Gå til innhold

Realistisk plan for vektnedgang?


påskelilje

Anbefalte innlegg

Nicklusheletida
1 time siden, Lillemus skrev:

Det var selvfølgelig litt fleipete sagt, men så vidt jeg vet er det ingen beinskjøre i min familie eller nær slekt og jeg prøver å passe på så jeg får i meg det jeg trenger for å holder skjelettet sterkt. :) 

Jeg spiser også variert , men det er annenhver kvinne som får det visstnok. Min mor og mormor har aldri brukket noe og hos min mor har det nok aldri blitt oppdaget om ikke jeg hadde sagt at hun måtte teste seg. Hos meg ble det oppdaget tilfeldig fordi jeg var "heldig" og brakk beinet. Dette har jo også sammenheng med aktivitetsnivået og risikoen man utsetter seg for. Jeg hadde  et fall på et fjell og etter det fallet trenger man ikke å være beinskjør for å brekke noe. Hadde nok brukket leggen uansett :)

Da jeg skulle teste meg var jeg brennsikker på at det ikke gjaldt meg. Jeg hadde aldri hadde brukket noe tidligere og hadde heller ikke noen plager. Men ble overrasket da det viste det seg at jeg var i forstadiet. Sånn sett var jeg heldig som brakk leggen og kunne begynne på behandling i ung alder :-)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

påskelilje
14 timer siden, Gargamel skrev:

Egentlig er hele poenget mitt å at man bør gjøre endringer man er forberedt på å leve med hele livet, og ikke skippertak. Jeg blir skeptisk hver gang en overvektig person sier hn helt skal kutte ut kaker, saus og sjokolade, sulter seg og niteller kalorier. Det varer sjelden lenge. Jeg har bedre erfaring med å ta små skritt om gangen, som man gjennomfører og holde fast ved.

Det det er en veldig langsom måte å slanke seg på, men min erfaring er at det fungerer.

Dette tror jeg også er den beste måten. Å innrette hverdagen med mer hverdagsaktivitet (gå trapper, gå til butikken, legge inn 2-3 treningsøkter i uka), ikke spise seg stappmett til hverdags, og redusere på det usunne uten å kutte det helt ut.

Jeg er veldig motivert til å gjøre dette nå, for jeg ser at kroppen min er annerledes nå enn for ti år siden og at jeg må gjøre en større innsats selv for å holde vekta nede. Når jeg nå i tillegg ønsker å gå noen kilo ned, må jeg vel forsake noe, men jeg vil prøve å forsake det som gir meg minst glede, for eksempel juice og Bremykt, og heller beholde noen av gledene, som øl og vin :-)

Nå hadde jeg faktisk en sprekk i går :-( Drakk brus :-( Var på shopping med jentene og vi måtte ha noe mat, og litt ubevisst i et sløvt øyeblikk når jeg hadde ekstremt lavt blodsukker, stod jeg plutselig med et beger brus i hånda.... Svake menneske! Det var et lite beger da, men likevel. Skjerpings!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
13 timer siden, Madelenemie skrev:

Når jeg spiser, spiser jeg, , og jeg spiser lengre enn de fleste, jeg tygger lenger enn mange, jeg bruker mye lenger tid på et måltid enn de fleste har jeg merket. Smaken av mat, mat som ikke er frarøvet viktige smakskomponenter som skikkelig fett og skikkelig sukker, det er en tilfredstillelse i sånne smaker, og den holder, man får ikke få timer senere lyst på "noe", Mettheten gir en form for egen lykkefølelse/tilfredsstillelse.

det syns jeg ofte er et problem som jeg erfarer med mennesker som teller kalorier, ikke spiser fettrik mat, og erstatter skikkelig sukker med juksesøtsaker, i den siste kategorien erfarer jeg de med stadig lyst på noe befinner seg.

Bra mat gir en ikke lyst til og småspise, bra mat gjør en fornøyd i mange timer, helt til neste hovedmåltid, '

Og bra mat gir en lyst på bra vin, og den koster, sånn at glassene blir mer innenfor standarder på alkoholenhet.

