeg forstår at medisiner kan gi vektøkning, men med din livsstil hadde hvem som helst gått opp i vekt. Du har fått mange gode råd her, nå gjelder det bare for deg å følge dem. Du går ikke ned i vekt av å gjøre ingenting. Denne stenen var jo en festlig idé, men 52 km innen året er omme er nok litt vel optimistisk, du må jo tross alt gå hjem igjen også. 10,4 mil er laaaangt :P Men du kan flytte den en km pr. mnd. Da går du 2,4 mil om et år. Det er veldig bra og du vil garantert merke det på vekta :)

Uten medisinen hadde jeg ikke hatt dette suget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uten medisinen hadde jeg ikke hatt dette suget. 

Det er mulig, men du kan jo gjøre med snop som du gjorde med røyk, bytte til et sunnere alternativ :) Du skriver også at du gikk ned da du reduserte på medisinene, men det er vel en grunn til at du økte dosen igjen? Du kan jo snakke med legen din og høre om du kan prøve en annen medisin som ikke gir dette suget. Men uansett så kan du vinne over suget. Om du slutter å gi etter så slutter det å mase. Jeg forstår at det er vanskelig når man mangler viljestyrke, men om du virkelig vil ned i vekt så klarer du det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Det er mulig, men du kan jo gjøre med snop som du gjorde med røyk, bytte til et sunnere alternativ :) Du skriver også at du gikk ned da du reduserte på medisinene, men det er vel en grunn til at du økte dosen igjen? Du kan jo snakke med legen din og høre om du kan prøve en annen medisin som ikke gir dette suget. Men uansett så kan du vinne over suget. Om du slutter å gi etter så slutter det å mase. Jeg forstår at det er vanskelig når man mangler viljestyrke, men om du virkelig vil ned i vekt så klarer du det.

Nei jeg klarer det ikke :( Må redusere på medisinen å se hvordan det går, er jo bare å øke igjen om jeg blir dårlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg klarer det ikke :( 

Det å knaske noe sunt i stedet for noe kaloririkt, er vel mulig for deg også.  Det er ikke like koselig og velsmakende å spise minigulrøtter som potetgull, men det går an å endre vaner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg klarer det ikke :( Må redusere på medisinen å se hvordan det går, er jo bare å øke igjen om jeg blir dårlig. 

Du kaster bort mye tid på slike impulsive forsøk på å redusere medisinen. Nå har du nettopp begynt å klage mindre over at du føler deg rar, etter at du i flere måneder har hatt for mye angst til at du har klart å gjøre noe særlig. Kjempedumt om du nå skal begynne å surre med medisinene igjen, du står jo nå på en lav dose risperdal. Selv om "det bare er å øke igjen om du blir dårlig", så går det som regel flere uker før du nærmer deg tidligere funksjonsnivå igjen - og ofte ender du opp med en høyere dose medisin enn du hadde før du seponerte.

Kan du ikke heller begynne i den andre enden med å finne måter å bli litt mer aktiv på? Også trenger du jo ikke spise potetgull, selv om du har lyst på det, - du kan spise ordentlig mat i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei jeg klarer det ikke :( Må redusere på medisinen å se hvordan det går, er jo bare å øke igjen om jeg blir dårlig. 

Har du ikke klart å slutte røyke?

Anonymkode: 9b098...459

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Det å knaske noe sunt i stedet for noe kaloririkt, er vel mulig for deg også.  Det er ikke like koselig og velsmakende å spise minigulrøtter som potetgull, men det går an å endre vaner. 

Det er sjokolade suget som er verst, etter noe søtt. Ikke lett å endre vaner nei, jeg gikk ned ti kilo da jeg reduserte risperdal. Må prøve det igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sjokolade suget som er verst, etter noe søtt. Ikke lett å endre vaner nei, jeg gikk ned ti kilo da jeg reduserte risperdal. Må prøve det igjen. 

Hvorfor ser du på deg selv som en som ikke kan endre vaner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...