Gå til innhold

Usynlige menn - Samfunnets virkelig tapere


gråstein

Anbefalte innlegg

18 timer siden, Madelenemie skrev:

Hei!

Det kan være at noen av dere har unnikende pf, eller noe sånt i den retningen, 

Da tror jeg man er tett i ørene og blind for øynene, for komplimenter, akkurat som du gråstein er :rolleyes:

(jeg kjenner til tilstanden, for jeg tror umakenverdt må ha noe sånt)(uansett så går alt rett i dass eller hun ikke er verdt det, sånn føles det når jeg svarer)

Og du Gråstein sjarmerer vel litt for mange til å skulle være en belastning, syns du ikke-) tenk deg om:-)

Du er herlig og motiverende. Og selv om jeg ikke klarer å ta til meg dine råd og svar når ting er ille, så gir de meg en motivasjon til å forsøke å endre meg :) Det håper jeg du er klar over!

Jeg får av og til trang til å smile og gråte samtidig av Gråstein. I enkelte kommentarer han skriver skinner imidlertid fortvilelsen og håpløsheten så mye igjennom at det er vanskelig å ikke bli svært berørt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Madelenemie skrev:

Hei!

Jeg tror det er fordi menn generelt på gruppenivå er flinkere til å gi uttrykk for sine følelser.

Kvinner holder det kanskje mer inni seg. 

Personlig tror jeg dette går lite på kjønn, og i vertfall har det ingenting med kvinnekampen å gjøre.

Tror nok ikke det har med å uttrykke følelser å gjøre. I den grad der har med kvinnekampen å gjøre, så er det fordi vi er heldig her i landet og være så likestilt og at kvinner kan klare seg økonomisk uavhengig av en mann. 

Jeg har prøvd å diskutere dette noen ganger, men det blir ikke spesielt fruktbart. Fordi at jeg, som kvinne ikke får mann og barn har visst bare med prinsessenykker og kresenhet å gjøre. Jeg har ikke prinsessenykker og er en viss grad av kresenhet skal man ha -det gjelder tross alt en partner og far til fremtidige barn. Som NHD skrev, så er det nok av dem som ikke er kresne, både menn og kvinner, og jeg har sett mange ganger hvor lite lurt det er. Og tro det eller ei, men jeg blir også avvist av menn jeg er interessert i. 

Så drar mange av mennene til Thailand og lignende steder og får seg dame der. Og damene drar som kjent ikke dit for å gjøre det samme. Kanskje vi tross alt takler bedre å være alene enn disse mennene som tar til takke med hvem som helst. Når de ikke finner noen i Norge, drar de til andre land hvor kvinnene også tar til takke med stort sett alt av menn, bare det får dem vekk fra fattigdom og prostitusjon i et rikere land. 

Anonymkode: 6c57d...626

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tror nok ikke det har med å uttrykke følelser å gjøre. I den grad der har med kvinnekampen å gjøre, så er det fordi vi er heldig her i landet og være så likestilt og at kvinner kan klare seg økonomisk uavhengig av en mann. 

Jeg har prøvd å diskutere dette noen ganger, men det blir ikke spesielt fruktbart. Fordi at jeg, som kvinne ikke får mann og barn har visst bare med prinsessenykker og kresenhet å gjøre. Jeg har ikke prinsessenykker og er en viss grad av kresenhet skal man ha -det gjelder tross alt en partner og far til fremtidige barn. Som NHD skrev, så er det nok av dem som ikke er kresne, både menn og kvinner, og jeg har sett mange ganger hvor lite lurt det er. Og tro det eller ei, men jeg blir også avvist av menn jeg er interessert i. 

Så drar mange av mennene til Thailand og lignende steder og får seg dame der. Og damene drar som kjent ikke dit for å gjøre det samme. Kanskje vi tross alt takler bedre å være alene enn disse mennene som tar til takke med hvem som helst. Når de ikke finner noen i Norge, drar de til andre land hvor kvinnene også tar til takke med stort sett alt av menn, bare det får dem vekk fra fattigdom og prostitusjon i et rikere land. 