Den siste med standarder på vin var myntet på meg selv,:-)

Da jeg bare trappet ned på alkoholenheter, reelle alkoholenheter og ikke mine egne standarder av ett glass vin, så forsvant rundheten over hoftene som fikk mine gode gamle bukser til å sitte litt for stramt:-)

 

Du skriver mye klokt her. Vi sluker nok maten i alt for stor grad i vår familie. Spiser fort, uten å kjenne skikkelig etter, og da spiser vi nok mer. Kanskje dette er noe jeg kan øve meg på! Da vil jeg trolig kjenne metthetsfølelsen tidligere.

Men jeg vet ikke helt akkurat det der med at en ikke ha lyst til å småspise når en har spist sunn mat. Dersom det ikke hadde vært usunt, kunne jeg nesten alltid ha spist godteri eller chips, jeg synes fløte, rømme, remulade og Bremykt er helt nydelig, og et glass vin eller øl har jeg veldig ofte lyst på, selv om jeg akkurat har spist. Tror mennesker er veldig forskjellige på dette området. Men fordi jeg har en viss grad av selvdisiplin, så gir jeg som regel ikke etter for lysten på noe godt. Men av og til gjør jeg det jo, og det er jo de gangene jeg bør prøve å redusere på (dårlig setning).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
25 minutter siden, påskelilje skrev:

Dette tror jeg også er den beste måten. Å innrette hverdagen med mer hverdagsaktivitet (gå trapper, gå til butikken, legge inn 2-3 treningsøkter i uka), ikke spise seg stappmett til hverdags, og redusere på det usunne uten å kutte det helt ut.

Jeg er veldig motivert til å gjøre dette nå, for jeg ser at kroppen min er annerledes nå enn for ti år siden og at jeg må gjøre en større innsats selv for å holde vekta nede. Når jeg nå i tillegg ønsker å gå noen kilo ned, må jeg vel forsake noe, men jeg vil prøve å forsake det som gir meg minst glede, for eksempel juice og Bremykt, og heller beholde noen av gledene, som øl og vin :-)

Nå hadde jeg faktisk en sprekk i går :-( Drakk brus :-( Var på shopping med jentene og vi måtte ha noe mat, og litt ubevisst i et sløvt øyeblikk når jeg hadde ekstremt lavt blodsukker, stod jeg plutselig med et beger brus i hånda.... Svake menneske! Det var et lite beger da, men likevel. Skjerpings!

Tror det er viktig som du sier å kose seg med måltidene og så handler det vel en del om behovsutsettelse som Nhd pleier å skrive om. Gjelder vel i matveien også det :-) Planlegge når måltidene skal være og kjenne etter om en trenger mer.

Nå er det jo ikke så lett alltid da med en aktiv familien og mange barn. . Husker  hvor travelt det kunne være mange gnager. Nå har jeg tid til å gjøre måltidene mer til en "fest " hvor vi kan sitte å kose oss lenge, selv om det er bare meg og minstejenta. Ser hun har tatt etter meg der. Liker å pynte med servietter og lys.

Sånn koselig dilldall hadde vi ikke alltid tid til da ungene gikk på fritidsaktiviteter og måtte hjem og snu i døra omtrent med det samme :-)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎13‎.‎05‎.‎2016 at 14.54, Nicklusheletida skrev:

Tror det er viktig som du sier å kose seg med måltidene og så handler det vel en del om behovsutsettelse som Nhd pleier å skrive om. Gjelder vel i matveien også det :-) Planlegge når måltidene skal være og kjenne etter om en trenger mer.

Nå er det jo ikke så lett alltid da med en aktiv familien og mange barn. . Husker  hvor travelt det kunne være mange gnager. Nå har jeg tid til å gjøre måltidene mer til en "fest " hvor vi kan sitte å kose oss lenge, selv om det er bare meg og minstejenta. Ser hun har tatt etter meg der. Liker å pynte med servietter og lys.

