Gå til innhold

Uføreopprøret - hva bør minstretrygd ligge på?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Alt er så kostbart i dag så den burde ligge på gjennomsnittslønn

Inntektsbildet også her er i stor endring tror jeg Av de som er i jobb har mange måttet gå ned i stillingsprosent og lønn og stillingsbetegnelsene er også endret Man har også andre arbeidskontrakter enn før også for faste stillinger Jussen må være veldig forandret det seneste tiåret for før var det kontraktens innhold og ordlyd som lå til grunn men det  bare byttet til  disse nye standardkontraktene og de færreste er jo så inne i jussen eller har noen å støtte seg til av eksperter

Så tallet du nevner gjenspeiler nok endringene som er skjedd og som også arbeidstakerorganisasjonenes representanter må jo ha hatt sitt besyv i laget Men det er et stort misforhold sånn som alt koster Men vi har ikke bil så vi sparer mye der

Men man må også tenke på hvordan forholdet mellom arbeid og kapital blir når olje ikke lenger er det flytende gullet og konkurrentenes alternativer ikke er skikkelig vitenskaplig klarert i alle land Alt går i trender og går noe ut kommer noe annet inn i markedet

Eller markedet kan ikke finne noe annet å sette i stedet av sånn verdi som olje kanskje Vanskelig å si hvordan alt vil gå Orker ikke tenke stort på noe lenger selv

At inntektene blir stadig mindre styrker de rikes posisjon og de sier det er nødvendig for at de skal skape arbeidsplasser Mange ønsker jo et grønt skifte og en annen produktskala som er smartere og vil prøve å redde verden Men folk har det så ulikt og trekker i forskjellige retninger Ofte forskjellige måter å tilnærme seg problemene på

At noe blir bedre bruk og vern av ressurser tror jeg personlig lite på lenger men jeg er ikke ved så veldig god helse lenger så jeg orker ikke å henge med å lese alle bøkene om hva som kommer

 

 

Anonymkode: 3f577...dd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alt er så kostbart i dag så den burde ligge på gjennomsnittslønn

Anonymkode: 3f577...dd1

 

Skal det på ingen måte lønne seg å jobbe? Mener du bestemt at alle unge uføre skal ha mer utbetalt enn f.eks. hjelpepleiere i full stilling som nærmer seg pensjonsalder eller de som jobber i diverse handels- og serviceyrker? En stor del av disse kan nok se langt etter gjennomsnittslønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, stjernestøv skrev:

Ja det er sant, alle kjemper en kamp. Klem :) 

Tusen takk for støtte :) 

klem 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
45 minutter siden, Xtra skrev:

 

Skal det på ingen måte lønne seg å jobbe? Mener du bestemt at alle unge uføre skal ha mer utbetalt enn f.eks. hjelpepleiere i full stilling som nærmer seg pensjonsalder eller de som jobber i diverse handels- og serviceyrker? En stor del av disse kan nok se langt etter gjennomsnittslønn.

Nei jeg mener de som jobber må få mer, men det er ikke alltid sånn. Min mor får mindre enn meg, hun er minstepensjonist men har jobbet endel som renholder. Trodde nå hun skulle få mer enn meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Xtra skrev:

 

Skal det på ingen måte lønne seg å jobbe? Mener du bestemt at alle unge uføre skal ha mer utbetalt enn f.eks. hjelpepleiere i full stilling som nærmer seg pensjonsalder eller de som jobber i diverse handels- og serviceyrker? En stor del av disse kan nok se langt etter gjennomsnittslønn.

Hvis minste uføretrygd skal være bedre enn lønnen til 50% av befolkningen, tror jeg Norge får et alvorlig problem.. 

(i dette regnestykket la jeg til grunn median og ikke gjennomsnitt, men poenget er det samme). 

Budsjettene til uføretrygd kan dessverre ikke økes noe mer, så det som da ville skje var at veldig mange ville ønske uføretrygd, og noen ytterst få ville fått det. Antar at det ikke heller er noe ønsket utvikling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, issomethingwrong skrev:

Hvis minste uføretrygd skal være bedre enn lønnen til 50% av befolkningen, tror jeg Norge får et alvorlig problem.. 

(i dette regnestykket la jeg til grunn median og ikke gjennomsnitt, men poenget er det samme). 