Anonymkode: 6c57d...626

Du er inne på noe vesentlig der. For lang tid siden stod en artikkel i en avis (husker ikke hvilken): "Ola vil ikke ha Kari". Den artikkelen var enda tydligere på ulike og kryssende forventninger mellom kvinner og menn. Og da mente de at forventningene ofte var så ulike at å leve sammen ikke ville være gjennomførbart. Resultatet var ofte samlivsbrudd, kortvarige ekteskap  og søk etter ny livsledsager på helt andre premisser enn før. Kvinner så seg gjerne om etter en ny fra nordiske land eller Afrika, menn etter en ny fra Østeuropa eller fjerne Østen. For menn var kvinner med tradisjonelt syn på på kjønnsroller mye mer attraktive enn andre. Og tilsvarende for Kari var tradisjonelt kjønnsrollemønster noe hun absolutt ikke kunne tenke seg og dermed valgte bort Ola nærmest i utgangspunktet. Så langt artikkelen.

Et minimum burde være å avklare skikkelig forventninger på forhånd før man binder seg, så kan man kanskje unngå et fælt krasj senere. NHD hevder at det er mange som ikke er kravstore i partnervalg. Det kan godt være. Men det er ikke kravstorheten i seg selv som er verst, derimot hvordan noen velger å avvise mulige framtidige kandidater til livsledsagere. Her er det mulig at jeg har vært veldig uheldig. De kvinner som jeg traff før jeg fant min kone, skulle jeg ønske jeg hadde aldri hadde truffet. Noen av dem var rene rødstrømper/kjønnsfascister. Noen med forventninger som jeg aldri noen gang ville kunne komme i nærheten av. Men altså det verste var hvordan noen avviste kontakt (veldig nedlatende) og hvordan de avsluttet kontakten. Det var veldig vondt.

Tilbake satt jeg med et inntrykk av at de som var opptatt av likestilling osv. hadde et negativt syn på menn flest. Det hadde ikke noen hensikt å invitere ut ei slik dame på middag og kino. Det ville gått galt likevel. Det gjørde det forresten en gang også. Tok henne ut på restaurant og gjorde alt jeg kunne for at hun skulle få en hyggelig kveld. Et par dager etter fikk jeg et brev fra henne som var så vondt at jeg var i "kjelleren" flere måneder etterpå. Aldri mer rødstrømper på meg.

Anonymkode: d8b3e...209

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et minimum burde være å avklare skikkelig forventninger på forhånd før man binder seg, så kan man kanskje unngå et fælt krasj senere. NHD hevder at det er mange som ikke er kravstore i partnervalg. Det kan godt være. Men det er ikke kravstorheten i seg selv som er verst, derimot hvordan noen velger å avvise mulige framtidige kandidater til livsledsagere.

Anonymkode: d8b3e...209

Det skulle da bare mangle om det ikke var lov til å avvise en beiler uansett kjønn. Hvis en føler at den andre ikke passer til ens forventninger, kan en da ikke være forpliktet til å starte og opprettholde et forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er inne på noe vesentlig der. For lang tid siden stod en artikkel i en avis (husker ikke hvilken): "Ola vil ikke ha Kari". Den artikkelen var enda tydligere på ulike og kryssende forventninger mellom kvinner og menn. Og da mente de at forventningene ofte var så ulike at å leve sammen ikke ville være gjennomførbart. Resultatet var ofte samlivsbrudd, kortvarige ekteskap  og søk etter ny livsledsager på helt andre premisser enn før. Kvinner så seg gjerne om etter en ny fra nordiske land eller Afrika, menn etter en ny fra Østeuropa eller fjerne Østen. For menn var kvinner med tradisjonelt syn på på kjønnsroller mye mer attraktive enn andre. Og tilsvarende for Kari var tradisjonelt kjønnsrollemønster noe hun absolutt ikke kunne tenke seg og dermed valgte bort Ola nærmest i utgangspunktet. Så langt artikkelen.

Et minimum burde være å avklare skikkelig forventninger på forhånd før man binder seg, så kan man kanskje unngå et fælt krasj senere. NHD hevder at det er mange som ikke er kravstore i partnervalg. Det kan godt være. Men det er ikke kravstorheten i seg selv som er verst, derimot hvordan noen velger å avvise mulige framtidige kandidater til livsledsagere. Her er det mulig at jeg har vært veldig uheldig. De kvinner som jeg traff før jeg fant min kone, skulle jeg ønske jeg hadde aldri hadde truffet. Noen av dem var rene rødstrømper/kjønnsfascister. Noen med forventninger som jeg aldri noen gang ville kunne komme i nærheten av. Men altså det verste var hvordan noen avviste kontakt (veldig nedlatende) og hvordan de avsluttet kontakten. Det var veldig vondt.