Sånn koselig dilldall hadde vi ikke alltid tid til da ungene gikk på fritidsaktiviteter og måtte hjem og snu i døra omtrent med det samme :-)

 

 

Behovsutsettelse, ja! Det skal være mitt motto framover!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
6 timer siden, cilie skrev:

Behovsutsettelse, ja! Det skal være mitt motto framover!

Jeg tror kanskje det er det magiske ordet/begrepet i mange sammenhenger. Jeg øver meg nå når jeg er i butikken: har egentlig alltid lyst til å¨kjøpe noe godt, men øver meg på å si nei til meg selv, og gå forbi. Det er faktisk ganske vanskelig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

påskelilje

Hadde all time low vekt i morges: 74,3 kilo :-) Laveste siden jeg begynte å notere i august! Regner for så vidt med at det var litt tilfeldig, men jeg tar med meg det jeg kan nå, før en helg med masse god mat.... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
1 time siden, påskelilje skrev:

Hadde all time low vekt i morges: 74,3 kilo :-) Laveste siden jeg begynte å notere i august! Regner for så vidt med at det var litt tilfeldig, men jeg tar med meg det jeg kan nå, før en helg med masse god mat.... ;-)

Så bra og det var nok ikke tilfeldig :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

Gikk litt opp etter noen dager med ekstra god mat (kaker og desserter), så nå veier jeg 74,6 kilo - 300 gram mer enn før helga. Det var det verdt!

Så nå er det full skjerpings igjen, med vann, skummet melk, ingen dressing/majones etc. Har sluttet helt med dressing på salaten på jobb, og har sluttet helt med juice hjemme. Blir sikkert litt kosemat/-drikke lørdags kveld, men ikke mye. Hadde noen dager der jeg ikke fikk trent, men nå er jeg i gang igjen, - hadde ca 50 minutter styrketrening/graving av sand på mandag, gikk 10.000 skritt tirsdag (gikk tur mens sønnen varmet opp før fotballkampen), 1,5 time badminton onsdag, ca 10.000 skritt torsdag (glemte skrittelleren, men gikk fort til og fra korøvelse i stedet for å kjøre) og i dag sykler jeg til og fra jobb :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
1 time siden, påskelilje skrev:

Gikk litt opp etter noen dager med ekstra god mat (kaker og desserter), så nå veier jeg 74,6 kilo - 300 gram mer enn før helga. Det var det verdt!

Så nå er det full skjerpings igjen, med vann, skummet melk, ingen dressing/majones etc. Har sluttet helt med dressing på salaten på jobb, og har sluttet helt med juice hjemme. Blir sikkert litt kosemat/-drikke lørdags kveld, men ikke mye. Hadde noen dager der jeg ikke fikk trent, men nå er jeg i gang igjen, - hadde ca 50 minutter styrketrening/graving av sand på mandag, gikk 10.000 skritt tirsdag (gikk tur mens sønnen varmet opp før fotballkampen), 1,5 time badminton onsdag, ca 10.000 skritt torsdag (glemte skrittelleren, men gikk fort til og fra korøvelse i stedet for å kjøre) og i dag sykler jeg til og fra jobb :-)

Lykke til ! :-)

 

Nå er ikke jeg på slanking, men kjøpte meg likevel ny vekt her om dagen, da den jeg hadde har vært ødelagt i noen måneder. Det er rart men vet omtrent ganske nøyaktig hva jeg veier før jeg går på vekta. Kjenner kroppen min så godt, at egentlig trenger jeg ikke vekt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎27‎.‎05‎.‎2016 at 10.43, påskelilje skrev:

Gikk litt opp etter noen dager med ekstra god mat (kaker og desserter), så nå veier jeg 74,6 kilo - 300 gram mer enn før helga. Det var det verdt!