Budsjettene til uføretrygd kan dessverre ikke økes noe mer, så det som da ville skje var at veldig mange ville ønske uføretrygd, og noen ytterst få ville fått det. Antar at det ikke heller er noe ønsket utvikling.

jeg er ung ufør, men jeg har valgt å ikke ha bolig, jeg holder ut hos foreldrene mine og har en campingvogn jeg i værstefall flytter ut i.

jeg hadde egen bolig takket være min mor som gikk inn på boligmarkedet på 90 tallet, men jeg satt igjen med så lite pr mnd pga alle utgiftene, enda det lille lånet som var igjen på det var holdt utenfor. det var utgifter til sameie, velforening, strøm, vann, skatt og alt mulig rart, i tillegg var jeg nødt til å ha bil sånn jeg bodde da jeg bodde landelig til, pluss at jeg røyker periodevis og bruker snus, noe jeg startet med pga dårlige nerver, og det er en uvane jeg ikke bryr meg så mye om å slutte med. Det gikk såvidt rundt hver mnd men bare akkuratt, men så dyrt var det å ha tak over hodet at det var like greit vi solgte og jeg flyttet hjem til mine foreldre, klarte ikke holde orden så det fløt av søppel, isolerte meg veldig etc, her skjer det da noe. også kjøpte vi en billig elbil, så nå kan både jeg og min mor kjøre rundt uten at det koster oss nesten noen ting.

det som er problemet har jeg funnet ut, er mer enn noe de sinnssykt høye prisene på å ha et sted å bo. det går noe avsindig mye penger. de som har gamle leiligheter er heldige, i nyere bygg så har de til og med montert vannmåler og skal fort ha en 1000 lapp i året for vannforbruk - i norge som flommer over av vann.

hvis det skulle bli gjort noe for fattige som virkelig hjelper, burde det bli bygd boliger som nesten ikke koster noe å bo i. helt enkle, mindre leiligheter. også kunne man gitt billige små elbiler på blå resept så folk hadde råd til å komme seg ut, sånn som muttern har. og gratis tannlege.

Endret av sl4ppfisk1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
10 timer siden, sl4ppfisk1 skrev:

pluss at jeg røyker periodevis og bruker snus, noe jeg startet med pga dårlige nerver, og det er en uvane jeg ikke bryr meg så mye om å slutte med. 

Ikke klag over at du har dårlig råd da.

Anonymkode: eaf56...582

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke klag over at du har dårlig råd da.

Anonymkode: eaf56...582

hvorfor ikke, forresten? jeg velger heller å røyke og ha råd til ordentlig mat og bo på gata, enn å leve på ertestuing og havregryn og ha tak over hodet. jeg kan helt ærlig ikke se problemet i at folk tar en blås, el øl eller kjøper videofilmer ... noen uvaner har alle, og hva angår det deg? jeg sparer deg jo uansett for pensjonsutgifter hvis jeg dauer tidlig pga røyking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

16 minutter siden, sl4ppfisk1 skrev:

hvorfor ikke, forresten? jeg velger heller å røyke og ha råd til ordentlig mat og bo på gata, enn å leve på ertestuing og havregryn og ha tak over hodet. jeg kan helt ærlig ikke se problemet i at folk tar en blås, el øl eller kjøper videofilmer ... noen uvaner har alle, og hva angår det deg? jeg sparer deg jo uansett for pensjonsutgifter hvis jeg dauer tidlig pga røyking.

jeg må si at det å dø av sykdom pga røyk ikke er noe å spøke med .Det kan bli åresvis inn og ut av sykehus med pusteproblemer pga KOLS eller man kan få kreft. Der har man jo nå fått innvilget en ekstremt dyr behandling.... 

Men men , samfunnet sparer kanskje pensjonsutgifter noen år... 

Uansett dømmer jeg ikke folk for sine uvaner. Har nok med mine egne ;)

Anonymkode: 9ac3b...a4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 5/27/2017 at 10:52 AM, issomethingwrong said:

Nei, jeg må si at jeg lever et ganske glamorøst liv.

Med en far med paranoid psykose som nekter en hver form for hjelp fra "andre enn meg.." med 10 mil reisevei til en jobb som er beinhard og krever vannvittig mye, med et utall problemstillinger på hjemmebane, med egne problemer rundt vekt og helse. 

Så nei, hvis du tror livet mitt er å drikke champagne, tror du feil. Skriver ikke dette for å klage, men for å illustrere at vi alle kjemper våre kamper. Og ikke alle snakker om det. 

Bare av nysgjerrighet. Det er noen som klager over veldig krevende jobber. Men det er vel et valg man tar. Hvis man klarer en jobb som krever vanvittig mye, så burde man også klare å jobbe på Kiwi. Da møter man opp til 40 timer per uke, og når man kommer hjem kan man legge jobben fullstendig fra seg. Grunnen til at du ikke velger "Kiwi" er sikkert at du syns det er mindre interessant og (langt) dårligere lønn? Beklager, kan ikke se hva dere har å klage på. Hvis det hadde vært så "jævlig", så hadde du valgt "Kiwi".

Anonymkode: c02bb...125

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Før en diskuterer hva minstetrygd bør være, bør en klargjøre om det er med alle tilleggsytelser som finnes i dag (eks Bostøtte) eller hva den burde være om en tok vekk alle tilleggsytelser slik de er for personer i lønnet arbeid med middels inntekt.

Anonymkode: 317ac...c97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Før en diskuterer hva minstetrygd bør være, bør en klargjøre om det er med alle tilleggsytelser som finnes i dag (eks Bostøtte) eller hva den burde være om en tok vekk alle tilleggsytelser slik de er for personer i lønnet arbeid med middels inntekt.