Tilbake satt jeg med et inntrykk av at de som var opptatt av likestilling osv. hadde et negativt syn på menn flest. Det hadde ikke noen hensikt å invitere ut ei slik dame på middag og kino. Det ville gått galt likevel. Det gjørde det forresten en gang også. Tok henne ut på restaurant og gjorde alt jeg kunne for at hun skulle få en hyggelig kveld. Et par dager etter fikk jeg et brev fra henne som var så vondt at jeg var i "kjelleren" flere måneder etterpå. Aldri mer rødstrømper på meg.

Anonymkode: d8b3e...209

Som kvinne har jeg også vært borti flere utrolig kjipe avvisninger. Hva skal jeg skylde på når jeg ikke kan klage over rødstrømper? 

Jeg furter over det en dag, og så hever hodet og ser meg om etter noe annet. 

Anonymkode: 6c57d...626

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, umakenverdt skrev:

Du er herlig og motiverende. Og selv om jeg ikke klarer å ta til meg dine råd og svar når ting er ille, så gir de meg en motivasjon til å forsøke å endre meg :) Det håper jeg du er klar over!

Jeg får av og til trang til å smile og gråte samtidig av Gråstein. I enkelte kommentarer han skriver skinner imidlertid fortvilelsen og håpløsheten så mye igjennom at det er vanskelig å ikke bli svært berørt. 

:-)

Nei jeg var ikke klar over det, oppfattet mer og mer at du mest var fortvilt og ikke hørte på gode råd så mye mer.

Men takk for denne oppklaringen, da vet jeg at råd er motiverende for deg og fører til at du forsøker endre deg.

Når jeg vet dette, kan du være så fortvilt som bare det, jeg skal svare deg:-) Takk for at du er så konkret:-) med både at du har det tidvis ille, og da reagerer du annerledes på råd, Når du så tydelig formidler dette, glemmer jeg det ikke, Jeg liker deg vet du :-)

Klem

Jeg liker Gråstein jeg, selv om det sikkert virker rart å si/skrive.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minute ago, AnonymBruker said:

Som kvinne har jeg også vært borti flere utrolig kjipe avvisninger. Hva skal jeg skylde på når jeg ikke kan klage over rødstrømper? 

Jeg furter over det en dag, og så hever hodet og ser meg om etter noe annet. 

Anonymkode: 6c57d...626

Tipper at du ble avvist fordi du er en selv;)

Jeg synes ordet rødstrømpe brukes for mye for tida. Før ble det brukt om de mest ekstreme feministene, men nå er plutselig alle damer som ikke er tydelig underdanige og lovpriser selv de mest middelmådige av menn rødstrømper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, tonie skrev:

Tipper at du ble avvist fordi du er en selv;)

Jeg synes ordet rødstrømpe brukes for mye for tida. Før ble det brukt om de mest ekstreme feministene, men nå er plutselig alle damer som ikke er tydelig underdanige og lovpriser selv de mest middelmådige av menn rødstrømper. 

Enig i alt. :-)

Anonymkode: 6c57d...626

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Når det gjelder menn på bygda skal man vel ikke tro at alle er dumme og stygge. Det er ofte kvinneunderskudd fordi jentene flytter til byen. En del menn kan være veldig bra ektefelle-materiale, men mangler selvtillit i forhold til jenter og tør ikke ta initiativ. Jeg tror mange som kommer hit fra Thailand eller Russland vet hva de går til og får det bra. Mange av dem er kjent med gårdsarbeid også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Madelenemie skrev:

:-)

Nei jeg var ikke klar over det, oppfattet mer og mer at du mest var fortvilt og ikke hørte på gode råd så mye mer.

Men takk for denne oppklaringen, da vet jeg at råd er motiverende for deg og fører til at du forsøker endre deg.

Når jeg vet dette, kan du være så fortvilt som bare det, jeg skal svare deg:-) Takk for at du er så konkret:-) med både at du har det tidvis ille, og da reagerer du annerledes på råd, Når du så tydelig formidler dette, glemmer jeg det ikke, Jeg liker deg vet du :-)

Klem

Jeg liker Gråstein jeg, selv om det sikkert virker rart å si/skrive.

Da var jeg glad jeg skrev det, for det mener jeg virkelig. Når ting er veldig vanskelige og jeg er fortvilet synes jeg det er vanskelig å ikke tenke på hvor dårlig jeg er, og hvordan jeg bare ødelegger. Men råd er motiverende, bare ikke alltid der og da. Men de motiverer når jeg kjenner meg litt mindre fortvilet :) Og da jobber jeg med å bli bedre på dette. Jeg tror det jeg føler når du skriver fine ting til meg er det nærmeste jeg kommer å klare å ta inn over meg et kompliment. Jeg tror på at du er ærlig når du skriver, ikke bare skriver for å skåne meg. 