Så nå er det full skjerpings igjen, med vann, skummet melk, ingen dressing/majones etc. Har sluttet helt med dressing på salaten på jobb, og har sluttet helt med juice hjemme. Blir sikkert litt kosemat/-drikke lørdags kveld, men ikke mye. Hadde noen dager der jeg ikke fikk trent, men nå er jeg i gang igjen, - hadde ca 50 minutter styrketrening/graving av sand på mandag, gikk 10.000 skritt tirsdag (gikk tur mens sønnen varmet opp før fotballkampen), 1,5 time badminton onsdag, ca 10.000 skritt torsdag (glemte skrittelleren, men gikk fort til og fra korøvelse i stedet for å kjøre) og i dag sykler jeg til og fra jobb :-)

Så bra at du nyter, men henter deg inn igjen! Her har det virkelig gått dårlig en tid nå. Tør ikke veie meg heller, for da blir jeg nok heeelt motløs... Kan nesten ikke tro at jeg overhodet ikke har klart å realisere noen mål verken på treningsfronten eller kostholdsfronten. -Helt hekta på cola zero igjen...  BEHOVSUTSETTELSE!! var fokusordet, ja... 3 skikkelig uforutsigbare, stressuker foran meg jobbmessig, så må prøve å balansere det hele de neste ukene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
påskelilje

Uff, har bikket over 75 igjen nå. Denne uka har jeg vært på hotell med god mat og ingen trim i 3 døgn. Har gått en del da, men jeg regner det bare som bevegelse, ikke trim. Og i morgen skal mannen og jeg i et stort selskap, så da blir det vel også lite trim og mye mat....

Vekta viste faktisk 75,3 i morges :-( Kjipt. Så den kiloen jeg skulle ha gått ned før 1. juni ble bare en halv kilo....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 10. juni 2016 at 12.34, påskelilje skrev:

Uff, har bikket over 75 igjen nå. Denne uka har jeg vært på hotell med god mat og ingen trim i 3 døgn. Har gått en del da, men jeg regner det bare som bevegelse, ikke trim. Og i morgen skal mannen og jeg i et stort selskap, så da blir det vel også lite trim og mye mat....

Vekta viste faktisk 75,3 i morges :-( Kjipt. Så den kiloen jeg skulle ha gått ned før 1. juni ble bare en halv kilo....

Hei :) Jeg tror du, som meg, må "ofre" mye av det vi liker i livet for å nå den vekta vi ønsker. Jeg skal gi det et ordentlig forsøk når jeg snart får lang ferie, men innser at det innebærer null "koselørdager", dessert når man spiser ute osv + ikke 5 treninger hver! uke. 

Du har jo uansett trent mye i det siste og er sikkert stram og i god form! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

påskelilje
17 timer siden, cilie skrev:

Hei :) Jeg tror du, som meg, må "ofre" mye av det vi liker i livet for å nå den vekta vi ønsker. Jeg skal gi det et ordentlig forsøk når jeg snart får lang ferie, men innser at det innebærer null "koselørdager", dessert når man spiser ute osv + ikke 5 treninger hver! uke. 

Du har jo uansett trent mye i det siste og er sikkert stram og i god form! 

Du har nok rett i det! Og det er jeg vel nok ikke villig nok til å forsake..

MEN - vekta hopper opp og ned, og i dag viste den 74,6 kilo :-) Så da er det godt utgangspunkt for ny uke. I morgen skal jeg sykle til jobb. Skal ta en styrkeøkt i ettermiddag :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra! God start på uken! 

Jeg mente at jeg må trene mer enn i snitt 3,5 pr uke. Det stod litt feil i svaret mitt ovenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min erfaring er fort ned betyr fort opp + litt til.

Sakte ned. Endret kosthold du kan trives med. Unne seg litt av sine svakheter, men i begrenset mengde, kan gi vektnedgang som varer. 

Det viktigste er ikke hastigheten på vektnedgangen, men at det sakte men sikkert går rett veg.

Anonymkode: 856c1...1b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
påskelilje
Den ‎13‎.‎06‎.‎2016 at 15.08, AnonymBruker skrev:

Min erfaring er fort ned betyr fort opp + litt til.

