Gå til innhold

Samlivskrise

Anbefalte innlegg

Gjest Tendring

Er veldig frustert for tiden, da min samboer har gitt beskjed om at hum ønsker å forlate forholdet. Vi har kjent hverandre i 10 år, vi har to barn sammen på 2 og 6 år, og vi har nytt hus. Vi bor i en liten utkantkommune, hvor jeg kommer fra. Hun kommere fra en annen liten kommune langt unna. Forholdet har fungert veldig bra helt frem til i høst. Hun føler at hun har motgang på jobb, hun har ingen nære venner eller familie i nærheten og forholdet til meg begynner å bli kjedelig. Hun synes også at det er vanskelig å prate med meg om følerser. Det hele har nå toppet seg for henne og hun ønsker å reise fra meg.

Hun har fortalt meg at det ikke er en annen person i hennes liv som gjør dette, men hun har fått nok av denne plassen og meg. Meldingen kom som et sjokk for meg. Jeg har følt at vi har hatt et utmerket forhold hele tiden, men nå de siste dagene har jeg ikke fått røre henne. Vi har pratet mye sammen den siste tiden og jeg har bedt på mine knær om at vi må prøve, ikke minst for barna sin del. Jeg har sagt meg vilig til å flytte dit hun vil, men hun er kun interessert i at det skal kun være hun og barna. Hadde jeg vært slem eller voldelig med henne hadde jeg forstått det men hun sier tvert om at jeg er verdens snilleste samboer og far. Hvordan kan hun plutselig skjære over båndet ? Jeg tror at forholdet vårt er såpass sterkt at vi skal klare dette selv om det nå ser mørkt ut. Er hun virkelig glad i meg men at alt det negative i forholdet nå tar overhånd ? Har noen erfaring med lignende tar jeg gjerne mot gode tips.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/41830-samlivskrise/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Försök att få henne att bli med på familjerådgivning. Inte för att hon absolut skall stanna i förhållandet, utan för att inte göra något förhastat. Att separera är så fruktansvärt smärtsamt, även för den som har tagit initiativet. Försök att prata ut om erat förhållande tillsammans med professionella innan ni ev. separerar. Jag och min man trodde att vi hade pratat och att vi förstod varandra, men det har visat sig att vi har pratat helt olika språk. Nu har det mesta gått i lås, därför att vi(jag) inte tyckte att vi behövde någon hjälp när vi separerade. Det är så enormt viktigt med en fortsatt bra relation när det finns barn med i bilden. Hoppas att det ordnar sig för er. Kram.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/41830-samlivskrise/#findComment-156948
Del på andre sider

Försök att få henne att bli med på familjerådgivning. Inte för att hon absolut skall stanna i förhållandet, utan för att inte göra något förhastat. Att separera är så fruktansvärt smärtsamt, även för den som har tagit initiativet. Försök att prata ut om erat förhållande tillsammans med professionella innan ni ev. separerar. Jag och min man trodde att vi hade pratat och att vi förstod varandra, men det har visat sig att vi har pratat helt olika språk. Nu har det mesta gått i lås, därför att vi(jag) inte tyckte att vi behövde någon hjälp när vi separerade. Det är så enormt viktigt med en fortsatt bra relation när det finns barn med i bilden. Hoppas att det ordnar sig för er. Kram.

Prøv å få partneren din til en famileterapeut (f. eks. gjennom kommunen). Dere kan jo kanskje avtale at dere forsøker det i hvert fall med tre møter før dere gir helt opp med hverandre.

Jeg hadde egentlig også tenkt å flytte ut, men takket være terapien ser jeg nå hvor problemene ligger og jeg ser også at det går an å gjøre noe med dem.

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/41830-samlivskrise/#findComment-156969
Del på andre sider

Solveig Vennesland, Familierådgiver

Hei!

Jeg forstår at du er sjokkert over meldingen om brudd, når du selv har trodd at forholdet har fungert bra.

Ingen ting er mer frustrerende enn å bli forlatt uten å forstå ordentlig grunnen til det.

Jeg vil oppfordre deg til å begynne der hvor din samboer er, nemlig med at hun vil bryte ut.

Ta henne på alvor. Spør hvordan hun kan tenke seg bruddet i praksis. Hvilke følger får det for barna, for bolig og økonomi, for samvær foreldre barn osv. Det kan kanskje sette i gang samtalen mellom dere. For åpen og tydelig dialog er nødvendig.

Familiekontoret har god erfaring med slike problemstillinger. Bruk gule sider i tlf.katalogen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/41830-samlivskrise/#findComment-157249
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...