Jeg tror vi er flere som liker Gråstein, selv om det ikke virker som han tror det :( Jeg synes det er trist at han har det så vanskelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Det skulle da bare mangle om det ikke var lov til å avvise en beiler uansett kjønn. Hvis en føler at den andre ikke passer til ens forventninger, kan en da ikke være forpliktet til å starte og opprettholde et forhold.

Selvfølgelig. Det går mer på hvordan avvisningen skjer. Og dessuten at noen ikke er tydelig nok på hva de ser etter på tidlig tidspunkt.

Anonymkode: d8b3e...209

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, umakenverdt skrev:

Da var jeg glad jeg skrev det, for det mener jeg virkelig. Når ting er veldig vanskelige og jeg er fortvilet synes jeg det er vanskelig å ikke tenke på hvor dårlig jeg er, og hvordan jeg bare ødelegger. Men råd er motiverende, bare ikke alltid der og da. Men de motiverer når jeg kjenner meg litt mindre fortvilet :) Og da jobber jeg med å bli bedre på dette. Jeg tror det jeg føler når du skriver fine ting til meg er det nærmeste jeg kommer å klare å ta inn over meg et kompliment. Jeg tror på at du er ærlig når du skriver, ikke bare skriver for å skåne meg. 

Jeg tror vi er flere som liker Gråstein, selv om det ikke virker som han tror det :( Jeg synes det er trist at han har det så vanskelig!

:-)

Jeg er glad du greier å ta til deg når jeg skriver et kompliment til deg:-) Og flott med oppklaringen.:)

Ja litt som du føler, tror jeg, siden du setter på, lei-deg fjes, sånn føler jeg også med Gråstein, det var nok derfor jeg kom på å sammenligne dere. Det er sikkert ikke en riktig sammenligning, men det handlet mest om at man vil at andre skal vite at man liker dem, av mange og ulike grunner. Det jeg liker ved mennesker feks over net, er jo ikke utseende, tittler, grad av friskhet, funksjon i hverdagen, utdannelse m.m.. Så det viser jo at det er mange andre ting ved oss som er viktig. :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en antagelse om hvorfor livet går slik som omtalt for noen menn (ikke alle usynlige menn), vet ikke om den kan stemme.

Stadig minkende testosteronnivå blant menn gjør noe med psyken. Kan lavt nivå bidra til minkende pågangsmot og initiativ? Og mindre sexdrive overfor kvinner?

Anonymkode: d8b3e...209

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror nok ikke det har med å uttrykke følelser å gjøre. I den grad der har med kvinnekampen å gjøre, så er det fordi vi er heldig her i landet og være så likestilt og at kvinner kan klare seg økonomisk uavhengig av en mann. 

Jeg har prøvd å diskutere dette noen ganger, men det blir ikke spesielt fruktbart. Fordi at jeg, som kvinne ikke får mann og barn har visst bare med prinsessenykker og kresenhet å gjøre. Jeg har ikke prinsessenykker og er en viss grad av kresenhet skal man ha -det gjelder tross alt en partner og far til fremtidige barn. Som NHD skrev, så er det nok av dem som ikke er kresne, både menn og kvinner, og jeg har sett mange ganger hvor lite lurt det er. Og tro det eller ei, men jeg blir også avvist av menn jeg er interessert i. 

Så drar mange av mennene til Thailand og lignende steder og får seg dame der. Og damene drar som kjent ikke dit for å gjøre det samme. Kanskje vi tross alt takler bedre å være alene enn disse mennene som tar til takke med hvem som helst. Når de ikke finner noen i Norge, drar de til andre land hvor kvinnene også tar til takke med stort sett alt av menn, bare det får dem vekk fra fattigdom og prostitusjon i et rikere land. 

Anonymkode: 6c57d...626

Hei!

Bra du er kresen, jeg er enig med deg at en partner skal passe, som du skriver gjelder det også kanskje fremtidige barn.