Sakte ned. Endret kosthold du kan trives med. Unne seg litt av sine svakheter, men i begrenset mengde, kan gi vektnedgang som varer. 

Det viktigste er ikke hastigheten på vektnedgangen, men at det sakte men sikkert går rett veg.

Anonymkode: 856c1...1b2

Dette tror jeg du har helt rett i! Sakte nedover, tillate seg noen usunne ting innimellom, men holde fokus likevel.

I går og i dag viste vekta 74,1 kilo, det laveste siden jeg begynte å notere vekta  :-) Jeg ser tydelig på grafen at det å gå over til skummet melk + kutte ut juice, gav effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
påskelilje
Den ‎28‎.‎04‎.‎2016 at 14.09, påskelilje skrev:

Nå har jeg plottet vekta flere ganger pr uke fra august. Har hatt en veldig stabil vekt, med +/- ca 1 kilo. Gjennomsnitt 75,8 kilo. Dagens vekt er på nettopp 75,8 kilo. Tid for å tenke litt:

Selv om jeg synes jeg spiser ganske sunt, og at jeg trener en del, så går jeg altså ikke ned. Tror at jeg egentlig har gitt opp, fordi det virker så himmelvidt langt ned til målet om å komme under 70 kilo...

Men hvis jeg i stedet prøver å tenke EN kilo om gangen, og ikke FEM - vil det virke bedre, tro?

Hvis jeg nå klarer å gå ned EN kilo før 1. juni og EN kilo til før 1. august - vil jeg klare det? Det høres jo ikke mye ut i det hele tatt, men det vil uansett være en bedring i forhold til hva jeg har klart dette 3/4 året...

 

Tja.... sommerens vekt er på 74,4 kilo, så jeg har gått ned 1,4 kilo fra jeg skrev innlegget. Har vært ganske stabil i sommer. Trener litt styrke, så jeg merker at jeg er blitt strammere på overarmene, magen og siden (flankene), men ikke noe særlig mer endring altså på vekta. Trives likevel bedre med kroppen min nå enn i fjor, da jeg begynte å notere ned vekt regelmessig.

Jeg fortsetter med å tenke EN kilo om gangen, og første mål er altså å komme ned på 73,8 kilo, slik at jeg har nådd det målet jeg skrev for tre måneder siden.

Endret av påskelilje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, påskelilje skrev:

Tja.... sommerens vekt er på 74,4 kilo, så jeg har gått ned 1,4 kilo fra jeg skrev innlegget. Har vært ganske stabil i sommer. Trener litt styrke, så jeg merker at jeg er blitt strammere på overarmene, magen og siden (flankene), men ikke noe særlig mer endring altså på vekta. Trives likevel bedre med kroppen min nå enn i fjor, da jeg begynte å notere ned vekt regelmessig.

Jeg fortsetter med å tenke EN kilo om gangen, og første mål er altså å komme ned på 73,8 kilo, slik at jeg har nådd det målet jeg skrev for tre måneder siden.

Du er kjempeflink! :) Vi voksne i huset prøver å skjerpe oss nå - ferie er ikke akkurat forenlig med vektnedgang hos oss gitt... :rolleyes:

I går kveld spilte jeg et spill (Ticket to ride - kjempegøy!) med ungene og jentungen hadde såååå lyst på kjeks. Jeg fant en pakke Digestive, men de hadde gått ut på dato og stått åpen så de var mjuuuke påsto hun. Jeg tok IKKE frem posen med Gullvafler for da vet jeg at jeg tryner sjøl oppi den, så det synger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Vil bare rapportere mine bittesmå skritt nedover på vekta!

Nå veier jeg 73,3 kilo - 2,5 kilo mindre enn i april da tråden ble startet. Det går himla seint, men riktig vei. Jeg er mye mer aktiv nå enn tidligere, og spiser mindre usunn/unødvendig mat/godterier (har ikke spist vanlig godteri i det hele tatt den siste måneden). Kroppen er strammere, jeg har bedre kondis og mer styrke, og føler meg mer vel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...