Anonymkode: 317ac...c97

De fleste får ikke tilleggsytelser. Sånn bør det være, og det er det vi snakker om.

 

Anonymkode: eaf56...582

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/26/2017 at 9:47 PM, AnonymBruker said:

Spørs jo hva en legger i utjevning det

Synes det får være grenser for hva staten skal blande seg inn i,  gi fattige folk 20k å leve for i måneden så får de bruke det på hva de vil, om det som er viktig for den fattige er stort boareal så gjerne for meg, sentral lokasjon, flott for meg, dyr bil, gjerne for meg, tesla, ja redd kloden, dyre hobbies kjør på, spiller ingen rolle for meg hva fattige prioriterer med midlene de har tilgjengelig, og ser ikke hvorfor det skal være statens oppgave å administrere noe slikt system hvor folk som bruker pengene sine på en måte skal få fordeler over andre fattige som prioriterer anderledes

Eneste "fordel" med å prioritere fattige med dyre boutgifter over andre fattige er at det lettere lar seg gjøre å oppdra mange barn (i fattigdom) og vi får flere fattige barn og den utjevningen feilet og barna går det dårlig med...

Anonymkode: 6c39f...f99

Helt enig her. Det er helt feil at noen kan øke sine offentlige ytelser ved å føde barn. Hvorfor skal en annen, som velger å spare kloden for nok et menneske, og som heller kanskje ikke har tilstrekkelig med ressurser til å gi et barn en god oppdragelse og oppvekst, få noe mindre?

Bare se på det at uførhet er "arvelig". Rusmisbruk, arbeidsløshet, sykdom, latskap, dårlig skolegang og allmennkunnskaper, problematisk adferd både i barndomstiden og voksen alder... alt dette er arvelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

35 minutter siden, Kanonføde skrev:

Helt enig her. Det er helt feil at noen kan øke sine offentlige ytelser ved å føde barn. Hvorfor skal en annen, som velger å spare kloden for nok et menneske, og som heller kanskje ikke har tilstrekkelig med ressurser til å gi et barn en god oppdragelse og oppvekst, få noe mindre?

Bare se på det at uførhet er "arvelig". Rusmisbruk, arbeidsløshet, sykdom, latskap, dårlig skolegang og allmennkunnskaper, problematisk adferd både i barndomstiden og voksen alder... alt dette er arvelig.

Det bør ikke være mulig å få noe "ekstra". Sørg heller for at grunnsatsen er "høy nok". Så får NAV heller tilby kurs i budsjettering og generelt pengevett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutes ago, slabbedask said:

Det bør ikke være mulig å få noe "ekstra". Sørg heller for at grunnsatsen er "høy nok". Så får NAV heller tilby kurs i budsjettering og generelt pengevett.

Ja, enig. "Ekstra" bør kun dreie seg om medisinsk behandling. Slik det er i dag er det bare å søke i vei på mange forskjellige ting - lett å misbruke systemet, og dyr og unødvendig saksbehandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva en person kan leve og bo av

Vi er så mange som har historier å bære på i dag som ikke er populære ting i Norge AS sitt forretningsvindu så vi bør stå på krava

Som denne TV serien var inne på Skam er noe som hører fortida til

Anonymkode: 3f577...dd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, Kanonføde skrev:

Helt enig her. Det er helt feil at noen kan øke sine offentlige ytelser ved å føde barn. Hvorfor skal en annen, som velger å spare kloden for nok et menneske, og som heller kanskje ikke har tilstrekkelig med ressurser til å gi et barn en god oppdragelse og oppvekst, få noe mindre?

Bare se på det at uførhet er "arvelig". Rusmisbruk, arbeidsløshet, sykdom, latskap, dårlig skolegang og allmennkunnskaper, problematisk adferd både i barndomstiden og voksen alder... alt dette er arvelig.

Kjære deg Kanonføde... Har ikke ord.

Anonymkode: 9ac3b...a4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Kjære deg Kanonføde... Har ikke ord.

Anonymkode: 9ac3b...a4a

Hva er vitsen med å si at du ikke liker noe, samtidig som du sier du ikke klarer å forklare hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, AnonymBruker said:

Hva en person kan leve og bo av

Vi er så mange som har historier å bære på i dag som ikke er populære ting i Norge AS sitt forretningsvindu så vi bør stå på krava

Som denne TV serien var inne på Skam er noe som hører fortida til

Anonymkode: 3f577...dd1

Sånn er nok det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, Kanonføde skrev:

Hva er vitsen med å si at du ikke liker noe, samtidig som du sier du ikke klarer å forklare hvorfor?

Er ikke i diskusjonshumør. :). Sier ikke at alt du sier er feil men føler likevel at jeg får lyst å forsvare "fattige" , barn som er uskyldig i det å bli født, uføretrygdede, skoletapere og alle disse du nevner . Føler du er litt nedlatende og generaliserende... 

Alle prøver vi å leve livene våre så godt som vi kan.... 

Anonymkode: 9ac3b...a4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...