Rart kvinner skal få høre de har prinsessenykker, det er et uttrykk jeg flere ganger har hørt....til og med mot yngste, men da ble jeg irritert og satte vedkommende på plass med sin ukunnskap. Det er vel en hersketeknikk kanskje, et forsøk på å parkere et menneske og sette på plass? Jeg syns langt oftere jenter/ kvinner blit utsatt for en form for hersketeknikk eller at de lettere blir hersjet med, latterliggjort, særlig leser jeg dette i media inni mellom. Jeg skal ikke skrive så mye om det nå, men da minnes jeg om at vi har et stykke igjen før vi har full likestilling :-)

Det kan godt være at kvinner bedre takler å være alene enn menn, jeg vet ikke, jeg kjenner menn og kvinner som alle er alene, og de takler det bra som jeg ser, men de jeg kjenner har mer bevisst valgt det, så der ligger jo en forskjell. Men nå trenger man jo ikke en  partner for å få barn feks, noen drar jo og får sædinsemisjon i utlandet, og for kvinner er det kanskje lurt å overveie dette om man kjenner sorg over at den biologiske klokka tikker for fort. HVordan stiller du deg til dette?

Det jeg syns er viktig i sånne valg er å avstå fra anonym sæddonor, de er jo anonyme uansett, men jeg misliker at man sletter alle spor, slik at man over hodet aldri kan finne sitt biologiske opphav. Jeg er litt usikker på dette, og syns nok systemet best lar seg forsvare om barn kan finne sitt biologiske opphav og ikke fratas muligheten for det. Så er jo adopsjon en løsning, men det er vel mange land som ikke adopterer til enslige?

Noen av de gruppene jeg har stor respekt for i samfunnet, er spesielt karrierekvinner som velger ikke å få barn, jeg har lest flere intervjuer med slike kvinner, og jeg blir imponert over standhaftigheten og bevisstheten i valget deres. Det burde ikke bli stilt spørsmål som om alle vil og må få barn, det er selvsagt en stor gave for oss som ønsket oss det og fikk det, men ikke minst er jo alle de barna som er så heldige å ha en voksen/tante/onkel i livet sitt, som selv ikke har barn, enten det er valgt eller bare ble sånn, kjempeheldige, barn og ungdom liker å være med voksne, og voksne som selv ikke har barn er en stor ressurs det ofte snakkes lite om, hvor viktig funksjon har nettopp for barna våre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 20. februar 2016 at 13.50, Madelenemie skrev:

Men jeg skjønner ikke hva det har med kvinnekamp å gjøre? Kvinner har jo vært undertrykt gjennom det meste av historien, og vi har jo trengt kvinnekamp. Det betyr selvsagt ikke at man ikke skal se andre svakerestilte grupper.

 

Enig! Det slo meg også. (Nå skal jeg lese resten av tråden :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Det skulle da bare mangle om det ikke var lov til å avvise en beiler uansett kjønn. Hvis en føler at den andre ikke passer til ens forventninger, kan en da ikke være forpliktet til å starte og opprettholde et forhold.

Nei, og hvis en mann gir "kresne kvinner" skylda for at han er singel, betyr jo det at han vil at hun skal være så lite kresen at hun vil være kjæreste med en som han... Men vil man ha en kjæreste som er så desperat at hun er kjæreste med en hun egentlig ikke vil ha? Eller en som er kjæreste med en fordi hun synes synd på han? Et slags pity-forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som kvinne har jeg også vært borti flere utrolig kjipe avvisninger. Hva skal jeg skylde på når jeg ikke kan klage over rødstrømper?

Jeg furter over det en dag, og så hever hodet og ser meg om etter noe annet.

Anonymkode: 6c57d...626

Ja, det er ikke bare-bare å være kvinne på utkikk etter (ny) partner heller. Hasthatg-erfaring ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, tonie skrev:

Tipper at du ble avvist fordi du er en selv;)

Jeg synes ordet rødstrømpe brukes for mye for tida. Før ble det brukt om de mest ekstreme feministene, men nå er plutselig alle damer som ikke er tydelig underdanige og lovpriser selv de mest middelmådige av menn rødstrømper.

Nå får jeg viss ikke lov å like flere innlegg i dag, men mange av dem har allerede gått til deg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 20.2.2016 at 17.56, AnonymBruker skrev:

Hva kan en gjøre når norske kvinner er for kravstore?

Anonymkode: 18051...797

Det er jo ikke gitt at norske kvinner er f o r kravstore, men kanskje en del menn ikke holder mål? Kanskje de rett og slett bør skjerpe seg og framstå som mer attraktive?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 2/21/2016 at 9.57, Trine skrev:

 

Oi da, Mr. 053, følte du deg litt tråkket på siden du måtte overlesse meg med "dokumenter" på hvor alvorlig ille det er å være mann? Du har jo bare kopiert inn en masse tekst, uten å henvise til noe spesielt sted.

 

Hææ??? Det linkes da til to artikler, en i Dagbladet og en i Universitas.

Anonymkode: 1f82f...788

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...